AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Har et barn som skal utredes for autisme. Vi har også et eldre barn som har utviklet seg normalt og som er sosial. Jeg opplever en sorgprosess nå som barnet vårt skal utredes, er bekymret for at han ikke skal få samme muligheter i livet som hans eldre søsken. Nå bekymrer jeg meg for at barnevernet blir innblandet hvis de ikke finner noen diagnose. Så denne bekymringen kommer midt i vår sorgprosess. Har lest noe om at barn som utredes for autisme er mer utsatt for kontakt med barnevernet. Jeg er bekymret for at folk skal tro det er jeg som er en dårlig mor fordi vår sønn ikke har utviklet seg normalt. Det er kjempetøft å sørge og samtidig bekymre seg. Jeg prøver å gjøre mitt beste for at barna skal ha det bra. Har alltid sett på meg selv som en god mor, sier på ingen måte at jeg er perfekt, men jeg gjør så godt jeg kan for at barna skal ha det bra. Måtte bare lufte disse tankene litt. Anonymkode: 57efa...8c9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Tror ikke det er stor risiko for å bli meldt til barnevernet så lenge du har samarbeidet hele veien om utredning. Og så lenge det ikke er andre tydelige tegn som vil tilsi omsorgssvikt, så tror jeg ikke du er i risikogruppen for å bli meldt til barnevernet kun på bakgrunn av at barnet ditt er under utredning. Anonymkode: 8fb8c...4ef 1
minister-mio Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Jeg ville sett på det som positivt dersom ulike instanser ville hjelpe barnet mitt 3
Gjest BearMama Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Barnevernet bryr seg ikke om autisme. Du starter med utredning på habu og om unge får autisme diagnosen så får dere hjelp videre med spesialpedagog, assistent etc. I tillegg får dere hjelpestønad og har dere barneforsikring så slår hjelpestønad 2 ut og dere får en større utbetaling, alt som gir barnet bedre økonomisk forutsetning. Dere kan også søke ledsagerbevis så dere slipper køer etc i parker, museer etc samt honnørbillett/gratis adgang for den som er ledsager. Finner ikke habu noe så må barnet utredes videre via ppt/bup. Det viktigste er at dete finne ut hvordan dere best mulig kan hjelpe barnet. Om barnevernet skulle bli koblet inn så trenger ikke det å ha noe å gjøre med omsorgssvikt, men hvilke ressurser de kan bidra med for at barnet skal få en best mulig hverdag.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et barn som skal utredes for autisme. Vi har også et eldre barn som har utviklet seg normalt og som er sosial. Jeg opplever en sorgprosess nå som barnet vårt skal utredes, er bekymret for at han ikke skal få samme muligheter i livet som hans eldre søsken. Nå bekymrer jeg meg for at barnevernet blir innblandet hvis de ikke finner noen diagnose. Så denne bekymringen kommer midt i vår sorgprosess. Har lest noe om at barn som utredes for autisme er mer utsatt for kontakt med barnevernet. Jeg er bekymret for at folk skal tro det er jeg som er en dårlig mor fordi vår sønn ikke har utviklet seg normalt. Det er kjempetøft å sørge og samtidig bekymre seg. Jeg prøver å gjøre mitt beste for at barna skal ha det bra. Har alltid sett på meg selv som en god mor, sier på ingen måte at jeg er perfekt, men jeg gjør så godt jeg kan for at barna skal ha det bra. Måtte bare lufte disse tankene litt. Anonymkode: 57efa...8c9 Det samme gjelder ved ADHD. Det er ikke på grunn av utredningen i seg selv, men fordi symptomene på autismespekter, ADHD og omsorgssvikt er sammenfallende og overlappende. Vi ble meldt til bv av naboer omtrent samtidig som barnet ble meldt opp til ppt - bekymringsmeldingen og oppmeldingen er påfallende like. BV ga seg kjapt da både BUP og PPT var krystallklare på at vesla er født sånn (ADHD), ikke formet sånn. Noen opplever også å bli meldt til bv fordi de nekter barnet utredning om bhg/skole ser at barnet sliter. Ofte er det også dessverre slik at fagpersoner rundt et barn som sliter, tenker omsorgssvikt før medfødt egenskap. Bv får nok en del meldinger fra bhg/skole som heller burde gått til ppt. I de fleste tilfeller fører det ikke til annet enn at bv henviser videre til ppt/bup fordi det ikke finnes forhold i hjemmet som kan forklare avvikende atferd hos barnet. I og med at dere er i gang med utredning, kan du legge bekymring for bv til side. Du har allerede fagpersoner på laget som ser at det er iboende, ikke påført. Anonymkode: 9d53e...de6 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 Gærne autistiske barn er ikke det pga foreldrene. De er født sånn. Dessverre klarer mange foreldre ikke å se det i tide, så autistene går rundt i sin egen boble i flere år før noe blir gjort. I gamle dager ble de kalt landsbyidiot, de evneveike litt stakkarslige vesenene. Nå kan de få god hjelp. Anonymkode: 544f1...b64
TrollHunter Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Gærne autistiske barn er ikke det pga foreldrene. De er født sånn. Dessverre klarer mange foreldre ikke å se det i tide, så autistene går rundt i sin egen boble i flere år før noe blir gjort. I gamle dager ble de kalt landsbyidiot, de evneveike litt stakkarslige vesenene. Nå kan de få god hjelp. Anonymkode: 544f1...b64 Det er ikke sånn man ordlegger seg i offentligheten. Vask munnen din og skaff deg litt folkeskikk. 5
Gjest BearMama Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Gærne autistiske barn er ikke det pga foreldrene. De er født sånn. Dessverre klarer mange foreldre ikke å se det i tide, så autistene går rundt i sin egen boble i flere år før noe blir gjort. I gamle dager ble de kalt landsbyidiot, de evneveike litt stakkarslige vesenene. Nå kan de få god hjelp. Anonymkode: 544f1...b64 Og du er helt uten kunnskap og sosiale antenner skjønner jeg. «Gærne autister»....seriøst? Vet du NOE om diagnosen?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 Blitt meldt ( mennesker som ikke har møtt meg, slå den i hvertfall 5 ganger…………………. de letet etter noe å ta meg på, men som de sa selv "det er jo ingenting" jeg bare … nei???? krevde all hjelp og oppfølging selv, de som slet med å følge opp det går strålende i dag, har en med a typisk autisme som klarer seg veldig fint! Stålsett deg uansett, du vil trenge nettverk som støtter deg! Hilsen barnevernspedagog med laaaang fartstid Når skal et egentlig bli en felles forståelse på nevrologiske bokstavdiagnoser? hva med å se barna, forstå hvordan de lærer og skrive adekvate ioper ???????? kunnskap mangler der ute! hos bv og også BUP- full skjerpings! Ts: begynn selv med tidlig intervensjon, les om/ lag sosiale historier, de lærer VISUELLT, ha rutiner, kartlegg sanseforstyrrelser, forebygg meltdown, fokuser på mestring, ut i naturen, masse kjærlighet! ALDRI mist tro på deg selv, aldri! Anonymkode: f6265...bd8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Gærne autistiske barn er ikke det pga foreldrene. De er født sånn. Dessverre klarer mange foreldre ikke å se det i tide, så autistene går rundt i sin egen boble i flere år før noe blir gjort. I gamle dager ble de kalt landsbyidiot, de evneveike litt stakkarslige vesenene. Nå kan de få god hjelp. Anonymkode: 544f1...b64 Du svarer ikke pårørende på den måten her, direkte ondskap. Anonymkode: f6265...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 17 timer siden, minister-mio skrev: Jeg ville sett på det som positivt dersom ulike instanser ville hjelpe barnet mitt Enig, men så er det jo "måten de vil hjelpe på " og da……………………………………... rystet over det jeg har sett i hverfall, assistenter uten utdannelse som trigger meltdown… hva er en iup??? nei…… mange foreldre til autister mangler adekvate tilbud….. helt avhengig av kommunen. Anonymkode: f6265...bd8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, men så er det jo "måten de vil hjelpe på " og da……………………………………... rystet over det jeg har sett i hverfall, assistenter uten utdannelse som trigger meltdown… hva er en iup??? nei…… mange foreldre til autister mangler adekvate tilbud….. helt avhengig av kommunen. Anonymkode: f6265...bd8 Når dette er sagt, så er også mange av dem utsatt for mobbing, og det av pedagoger, har sett mye, ikke vær naiv. Det finnes bra steder, men let litt, forhør dere, følg barnets utvikling. Har en snart voksen sønn som får frysninger bare han går forbi en barnehage jeg måtte skjerme han fra,byttet med en gang. Anonymkode: f6265...bd8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 TS her: Takk så utrolig mye til dere som svarte saklig her. Det varmer og gir trygghet! Anonymkode: 8fb8c...4ef
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 PS: Jeg har to brukere her, derfor ny AB-kode. Skal slette den ene brukeren min. Trenger ikke to. Anonymkode: 8fb8c...4ef
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 Jeg ville ikke bekymret meg. Hvis jeg var deg ville jeg stått hardt på krava fra nå av. Vet av erfaring at utredning og vedtak kan ta utrolig lang tid. Ring og krev, ikke la dem utsette ting. Hvis barnet ditt har autisme, så trenger h*n spesialpedagog og ekstra oppfølging så fort som mulig. Hvor gammelt er barnet? Mitt inntrykk er at offentlig skole ikke får til å hjelpe barn med spesielle behov like godt. Om én har innvilget spesialpedagog vil 4 andre barn også kreve tid av dem. Skolen utnytter situasjonen. Det er mange som har hatt mye bedring av å gå i Montessoribarnehager eller - skoler, da pedagogikken passer for mange med autisme. Det kan dere lese om, og tenke på. Vil ellers anbefale deg å lese deg opp selv. Om barnet så ikke får diagnosen er det verdifull kunnskap. Om barnet har språkproblematikk kan du f.eks lese om tegn til tale, det er relevant uansett. Jeg skjønner også godt den sorgprosessen du er gjennom. Gi deg litt tid nå og da til å sørge. Til slutt vil du akseptere det, og oppleve at du ser og forstår barnet ditt så mye bedre, og for hver minste fremgang vil du kjenne enorm glede. Anonymkode: 2e563...688
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå