AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Jeg og min samboer har flytta til en annen del av landet i forbindelse med studier. Nå nærmer det seg slutten på studiene, og jobbsøkingen begynner. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å flytte tilbake til hjemstedet, men så har vi falt for denne plassen og vil gjerne bo her ihvertfall i noen år til før vi eventuelt flytter tilbake igjen. Men dette vil innebære at vi sannsynligvis vil få barn mens vi bo her, og det er dette som gjør meg usikker... Hvordan vil det bli å få barn så langt fra nær familie? Noen her som har opplevd dette som vil svare meg ærlig om hvordan det kan være? Anonymkode: 1d95a...d76
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Alltid bodd langt fra all familie. Aldri vært noe problem. Anonymkode: 47a4a...54f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Alltid bodd langt fra all familie. Aldri vært noe problem. Anonymkode: 47a4a...54f Så bra å høre! Men har dere aldri hatt behov for barnepass feks ved sjukdom, eller for å få litt egentid? Anonymkode: 1d95a...d76
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre! Men har dere aldri hatt behov for barnepass feks ved sjukdom, eller for å få litt egentid? Anonymkode: 1d95a...d76 Alle kan føle et behov for det selvsagt. Men det vil ikke si at man får det, uavhengig hvor langt eller nært man bor fra familien. Trossalt dere som får barn, ikke hele familien på begges sider. Anonymkode: c01cc...81d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre! Men har dere aldri hatt behov for barnepass feks ved sjukdom, eller for å få litt egentid? Anonymkode: 1d95a...d76 Familie er da ikke synonymt med barnepass. Barnevakter ansetter man når det er behov for det. Alltid ungdommer i nabolaget som har lyst til å tjene noen kroner. Anonymkode: 47a4a...54f 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre! Men har dere aldri hatt behov for barnepass feks ved sjukdom, eller for å få litt egentid? Anonymkode: 1d95a...d76 Så du ser på besteforeldrene som barnepass bare, det er derfor du vil ha dem i nærheten!?? Barnepass kan man få hvor som helst. Man ansetter f.eks. en tenåring som ønsker å tjene noen lommepenger i nabolaget e.l. Mange besteforeldre i dag har andre interesser og egne jobber, som ikke dreier seg om barnebarna hele tiden. Får man barn, må man belage seg på å passe de selv. Anonymkode: b5440...e34 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Helt vanlig å bo langt unna besteforeldre, hvis det er det du tenker på. Vi gjør det og det samme gjelder de fleste av naboene. Eneste gangen jeg har savnet hjelp var da jeg lå 2 mnd med hypermesis og likevel måtte levere i bhg, men er jo ikke sikkert besteforeldre kunne gjort det hver dag uansett. Egentid har man når barna har lagt seg. Anonymkode: 05c07...7f5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Vi bor kanskje ikke så langt unna besteforeldre(ca 12 mil) men ingen av de er noe særlig engasjerte uansett. Mine foreldre har aldri passet og hans foreldre har passet en natt når vi var i bryllup. Eldste er 14 år og de to yngste er i barnehagealder. Hvis vi trenger barnepass så må vi bare bruke hverandre. Dvs vi går sjeldent ut sammen men av og til hver for oss. Hender tenåringen passer 1-2 timer av og til når vi må ordne noe felles. Men hun er altfor opptatt til å drive barnepass på kveldene og helger. Har jo sitt eget liv. Vi har alltid hatt det sånn så tenker ikke noe over det. Når ungene sover så kan jo den andre dra ut å finne på noe med venner uten at den andre blir sittende med mye jobb. Hadde jo selvfølgelig vært godt å hatt engasjerte besteforeldre. Det hadde nok vært sunt og hyggelig for barna og det hadde jo gitt meg og mannen mer tid sammen til å være sosiale i fellesskap utenfor huset. Men man kan ikke tvinge noen til å bry seg. De er sjeldent på besøk også. Kommer stort sett tre ganger i året og det er når vi inviterer til ungenes bursdager. Anonymkode: ca700...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 Jeg og min samboer, nå x fikk barn på andre siden av landet. Når første barnet ble født hadde jeg veldig lyst å flytte tilbake noe han ikke ville. Årene gikk og jeg slo meg til ro her, nå går barna på skole her. Må innrømme jeg savner det å ha familie litt nærmere. Nå blir det planlegging, flyreise osv. Vi treffes jo noen ganger i året, men det blir litt avstand allikevel mellom barna og mine foreldre, får ikke den nære kontakten. Anonymkode: f2f9a...acb
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Ts her; Jeg skjønner innlegget mitt kunne tolkes som at jeg bare er interessert i familien som barnepass, men jeg mente selvfølgelig ikke dette. 🙈😂 Jeg er bare redd for at alt endres til at jeg bare føler at vi blir alene og stuck her hvis vi får barn... Jeg ser feks på andre bekjente med barn som ofte er på besøk/får besøk av besteforeldre/tante og onkel som får et nært forhold til barna. At dette plutselig blir et stort savn, hvis det gir mening? Anonymkode: 1d95a...d76
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 Synes at det er bra at familien ikke bor for tett på oss Anonymkode: 3061f...29e 2
Mayah Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 Vi bor en totimers kjøretur fra våre foreldre og familier, og har en på 1 1/2 og en på vei. Jeg savner innimellom det å ha besteforeldre i nærheten, ikke kun for barnepass og hjelp, men for at besteforeldre og barnebarn kunne vært mye mer sammen om vi bodde nærmere. De er veldig opptatte av barnebarna sine, og jeg ser hvor mye de er sammen med sine andre barnebarn som bor i nærheten av de. Hadde jo selvsagt også vært fint med litt barnepass nå og da, samt kunne komme på middag en helt vanlig onsdag bare fordi. Nå er det pakking og planlegging og en del styr for å reise på besøk, og selv om veien absolutt ikke er så lang så er den lang nok... Tenker litt innimellom på å flytte tilbake, men vi er blitt så etablerte her med jobb og omgangskrets at det ikke er så lettvint å flytte heller. Dessuten er det ofte ganske greit at det er litt avstand mellom oss og familien, da iallefall jeg har en noe komplisert familie. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 For oss har det vært gull verdt å ha besteforeldre og tanter/onkler i nærheten. Men så har vi også en veldig engasjert familie som selv spør om å passe vesla. Ikke noe man kan regne med.. Dere kommer jo til å klare dere fint, men selv ville jeg ikke bodd langt unna øvrig familie Anonymkode: 4bec2...293
Wera1 Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 (endret) Jeg og samboerne er i akkurat samme situasjon som dere. Studerer på andre siden av landet fra hjemstedet, men flytter som nyutdannete hjem i sommer da vi ønsker barn om 1-2 år. Ønsker å ha familie/besteforeldre mye i livet til barna våre og husker selv fra da jeg var barn at jeg synes det var trist å bo så langt vekke fra bestemor. Endret 23. februar 2019 av Wera1 Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 Du er jammen ikke sikret hverken at besteforeldrene hverken engasjerer seg emosjonelt eller bruker tid på barnet ditt om du flytter "hjem" igjen. Hilsen en bitter mamma som angrer på at jeg flyttet til hjembyen da vi ble gravide. Anonymkode: b8a4a...330 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her; Jeg skjønner innlegget mitt kunne tolkes som at jeg bare er interessert i familien som barnepass, men jeg mente selvfølgelig ikke dette. 🙈😂 Jeg er bare redd for at alt endres til at jeg bare føler at vi blir alene og stuck her hvis vi får barn... Jeg ser feks på andre bekjente med barn som ofte er på besøk/får besøk av besteforeldre/tante og onkel som får et nært forhold til barna. At dette plutselig blir et stort savn, hvis det gir mening? Anonymkode: 1d95a...d76 Mine søsken har bosatt seg langt unna resten av familien. Hverken de eller barna barna deres har noe forhold til resten av familien pga av det. Man blir bare ikke kjent med, eller får noe personlig forhold til folk man ser én gang i året. Anonymkode: 5ef13...8b7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 Vi bor 6 timer unna familie. Syns det var tungt i permisjonen og nå når han er liten. Vi har ikke så stort nettverk. Savner å dra på besøk, at folk kommer på besøk.. I tilllegg får ikke barnet vårt høre språket mitt hver dag. Om vi får et barn til, da drar jeg hjem til foreldrene mine i permisjonstiden tror jeg 😛 Anonymkode: 9b4d7...65d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 Ville nok vært lurt å sjekke om familien ønsker å komme endel på besøk eller få endel besøk før dere evt flytter. Vi som får barn ønsker jo at familien viser interesse, men erfaringen her tilsier at de nødvendigvis ikke er så veldig interessert. Og siden dere allerede bor på en plass dere trives så hadde jeg undersøkt litt før jeg evt. flyttet. Anonymkode: 412fe...ca6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 Jeg synes det vanskeligste er at de går glipp av så mye. Han utvikler seg voldsomt mellom hver gang de ser ham, og selv om vi sender bilder og videoer, så er jo ikke det det samme. Vår er liten enda, men når han starter i barnehagen så ser jeg jo at det også kunne vært kjekt å ha besteforeldre i nærheten som kanskje kunne avlaste litt i ny og ne, men vi får heller be paret som er pensjonister på besøk om det skulle oppstå ei krise. Anonymkode: ea14b...03d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå