AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har nylig begynt på glutenfritt kosthold. Glutenfritt er vell ikke akkurat bra mtp å gå ned i vekt, så lurte på om noen hadde tips til hvordan man kan gå ned i vekt på et glutenfritt kosthold? Lurte på oppskrifter, mat andre spiser, blogger, hva som funker for deg/andre osv Anonymkode: 43214...445
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Det er null stress å gå ned i vekt på glutenfritt kosthold. Jeg spiser bare mat jeg lager fra bunnen av, men kan alltids kjøpe glutenfritt knekkebrød og brød osv. Spiser salater med masse proteiner til lunsj, fisk/kjøtt til middag med grønnsaker og quinoa, ris eller poteter osv ved siden av. Du spiser samme mengder av mat, men dropper glutenholdig mat;) https://ncf.no/aktuelt/10-tips-til-et-sunt-glutenfritt-kosthold Anonymkode: 64990...692 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Skal du ned i vekt, så må du spise mindre - du må gjøre det selv, og du må gjøre det på din måte. Bare spis mindre, ikke la hva andre spiser, diktere hva du skal spise. Anonymkode: 8f542...b9f 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Hvorfor er det ikke bra med tanke på å gå ned i vekt? Er vel bare å gjøre det samme som de som spiser gluten gjør når de slanker seg, spise færre kalorier enn du forbrenner. Eller lavkarbo? Anonymkode: 273a8...cef
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke bra med tanke på å gå ned i vekt? Er vel bare å gjøre det samme som de som spiser gluten gjør når de slanker seg, spise færre kalorier enn du forbrenner. Eller lavkarbo? Anonymkode: 273a8...cef problemet er vel at veldig mange glutenfrie produkter er basert på ris- og maismel, og er helt uforenlige med lavkarbo, og ofte lavkalori og. Så det er bare en ting å gjøre hvis du vil ned i vekt på glutenfri diett, og det er å droppe de rimeligste GF produktene. Da må du enten bake selv, droppe brødmat og pasta helt, eller bli skikkelig god på å lese næringsinnhold. Min løsning er å spise pasta ganske sjelden, spiser aldri ris men erstatter det med quinoa, hjemmebakt brød, men det finnes GF knekkebrød av god kvalitet. Anonymkode: 60269...37c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Gå ned i vekt på samme måte som du ville gjort med et kosthold som inneholder gluten - forbruk mer energi enn du inntar. Anonymkode: 74dcd...da9 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Hvis du er ute etter lavkarbo så spiser man ikke brød uansett? Denne tråden henger ikke på greip.. Anonymkode: 63d89...fd5 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Spis mer grønnsaker, linser og bønner istedetfor glutenfrie produkter, så går du enkelt ned i vekt. Jeg spiser glutenfritt og spiser kanskje glutenfrie produkter (dvs pasta, melblandinger osv) 5-6 ganger i året. Utenom det spiser jeg mye grønt Anonymkode: f35d0...58b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Jeg spiser havregrøt i stedet for brød, og bruker jyttemel i stedet for andre melblandinger. Dermed unngår jeg de høyglykemiske alternativene som vanligvis brukes, og får i meg mer fiber og proteiner fra korn enn jeg ville gjort ellers. Anonymkode: 219d3...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig begynt på glutenfritt kosthold. Glutenfritt er vell ikke akkurat bra mtp å gå ned i vekt, så lurte på om noen hadde tips til hvordan man kan gå ned i vekt på et glutenfritt kosthold? Lurte på oppskrifter, mat andre spiser, blogger, hva som funker for deg/andre osv Anonymkode: 43214...445 Hva er egentlig poenget med å spise glutenfritt, dersom man ikke sliter med cøliaki? Anonymkode: 44de7...68b 1
skruf Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Jeg tåler ikke gluten (cøliaki, ble oppdaget i fjor), og har ingen problemer med å spise sunt selv om jeg spiser glutenfritt. Brød trenger man strengt tatt ikke (jeg har prøvd forskjellige gf-brød fra dagligvare, til nå ikke funnet et som smaker godt), og det finnes gode gf-knekkebrød som er grove og har masse fiber. Jeg spiser en god del knekkebrød fra det glutenfrie bakeriet, Brisk heter det https://kolonial.no/produkter/15474-brisk-lavkarbo-knekkebrod-glutenfri/ Du kan også lage proteinrundstykker av egg, cottage cheese og havregryn. Likedan kan du lage deg havregrøt. Sunt, godt og metter lenge Det finnes også fiberrike varianter av gf pasta. Ellers så er det jo bare til å fylle på med grønnsaker, fisk, egg og kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: problemet er vel at veldig mange glutenfrie produkter er basert på ris- og maismel, og er helt uforenlige med lavkarbo, og ofte lavkalori og. Så det er bare en ting å gjøre hvis du vil ned i vekt på glutenfri diett, og det er å droppe de rimeligste GF produktene. Da må du enten bake selv, droppe brødmat og pasta helt, eller bli skikkelig god på å lese næringsinnhold. Min løsning er å spise pasta ganske sjelden, spiser aldri ris men erstatter det med quinoa, hjemmebakt brød, men det finnes GF knekkebrød av god kvalitet. Anonymkode: 60269...37c Man trenger jo ikke å spise lavkarbo for å gå ned i vekt så lenge man forbrenner mer enn hva man spiser. Anonymkode: da398...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig poenget med å spise glutenfritt, dersom man ikke sliter med cøliaki? Anonymkode: 44de7...68b Noen har jo glutenintoleranse som ikke innebærer tarmtottatrofi, og da er det all grunn til å spise glutenfritt. Anonymkode: da398...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser havregrøt i stedet for brød, og bruker jyttemel i stedet for andre melblandinger. Dermed unngår jeg de høyglykemiske alternativene som vanligvis brukes, og får i meg mer fiber og proteiner fra korn enn jeg ville gjort ellers. Anonymkode: 219d3...ffc det gjør jeg og - anbefaler havregrøt til frokost, og så kan man ha et par knekkebrød til kvelds Anonymkode: 60269...37c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger jo ikke å spise lavkarbo for å gå ned i vekt så lenge man forbrenner mer enn hva man spiser. Anonymkode: da398...4ca nei, man må ikke det, og jeg gjør ikke det heller, men maismel og rismel er virkelig ikke bra i et slankekosthold Anonymkode: 60269...37c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei, man må ikke det, og jeg gjør ikke det heller, men maismel og rismel er virkelig ikke bra i et slankekosthold Anonymkode: 60269...37c Så ikke baser kostholdet på maismel og rismel da? Anonymkode: 8f542...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så ikke baser kostholdet på maismel og rismel da? Anonymkode: 8f542...b9f eh, nei, det er jo det jeg sier. Er du litt treg? Anonymkode: 60269...37c 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: eh, nei, det er jo det jeg sier. Er du litt treg? Anonymkode: 60269...37c Godt mulig. Jeg er ihvertfall forvirra. Jeg stusset, og stusser fortsatt, over at du svarte "nei, man må ikke det, og jeg gjør ikke det heller, men maismel og rismel er virkelig ikke bra i et slankekosthold" til AB4ca's kommentar "Man trenger jo ikke å spise lavkarbo for å gå ned i vekt så lenge man forbrenner mer enn hva man spiser." Anonymkode: 8f542...b9f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt mulig. Jeg er ihvertfall forvirra. Jeg stusset, og stusser fortsatt, over at du svarte "nei, man må ikke det, og jeg gjør ikke det heller, men maismel og rismel er virkelig ikke bra i et slankekosthold" til AB4ca's kommentar "Man trenger jo ikke å spise lavkarbo for å gå ned i vekt så lenge man forbrenner mer enn hva man spiser." Anonymkode: 8f542...b9f nei, man kan fint gå ned i vekt uten å følge lavkarbo. Det betyr ikke at man ikke med fordel kan unngå veldig raske karbohydrater, av typen maismel og rismel, selv som man ikke følger lavkarbo. De har ikke noe særlig protein og fiber i forhold til andre meltyper, og derfor er det lurt å droppe dem hvis man skal ha et næringsrikt kosthold som samtidig er lavt på kalorier. Anonymkode: 60269...37c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #20 Skrevet 23. februar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig begynt på glutenfritt kosthold. Glutenfritt er vell ikke akkurat bra mtp å gå ned i vekt, så lurte på om noen hadde tips til hvordan man kan gå ned i vekt på et glutenfritt kosthold? Lurte på oppskrifter, mat andre spiser, blogger, hva som funker for deg/andre osv Anonymkode: 43214...445 Glutenfri kost inneholder langt mer stivelse og generelt kalorier enn vanlig kost. Derfor går de flrste opp i vekt på glutenfri kost når de ikke trenger glutenfri kost. Dersom du ikke har, påvist av lege, en diagnose som tilsier at du skal spise glutenfritt, så bør du ikke drive på og eksprimentere med kostholdet ditt. Anonymkode: c7549...733
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå