Gå til innhold

Full krig med eksen - barnevernet i bildet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen og jeg gikk fra hverandre for et par år siden. Etter en periode med godt samarbeid om jenta vår på 5 år som bor like mye hos begge, ble det konflikt om penger mellom oss. Eksen vil da ha jenta mer hos seg, jeg nektet og det ble mekling, rettsak, utredning med sakkyndig og full pakke. Eksen kom opp med mange stygge anklager mot meg. Rett før dom trakk eksen saken og vi fortsatte med 50-50.

En uke etter at alt dette var avsluttet, meldte eksen meg til barnevernet. Anklagene var de samme som var opp i retten og nå er vi i gang med en undersøkelsessak. Barnevernet planlegger hjemmebesøk, samtaler med jenta, henter inn opplysninger om oss fra alle mulige instanser, snakker med barnehage, helsestasjon osv. Det skal sies at Barnevernet virker veldig profesjonelle og de ser oss begge i sømmene på samme måte, selv om eksen har fremstilt det som at jeg er den med et problem.

Nå må jeg selvsagt samarbeid med Barnevernet selv om jeg mener dette er en hevnaksjon og at motivet er noe helt annet en omtanke for jenta vår.

Saken er også at jeg sitter på en del opplysninger om eksens fortid. Det handler om barndommen,  overgrep og hendelser som eksen selv har sagt preger det meste av livet og medført store utfordringer. Dette er skriftlig dokumentasjon og jeg vet at eksen ikke har lagt dette frem for barnevernet. Jeg brukte ikke dette i rettsaken om barna, jeg hadde en tanke om at vi skal samarbeide senere og ville ikke være med på skittkasting. Men eksen går til hardt angrep på meg og hevder at alle problemer er min skyld. Når jeg vet at eksen har hatt disse problemene i mange år før vi traff hverandre, er jeg på nippet til å legge frem det jeg sitter på til Barnevernet. Tvilen jeg har er at jeg vil fremstå som skittkaster på lik linje med eksen.Målet mitt er ikke å trekke eksen ned i søla, men å samarbeide, ihvertfall på et visst nivå, til fordel for jenta vår så hun kan voksen opp med både far og mor i livet sitt. 

Jeg har aldri vært borti barnevernet før. Jeg har i utgangspunktet tillit til at de gjør jobben sin, men når eksen går så hardt ut på falskt grunnlag føler jeg også et behov for å tilbakevise det jeg kan,

Skal jeg håpe barnevernet finner ut av ting selv, eller skal jeg hjelpe dem ved å avsløre veldig private og alvorlige ting om eksen min?

Anonymkode: 19b60...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har allerede tatt av silkehanskene og slåss skittent. Hvorfor skal du behandle han noe annerledes? Han lyver om deg og dikter opp dritt. Da kan du i det minste fortelle sannheten.

Du kan eventuelt orientere han om at du kommer til å fortelle bv om dette fra barndommen hans om han ikke kutter ut å lyve, og at han skal fortelle bv at han bare fortalte usannheter og trekke saken. Ellers utbroderer du alt om han.

Anonymkode: 0fedd...e9a

• Liker 9
Skrevet

Jeg har tenkt på det du foreslår, sånn at eksen kan trekke saken. Men jeg tror faktisk ikke et er mulig. Barnevernet har bestemt seg for at de ville sjekke hvordan barna har det hos oss begge nå og jeg tviler på at de lar seg stoppe før de har sjekket nærmere.

Men ja, jeg heller vel mot at jeg må ned i gjørma sånn som saken har blitt.

Skrevet

Hadde brukt alt jeg hadde jeg. Samarbeidet kan jo umulig bli bra uansett når han gjør slikt som dette. 

• Liker 11
Skrevet

Det er et poeng - jeg ser ikke hvordan samarbeidet skal kunne bli bra uansett hva jeg gjør nå.

Skrevet

Han har allerede kastet hansken, to ganger. Først da han dro deg for retten, og nå når han meldte deg til bv. 

Hadde ikke unnlatt å informert om det du vet om eksen for å ta hensyn til følelsene hans. Han tok jo ikke akkurat hensyn til deg og han har allerede lagt lista for å si det sånn. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Trist

Endret av LauraN
feil
Skrevet
12 minutter siden, skruf skrev:

Han har allerede kastet hansken, to ganger. Først da han dro deg for retten, og nå når han meldte deg til bv. 

Hadde ikke unnlatt å informert om det du vet om eksen for å ta hensyn til følelsene hans. Han tok jo ikke akkurat hensyn til deg og han har allerede lagt lista for å si det sånn. 

Det er jenta vår jeg tenker på. Hun er glad i oss begge og mer krig går utover henne.

Men det har kanskje passert et punkt hvor det uansett er så ille at det ikke er noen verdi at jeg holder igjen på info til barnevernet.

Skrevet

Fyfaen stakkars unge.

Anonymkode: cba94...938

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser forresten at mange antar at jeg som trådstarter er mor og at det er faren som saksøker og melder til barnevernet. Ikke at det har noe å si, men jeg er faren.

Det er moren som har saksøkt meg og som nå har meldt meg til barnevernet.

• Liker 11
Skrevet

Ikke gjør det. Tenk på datteren din. Sett henne foran alt. Det vil både du og jenta vinne på i det lange løp. Tiden går fort, plutselig er hun 18. Da vil hun forstå. 

Anonymkode: 3dce6...715

• Liker 2
Skrevet

Er problemene hans dokumentert hos lege eller psykolog? I mange saker vil barnevernet hente ut informasjon fra lege. Er det dokumentert der, kan du jo bare si at de bør ta kontakt med legen hans..Uten å avsløre noe selv. 

Anonymkode: b3fcf...aa6

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jenta vår jeg tenker på. Hun er glad i oss begge og mer krig går utover henne.

Men det har kanskje passert et punkt hvor det uansett er så ille at det ikke er noen verdi at jeg holder igjen på info til barnevernet.

Ja, det punktet er passert. Hvis eksen får viljen sin her, vil barnet sitte igjen uten relasjon til deg. 

Hvis du har bevis på at eksens problemer begynte lenge før du ble en del av ligningen, tenker jeg at dette er noe du bør lufte for bv. 

Eksen prøver å underminere dine foreldreevner ved å gi deg skylden for sine problemer. Underforstått at du kan gi barnet samme problemer, og dermed være uegnet. 

Anonymkode: 97e79...fb4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha lagt det  frem for barnevernet. Hvorfor skal du holde tilbake informasjon når hun finner opp ting? Men ha det i bakhodet at det ikke er sikkert barnevernet bryr seg om de tingene du legger fram om henne. 

Jeg blir så sint når jeg leser om de som sender inn falske bekymringsmeldinger, det tar tid fra et allerede presset barnevern og det er slitsomt for de som må sjekkes.

Anonymkode: c2978...d91

• Liker 7
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser forresten at mange antar at jeg som trådstarter er mor og at det er faren som saksøker og melder til barnevernet. Ikke at det har noe å si, men jeg er faren.

Vi er på kvinneguiden der det hovedsakelig er mest kvinner og et fåtall av de som skriver her er menn - så antagelsene er ganske greie. Du får presisere kjønn i innleggene om du mener at det er relevant for saken. 

Utover det, så har hun tatt av seg hanskene og spilt skittent flere ganger. Jeg hadde lagt kortene på bordet og vært åpen med barnevernet. Det kan være at de tenker at det ikke er relevant informasjon for dem i det hele tatt eller at det kan gi dem et helhetsbilde av saken. 

Endret av Sylveon
  • Liker 7
Skrevet

Hadde det vært opp til meg hadde vi verken hatt rettsak eller barnevernsak.

Jeg håper jo at barnevernet klarer å avdekke fakta og sannheten. Men når eksen lyver så det renner og kan være veldig troverdig, så er det jo en risiko for at de tror på det som blir fortalt. Det er jo alltid en mulighet for at barnevernet gjør feil, og da tenker jeg at jeg må gjøre mitt yttereste for å sikre at sannheten kommer frem. Blir mer og mer sikker på det nå.

Jenta vil sikker forstå når hun blir 18, eller sikkert før. Men hvis eksen får gjennomslag nå når jenta er 5, så hjelper det jo ikke at hun forstår om 13 år. Kampen er nå tenker jeg. Og jeg må velge om jeg er med eller om jeg skal stole 100% på at barnevernet finner ut av ting selv.

Dokumentene jeg har en lange brev eksen selv har skrevet om oppvekst, barndom, overgrep og hvordan disse hendelsene har ødelagt eksen liv og psykiske helse.

Skrevet

Fortell bv at det eksisterer papirer som viser at eksen hadde problemer før deg, og spør om de er interessert i å se dem.

Anonymkode: 97e79...fb4

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Sylveon skrev:

Jeg hadde lagt kortene på bordet og vært åpen med barnevernet. Det kan være at de tenker at det ikke er relevant informasjon for dere. 

Det kan jo hende jeg skal ta en prat med barnevernet før jeg sender inn masse greier. 

Det viser jo at eksen

1) Lyver til dem

2) Skylder ting på meg som eksen har slitt med i mange år

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Etter en periode med godt samarbeid om jenta vår på 5 år som bor like mye hos begge, ble det konflikt om penger mellom oss. Eksen vil da ha jenta mer hos seg, jeg nektet og det ble mekling, rettsak, utredning med sakkyndig og full pakke.

Og hva dreier 'konflikten om penger' seg om og hvorfor mener han at denne 'konflikten' berettiger ham til å ha sin egen datter mer hos seg enn hos deg?

Hm?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går for det samme, hun har kastet hansken og lagt opp til å skade deg. Om det er mann eller kvinne har ingen betydning, jeg mener det samme som jeg skrev i første tilsvaret mitt. 

Men som en annen nevner så er det lett å anta at Ts er kvinne med mindre noe annet er spesifisert siden dette er kvinneguiden. Hadde det vært et tilsvarende forum med navnet manneguiden så hadde nok de fleste gått ut i fra at Ts var mann. 

(Jeg mener ikke at menn ikke skal benytte seg av kvinneguiden altså, så ikke misforstå :) ) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...