Gå til innhold

Tips til virkelig gode hodetelefoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia. Jeg ønsker noen tips til skikkelig gode hodetelefoner med audiofil kvalitet. Har et budsjett på 5000 kr. Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 42fc3...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er å teste hodetelefonene selv. Hvis du bruker mobilen som lydkilde vil du sannsynligvis få bedre resultat med en Dragonfly og middels gode hodetelefoner, enn supergode hodetelefoner rett i telefonen. Dragonfly koster en tusenlapp.

Skrevet

Hva gjelder hodetelefoner så har du mange hodetelefoner å velge mellom, med et budsjett på 5000 kroner så vil du få veldig gode hodetelefoner, hvilken det skal bli vil være en vurderingssak.

Hvilken musikk du hører på er av avgjørende betydning, noen hodetelefoner fungerer nemlig bedre på musikken du spiller enn andre, ergo har forskjellige hodetelefoner varierende styrker.

Dernest handler det om dine egne preferanser, altså hvilken lydsignatur du selv liker. Om du foretrekker bassrike hodetelefoner så er lukkede hodetelefoner å foretrekke fremfor mer nøytrale åpne hodetelefoner, selv har jeg valgt åpne hodetelefoner da dem låter mest naturlig og forsøker ikke en gang å imponere med f,eks, ekstra bass. Minuset med åpne hodetelefoner er at de slipper inn og ut mer lyd, altså vil du høre mer av omgivelsene og omgivelsene vil høre mer av det du hører på. Uansett hva du velger så handler det om hvilken kompromiss du er villig til å leve med, jeg som gikk for åpne gjorde det fordi jeg hører mye på akustisk musikk og med mine så høres det luftig og uanstrengt ut, med en klang som ligner mest på autentiske instrumenter.

Vil anbefale deg å kjøpe en separat hodetelefonforsterker, gode hodetelefoner er ofte tung å drive, uten en dedikert forsterker for dem vil de ikke yte sitt beste. Fult mulig å benytte vanlig forsterker eller diverse duppedingser også, men da er det viktig at du går for portabel-modellen av en versjon, ofte kommer gode hodetelefoner i flere versjoner. At en hodetelefon er portabel er ikke nødvendigvis ment at den skal benyttes ute mens man er på farten, portabel får en utgave som er enklere å drive enn de ordinære versjonene, altså at de enklere kan drives av for eksempel en mobiltelefon eller en annen bærbar kilde.

Mange merker å velge blant der ute, selv gikk jeg for noen AKG til 3000 kroner og de er knallgode og ble raskt mine favoritter i prisklassen. Vil anbefale deg å høre en god del hodetelefoner før du bestemmer deg, ikke gå for det første du finner da det er kjedelig å finne ut i ettertid at du liker noen andre bedre, besøk derfor flere butikker og ha med din egen musikk og gjerne også kilder du er tenkt å spille på dem med...

Skrevet

Prøvde BeoPlay H9i fra Bang Olufsen, og det var en opplevelse! Anbefales! Ellers har vel Sony noen bra, Bose Quiet Comfort er bra. Og Kygo A9/600!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...