AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Hun har alltid vært flink og fornuftig, men nå er jeg bekymret. Hun er veldig fascinert av en gjeng i klassen som røyker, drikker og har prøvd narkotika. De slåss og henger med eldre ungdommer. Når hun snakker om dem, så sier hun rett ut at det er de som er «de kule». Hun synes de er mye mer voksne enn de andre i klassen, og alle vil være med dem. Jeg må jo snakke med henne om dette, men foreløpig vokter jeg meg for moralprekenen. Jeg er redd hun skal slutte å fortelle meg ting. Hvordan griper jeg dette an? Anonymkode: 99d95...910
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Vær så snill å hør dette foredraget, og så tar du grep før det er for sent. Du trenger ikke se på engang, bare lytte. Datteren din er verdt 1,5 time. Anonymkode: 18918...03c 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Du får det til å høres ut som jeg må overtales, vet ikke hvorfor. Ser den gjerne i morgen. Ts Anonymkode: 99d95...910 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Flott! La meg høre tankene dine etterpå? Var ikke meningen å være streng, dette er bare så viktig, og alt for få gidder å høre. Veldig glad du gidder! Anonymkode: 18918...03c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 Jeg tenker at du burde snakke med henne på en måte som ikke får henne til å føle seg dum/kun et barn/får ikke bestemme noe/tar feil, men at hun på en måte blir med i samtalen og blir hørt i sine synspunkter. Altså at det ikke utvikler seg til en "hvem har rett" samtale. Snakk om konsekvenser av det å gjøre feil valg på en diskret måte. Jeg kom i feil miljø da jeg var på den alderen, og mine foreldre kjeftet og smelte, nektet å snakke rolig og umyndiggjorde meg som person. Jeg var jo et barn, de hadde jo rett, men jeg følte ikke det på den alderen Jeg tror det er viktig at du plasserer deg som en ikke dømmende og trygg person. Føler man seg ikke forstått har man lettere for å søke tilhørighet hos grupper helt forskjellig fra en selv. Anonymkode: 3c4b4...97e 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Det er naturlig, og bedre at hun snakker med deg om dem enn å ikke gjøre det. La hun bli venn med de om det er det hun vil, blir de venner, så vær den forelderen som ønsker de alle velkommen på pizza kveld eller som henter de på fest, så har du litt kontrollen over hva som foregår og hvordan de egentlig er (selvom rykter sier de driver med narkotika trenger det ikke være værre enn at de har røyket hasj 1 gang, og de kan være fine ungdommer fordet). Du bør også ta praten om alkoholbruk og rusmidler snart, uten å drive moralpreken, men bare for å opplyse. Fortelle om avhengighetsfaren, hvordan det påvirker og ødelegger hjernen og kroppen, og at hvis hun skal gjøre det så er det best å stoppe etter 3 øl/cider og ikke putte andre ting i kroppen Anonymkode: ec22f...1ab
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 Still åpne spørsmål som gjør at hun må reflektere rundt problemstillingen. Hvorfor synes du at disse barna er kule? Hvordan ser du for deg at alkohol og dop vil endre kroppen, og slikt. Anonymkode: 559d1...96f 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Les "hold on to your kids" av samme mann som videoen lenger oppe. Her har den reddet oss. Anonymkode: 8ee1a...8cc 1
OhGawdNo Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg må jo snakke med henne om dette, men foreløpig vokter jeg meg for moralprekenen. Jeg er redd hun skal slutte å fortelle meg ting. Hvordan griper jeg dette an? Anonymkode: 99d95...910 Sett en eske med kondomer i garasjen og fortell henne at hvis hun trenger at dere kommer og henter henne så gjør dere gjerne det. Dere bor på feil plass, tørr jeg tippe en plass i nærheten av Oslo?
ajarRun Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er naturlig, og bedre at hun snakker med deg om dem enn å ikke gjøre det. La hun bli venn med de om det er det hun vil, blir de venner, så vær den forelderen som ønsker de alle velkommen på pizza kveld eller som henter de på fest, så har du litt kontrollen over hva som foregår og hvordan de egentlig er (selvom rykter sier de driver med narkotika trenger det ikke være værre enn at de har røyket hasj 1 gang, og de kan være fine ungdommer fordet). Du bør også ta praten om alkoholbruk og rusmidler snart, uten å drive moralpreken, men bare for å opplyse. Fortelle om avhengighetsfaren, hvordan det påvirker og ødelegger hjernen og kroppen, og at hvis hun skal gjøre det så er det best å stoppe etter 3 øl/cider og ikke putte andre ting i kroppen Anonymkode: ec22f...1ab Jeg kjente en søt lesbisk blondine som ble full av ca 3 cider. Og hun var 18.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 37 minutter siden, OhGawdNo skrev: Sett en eske med kondomer i garasjen og fortell henne at hvis hun trenger at dere kommer og henter henne så gjør dere gjerne det. Dere bor på feil plass, tørr jeg tippe en plass i nærheten av Oslo? Det er vel så mye rusproblemer på en del mindre stedet rundt i landet, om man tror barna er skånet for sette bare fordi man har holdt seg unna hovedstaden er man bra naiv. PS jeg er ikke fra Oslo. Anonymkode: d12ed...7e6 5
OhGawdNo Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel så mye rusproblemer på en del mindre stedet rundt i landet, om man tror barna er skånet for sette bare fordi man har holdt seg unna hovedstaden er man bra naiv. PS jeg er ikke fra Oslo. Anonymkode: d12ed...7e6 Vel, det sistnevnte er jo bra. Litt for mange problemer i Oslo, med at jenter opparbeider seg gjeld for bruk av narko, og blir misbrukt for å betale den ned. Og en del av guttene der, har for å si det mildt, et syn på etnisk norske jenter som ikke er noe særlig. Ta praten med henne om blomstene og biene, behold tilliten dere imellom, og la henne gradvis få mer frihet etter som hun viser ansvar. Er dessverre - eller, heldigvis, hvis man ikke ønsker at menneskeheten skal dø ut - ting som man ikke kan stoppe (skjønt man kan ha litt selvkontroll da). Var det ikke et program, Newton, som tok opp ting som handlet om sex og kropp og slikt? Prøv å få henne til å fatte viktigheten av prevensjon, og vær ikke redd for å svare på spørsmål. Kanskje snakk også litt om viktigheten av å ha lov til å si 'ja', og retten til å kunne si 'nei'. Endret 23. februar 2019 av OhGawdNo
ism85 Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 Prøvde å se de første 15 minuttene av videoen lengre oppe. Kan ikke forstå at personen er professor, eller akademiker, virker mer som en predikant. Kommer med en hel masse irrelevant svada og forsøker å bruke det som argument. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, ism85 skrev: Prøvde å se de første 15 minuttene av videoen lengre oppe. Kan ikke forstå at personen er professor, eller akademiker, virker mer som en predikant. Kommer med en hel masse irrelevant svada og forsøker å bruke det som argument. Ok. Fyren er psykiater og spesialiserer seg på barn og utviklingspsykologi. Dette konseptet (jevnalderorientering) er ekstremt underkommunisert, men ekstremt viktig. Synd du ikke er interessert i å lære nye ting med et åpent sinn.. Her kan du lese mer om Gordon Neufelt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gordon_Neufeld Og boka Hold On To Your Kids anbefales også. Anonymkode: 18918...03c 3 1
OhGawdNo Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Fyren er psykiater og spesialiserer seg på barn og utviklingspsykologi. Dette konseptet (jevnalderorientering) er ekstremt underkommunisert, men ekstremt viktig. Anonymkode: 18918...03c Det kan godt være mulig, men er det nødvendigvis et problem, eller er det bare voksne som har et kontroll-behov? Psykologisk forskning viser nemlig at just precis dette med venner er viktigere for sosialiseringsprosessen, enn foreldre.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 Akkurat nå, OhGawdNo skrev: Det kan godt være mulig, men er det nødvendigvis et problem, eller er det bare voksne som har et kontroll-behov? Psykologisk forskning viser nemlig at just precis dette med venner er viktigere for sosialiseringsprosessen, enn foreldre. Jevnalderorientering er et problem i hele samfunnet, helt opp til besteforeldregenerasjonen. De aller fleste voksne idag er Jevnalderorienterte, og fenomenet påvirker alle aspekter av samfunnet vårt. Det fører til større psykiske problemer, mer kriminalitet, mindre respekt for autoriteter, og mer mobbing. Anonymkode: 18918...03c 2
OhGawdNo Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det fører til større psykiske problemer, mer kriminalitet, mindre respekt for autoriteter, og mer mobbing. Anonymkode: 18918...03c Ok. “The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.” Socrates / Hesiod, åttende århundre før kristus: http://answers.google.com/answers/threadview?id=408989 Endret 23. februar 2019 av OhGawdNo
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 Det er vel ganske vanlig å se opp til feil folk i den alderen. Da jeg var 12-13 syns jeg ei jente i parallellklassen var så utrolig kul. Hun hang med eldre "badboys", festet, hadde sex og var frekk i kjeften. Utrolig kult. Jeg var aldri kul nok til å henge med den gjengen, så det påvirket meg aldri mer enn at jeg syns de var kule. Da jeg ble noen år eldre skjønte jeg at det ikke var spesielt kult. Hun ble gravid som 15-åring med en random fyr, mistet foreldreretten og havnet på kjøret. Utrolig kult Anonymkode: 64195...479 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 Det er dessverre vanlig i den alderen. De kule i den alderen er de som gir blaffen i skolen, får dritt-karakterer og som begynner først å drikke, røyke, feste og som sloss. Disse regjerer gjerne på skolen og er gode til å fortelle de "streite" at de er kjedelige flinkisser. Hva med å fortelle henne litt om fremtiden? Hvordan valg man tar tidlig får ringvirkninger kanskje resten av livet? At det kommer til å komme en tid der det er "kult" å være flink til mer enn å drikke seg full osv. Hvor kjedelig liv man faktisk kan få senere av å være "tøff nok" for den kule gjengen på ungdomsskolen. Anonymkode: a4352...f33 1
OhGawdNo Skrevet 23. februar 2019 #20 Skrevet 23. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: De kule i den alderen er de som gir blaffen i skolen, får dritt-karakterer og som begynner først å drikke, røyke, feste og som sloss. Disse regjerer gjerne på skolen og er gode til å fortelle de "streite" at de er kjedelige flinkisser. Anonymkode: a4352...f33 Og nettopp av den grunn - at de er bedre til å fortelle henne hvem de 'kule' er - så kan det være en ide å heller bruke omvendt psykologi. 'Jo nei bare gå ut og pul i vei du, er masse kondomer i garasjen. Bare gi beskjed hvis det går tomt.'
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå