AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 https://www.dn.no/jus/blogg/skjeggkre/toppbloggeren-funkygine-tapte-i-skjeggkre-strid/2-1-550336 Hvor lang reklamasjonsfrist er det egentlig i forbindelse med huskjøp? Anonymkode: b616c...435
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 det er 3 måneders reklamasjonsfrist. Nå har de vel funnet metoder for å utrydde skjeggkre i løpet av noen måneder med forgiftet åte. Så fremomver bør det bli snakk om at de som kjøper bolig med det for dekket kostnader til bekjempelse framfor store prisavslag. Jeg synes her at funkygine burde fått dekket de kostnadene hun har med å utrydde dem med forgiftet åte, at hun skulle få 600k i prisavslag er urimelig mye. Det er også urimelig at hun ikke får noen ting. Så regelverket rundt dette med skjeggkre er veldig dårlig. Anonymkode: 15dbf...4c7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Her syntes jeg faktisk det var dårlig at de tapte. Det er vel ikke slik at hvermannsen lett skjønner om de har skjeggkre og ikke sølvkre (og det innen reklamasjonsfristen) Da burde jo i så fall selgeren ha skjønt det lenge før han solgte, og dersom det er forutsetningen kan man legge til grunn at selger løy på egenerklæringsskjemaet. Eller er det greit at ikke selger skjønte det, men kjøper burde? Anonymkode: 2c94e...75f 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her syntes jeg faktisk det var dårlig at de tapte. Det er vel ikke slik at hvermannsen lett skjønner om de har skjeggkre og ikke sølvkre (og det innen reklamasjonsfristen) Da burde jo i så fall selgeren ha skjønt det lenge før han solgte, og dersom det er forutsetningen kan man legge til grunn at selger løy på egenerklæringsskjemaet. Eller er det greit at ikke selger skjønte det, men kjøper burde? Anonymkode: 2c94e...75f Jeg synes det burde vært mye mer tydelige regler rundt dette med skjeggkre. I den ene saken så får kjøper 1 million i prisavslag, mens i andre saker så må de betale 114.000 i saksomkostninger. Jeg synes begge deler er feil. En eller annen kompenasasjon bør kjøper få i form av dekking av kostnader til bekjempelse. Anonymkode: 15dbf...4c7 1
Mønepanne Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 Det er slik at det må meldes om reklamasjonen innen rimelig tid etter man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som er innen " rimelig tid" er en konkret vurdering. Det er normalt ikke tale om mange måneder før fristen er ute. Den absolutte reklamasjonsfristen er 5 år.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.dn.no/jus/blogg/skjeggkre/toppbloggeren-funkygine-tapte-i-skjeggkre-strid/2-1-550336 Hvor lang reklamasjonsfrist er det egentlig i forbindelse med huskjøp? Anonymkode: b616c...435 Etter å ha sett en tråd her inne med svar fra en som tydelig driver å profilerer firmaet sitt, så slutter jeg å ta skjeggkretråder seriøst. Reklamasjon skal gjøres snarest mulig når man oppdager at man har noe å reklamere på. Snakk med advokat. Anonymkode: eca4e...d72
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Reklamasjonsfristen gjelder alle mangler, ikke bare skjeggkre. For å kunne få erstatning for en mangel må man reklamerer innen rimelig tid. Gjennom dommer i Høyesterett er denne fristen 3 måneder fra man oppdager en mangel eller BURDE ha oppdaget mangelen. Merk dere spesielt det siste; Burde ha oppdaget. Hvis man klager på skjeggkre og påstår at selger må ha visst om dette, burde selvsagt dyrene ha blitt oppdaget av nye eiere omtrent med en gang etter innflytting og i allefall før 3 måneder. Hvis man ikke ser snurten av skjeggkre før 3 måneder har gått, er det selvsagt helt urimelig å påstå at selger skulle ha visst om disse. For øvrig er skjeggkre i ferd med å bli et hysteri av en annen verden. Heldigvis er det flere saker som nå skal prøves videre i rettssystemet, og forhåpentligvis får vi en endelig slutt på disse erstatningssakene for et helt vanlig og ufarlig insekt. Anonymkode: a8fcc...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå