AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #21 Skrevet 22. februar 2019 Du har rett på hjelpestønad fra NAV i og med at du har et barn med autisme. Har du søkt? Anonymkode: a09e9...29e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #22 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, Skogholt skrev: Ja, jeg lurer nesten på om det går den veien. Da vi flyttet hit syntes jeg 10.000/mnd var helt ok fordi vi flyttet fra Oslo, men nå ser jeg det finnes rimeligere steder med mer plass.. Jeg tenker jo også at den eldste mest sannsynlig får en type trygd siden han er såpass ufør, så prøver å tenke hva som blir best for oss da, om han skal flytte ut eller bo hjemme. Jeg gjorde det samme som deg for cirka ti år siden. Så etter hvor på østlandet det var billigst, pga at jeg gikk mot ufør, og flytta dit jeg fikk leid meg et helt ok hus til en rimelig penge. Jeg kjente ingen da, og kjenner fremdeles ikke så mange, men har nå fått meg samboer her så det er ikke så galt likevel😀 Mange småplasser som trenger litt "friskt blod" hehe😁 Skulle gjerne hatt mer omgangskrets, men... Det er nå ofte sånn det blir når man flytter i voksen alder, og spesielt når man er ufør i tillegg. Men hvis du har barn på skole så blir du kanskje kjent med folk via dem eller via fritidsaktivitetene dems..? Hvis du tenker på det, liksom . En annen ting som kan være greit å tenke på, er at hvis du flytter til en plass som er billigere å leie, så er det mest sannsynlig billig å kjøpe der også. Og med ufør så kan du godt få kommunalt lån til bolig. Spesielt når du har hjemmeboende barn. Kanskje du skal kikke på den muligheten med en gang? Det er ikke sikkert du kommer så dårlig ut av det hvis du kjøper heller, så lenge det er billig nok. Husbanken kan gi lån opptil 50 år, sånn at vi som er uføre skal ha mulighet til å greie det. Men så kan det jo være greit å leie en plass førest, både for å se om du trives, og fordi noen kommuner prioritrerer innbyggerne sine først på kommunale lån. Anonymkode: c78c4...324 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #23 Skrevet 22. februar 2019 Hvor bor du og hvor gamle er barna dine? (Men erikke adressen da, men området) Anonymkode: 9e547...e71
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #24 Skrevet 22. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på hjelpestønad fra NAV i og med at du har et barn med autisme. Har du søkt? Anonymkode: a09e9...29e Forstår det som at barnet ditt med autisme er ungdom og at du ser for deg uføretrygd for h*n, da kan det godt være du innvilges hjelpestønad sats 3, den er på nesten 5000kr i måneden. Vil tro du i det minste får sats 2. Anonymkode: a09e9...29e
Gjest Skogholt Skrevet 22. februar 2019 #25 Skrevet 22. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde det samme som deg for cirka ti år siden. Så etter hvor på østlandet det var billigst, pga at jeg gikk mot ufør, og flytta dit jeg fikk leid meg et helt ok hus til en rimelig penge. Jeg kjente ingen da, og kjenner fremdeles ikke så mange, men har nå fått meg samboer her så det er ikke så galt likevel😀 Mange småplasser som trenger litt "friskt blod" hehe😁 Skulle gjerne hatt mer omgangskrets, men... Det er nå ofte sånn det blir når man flytter i voksen alder, og spesielt når man er ufør i tillegg. Men hvis du har barn på skole så blir du kanskje kjent med folk via dem eller via fritidsaktivitetene dems..? Hvis du tenker på det, liksom . En annen ting som kan være greit å tenke på, er at hvis du flytter til en plass som er billigere å leie, så er det mest sannsynlig billig å kjøpe der også. Og med ufør så kan du godt få kommunalt lån til bolig. Spesielt når du har hjemmeboende barn. Kanskje du skal kikke på den muligheten med en gang? Det er ikke sikkert du kommer så dårlig ut av det hvis du kjøper heller, så lenge det er billig nok. Husbanken kan gi lån opptil 50 år, sånn at vi som er uføre skal ha mulighet til å greie det. Men så kan det jo være greit å leie en plass førest, både for å se om du trives, og fordi noen kommuner prioritrerer innbyggerne sine først på kommunale lån. Anonymkode: c78c4...324 Takk for positivt svar, det er helt klart noe jeg tenker mer og mer på.. Flyttet jo for to år siden men det har ikke blitt som jeg trodde. Er ikke bundet av noe, eldstemann er ferdig på u.skolen og det er litt åpent hva han skal gjøre fremover. Minstemann blir hjemmeundervist pga mobbing, er i en slags overgangsfase der fordi jeg leter etter et annet skoletilbud. Uff, livet har blitt rotete altså! Tenkte at hvis jeg flyttet så MÅ jeg ha råd til bil, men kanskje jeg ikke må eie.. Hadde vært deilig å ha litt bedre råd. Takk for tips om boliglån, det ville også vært fint!
Gjest Skogholt Skrevet 22. februar 2019 #26 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår det som at barnet ditt med autisme er ungdom og at du ser for deg uføretrygd for h*n, da kan det godt være du innvilges hjelpestønad sats 3, den er på nesten 5000kr i måneden. Vil tro du i det minste får sats 2. Anonymkode: a09e9...29e 😮 Virkelig..? Men jeg har ufør, spiller det inn?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #27 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, Skogholt skrev: Takk for positivt svar, det er helt klart noe jeg tenker mer og mer på.. Flyttet jo for to år siden men det har ikke blitt som jeg trodde. Er ikke bundet av noe, eldstemann er ferdig på u.skolen og det er litt åpent hva han skal gjøre fremover. Minstemann blir hjemmeundervist pga mobbing, er i en slags overgangsfase der fordi jeg leter etter et annet skoletilbud. Uff, livet har blitt rotete altså! Tenkte at hvis jeg flyttet så MÅ jeg ha råd til bil, men kanskje jeg ikke må eie.. Hadde vært deilig å ha litt bedre råd. Takk for tips om boliglån, det ville også vært fint! Ja det høres krevende ut, alene med to barn og med spesielle behov og hjemmeundervisning, det kan ikke være lett ! Skjønner godt at du blir frustrert. Og jeg har vært borti min del av alt som kan gå galt, så jeg relaterte meg veldig til innlegget ditt. Jeg syns det høres ut som en god ide jeg, kikk litt rundt etter en annen plass å bo. Kanskje det kan være godt for han som blir mobbet å begynne på nytt et helt annet sted? Og ang femtenåringen så er det kanskje godt å være på en liten plass så det kanskje blir muligheten for han også økonomisk å komme seg i egen bolig etterhvert? En plass som det er såpass biillig at han kan ha råd til en egen leilighet etterhvert. Det kunne kanskje vært fint, og lettet deg litt. Hvis han får trygd og fortsetter å bo hjemme så kan han bidra litt økonomisk, og hvis han flytter så blir det jo på en måte rimeligere for deg det og, med tanke på mat og strøm og sånn. Det har ikke akkurat blitt helt som jeg tenkte å flytte heller. Mange ting er bra, men det er søren ikke lett å bli kjent med folk i voksen alder..! Kunne sikkert gjort en større innsats selv, men... Føler at alle jeg har møtt er på en litt annen plass enn meg i livet, enten har de små unger eller så har de aldri hatt barn og er bare ute og fester. Det har liksom kkke passet meg helt. Men du har kanskje ikke det problemet☺ Anonymkode: c78c4...324 3
Gjest Skogholt Skrevet 22. februar 2019 #28 Skrevet 22. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det høres krevende ut, alene med to barn og med spesielle behov og hjemmeundervisning, det kan ikke være lett ! Skjønner godt at du blir frustrert. Og jeg har vært borti min del av alt som kan gå galt, så jeg relaterte meg veldig til innlegget ditt. Jeg syns det høres ut som en god ide jeg, kikk litt rundt etter en annen plass å bo. Kanskje det kan være godt for han som blir mobbet å begynne på nytt et helt annet sted? Og ang femtenåringen så er det kanskje godt å være på en liten plass så det kanskje blir muligheten for han også økonomisk å komme seg i egen bolig etterhvert? En plass som det er såpass biillig at han kan ha råd til en egen leilighet etterhvert. Det kunne kanskje vært fint, og lettet deg litt. Hvis han får trygd og fortsetter å bo hjemme så kan han bidra litt økonomisk, og hvis han flytter så blir det jo på en måte rimeligere for deg det og, med tanke på mat og strøm og sånn. Det har ikke akkurat blitt helt som jeg tenkte å flytte heller. Mange ting er bra, men det er søren ikke lett å bli kjent med folk i voksen alder..! Kunne sikkert gjort en større innsats selv, men... Føler at alle jeg har møtt er på en litt annen plass enn meg i livet, enten har de små unger eller så har de aldri hatt barn og er bare ute og fester. Det har liksom kkke passet meg helt. Men du har kanskje ikke det problemet☺ Anonymkode: c78c4...324 Akkurat dette jeg tenker på, at eldste kan ha råd til egen bolig osv, samt å starte litt på nytt for minstemann. Har ingen venner her jeg heller, blir ikke så sosial og morsom av å ha gått i masse gørr i åresvis. Snakker bare om autisme, skjønner jo at folk ikke oppsøker kontakt med meg, haha. Savner mer plass rundt oss, natur, dyreliv osv, er det som gir oss mest glede som familie. Må kikke litt mer på finn jeg 🙂
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #29 Skrevet 22. februar 2019 Siden både du og din sønn er syke, har du sjekket muligheten for startlån? Anonymkode: ad816...523 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #30 Skrevet 22. februar 2019 10 minutter siden, Skogholt skrev: Akkurat dette jeg tenker på, at eldste kan ha råd til egen bolig osv, samt å starte litt på nytt for minstemann. Har ingen venner her jeg heller, blir ikke så sosial og morsom av å ha gått i masse gørr i åresvis. Snakker bare om autisme, skjønner jo at folk ikke oppsøker kontakt med meg, haha. Savner mer plass rundt oss, natur, dyreliv osv, er det som gir oss mest glede som familie. Må kikke litt mer på finn jeg 🙂 Hehe skjønner åssen du har det, jeg snakket litt vel om uføretrygd og aap og mine problemer en periode. Har vel skremt de fleste unna tror jeg😀 ja du får gjøre det, lykke til da❤ Håper du finner noe dere kan trives med og at du får det bedre snart!☺ Anonymkode: c78c4...324
Gjest Skogholt Skrevet 22. februar 2019 #31 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden både du og din sønn er syke, har du sjekket muligheten for startlån? Anonymkode: ad816...523 Jeg har ikke sjekket siden før jeg ble ufør. Mulig jeg må ta en liten runde med både det ene og det andre. Tror kanksje jeg har noen muligheter jeg ikke har fått benyttet.
Gjest Skogholt Skrevet 22. februar 2019 #32 Skrevet 22. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe skjønner åssen du har det, jeg snakket litt vel om uføretrygd og aap og mine problemer en periode. Har vel skremt de fleste unna tror jeg😀 ja du får gjøre det, lykke til da❤ Håper du finner noe dere kan trives med og at du får det bedre snart!☺ Anonymkode: c78c4...324 Tusen takk, føler meg allerede litt lettere til sinns
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #33 Skrevet 22. februar 2019 2 timer siden, Skogholt skrev: 😮 Virkelig..? Men jeg har ufør, spiller det inn? Det har ingenting å si. Hjelpestønad er forresten en skattefri ytelse. Veldig rart at ingen har opplyst deg om dette før. Anonymkode: a09e9...29e 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #34 Skrevet 22. februar 2019 3 timer siden, Skogholt skrev: Jeg får barnetillegg i to år til, det er på 7000, men jeg betaler 8500 i skatt så jeg merker det ikke egentlig. Begge barna er ferdige med sfo heldigvis. Avlastning har ikke fungert, prøver fortsatt å finne noe. Leier en halv tomannsbolig. Barnefaren er dessverre ute av drift. Bostøtten mistet jeg i fjor, går et par hundrelapper over grensa. Derfor vi sliter så veldig nå egentlig. Gutten min har ledsagerbevis, men han går jo ikke på ting da. Men greit å ha hvis andre tar toget med han feks. (Er man ufør får man ikke rabatt på nsb-billetter). Angående strømmen så ble det satt inn ny strømmåler og da la de til det som var "underfakturert" de siste månedene, med gammel måler. Den nye teller opp som bare fy Jeg er ufør og får honnør rabatt på NSB billetter, så der har noen lurt deg... Kanskje du kan spare noen kroner der i det minste Anonymkode: 84e16...0ca 3
Gjest Skogholt Skrevet 22. februar 2019 #35 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør og får honnør rabatt på NSB billetter, så der har noen lurt deg... Kanskje du kan spare noen kroner der i det minste Anonymkode: 84e16...0ca Ja, det stemmer at man får det, men dersom man skal bruke ledsagerbevis får man ikke rabatt med mindre man betaler fullpris i utgangspunktet. Det samme gjelder hvis man reiser med barn. Dersom man har honnør får man ikke ta med barn gratis, bare hvis man ikke har honnør. På flytoget får man ta med barn gratis selv om man har honnør, håper det kan bli sånn på nsb-tog også.
Zinatara Skrevet 22. februar 2019 #36 Skrevet 22. februar 2019 Hjelpestønad blir utbetalt i barnets navn, så det har ingenting å si om du er ufør eller ikke. Dersom du har ekstra slitasje på klær eller andre ting som kan dokumenteres for barnet, så kan du også ha rett på grunnstønad. 2
Gjest Nina1975 Skrevet 22. februar 2019 #37 Skrevet 22. februar 2019 Her kan du klage på strømregningenhttps://www.elklagenemnda.no/
Duff Skrevet 22. februar 2019 #38 Skrevet 22. februar 2019 56 minutter siden, Zinatara skrev: Hjelpestønad blir utbetalt i barnets navn, så det har ingenting å si om du er ufør eller ikke. Dersom du har ekstra slitasje på klær eller andre ting som kan dokumenteres for barnet, så kan du også ha rett på grunnstønad. Men husk at hvis det er delt foreldreansvar så kan far nekte Ts å ta ut penger fra barnets konto, da er man like langt. Anbefaler Ts å sjekke med banken så hun vet ar hun får disponere kontoen alene evt får far til å skrive under så hun får disponere alene.
Zinatara Skrevet 23. februar 2019 #39 Skrevet 23. februar 2019 20 minutter siden, Nina1975 skrev: Her kan du klage på strømregningenhttps://www.elklagenemnda.no/ Dersom grunnen er at TS ikke sendte inn strømstanden jevnlig før hun fikk automatisk måler regner jeg med at hun dessverre ikke kommer så langt med dette. Jeg har vært ute for noe lignende når jeg var ung og glemte å sende inn målinger i et par år etter at vi flyttet inn i et hus som delvis hadde stått tomt i året før vi flyttet inn. Dermed var beregninger til strømselskapet helt på bærtur i forhold til det egentlige forbruket. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #40 Skrevet 23. februar 2019 Kjip situasjon, men helt uforskyldt er den jo ikke. Du har et ansvar for å følge med at faste trekk trekkes fra banken, og det er ditt ansvar å melde inn rett stand til strømselskapet, ikke bare skylde på nye målere. Hvis du har et godt forhold til banken din kan du be om et lån der for å betale ned strømregningen, og så betaler du tilbake det du klarer i mnd. Anonymkode: f0016...b29 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå