AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Veldig vanskelig situasjon jeg har havnet i. Jeg spurte min kusine om hun kunne spør sin mamma, som er søster til min avdøde mor, om spørsmål rundt hennes harde liv. Jeg spør kusinen min først, fordi jeg er redd for å såre min tante. Jeg velger å skåne en annen tante, men har lyst å spør noen likevel. Jeg får tillatelse til å snakke med min tante. Grunnen til at jeg ønsker en samtale er fordi mine søsken og meg har blitt utsatt for omsorgssvikt. Min mamma misbrukte piller under svangerskapet med meg, fyllekjørte, satt inne, dopet meg ned for at jeg ikke skulle skrike, forlot meg på lekeplassen og stakk av med en mann med mer. Dette kommer frem i barnevern papirer. Endte med at pappa måtte kaste henne ut, men da kom hun tilbake å var voldelig. Jeg levde med henne bare ett par år. Hun døde kort tid etterpå, som følge av alkohol. Jeg trengte snakke med noen om disse papirene jeg har lest. Jeg ble møtt med en tante som bare ville snakke positivt om sin søster, hun var f eks verdens beste menneske osv. Jeg prøver å si at jeg har lest disse papirene, og lurer på om hun kan fortelle meg noe som gjør at jeg kan på en måte unnskylde min mammas oppførsel, og få fred i hjertet. Hun svarer med at mamma har vært dø mange år. Jeg prøver å forklare at ingen andre kan svare, min pappa døde og iløpet av min barndom, pga. sykdom. SÅ får jeg en sinna melding av en annen tante. Hun mener jeg plager den andre tanten med gammelt dritt. Hun bruker djevel-ikon bak meldingen. Jeg svarer at jeg har jo lest mine papirer, og litt hva som står der. Jeg ringer henne opp, og hun spør gjentatte ganger om jeg føler meg bedre nå!!! Og at pappa og drakk, måtte jeg skjønne. Jeg svarer at han ikke drakk i mitt liv. Hun mener da jeg kverulerer, fordi hun aldri har sagt det, men at han drakk da mamma og pappa ble kjent! Jeg svarer at jeg vet det, men at han var avholds lenge før jeg ble født, og tilot ikke at mamma ikke klarte skjerpe seg. Hun svarte at jeg kverulerer og vrir på alt! Hun slenger på røret. Jeg sender melding å sier at jeg har levd godt med min far, hun svarer bare fint med to engler bak. Tydelig at hun mener jeg beskytter min pappa. Hun svarte at jeg sverter de døde, og baksnakker min mor! Nå må jeg altså få konsekvenser for å ha spurt om min vanskelige fortid! Hun svarte at hun skulle blokkere meg. Jeg er livredd for å miste kontakt med familien nå. Jeg har derfor måttet fortelle dette til de andre jeg har kontakt med. Hva ville dere gjort?! Jeg føler jeg må kjøpe blomst til tante nå, for å roe dette ned:( Anonymkode: 3a0d7...52f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Ja barnevernet ble innblandet da jeg ble født med abstinenser. Så ikke pga min pappa. Anonymkode: 3a0d7...52f 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Du kan selvsagt spørre din mors søsken om de kan fortelle deg om din mor, men hvis de sier at de ikke ønsker det/ synes det er ubehagelig, så må du godta det. Anonymkode: a3e77...9f1 22
Gjest Vanlig fyr Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hva ville dere gjort?! Jeg føler jeg må kjøpe blomst til tante nå, for å roe dette ned:( Anonymkode: 3a0d7...52f Du skylder ikke din tante noe som helst bare fordi dere er i slekt. Hvis din tante er klar over det du ble utsatt for er hun et ræva menneske som prøver å guilt trippe deg fordi du forsøker å bearbeide det du ble utsatt for. Har du vurdert å snakke med noen andre om dette, en psykolog feks? Det er viktig å få bearbeidet barndoms traumer.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 23. februar 2019 Dette høres ikke ut som personer jeg ville hatt i livet mitt for å være helt ærlig. Jeg ville sendt en melding til tantene dine: hei! Beklager at dere ble støtt av at jeg spurte om min mor. Jeg ønsker bare å få vite mer om hvordan hun var og ting som har skjedd, for å kunne bli bedre kjent med min egen fortid og få fred med det jeg har opplevd. Jeg er klar hvis dere ønsker å fortelle sannheten, men hvis dere ikke vil det så er det greit. Anonymkode: 42915...d9f 73
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvsagt spørre din mors søsken om de kan fortelle deg om din mor, men hvis de sier at de ikke ønsker det/ synes det er ubehagelig, så må du godta det. Anonymkode: a3e77...9f1 Hun ene tanten min tilot prat, den andre tanten sendte melding å kjeftet på meg på grunnlag av at jeg spurte om disse tingene. Anonymkode: 3a0d7...52f 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun ene tanten min tilot prat, den andre tanten sendte melding å kjeftet på meg på grunnlag av at jeg spurte om disse tingene. Anonymkode: 3a0d7...52f Og det syns jeg ikke du skal få så dårlig samvittighet for at du nå vurderer å sende blomster til henne. Den andre tanten tillot å snakke om dette og den sinte tanten bestemmer ikke hva andre mennesker kan snakke om. Vil ikke hun snakke selv er det greit men hun bestemmer da virkelig ikke over andre. Anonymkode: dfc1e...7bb 29
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Jeg føler meg helt ille nå. Anonymkode: 3a0d7...52f
GammelKaktus Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Jeg hadde ikke sendt blomster til dette mennesket, det har hun ikke fortjent. Når det kommer til det du har opplevd som barn så må du nesten jobbe deg gjennom det selv da det ikke virker som om de kan bidra med noe relevant info. Har du ikke noen venner som du kan prate med om dette her? Eventuelt en psykolog hvis du har behov for det. Og så må du ikke la folk få spille på at du for dårlig samvittighet for ting du overhodet ikke trenger å ha dårlig samvittighet for. 26
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 8 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Jeg hadde ikke sendt blomster til dette mennesket, det har hun ikke fortjent. Når det kommer til det du har opplevd som barn så må du nesten jobbe deg gjennom det selv da det ikke virker som om de kan bidra med noe relevant info. Har du ikke noen venner som du kan prate med om dette her? Eventuelt en psykolog hvis du har behov for det. Og så må du ikke la folk få spille på at du for dårlig samvittighet for ting du overhodet ikke trenger å ha dårlig samvittighet for. Jeg har gått til psykolog mange år, var mer grunnlag for hennes liv jeg tenkte på. Takk for svar 💜🙏 Anonymkode: 3a0d7...52f 2
Muskath Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Kanskje din tante har skyldfølelse og ikke vil innrømme at ting var som de var. Du trenger ikke sende blomster til henne fordi hun ikke vil se virkeligheten i øynene. Kan du prøve å snakke med andre i familien? Jeg tror du må jobbe deg gjennom dette uten å få hjelp av din mors søstre. La de bare være, de vil heller leve med den illusjonen de har om sin søster. For noen blir det for tøft å se virkeligheten i øynene. Det er ikke lett å innrømme at ens nærmeste eller en selv har gjort store feil i livet. 17
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 Tanten din elsket sikkert søsteren sin. Kanskje hun er i sorg og har dårlig samvittighet både overfor son søster og deg ? Vanskekelig å klare å håndtere dårlig samvittighet hvis man føler seg stilt til veggs også.... At hun ble så hissig viser vel at det ligger mye sorg og smerte bak ? Uansett ikke hyggelig for deg. 💜 Ikke gi opp 💜 Anonymkode: a51aa...322 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tanten din elsket sikkert søsteren sin. Kanskje hun er i sorg og har dårlig samvittighet både overfor son søster og deg ? Vanskekelig å klare å håndtere dårlig samvittighet hvis man føler seg stilt til veggs også.... At hun ble så hissig viser vel at det ligger mye sorg og smerte bak ? Uansett ikke hyggelig for deg. 💜 Ikke gi opp 💜 Anonymkode: a51aa...322 Det er sikkert som du sier. Jeg burde helt klart bare svart kort ,og vist at jeg skjønte henne. Likevel ble jeg rystet over at hun brukte disse barnslige ikonene og skrek. Anonymkode: 3a0d7...52f 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er sikkert som du sier. Jeg burde helt klart bare svart kort ,og vist at jeg skjønte henne. Likevel ble jeg rystet over at hun brukte disse barnslige ikonene og skrek. Anonymkode: 3a0d7...52f Jeg skjønner deg. Men tydeligvis veldig sårt for henne. Gi henne litt tid ? Kanskje sende en blomst og si du forstår det må ha vært et tap å miste sin søster men at du gjerne skulle likt å bli kjent Med din mor gjennom noen som kjente henne best- nemlig henne, din tante ? ❤️ Anonymkode: a51aa...322 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner deg. Men tydeligvis veldig sårt for henne. Gi henne litt tid ? Kanskje sende en blomst og si du forstår det må ha vært et tap å miste sin søster men at du gjerne skulle likt å bli kjent Med din mor gjennom noen som kjente henne best- nemlig henne, din tante ? ❤️ Anonymkode: a51aa...322 Ja , nå har den ene tanten min begynt å sende meldinger å fortalt at min pappa ikke var en helgen osv osv osv. Anonymkode: 3a0d7...52f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 TS- det er en ting du ikke tenker på her og det er at din mor og din søster har samme foreldre. De er/ var jo fullstendig dysfunksjonelle begge to og mest sannsynlig et produkt av sin egen barndom. Ser det er en tredje søster som er åpen for å fortelle, så hun har neppe blitt så skada som de to andre. Jeg skjønner at du har behov for en forklaring, men du får det ikke av denne ene tanten - på samme måte som din mor neppe hadde klart å gi deg en forklaring dersom hun hadde levd. Støtt deg på din far og den andre tanten. Tenk heller på deg selv og at du kan ha bedre relasjoner til familien enn både din mor og din tante. Det at du føler smerte over omsorgssvikten, og at du vet at det som skjedde var galt- det betyr at du kommer til å gjøre det bedre enn din mor. Samtidig søker du mot tanten din igjen- hun som avviser deg og krenker deg. Selv om du har din far og din ene tante som svarer deg, så er det den tredje søsteren som tar mest plass hos deg. Ser du at du repeterer et mønster fra du var liten og din mor levde? Ser du at du søker mot avvisning? Hvis du fortsetter med det fortsetter du å skape din identitet som det avviste, sviktede barnet. Prøv å bryt det mønsteret. Velg vekk tanten. Velg pappa og de som vil deg vel, og skap deg selv som et menneske som har en selvsagt plass i verden og som fortjener godhet ifra andre. Anonymkode: b705e...af1 23
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS- det er en ting du ikke tenker på her og det er at din mor og din søster har samme foreldre. De er/ var jo fullstendig dysfunksjonelle begge to og mest sannsynlig et produkt av sin egen barndom. Ser det er en tredje søster som er åpen for å fortelle, så hun har neppe blitt så skada som de to andre. Jeg skjønner at du har behov for en forklaring, men du får det ikke av denne ene tanten - på samme måte som din mor neppe hadde klart å gi deg en forklaring dersom hun hadde levd. Støtt deg på din far og den andre tanten. Tenk heller på deg selv og at du kan ha bedre relasjoner til familien enn både din mor og din tante. Det at du føler smerte over omsorgssvikten, og at du vet at det som skjedde var galt- det betyr at du kommer til å gjøre det bedre enn din mor. Samtidig søker du mot tanten din igjen- hun som avviser deg og krenker deg. Selv om du har din far og din ene tante som svarer deg, så er det den tredje søsteren som tar mest plass hos deg. Ser du at du repeterer et mønster fra du var liten og din mor levde? Ser du at du søker mot avvisning? Hvis du fortsetter med det fortsetter du å skape din identitet som det avviste, sviktede barnet. Prøv å bryt det mønsteret. Velg vekk tanten. Velg pappa og de som vil deg vel, og skap deg selv som et menneske som har en selvsagt plass i verden og som fortjener godhet ifra andre. Anonymkode: b705e...af1 Tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive ett så langt, og flott innlegg. Som jeg skrev så er begge tantene sinte. Den som tiltok meg å stille spørsmål har nå sladret til den andre tanten, det innlegget handler om. Tanten jeg fikk i snakk har også idag sendt meg en haug sinte meldinger, blandt annet dritt om min pappa, at han dro min mamma ned, at det var en stor sorg når de ble sammen. At hun ble enda verre i alkohol og piller. Det som er sant er jo at han klarte skjerpe seg, men hun bare holdt på, som førte til at hun ble kastet ut. Pappa er også dø. Anonymkode: 3a0d7...52f 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 De tillater ikke deg å snakke «dritt om de døde», men de gjør det jo selv (din far). Får vondt av deg 💛 Anonymkode: 3c915...aa8 24
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 Jeg tenker at tantene dine og din mor sannsynligvis kommer fra et hjem med omsorgssvikt. Dette brakte din mor videre til deg, og det hindrer dine tanter i å reagere rasjonelt på dine spørsmål nå da de selv er skadet og kanskje ikke så hvor ille det moren din gjorde mot deg var. Det er ikke din feil at de reagerer som de gjør. Trist at du ikke vil få svar, men prøv å heve deg over det. Anonymkode: 5eccc...5ba 24
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #20 Skrevet 23. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at tantene dine og din mor sannsynligvis kommer fra et hjem med omsorgssvikt. Dette brakte din mor videre til deg, og det hindrer dine tanter i å reagere rasjonelt på dine spørsmål nå da de selv er skadet og kanskje ikke så hvor ille det moren din gjorde mot deg var. Det er ikke din feil at de reagerer som de gjør. Trist at du ikke vil få svar, men prøv å heve deg over det. Anonymkode: 5eccc...5ba Jeg innser det nå. Jeg vet deres mor , altså min mormor og er halvgal. Klippet ut ene tanten min fra alle bildene sine,og sendte henne i posten. Jeg vet og at min morfar var voldelig mot min mormor. Anonymkode: 3a0d7...52f 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå