Kvalitet Skrevet 23. februar 2019 #41 Skrevet 23. februar 2019 Jeg synes dette hørtes veldig rotete ut. Ett barn med autisme og ett som får hjemmeundervisning pga mobbing, ufør alenemor med betalingsproblemer. Du gir i tillegg inntrykk av å være lite informert om rettigheter og muligheter som dette sosialdemokratiske samfunnet faktisk har. Det kan jo ike ha kommet som et sjokk på deg at du har betalt for lite i strøm? Ang PC til sønnen din må du anke vedtaket. Å gå inn på en brilleavtale er utrolig dumt og lite gjennomtenkt. Selv avslo jeg et slikt tilbud fordi jeg synes det var for dyrt og unødvendig, og jeg har nesten 50 0000 utbetalt og samboer i tillegg. Det er ikke stygt ment, men tror du trenger hjelp til å få mer struktur i livet ditt. Mitt første spørsmål er hvem som gir barnet ditt hjemmeundervisning. Har barnet ditt med autisme individuell plan? Hvem følger dere opp og gir dere et helhetstilbud? Har du kontakt med barnevernet? Man kan bli handlingslammet når så mange utfordringer dukker opp samtidig. Du må prøve å få hjelp av noen som ser totalsituasjonen din og kan hjelpe deg. Prøv nav. Ønsker deg lykke til 8
Sylveon Skrevet 23. februar 2019 #42 Skrevet 23. februar 2019 13 timer siden, Skogholt skrev: 😮 Virkelig..? Men jeg har ufør, spiller det inn? Nei. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har ingenting å si. Hjelpestønad er forresten en skattefri ytelse. Veldig rart at ingen har opplyst deg om dette før. Anonymkode: a09e9...29e Jepp. 9 timer siden, Duff skrev: Men husk at hvis det er delt foreldreansvar så kan far nekte Ts å ta ut penger fra barnets konto, da er man like langt. Anbefaler Ts å sjekke med banken så hun vet ar hun får disponere kontoen alene evt får far til å skrive under så hun får disponere alene. Nå er det ikke sånn at NAV sjekker om kontoen faktisk står i barnet sitt navn. Det er bare å oppgi et kontonummer. Og pengene trenges jo.
Sylveon Skrevet 23. februar 2019 #43 Skrevet 23. februar 2019 15 timer siden, Skogholt skrev: Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.. Idag var jeg innom Synsam og det viser seg at abonemmentet mitt er tvangsoppsagt pga avtalegiroer som ikke er blitt trukket. Dvs jeg må betale resterende periode av kontrakten (ett år) nå med en gang, som viser seg å være 8000 kr. Jeg må altså betale et år med leie av briller jeg har levert inn. For et par dager siden gikk jeg til nav fordi jeg har fått tre strømregninger etter installasjon av ny strømmåler som tilsammen er på over 20.000 kr. Jeg fikk til svar at jeg mest sannsynlig kun får et lån av nav. Bedre enn ingenting men fortsatt et lån. Skolestarten 2018 fikk jeg avslag på skole-pc til sønnen min som har autisme, da det ikke gis skole-pc om man ikke har diagnosen lese-skrivevansker. Jeg måtte ta den på kreditt, første gang noen sinne jeg har gjort det, er livredd for gjeld. Så nå sitter jeg her med min bedritne minstelønn i en leid bolig og lurer på hva f... jeg gjør. Alle nedbetalingene blir i beste fall noen tusenlapper hver måned, og jeg har ikke mer enn en tusenlapp fra før etter husleie og internett er betalt. Usikker på hva jeg skriver dette her for, men hva gjør man når man ikke har penger til overs og man har barn? Har alltid spart, men etter at jeg ble 100% ufør har alt gått i dass. Hva er en sånn brilleavtale? Du leier briller, men ikke kjøper dem selv? Personlig så skriver jeg alltid ned hver eneste måned hva slags utgifter som skal ut og hvilken dato de går ut. Det kan anbefales. Det gir deg en fullstendig oversikt! Ting kan skje som at ting ikke blir trekt fordi at det ikke står penger på kontoen eller fordi at de har vært trege med å opprette avtalegiro. Det jeg ikke kan forstå er tre strømregninger på 20.000 kr? Hvordan har det skjedd? Har du bare latt den tikke og gå i noen år uten å lese av? Eller er det jevnt forbruk den siste tiden? Du har ikke muligheten for at inntekten kan gå opp og da må du vurdere om du kan gjøre noe med utgiftene. 10.000 er helt vanvittig å betale for å bo, spesielt om man er alene. Fordelen er at du ikke har noe som holder deg tilbake.
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #44 Skrevet 23. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjip situasjon, men helt uforskyldt er den jo ikke. Du har et ansvar for å følge med at faste trekk trekkes fra banken, og det er ditt ansvar å melde inn rett stand til strømselskapet, ikke bare skylde på nye målere. Hvis du har et godt forhold til banken din kan du be om et lån der for å betale ned strømregningen, og så betaler du tilbake det du klarer i mnd. Anonymkode: f0016...b29 Hvorfor tror noen at dette handler om å fordele skyld? Jeg følger kjempenøye med i banken, og har gjort det jeg kunne. Noen ganger når det er mye som skjer i livet går noen ting under radaren, dessverre to trekk av autogiro. Vanligvis får man jo beskjed på sms når slikt skjer, jeg vet ikke hvorfor det ikke skjedde nå. Uansett, skjedd er skjedd. Avlesing av målerstand er helt min feil, jeg leste av hver gang jeg var hjemme, var jeg ute og fikk varsel glemte jeg det. Jeg glemte det tydligvis 6 ganger.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #45 Skrevet 23. februar 2019 Hvis du får tilbud om lån fra sosialtjenesten til å dekke strømregningen, så bør du ta imot det lånet. Du vil aldri få bedre lånevilkår noe sted, og så lenge du er i dialog med saksbehandler, så skal det være veldig greit å få i stand en overkommelig nedbetalingsavtale. De krever heller ikke renter på lånet, med mindre du begynner å misligholde nedbetalingsplanen din. Hvis du sliter med budsjettet, så kan du få økonomisk rådgivning ved NAV-kontoret. Aldri kjøp ting på nedbetaling/kreditt, og ikke ta opp forbrukslån. Da synker du bare lengre ned på sikt... Anonymkode: bd44d...fe7 5
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #46 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, Kvalitet skrev: Jeg synes dette hørtes veldig rotete ut. Ett barn med autisme og ett som får hjemmeundervisning pga mobbing, ufør alenemor med betalingsproblemer. Du gir i tillegg inntrykk av å være lite informert om rettigheter og muligheter som dette sosialdemokratiske samfunnet faktisk har. Det kan jo ike ha kommet som et sjokk på deg at du har betalt for lite i strøm? Ang PC til sønnen din må du anke vedtaket. Å gå inn på en brilleavtale er utrolig dumt og lite gjennomtenkt. Selv avslo jeg et slikt tilbud fordi jeg synes det var for dyrt og unødvendig, og jeg har nesten 50 0000 utbetalt og samboer i tillegg. Det er ikke stygt ment, men tror du trenger hjelp til å få mer struktur i livet ditt. Mitt første spørsmål er hvem som gir barnet ditt hjemmeundervisning. Har barnet ditt med autisme individuell plan? Hvem følger dere opp og gir dere et helhetstilbud? Har du kontakt med barnevernet? Man kan bli handlingslammet når så mange utfordringer dukker opp samtidig. Du må prøve å få hjelp av noen som ser totalsituasjonen din og kan hjelpe deg. Prøv nav. Ønsker deg lykke til Jeg har faktisk kontroll, det er derfor dette "raset" av hendelser føles så vanskelig. Få mer struktur i livet? Du tror at med hjemmeskole og en tenåring med autisme så har vi ikke struktur? Vi har mer struktur enn Tyske Statsbaner. Jeg har også hatt 900000 møter med kommunene, som alle autismeforeldre har hatt, opp igjennom årene, men å få konkret hjelp er ikke så lett. Jeg vet at det finnes stønader, men jeg reagerte på at noen sa 5000. Det stemmer heller ikke, det skal veldig mye til å få forhøyet hjelpestønad. Angående pc så sendte vi søknaden i samarbeid med skolen, klagde på vedtak men det hjalp ikke. Kan man ikke lette seg til dette forumet uten at man får svar som "kan jo ikke komme som et sjokk, høhøhø".. Ærlig talt, jeg var bare nedfor. Stod det noe sted at jeg ikke forstod hva som hadde skjedd? Den brilleavtalen var en megatabbe, jeg ringte og mailet de både lokalt og sentralt rett etter jeg kom hjem, men fikk ikke lov til å oppheve den. Jeg har vanligvis ikke betalingsproblemer, men her hadde det skjedd noe med trekket (og ja, jeg hadde penger på kontoen). Beklager irritasjonen min, men et innlegg som ditt er så utrolig lettvint! Unnskyld meg hvis jeg er fortvilet over regninger jeg ikke visste kom, og trengte noen oppmuntrende ord. Lykke til til deg selv og de mange tusen pengene dine.
Leo Skrevet 23. februar 2019 #47 Skrevet 23. februar 2019 14 timer siden, Skogholt skrev: Jeg får barnetillegg i to år til, det er på 7000, men jeg betaler 8500 i skatt så jeg merker det ikke egentlig. Begge barna er ferdige med sfo heldigvis. Avlastning har ikke fungert, prøver fortsatt å finne noe. Leier en halv tomannsbolig. Barnefaren er dessverre ute av drift. Bostøtten mistet jeg i fjor, går et par hundrelapper over grensa. Derfor vi sliter så veldig nå egentlig. Gutten min har ledsagerbevis, men han går jo ikke på ting da. Men greit å ha hvis andre tar toget med han feks. (Er man ufør får man ikke rabatt på nsb-billetter). Angående strømmen så ble det satt inn ny strømmåler og da la de til det som var "underfakturert" de siste månedene, med gammel måler. Den nye teller opp som bare fy Hvis du har minstesats så virker det som du bør sjekke skattetrekket ditt for det virker veldig høyt. Ring Skatteetaten på mandag og få dem til å hjelpe deg å gå gjennom det. Ha opplysninger om inntekt, antatte gjeldsrenter og andre fradrag for 2019 klart når du ringer så får du det i hvert fall riktig. 1
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #48 Skrevet 23. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får tilbud om lån fra sosialtjenesten til å dekke strømregningen, så bør du ta imot det lånet. Du vil aldri få bedre lånevilkår noe sted, og så lenge du er i dialog med saksbehandler, så skal det være veldig greit å få i stand en overkommelig nedbetalingsavtale. De krever heller ikke renter på lånet, med mindre du begynner å misligholde nedbetalingsplanen din. Hvis du sliter med budsjettet, så kan du få økonomisk rådgivning ved NAV-kontoret. Aldri kjøp ting på nedbetaling/kreditt, og ikke ta opp forbrukslån. Da synker du bare lengre ned på sikt... Anonymkode: bd44d...fe7 Takk for svar, helt klart, skal ta imot lån fra nav hvis jeg får. Vil bare få dette ut av verden så jeg kan puste igjen.
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #49 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, Leo skrev: Hvis du har minstesats så virker det som du bør sjekke skattetrekket ditt for det virker veldig høyt. Ring Skatteetaten på mandag og få dem til å hjelpe deg å gå gjennom det. Ha opplysninger om inntekt, antatte gjeldsrenter og andre fradrag for 2019 klart når du ringer så får du det i hvert fall riktig. Takk for tips. Jeg tror faktisk det stemmer etter de nye reglene, men verdt å sjekke helt klart.
Zinatara Skrevet 23. februar 2019 #50 Skrevet 23. februar 2019 6 minutter siden, Skogholt skrev: Jeg har faktisk kontroll, det er derfor dette "raset" av hendelser føles så vanskelig. Få mer struktur i livet? Du tror at med hjemmeskole og en tenåring med autisme så har vi ikke struktur? Vi har mer struktur enn Tyske Statsbaner. Jeg har også hatt 900000 møter med kommunene, som alle autismeforeldre har hatt, opp igjennom årene, men å få konkret hjelp er ikke så lett. Jeg vet at det finnes stønader, men jeg reagerte på at noen sa 5000. Det stemmer heller ikke, det skal veldig mye til å få forhøyet hjelpestønad. Angående pc så sendte vi søknaden i samarbeid med skolen, klagde på vedtak men det hjalp ikke. Kan man ikke lette seg til dette forumet uten at man får svar som "kan jo ikke komme som et sjokk, høhøhø".. Ærlig talt, jeg var bare nedfor. Stod det noe sted at jeg ikke forstod hva som hadde skjedd? Den brilleavtalen var en megatabbe, jeg ringte og mailet de både lokalt og sentralt rett etter jeg kom hjem, men fikk ikke lov til å oppheve den. Jeg har vanligvis ikke betalingsproblemer, men her hadde det skjedd noe med trekket (og ja, jeg hadde penger på kontoen). Beklager irritasjonen min, men et innlegg som ditt er så utrolig lettvint! Unnskyld meg hvis jeg er fortvilet over regninger jeg ikke visste kom, og trengte noen oppmuntrende ord. Lykke til til deg selv og de mange tusen pengene dine. I forhold til hjelpestønad, så har jeg ikke hørt om noen som har barn med autisme som ikke har fått sats 2 iallefall. Sats 3 krever gjerne at barnet enten har barneautisme eller en tilleggsdiagnose. 1
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #51 Skrevet 23. februar 2019 Ok, det høres ut som noe jeg bør finne ut av veldig snart. Takk!
Sylveon Skrevet 23. februar 2019 #52 Skrevet 23. februar 2019 13 minutter siden, Skogholt skrev: Takk for tips. Jeg tror faktisk det stemmer etter de nye reglene, men verdt å sjekke helt klart. Jeg trykket på skatteberegning på skatteetaten sine hjemmesider. La inn inntekt på 300.000 (minstesats for uføretrygd og barnetillegg for 2 blir vel rundt 25.000 kr i måneden brutto?) og skattefradrag for enslig forsørger. Fikk opp at du skal betale rundt 5.000 kr i måneden i skatt. Har du andre fradrag blir jo summen mindre. 1
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #53 Skrevet 23. februar 2019 (endret) 3 minutter siden, Sylveon skrev: Jeg trykket på skatteberegning på skatteetaten sine hjemmesider. La inn inntekt på 300.000 (minstesats for uføretrygd og barnetillegg for 2 blir vel rundt 25.000 kr i måneden brutto?) og skattefradrag for enslig forsørger. Fikk opp at du skal betale rundt 5.000 kr i måneden i skatt. Har du andre fradrag blir jo summen mindre. Ok, takk for svar, jeg må tydeligvis ha en større gjennomgang av økonomien. Endret 23. februar 2019 av Skogholt
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #54 Skrevet 23. februar 2019 12 minutter siden, Skogholt skrev: Ok, det høres ut som noe jeg bør finne ut av veldig snart. Takk! Det burde du virkelig. Du få garantert minst sats 2 med et barn med autisme som er utagerende. Og sats 2 er jo faktisk rundt 2500 kr i mnd. Mitt barn gikk opp til sats 3 da han var 13-14 år, for da krevde hjelpen jeg gir han mye mer enn hva jevngamle trenger. Synd at du ikke har visst om dette tidligere. Det er en utrolig kjip søknad å skrive, for man skal tross alt skrive alt som ikke fungerer. Men det er gode penger å ta med seg. Anonymkode: 4f7ca...383 4
Sylveon Skrevet 23. februar 2019 #55 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, Skogholt skrev: Høres riktig ut. Så om du endrer på skattekortet så vil du 3.500 kr som kan hjelpe deg med å få ting til og gå rundt.
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #56 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, Sylveon skrev: Så om du endrer på skattekortet så vil du 3.500 kr som kan hjelpe deg med å få ting til og gå rundt. Jeg trodde nav hentet inn disse opplysningene automatisk?
Kvalitet Skrevet 23. februar 2019 #57 Skrevet 23. februar 2019 16 minutter siden, Skogholt skrev: Jeg har faktisk kontroll, det er derfor dette "raset" av hendelser føles så vanskelig. Få mer struktur i livet? Du tror at med hjemmeskole og en tenåring med autisme så har vi ikke struktur? Vi har mer struktur enn Tyske Statsbaner. Jeg har også hatt 900000 møter med kommunene, som alle autismeforeldre har hatt, opp igjennom årene, men å få konkret hjelp er ikke så lett. Jeg vet at det finnes stønader, men jeg reagerte på at noen sa 5000. Det stemmer heller ikke, det skal veldig mye til å få forhøyet hjelpestønad. Angående pc så sendte vi søknaden i samarbeid med skolen, klagde på vedtak men det hjalp ikke. Kan man ikke lette seg til dette forumet uten at man får svar som "kan jo ikke komme som et sjokk, høhøhø".. Ærlig talt, jeg var bare nedfor. Stod det noe sted at jeg ikke forstod hva som hadde skjedd? Den brilleavtalen var en megatabbe, jeg ringte og mailet de både lokalt og sentralt rett etter jeg kom hjem, men fikk ikke lov til å oppheve den. Jeg har vanligvis ikke betalingsproblemer, men her hadde det skjedd noe med trekket (og ja, jeg hadde penger på kontoen). Beklager irritasjonen min, men et innlegg som ditt er så utrolig lettvint! Unnskyld meg hvis jeg er fortvilet over regninger jeg ikke visste kom, og trengte noen oppmuntrende ord. Lykke til til deg selv og de mange tusen pengene dine. Kan forstå at det virker irriterende når noen stiller spørsmål med situasjonen din. Saken er at jeg har selv vært alenemor med to barn, et barn med Asberger og ADHD, jobb som assistent på SFO. Altså noenlunde samme bakgrunn. Barnet med Asberger fikk både PC , tilrettelegging på skole, hjelpestønad osv. Vi har samarbeidet med kommunen om IP, fått tilrettelegginger osv. Saken er at man må orientere seg i lovverket, argumentere for behov. Jeg hadde aldri på noe tidspunkt inngår en brilleavtale, eller Spotify avtale for den saks skyld. Jeg hadde ikke økonomi til det. Ikke glemte jeg å lese av strømmåleren heller. Det er noe når man er i vanskelige soåituasjoner å unngå å ta valg som forverrer en situasjon ytterligere. Jeg har stor sympati for kiipe hendelser, men innlegget ditt bærer preg av å ikke se helhet eller konsekvenser av handlinger. Glemmer man strømmåleren , ja da akkumuleres regningsbeløpet. 2
Sylveon Skrevet 23. februar 2019 #58 Skrevet 23. februar 2019 (endret) 3 minutter siden, Skogholt skrev: Jeg trodde nav hentet inn disse opplysningene automatisk? Jeg ser ikke helt sammenhengen med det jeg sa og med svaret ditt. Ja, NAV henter inn skattekortet automatisk, men du må jo selv passe på at det som står på skattekortet stemmer overens med din situasjon. Endret 23. februar 2019 av Sylveon 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #59 Skrevet 23. februar 2019 Antagelig litt usympatisk, men er det ingen muligheter for å øke inntekten litt ved å utføre en eller annen form for arbeid? Ser stadig vekk kiosker og butikker søker etter vikarer, håndarbeid kan selges på Finn, gå tur med hund etc... Anonymkode: a38f1...84d
Gjest Skogholt Skrevet 23. februar 2019 #60 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, Kvalitet skrev: Kan forstå at det virker irriterende når noen stiller spørsmål med situasjonen din. Saken er at jeg har selv vært alenemor med to barn, et barn med Asberger og ADHD, jobb som assistent på SFO. Altså noenlunde samme bakgrunn. Barnet med Asberger fikk både PC , tilrettelegging på skole, hjelpestønad osv. Vi har samarbeidet med kommunen om IP, fått tilrettelegginger osv. Saken er at man må orientere seg i lovverket, argumentere for behov. Jeg hadde aldri på noe tidspunkt inngår en brilleavtale, eller Spotify avtale for den saks skyld. Jeg hadde ikke økonomi til det. Ikke glemte jeg å lese av strømmåleren heller. Det er noe når man er i vanskelige soåituasjoner å unngå å ta valg som forverrer en situasjon ytterligere. Jeg har stor sympati for kiipe hendelser, men innlegget ditt bærer preg av å ikke se helhet eller konsekvenser av handlinger. Glemmer man strømmåleren , ja da akkumuleres regningsbeløpet. Herregud, du kjenner jo ikke situasjonen vår i det hele tatt, eller meg. Flott at du er så flink. Sønnen min har også fått tilrettelegging, men du er vel klar over at ikke alle barn med diagnoser er like, eller at kommuner er like? Dette innlegget handler heller ikke om det, men om fortvilelsen over at det dukker opp ting man ikke fikser. Ting gjør vondt selv om man selv er "skyld" i det, ikke sant? Jeg er overarbeidet og sliten, hvorfor tror du jeg trenger å høre om hvor flink du har vært i forhold til meg? Og asperger skriver ikke med "b" forresten. Du som er så flink burde vite det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå