Gå til innhold

Ufrivillig gjeldsslave

Anbefalte innlegg

Gjest Skogholt
Skrevet

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.. Idag var jeg innom Synsam og det viser seg at abonemmentet mitt er tvangsoppsagt pga avtalegiroer som ikke er blitt trukket. Dvs jeg må betale resterende periode av kontrakten (ett år) nå med en gang, som viser seg å være 8000 kr. Jeg må altså betale et år med leie av briller jeg har levert inn.

For et par dager siden gikk jeg til nav fordi jeg har fått tre strømregninger etter installasjon av ny strømmåler som tilsammen er på over 20.000 kr. Jeg fikk til svar at jeg mest sannsynlig kun får et lån av nav. Bedre enn ingenting men fortsatt et lån.

Skolestarten 2018 fikk jeg avslag på skole-pc til sønnen min som har autisme, da det ikke gis skole-pc om man ikke har diagnosen lese-skrivevansker. Jeg måtte ta den på kreditt, første gang noen sinne jeg har gjort det, er livredd for gjeld.

Så nå sitter jeg her med min bedritne minstelønn i en leid bolig og lurer på hva f... jeg gjør. Alle nedbetalingene blir i beste fall noen tusenlapper hver måned, og jeg har ikke mer enn en tusenlapp fra før etter husleie og internett er betalt. 

Usikker på hva jeg skriver dette her for, men hva gjør man når man ikke har penger til overs og man har barn? Har alltid spart, men etter at jeg ble 100% ufør har alt gått i dass. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon. Har vært der selv, og det er ufattelig tungt mens det står på. Sender deg en varm klem og håper at ting vil ordne seg. 

Hvordan ser budsjettet ditt ut? 

Anonymkode: 2600a...cb0

• Liker 3
Skrevet

Kjenner følelsen. Alt som kan gå galt, går galt. Og alt skjer på en gang. Det er typisk. Det er din tur til å ha skikkelig uflaks nå. Jeg vet ikke hva annet jeg skal si enn at du må bite tenna sammen og revurdere budsjettet ditt. Er det noe du kan spare inn på en periode? Kan du klare deg med litt billigere telefonabbonement, litt mindre matbudsjett? Kan du få ned forsilringene dine, f eks ved å forhøre deg rundt etter bedre avtaler enn du har i dag? Hvis du finner et eller annet punkt på budsjettet som du kan spare inn på, til du er kommet over denne vanskelige perioden. Klem❤

Anonymkode: c78c4...324

• Liker 1
Gjest Skogholt
Skrevet

Takk... Budsjettet ser ikke bra ut.. Har alltid vært kjempeforsiktig for å få det til å gå rundt, men nå dette.. Har minstesats fra nav, 10.000 i husleie, pleid å ha under 2000 i strøm, 1000 til nett og telefon, 4000 til mat (vi er tre). Nav sa jeg hadde 3000 "til overs", men da regnet de ikke med betaling av gjeld og internett/tlf.

Skrevet

*forsikringene

Skrevet
1 minutt siden, Skogholt skrev:

Takk... Budsjettet ser ikke bra ut.. Har alltid vært kjempeforsiktig for å få det til å gå rundt, men nå dette.. Har minstesats fra nav, 10.000 i husleie, pleid å ha under 2000 i strøm, 1000 til nett og telefon, 4000 til mat (vi er tre). Nav sa jeg hadde 3000 "til overs", men da regnet de ikke med betaling av gjeld og internett/tlf.

Duste-nav har en formening om at telefon er luksus. Og hvem kan egentlig leve uten internett i dag? Nei. Syns budsjettet ditt ser trangt ut, jeg. Den størstre utgiftsposten er husleia, men det er vel ikke noe poeng i å tenke på å flytte kanskje? Det er jo dyrt overalt.

• Liker 1
Gjest Skogholt
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner følelsen. Alt som kan gå galt, går galt. Og alt skjer på en gang. Det er typisk. Det er din tur til å ha skikkelig uflaks nå. Jeg vet ikke hva annet jeg skal si enn at du må bite tenna sammen og revurdere budsjettet ditt. Er det noe du kan spare inn på en periode? Kan du klare deg med litt billigere telefonabbonement, litt mindre matbudsjett? Kan du få ned forsilringene dine, f eks ved å forhøre deg rundt etter bedre avtaler enn du har i dag? Hvis du finner et eller annet punkt på budsjettet som du kan spare inn på, til du er kommet over denne vanskelige perioden. Klem❤

Jeg har allerede kuttet i alt :( Flyttet med barna til en småby for to år siden for å få lavere husleie. Solgte bilen. Har bare HBO abonnement, som jeg skal si opp idag, vi har ikke engang tv lenger, bare internett. Skulle gjerne bodd rimeligere men da må jeg flytte enda mer usentralt, og har som sagt ikke bil. Sønnen min er ganske utagerende så vi trenger eget rom til han. Jeg sover allerede i stua fordi vi bare har to soverom. Jeg skjønner liksom ikke hvor jeg skal ta penger fra. 

Gjest Skogholt
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Duste-nav har en formening om at telefon er luksus. Og hvem kan egentlig leve uten internett i dag? Nei. Syns budsjettet ditt ser trangt ut, jeg. Den størstre utgiftsposten er husleia, men det er vel ikke noe poeng i å tenke på å flytte kanskje? Det er jo dyrt overalt.

Ja, med barn i skole kan man ikke kutte internett lissom. Flytte er et alternativ, men da må vi ganske langt vekk fra her vi bor, litt usikker på om det ikke blir å kaste babyen ut med badevannet eller noe sånt. 

Skrevet
1 minutt siden, Skogholt skrev:

Jeg har allerede kuttet i alt :( Flyttet med barna til en småby for to år siden for å få lavere husleie. Solgte bilen. Har bare HBO abonnement, som jeg skal si opp idag, vi har ikke engang tv lenger, bare internett. Skulle gjerne bodd rimeligere men da må jeg flytte enda mer usentralt, og har som sagt ikke bil. Sønnen min er ganske utagerende så vi trenger eget rom til han. Jeg sover allerede i stua fordi vi bare har to soverom. Jeg skjønner liksom ikke hvor jeg skal ta penger fra. 

Nei det er håpløst. Flytting er dyrt også, forresten. Jeg har blitt ruinert hver gang jeg har flytta: Hundre turer fram og tilbake med drivstoff, evt leie av flyttebil, skyhøye depositumer, møbler som ikke passer lenger som må byttes ut osv osv. Nei det er ikke noen løsning, det er jeg enig i.

Kan du bytte til et mobilabbonement uten data en periode? Noen har helt nede i 150 kr/mnd, fri ringe/sms men uten data da. Tror det var Telipol, https://telipol.no

Kan du få ned matbudsjettet enda litt tid? F eks kjøpe store kvanta ris/pasta på innvandrerbutikker, lage pannekaker iblandt, bake brød, knekkebrød. Lage opp store porsjoner med lapskaus når rema1000 har tilbud på svineknoke f eks. Grønnsakssupper med potet. Seifileeten på rema1000 er billig. Last ned appen Mattilbud hvis du ikke har den.

• Liker 1
Skrevet

Rundt her jeg bor har det forresten vært noen billige hus til leie iblant, til 6-7.000 og sånt (øvre telemark nær grensa til buskerud). Men det spøres jo selvsagt hvor i landet dere bor og vil bo, da.

Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Du har sjekket at du får rett barnebidrag ol? Barnetillegg i trygda di? Bostøtte? Strømmen din, ble den lest av når dere flyttet inn?  At du ikke betaler for huseier. Synest de 2000kr du betaler i snitt og var veldig høyt. Du leier ett helt hus? Med bare 2 soverom? Noen ekstra stønader for sønnen din? Har du redusert betaling i sfo/barnehage? Kan du få avlastning til barna dine? Så slipper du nå mat til de den helga..  Gutten din kan også få ledsagerbevis så du kan være med han gratis på enkelte ting.

http://autismesiden.no/Page.aspx?id=16

Endret av Nina1975
Gjest Skogholt
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt her jeg bor har det forresten vært noen billige hus til leie iblant, til 6-7.000 og sånt (øvre telemark nær grensa til buskerud). Men det spøres jo selvsagt hvor i landet dere bor og vil bo, da.

Jeg vurderer faktisk å flytte for å ha råd til bil igjen og ha mer plass, ønsker også egentlig å bo litt mer landlig.. Sist leide jeg flyttebil for 1700 kr og kastet/solgte alt som ikke fikk plass, haha. Økonomisk flytting :) 

Skrevet

Siden det ene barnet ditt har autisme har du vel rett på hjelpestønad. Det er ikke mye, men alle monner drar. 

Anonymkode: 525a8...d1b

• Liker 1
Gjest Skogholt
Skrevet
18 minutter siden, Nina1975 skrev:

Du har sjekket at du får rett barnebidrag ol? Barnetillegg i trygda di? Bostøtte? Strømmen din, ble den lest av når dere flyttet inn?  At du ikke betaler for huseier. Synest de 2000kr du betaler i snitt og var veldig høyt. Du leier ett helt hus? Med bare 2 soverom? Noen ekstra stønader for sønnen din? Har du redusert betaling i sfo/barnehage? Kan du få avlastning til barna dine? Så slipper du nå mat til de den helga..  Gutten din kan også få ledsagerbevis så du kan være med han gratis på enkelte ting.

http://autismesiden.no/Page.aspx?id=16

Jeg får barnetillegg i to år til, det er på 7000, men jeg betaler 8500 i skatt så jeg merker det ikke egentlig. Begge barna er ferdige med sfo heldigvis. Avlastning har ikke fungert, prøver fortsatt å finne noe. Leier en halv tomannsbolig. Barnefaren er dessverre ute av drift. Bostøtten mistet jeg i fjor, går et par hundrelapper over grensa. Derfor vi sliter så veldig nå egentlig. Gutten min har ledsagerbevis, men han går jo ikke på ting da. Men greit å ha hvis andre tar toget med han feks. (Er man ufør får man ikke rabatt på nsb-billetter). Angående strømmen så ble det satt inn ny strømmåler og da la de til det som var "underfakturert" de siste månedene, med gammel måler. Den nye teller opp som bare fy :( 

Skrevet
2 minutter siden, Skogholt skrev:

Jeg vurderer faktisk å flytte for å ha råd til bil igjen og ha mer plass, ønsker også egentlig å bo litt mer landlig.. Sist leide jeg flyttebil for 1700 kr og kastet/solgte alt som ikke fikk plass, haha. Økonomisk flytting :) 

Ja det får man si da☺ Det lønner seg vel nesten det, selg unna før du flytter og så skaff deg nytt via finn.no f eks på ny plass.

Det kan nesten se om som du ikke kommer utenom å flytte. Jeg kikka kjapt på finn nå, det var ikke så mange hus til leie rundt her nå, men jeg har sett flere det siste halvåret. Men hvis du syns det er greit med leiligheter så er det jo plenty å velge i. Søk på finn, sorter på telemark, pris under 7.000, kvadrat over 50 f eks.

Hvis du flytter så får du jo en mer varig løsning på økonomien kanskje, da. Hvis du får frigitt 3-4.000 der i forhold til hva du betaler nå, så er kanskje det løsninga...?

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener de virkelig det? 

En mann jeg kjenner får alle innkallinger til møter med NAV og sånt på telefon, og da det var en innkalling han faktisk ikke hadde fått, - så reduserte de beløpet han får til.... hold dere fast! Til 500 kroner uka samtidig som de gav ham beskjed om at når han ikke hadde fått innkallingen så måtte han kjøpe seg ny telefon!

Anonymkode: d3f11...b72

Gjest Skogholt
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det får man si da☺ Det lønner seg vel nesten det, selg unna før du flytter og så skaff deg nytt via finn.no f eks på ny plass.

Det kan nesten se om som du ikke kommer utenom å flytte. Jeg kikka kjapt på finn nå, det var ikke så mange hus til leie rundt her nå, men jeg har sett flere det siste halvåret. Men hvis du syns det er greit med leiligheter så er det jo plenty å velge i. Søk på finn, sorter på telemark, pris under 7.000, kvadrat over 50 f eks.

Hvis du flytter så får du jo en mer varig løsning på økonomien kanskje, da. Hvis du får frigitt 3-4.000 der i forhold til hva du betaler nå, så er kanskje det løsninga...?

Ja, jeg lurer nesten på om det går den veien. Da vi flyttet hit syntes jeg 10.000/mnd var helt ok fordi vi flyttet fra Oslo, men nå ser jeg det finnes rimeligere steder med mer plass.. Jeg tenker jo også at den eldste mest sannsynlig får en type trygd siden han er såpass ufør, så prøver å tenke hva som blir best for oss da, om han skal flytte ut eller bo hjemme.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig ironisk at de ikke teller med det. De går jo over fra papirformat til digital kommunikasjon, og enkelte skjemaer kan man kun sende inn elektronisk. Hvis man ikke har telefon eller pc, hvordan skal man løse det? Dra til biblioteket og sjekke om man har fått noen beskjeder? 

Anonymkode: cbf86...dcd

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig ironisk at de ikke teller med det. De går jo over fra papirformat til digital kommunikasjon, og enkelte skjemaer kan man kun sende inn elektronisk. Hvis man ikke har telefon eller pc, hvordan skal man løse det? Dra til biblioteket og sjekke om man har fått noen beskjeder? 

Jeg jobber på bibliotek. Og ja, folk gjør faktisk det da de ikke har Internett. Utrolig tungvint! 

Anonymkode: 98226...de4

• Liker 4
Gjest Skogholt
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er faktisk det de sa til meg.. Dra på biblioteket. Og så har jo nav pc'er man kan bruke, så ingen unskyldninger liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...