Gå til innhold

Slutte med nattbleie - får det ikke til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har erfaringer å dele. Er usikker på om det jeg gjør har en hensikt.

Gutt, 5,5 år. Bleie på dagen sluttet han med til normal tid, ca. 2,5 år. Det var uproblematisk. Nattbleie føles nesten helt umulig. Vi har forsøkt uten nå ca. 1-2 uker. Han legger seg ca. 19. Vi vekker ham 2 ganger før morgen, ca. 22-23 og mellom 03-05 for at han skal tisse. Vi står opp kl. 07.00 Noen få netter har gått uten uhell, men jeg kan egentlig ikke se noen bedring. Det virker helt tilfeldig om det går bra eller ikke. Når han tisser i sengen våkner han heller ikke av det. Han kan våkne timevis etter at det har skjedd, og først da merker han det. Han sover åpenbart ganske tungt.

Har det noen hensikt å "trene" på denne måten? Altså at vi lar ham sove uten bleie og vekker ham 2 ganger før han står opp? Eller forsøker vi å trene noe kroppen hans rett og slett ikke er klar for? Noen ganger har det også skjedd at han har 2 uhell samme natt. På kanskje halvannen uke har vi vel hatt 2-3 tørre netter (DVs dogåing 2 ganger, men ikke uhell i sengen).

Han drikker et glass melk til kveldsmat kl 18. Går selvsagt på toalettet når vi steller oss før kl 19. Hender han drikker et par slurker vann i løpet av natten, men ofte ikke. Så jeg kan ikke si at han har så voldsomme drikkevaner heller, og jeg kan ikke se noe forskjell på mønster etter hvor mye han har drukket.

Jeg vil så gjerne at han skal være uten nattbleie når han begynner på skolen, men er usikker på om denne "treningen" har noen hensikt? Vil gjerne ha innspill fra folk som har erfaring/greie på dette.

Anonymkode: 0a90c...449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg (kun erfaring med ene ungen foreløpig) så virker det som at kroppen hans ikke er klar enda. Jeg ser ikke vitsen med å fortsette sånn du gjør. Min eneste erfaring er at når kroppen er klar så går dette automatisk. Her var det slutt på dagbleien 3 år gammel. Nattbleien forsvant i januar 4,5 år gammel. Da var det plutselig tørre bleier på morgenen(rett før det startet med tørre bleier var det fulle bleier på morgenen). Her styrte jeg ikke vanninntaket på kvelden. Tok henne heller aldri opp for å tisse før vi la oss. Hadde kanskje 1 uhell hver uke i 3-4 uker når vi sluttet med bleien. Så helt tørr. Når uhellene skjedde var det etter hun våknet og kjente hun måtte tisse, bare at hun glemte ut at hun faktisk ikke hadde bleie på, så hun kom rett inn til oss. Tror kanskje du bør snakke med helsestasjonen om når man bør starter med medisiner som kroppen trenger for å få til å slutte å tisse i søvne? Men sikkert andre som kan mer om akkurat det! Håper det ordner seg for gutten din snart :)

Anonymkode: 586e9...5fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke noen hensikt med slik trening. Forstyrret nattesøvn bidrar ikke til sunnhet, spør du meg. Dette vil enten gå seg til med tiden, eller han vil få medisinsk hjelp. Men nattbleie når man er 5.5 indikerer kun at kroppen ikke produserer nok av rette hormoner og enzymer. 

Hva så om han blir 6 eller 7?

Det våkeregime dere har virker mer som tortur og fungerer godt med hensyn til å skape andre, nye problemer.

Anonymkode: 8a143...e03

• Liker 4
Skrevet

Ville sluttet å vekke. Ta på bleie og la han bli klar. Vår er ikke fullt så gammel, blir 4 np snart. Han er tørr på dagtid men langt ifra på natt. Nevøen min var tørr på natt da han var 8 år.

Anonymkode: 37309...e80

• Liker 2
Skrevet

Min eldste var våt de fleste netter til han var rett over seks. Det "gikk over" av seg selv. La ungen sove og ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: 7cb61...c3f

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye drikker han etter bhg og frem til kveldsmaten da? Om han drikner veldig mye i den perioden kan det være en faktor på tissinga på natta..

Anonymkode: 14190...2b8

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke noen hensikt med slik trening. Forstyrret nattesøvn bidrar ikke til sunnhet, spør du meg. Dette vil enten gå seg til med tiden, eller han vil få medisinsk hjelp. Men nattbleie når man er 5.5 indikerer kun at kroppen ikke produserer nok av rette hormoner og enzymer. 

Hva så om han blir 6 eller 7?

Det våkeregime dere har virker mer som tortur og fungerer godt med hensyn til å skape andre, nye problemer.

Anonymkode: 8a143...e03

Nei, for min egen del må han gjerne bruke bleie. Det er jo for hans del. Når ungen blir skolebarn blir det sikkert overnattingsbesøk etter hvert, og kanskje han ikke synes det er ok å bruke bleie da?

Vekkeregime ser ut til å ha minimal effekt på ham. Det tar ca. 60 sekunder (jeg fører ham ut av sengen, fem meter til badet og tilbake igjen …), og han sovner 5-6 sekunder etter at han legger seg ned igjen. Jeg forstår at internett er dehumaniserende, og jeg setter pris på at folk bruker tid til å hjelpe meg. Men du forstår helt sikkert at tortur er et rimelig ladd ord å bruke, og at om jeg var bekymret fordi han virket trøttere på dagtid, eller annet ville jeg sluttet. Jeg er en mamma som forsøker å la ham bli bleiefri til skolestart, liksom.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye drikker han etter bhg og frem til kveldsmaten da? Om han drikner veldig mye i den perioden kan det være en faktor på tissinga på natta..

Anonymkode: 14190...2b8

Han drikker virkelig ikke spesielt mye. De slurkene med vann han vil ha til middag, og ellers 1/2 glass melk til kvelds, kanskje, ev. et glass? Han er ikke noe storspiser heller. Skjønner helt ærlig ikke hvor all denne urinen kommer fra.

Skrevet

Min gutt på 6,5 år nektet og bruke bleie om natta lenger fordi lillesøstra kommenterte. Tok han opp på do hver kveld ved midnatt fordi ellers ble det vått i senga. Ofte ble han veldig sint fordi han ble vekka. Helsesøster på skolen var veldig tydelig på at han burde få på bleia igjen for å få uavbrutt søvn hele natta. Plutselig en natt for noen uker siden ble han rasende og nekta å gå på do om natta, så tenkte vi shit la gå, det er helg så ingen stoe krise om det går i senga. Men han var tørr. Helt plutaelig. Og det har han vært i seks uker nå. En lettelse for oss, men så utrolig godt for han selv.

Anonymkode: ccd8e...c0b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at brorparten av dere tenker sånn som jeg egentlig har gjort hele tiden. Jeg tenker vel egentlig at kroppen hans rett og slett ikke er klar for det. Men i tilfelle det skulle være min innstilling det var noe galt med, ville jeg gjøre et dugende forsøk. Ville ikke ha nattableie på gutten altfor lenge bare fordi jeg var lat, liksom.

TS

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til dere som delte erfaringer om at det plutselig ble tørt, forresten. Det er en trøst å lese!

Skrevet

Jeg tenker at vi slutter med nattbleier når bleiene er tørre på morgenen. Altså, det er jo ikke akkurat som om man bevisst styrer urinblæren sin om natten. Og jeg orker virkelig ikke tanken på vekking om natten, eller vått laken/våt madrass. Han får sove med bleier til han er klar for å sove uten...

Anonymkode: 013b5...74b

• Liker 2
Skrevet

Kroppen er rett og slett ikke klar, så uansett hvordan man "øver" vil ikke kroppen få det til.... Skjønner at han gjerne vil, men kroppen er ikke istand til det enda... 

Fortsett med bleie, og la ham sove. Plutselig er det tørt om natta! Ikke stress med skoleovernattinger som kommer, sannsynligvis vil evt noen av kompisene ha samme problem om det ikke har løsnet innen skolestart. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at vi slutter med nattbleier når bleiene er tørre på morgenen. Altså, det er jo ikke akkurat som om man bevisst styrer urinblæren sin om natten. Og jeg orker virkelig ikke tanken på vekking om natten, eller vått laken/våt madrass. Han får sove med bleier til han er klar for å sove uten...

Anonymkode: 013b5...74b

Jeg har tenkt sånn jeg også, men så har jeg begynt å tenke at bleier lærer deg nettopp (underbevisst) at du aldri trenger å knipe igjen, du kan egentlig bare ligge der og skvette hele natten. Men det er kanskje feil tankegang?

Skrevet

Er det noen som har tips til bleier som holder gjennom hele natten for 5-6-åringer da? Jeg har nr. 6 fra Rema, og de holder ofte ikke lenger.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at brorparten av dere tenker sånn som jeg egentlig har gjort hele tiden. Jeg tenker vel egentlig at kroppen hans rett og slett ikke er klar for det. Men i tilfelle det skulle være min innstilling det var noe galt med, ville jeg gjøre et dugende forsøk. Ville ikke ha nattableie på gutten altfor lenge bare fordi jeg var lat, liksom.

TS

Du er jo ikke lat, men dette har med ulik modning og hormoner. La det gå litt mer tid, og dersom det ikke går så finnes det medisiner. 

Anonymkode: 16c98...d71

Skrevet

Jeg var ikke tørr på natta før jeg var 8 år, tror det gikk enda lenger med søsteren min. Det ligger i slekten på min fars side. Jeg var på overnattinger hos venninner med bleie etter jeg hadde begynt på skole. Da la min mor en bleie i bagen min som jeg tok på under pysjen før jeg la meg. Hun ga også beskjed til foreldrene til de jeg sov hos, så de skulle vite hvorfor det var en bleie i søppelet på morgenen. En gang jeg sov over et sted jeg ikke ville de skulle vite det, hadde jeg med sovepose med en ren bleie i bunnen av soveposen. Så lirket jeg bleia på etter jeg hadde lagt meg nedi, og morgenen etter lot jeg den våte bleia ligge fint sammenrullet i bunnen til jeg kom hjem. Alt går i nøden, det går stort sett fint 🙂 

Anonymkode: ab5d1...b01

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke tørr på natta før jeg var 8 år, tror det gikk enda lenger med søsteren min. Det ligger i slekten på min fars side. Jeg var på overnattinger hos venninner med bleie etter jeg hadde begynt på skole. Da la min mor en bleie i bagen min som jeg tok på under pysjen før jeg la meg. Hun ga også beskjed til foreldrene til de jeg sov hos, så de skulle vite hvorfor det var en bleie i søppelet på morgenen. En gang jeg sov over et sted jeg ikke ville de skulle vite det, hadde jeg med sovepose med en ren bleie i bunnen av soveposen. Så lirket jeg bleia på etter jeg hadde lagt meg nedi, og morgenen etter lot jeg den våte bleia ligge fint sammenrullet i bunnen til jeg kom hjem. Alt går i nøden, det går stort sett fint 🙂 

Anonymkode: ab5d1...b01

Min datters venninne slet også med dette. Mor sa fra til meg første overnatting, og så viste jeg datteren søppelbøtte hun kunne kaste i. Siden de ble gode venner, så kjøpte mor inn en bleiepakke jeg hadde liggende i skapet på badet hos oss. Hun sov med pysjbukse, så min datter fikk ikke vite noe før et par år etter de begynte å sove hos hverandre. Altså null problem :) 

Anonymkode: 501a3...a86

• Liker 1
Skrevet

Hvis du leser deg opp litt så er det ikke anbefalt å vekke barna for å gå på do. De skal i utgangspunktet ikke trenge å tisse på natten, så dette vil jo øke til en mer aktiv blære, i tillegg til at de ikke klarer å lære seg å kjenne etter når de må på do selv. Mine to barn har helt av seg selv sluttet, men med første ble hun 5 år før hun plutselig hadde tørre bleier hver natt. Noen uhell i starten, men det gikk segtil. Hun var forsinket i utviklingen av hormonet som gjør at det produseres mindre urin om natten. 

Mitt andre barn hadde tørre bleier i 3 årsalder helt av seg selv, så hun var mer "normal" i alder. Men dette er så individuelt, så bare la det gå helt av seg selv. Ikke vekk for å tisse ihvertfall!

Anonymkode: f27a9...806

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble vekket om natta for å tisse som barn, virker som det viktigste den gang var å bli kvitt bleia samme hva. Sleit med sengevæting langt opp i barneskolen. Så mye styr med alarmer og greier. I ettertid har jeg lest at det å ta barn opp på do om natta, kan gjøre at kroppen fortsetter å produsere mye urin om natta. 

Min datter hadde våt nattbleie til hun var nærmere fem år. Så hadde hun en periode da den var tørr nesten hver morgen, så da sluttet vi. Hadde noen få uhell i starten, men nå et år etter skjer det aldri lenger. Noen få ganger har hun våknet fordi hun må tisse, men pleier å sove natta gjennom uten å tisse.

Med tanke på overnsttings besøk, tenker jeg at det er lettere å smugle på seg en bleie (eller aller best være ærlig om det) enn å måtte få hjelp til å skifte sengetøy midt på natta. 

Jeg ville nok fortsatt med bleie en stund til og kontaktet lege hvis han fortsatt tisser mye om natta når han er 6-7 år. Da kan det være aktuelt med medisinering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...