AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har en kollega som jeg begynner å føle meg litt usikker på. I hvert fall etter i dag. Skal til det om litt, men grunnen til at jeg spør her er egentlig fordi hele situasjonen når jeg var i den føltes det ok ut - jeg ville bare være høflig og hjelpe til, men etterpå så føler jeg meg veldig ukomfortabel og at jeg har opplevd noe som egentlig ikke var så greit. Han er veldig hyggelig, som alle de andre kollegaene mine. Vi snakka bra sammen fra starten og han var søt og sa hei og ga klem osv. Ganske fort begynte han å komme med kommentarer som "ja, du som er så søt" f. Eks(husker ikke akkurat hva han sa, men i samme banen). Og jeg fikk nok en gang når han samme dagen sa at jeg så "sexy ut i rød leppestift" og mens vi satt sammen med en tredje kollega vendte han seg til han og sa noe lignende som "ja, er du ikke enig i at ho er deilig" som var rettet mot meg. Og jeg sa ifra akkurat der og da at det var ikke greit at han slang sånne kommentarer fra seg. Etter det har han ikke sagt noe sånn som det, og jeg følte at vi kunne snakke sammen som vanlig. Var på persfest med han og han var bare søt og grei. Eller eneste som var litt sånn rart.. Var at han og en kollega snakka noe om hvilken jente som var deres type også sa han noe sånn som "ingen her er egentlig min type, skulle jeg valgt noen som var min type ville det vært *navnet mitt*". Jeg satt rett vedsiden av dem. Også i dag så kom han og skulle hente noe i nærheten av der jeg sto og jobba, og vi snakka litt. Så så han ganske rar ut så jeg spurte han om alt var greit. Han svarte at" nei, det er vel egentlig ikke greit". Jeg er ikke en som graver i andres privatliv når jeg ikke kjenner dem så godt, så jeg spurte litt sånn forsiktig hva det var fornoe som var galt (for jeg tenkte kanskje han mente noe hjemme e. l.), og han sa egentlig ikke noe mer. Og da spørr jeg ikke heller. Så sier han at han fikk STÅ. Og at han kan ikke gå tilbake fordi folk kan se det. Jeg syntes synd på han fordi det kan skje den beste, og jeg sa at han bare fikk tenke på noe ekkelt eller jeg kunne finne et forkle til han eller noe. Og han sto der og var kjempeklein, og sa til og med noe sånt som "de kan ikke se meg sånn, den er jo så stor" og han spurte meg om man kunne se det. Og jeg tenkte at altså det hjelper han om han vet om det er synlig eller ikke. Så jeg så veldig fort og man så det jo. Så han ble stående litt til og jeg fortsatte å prøve å gi han tips til hvordan han kunne få det vekk så han kunne jobbe igjen. Fordi jeg ville være hyggelig. Men nå i ettertid føles det veldig ekkelt ut. Hvorfor gikk han ikke bare på do? Han hadde vel egentlig ikke trengt å spørre meg om man kan se det.. Vi er ikke veldig nære, eller snakker veldig mye sammen. Hadde han blitt så flau over det, hvorfor ville han si det til noen da? Og etter alt det han har sagt før, føler jeg at det er ekstra ubehagelig. Hva syntes dere om denne situasjonen? Vi jobber ikke veldig ofte sammen, men jeg er redd han kanskje oppfører seg sånn mot andre også. Burde det sies videre til ledelsen? Jeg har aldri vært borti noe sånt før, så vet ikke om jeg bare skal la det være.. Upassende det er det i hvert fall. Anonymkode: 6f724...169
MannSor Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kollega som jeg begynner å føle meg litt usikker på. I hvert fall etter i dag. Skal til det om litt, men grunnen til at jeg spør her er egentlig fordi hele situasjonen når jeg var i den føltes det ok ut - jeg ville bare være høflig og hjelpe til, men etterpå så føler jeg meg veldig ukomfortabel og at jeg har opplevd noe som egentlig ikke var så greit. Han er veldig hyggelig, som alle de andre kollegaene mine. Vi snakka bra sammen fra starten og han var søt og sa hei og ga klem osv. Ganske fort begynte han å komme med kommentarer som "ja, du som er så søt" f. Eks(husker ikke akkurat hva han sa, men i samme banen). Og jeg fikk nok en gang når han samme dagen sa at jeg så "sexy ut i rød leppestift" og mens vi satt sammen med en tredje kollega vendte han seg til han og sa noe lignende som "ja, er du ikke enig i at ho er deilig" som var rettet mot meg. Og jeg sa ifra akkurat der og da at det var ikke greit at han slang sånne kommentarer fra seg. Etter det har han ikke sagt noe sånn som det, og jeg følte at vi kunne snakke sammen som vanlig. Var på persfest med han og han var bare søt og grei. Eller eneste som var litt sånn rart.. Var at han og en kollega snakka noe om hvilken jente som var deres type også sa han noe sånn som "ingen her er egentlig min type, skulle jeg valgt noen som var min type ville det vært *navnet mitt*". Jeg satt rett vedsiden av dem. Også i dag så kom han og skulle hente noe i nærheten av der jeg sto og jobba, og vi snakka litt. Så så han ganske rar ut så jeg spurte han om alt var greit. Han svarte at" nei, det er vel egentlig ikke greit". Jeg er ikke en som graver i andres privatliv når jeg ikke kjenner dem så godt, så jeg spurte litt sånn forsiktig hva det var fornoe som var galt (for jeg tenkte kanskje han mente noe hjemme e. l.), og han sa egentlig ikke noe mer. Og da spørr jeg ikke heller. Så sier han at han fikk STÅ. Og at han kan ikke gå tilbake fordi folk kan se det. Jeg syntes synd på han fordi det kan skje den beste, og jeg sa at han bare fikk tenke på noe ekkelt eller jeg kunne finne et forkle til han eller noe. Og han sto der og var kjempeklein, og sa til og med noe sånt som "de kan ikke se meg sånn, den er jo så stor" og han spurte meg om man kunne se det. Og jeg tenkte at altså det hjelper han om han vet om det er synlig eller ikke. Så jeg så veldig fort og man så det jo. Så han ble stående litt til og jeg fortsatte å prøve å gi han tips til hvordan han kunne få det vekk så han kunne jobbe igjen. Fordi jeg ville være hyggelig. Men nå i ettertid føles det veldig ekkelt ut. Hvorfor gikk han ikke bare på do? Han hadde vel egentlig ikke trengt å spørre meg om man kan se det.. Vi er ikke veldig nære, eller snakker veldig mye sammen. Hadde han blitt så flau over det, hvorfor ville han si det til noen da? Og etter alt det han har sagt før, føler jeg at det er ekstra ubehagelig. Hva syntes dere om denne situasjonen? Vi jobber ikke veldig ofte sammen, men jeg er redd han kanskje oppfører seg sånn mot andre også. Burde det sies videre til ledelsen? Jeg har aldri vært borti noe sånt før, så vet ikke om jeg bare skal la det være.. Upassende det er det i hvert fall. Anonymkode: 6f724...169 Totalt upassende. Som du sier, hvis han var flau over å få ereksjon, hvorfor sier han det til deg da? Synes du bør fortelle ham at du synes det var ubehagelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg hatt minst mulig med ham å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Vil ikke kalle dette seksuell trakassering , om han hadde vist deg ståpikken ville det ha vært det. Men det er veldig upassende å kalle deg for sexy og andre komplimenter, får håpe han bare har prøvd å flørte og gir seg med det raskt når han ikke får noe respons på det, hvis ikke så syntes jeg du kan si fra at du vil han skal slutte å snakke til og om deg på den måten siden dere er kolleger og skal ha et profesjonelt forhold og holdninger til hverandre. Det er også innafor å si fra at du syntes det var unødvendig og ubehagelig av han å fortelle deg at han hadde fått ståpikk, si at du er ikke interessert i å vite noe om sånt. Anonymkode: f3470...026
Horten Market Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Kleint og over streken på en arbeidsplass, men hvordan er dette trakassering? Han liker deg og prøver på sin famlende måte å få deg interessert. Kom igjen, du skjønner da det?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 Nei, dere har nok rett - trakassering var kanskje å ta i litt, men føler når jeg har sagt ifra at det er ugreit og han vet jeg er i et forhold da stopper man helt med alt av upassende oppførsel. Og da han selv tydeligvis er gift og 10 år eldre meg antar jeg at han er veldig klar over hva han holder på med. Jeg hater konfrontasjoner, vet ikke engang om jeg tør å si noe til hverken han eller andre. Tror jeg bare skal være avvisende og håpe på det beste 😩 Burde jeg spørre andre jenter om han er sånn mot dem? Er redd for at om jeg sier noe til andre at jeg lager ubehagelig miljø, er den nyeste i gjengen der også.. *TS Anonymkode: 6f724...169 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dere har nok rett - trakassering var kanskje å ta i litt, men føler når jeg har sagt ifra at det er ugreit og han vet jeg er i et forhold da stopper man helt med alt av upassende oppførsel. Og da han selv tydeligvis er gift og 10 år eldre meg antar jeg at han er veldig klar over hva han holder på med. Jeg hater konfrontasjoner, vet ikke engang om jeg tør å si noe til hverken han eller andre. Tror jeg bare skal være avvisende og håpe på det beste 😩 Burde jeg spørre andre jenter om han er sånn mot dem? Er redd for at om jeg sier noe til andre at jeg lager ubehagelig miljø, er den nyeste i gjengen der også.. *TS Anonymkode: 6f724...169 Hvor lenge har det pågått da? Om det ikke stopper så syns jeg du kan høre med andre om de også opplever han sånn, men ikke hvis dette bare er hans dårlig forsøk på å få igang en arbeidsflørt og tar hintet snart og slutter. Forresten, du skal ikke være redd for konfrontasjoner. Det trenger ikke bli sur eller ubehagelig stemning bare fordi du setter grenser, det er viktig å gjøre for seg selv Viktig at man trives og kan føle seg trygg på jobben sin Anonymkode: f3470...026
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Når jeg sa han skulle stoppe, var i midten av desember, jeg starta i november. Har jobba lite i det siste så har ikke møtt på han så ofte. Høres ut som en god idé og se om det her bare var dårlig uttenkt av han, og heller gjøre noe med det om han sier eller gjør noe mer. Håper jo aller helst på at jeg skal få slippe å måtte sette de grensene når jeg føler de egentlig allerede er satt 😔 Er det egentlig noen andre her som har vært borti noe lignende? Anonymkode: 6f724...169
Horten Market Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dere har nok rett - trakassering var kanskje å ta i litt, men føler når jeg har sagt ifra at det er ugreit og han vet jeg er i et forhold da stopper man helt med alt av upassende oppførsel. Og da han selv tydeligvis er gift og 10 år eldre meg antar jeg at han er veldig klar over hva han holder på med. Når begge er i forhold så kommer saken i et annet lys. Men synes ikke du skal ta dette opp med andre i denne omgang. Vær sterk og stå opp for deg selv, det vil du vokse veldig på over tid. Vær obs på at du aldri lar deg lede til en flørt, ikke gi en millimeter over i hans favør, men gi ham konsekvent en kald skulder når han forsøker. Ikke vær sur, men alvorlig og bestemt. Standard replikker du kan bruke: Hva synes din kone om at du flørter med meg? Jeg fortalte mannen min om oppførselen din ... 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Det burde være unødvendig at du må si fra igjen, oppførselen hans er upassende og langt over streken og han VET det. Hvem i alle dager tror det er greit å fortelle kollegaer om ståpikken og prøver få til noe snakk rundt hva han skal gjøre?? Han er da faen en godt voksen mann, han VET hva han skal gjøre med ståpikk på ugunstige tidspunkt. Dette er sånn typisk gråsone, han vet hva han gjør, men er såpass uklar at du blir usikker og føler du ikke helt kan si det er trakassering. Du får si fra igjen, at slike situasjoner er ekle og uprofesjonelle og at du må ta det videre om det forsetter. Anonymkode: 71ac4...c93 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde være unødvendig at du må si fra igjen, oppførselen hans er upassende og langt over streken og han VET det. Hvem i alle dager tror det er greit å fortelle kollegaer om ståpikken og prøver få til noe snakk rundt hva han skal gjøre?? Han er da faen en godt voksen mann, han VET hva han skal gjøre med ståpikk på ugunstige tidspunkt. Dette er sånn typisk gråsone, han vet hva han gjør, men er såpass uklar at du blir usikker og føler du ikke helt kan si det er trakassering. Du får si fra igjen, at slike situasjoner er ekle og uprofesjonelle og at du må ta det videre om det forsetter. Anonymkode: 71ac4...c93 Dette. Det er helt ugreit, og det burde du ikke lure på. Og han er utspekulert og utnytter at du er dumsnill og naiv. Anonymkode: f131a...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Dette er jo helt klassisk trakassering. Hvis du tar det opp kan han leke uforstående og si at han bare tulla, men han VET at dette ikke er greit. Han er fullt klar over hva han gjør. Du HAR sagt fra allerede. Jeg ville nok tatt dette videre, også med tanke på andre på arbeidsplassen. Alternativt ville jeg fortalt han at jeg kom til å ta det videre hvis han ikke umiddelbart slutta med seksuelle kommentarer i din retning. Problemet med siste løsning er at han da kan begynne å hevne seg på deg ved å sette ut rykter osv - for at folk ikke skal tro på deg når du senere varsler om oppførselen hans. Lykke til, og vit at det ikke er noe du har gjort feil eller vært uklar på her. Dette er hans ansvar. Anonymkode: f53a6...563 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 Fader så kleint og upassende. Normale menn går ikke opp til kollegaer (især ikke når de allerede har etablert at de er interessert) og forteller at de har ståpikk. Tror du han ville gjort det mot en mannlig kollega, eller sjefen sin? Han gjorde det mot deg mest sannsynlig fordi han ville teste deg - se om du ble positiv og ville "hjelpe han" med problemet. Men også for å skamløst kunne snakke med deg om pikken sin. Uønsket seksuell oppmerksomhet. Dette var teknisk sett trakassering. Men det er du som bestemmer om du følee seg krenket/trakassert eller ikke. Ikke folk på KG eller han selv. Følte du deg krenket? Eller føler du bare at han er en klein idiot? Det kan ta tid før du merker at det gikk inn på deg. At du begynner å kvie deg for jobb/blir ukonsentrert hvis må jobbe med han osv. Husk at det er det er opp til deg om du føler deg krenket eller ikke. Ikke han eller andre Anonymkode: 42805...f86 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 Helt klart over streken. Spesielt å si at han fikk stå og så be deg om å se på den fordi den er så stor. Æsj Anonymkode: fe3ba...73e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 *OPPDATERING* Jeg er så glad jeg gjorde noe med det her. I dag dro jeg til sjefene og sa hvordan han hadde oppført seg ovenfor meg. Like før jeg dro bort spurte jeg en kvinnelig kollega om kanskje hun hadde opplevd noe rart med han, eller om hun hadde hørt om noen andre han hadde vært ekkel mot. Og det viste seg at det hadde han, ja. Han har sendt nakenbilder, slengt kommentarer om at han har svær.. ja., direkte spurt om en kollega kunne ligge med han fordi kona hans var gravid og han hadde behov, og sneket seg opp bak en jente, tatt henne i håret og hvisket henne i øret at ho så sexy ut når hun hadde håret sånn. Jeg har ikke ord for hvor kvalm og dårlig jeg følte meg når jeg fikk vite alt det her. Det var et par av sjefene som ikke var kommet på jobb enda, og det de sa til hverandre når de kom var "Vi har en situasjon her, det er *han* igjen. Nå må vi gjøre noe med det". Og det viste seg at han var på vei til å få sanksjoner siden han hadde sendt nakenbilder til en jente (ha i tankene at ho er 18 og han er 32..), men han bad om unnskyldning etterpå og sa det ikke skulle skje igjen. Så det holdt akkurat da og de håpte på at det ikke skulle skje igjen. Han skal bli innkalt til møte med eierne antageligvis, og i minste fall får han en skriftlig advarsel. Det virka som de egentlig vil ha han vekk derifra, og så vidt jeg forsto så kan de sparke han ganske raskt nå. Jeg håper egentlig på at han får sparken. Han er såpass utspekulert, og muligens har han vært på alle jentene der nå, så han trenger seriøse konsekvenser. Hvis det her skjer noen gang igjen, skal jeg i hvert fall ikke være redd for å holde kjeft. *TS Anonymkode: 6f724...169 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå