Gå til innhold

Sensitiv for gluten - de mener det er placebo og at ingenting heter «glutensensitiv»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med magen. På barneskolen konkluderte alle barnelegene med at det enten var hyppig mageinfeksjon, sensitiv tarm eller en form for angst (var et urolig barn) som gikk utover magefunksjoner. Problemet er at ingenting ga utslag på noe tester..

På ungdomsskolen ble det bare verre, og jeg fikk veldig problemer med å gå på do. Det kunne gå opp i mot en uke uten nr 2, noe som selvføgelig førte til ekstreme magesmerter.. Jeg har siden da fått mye lakserende medisiner, samt levd på kaffe, svisker og linfrø.

I de senere årene har jeg tatt gastroskopi for å sjekke om det er cøliaki, noe det ikke blir utslag på. Jeg har likevel prøvd å kutte ut melk, gluten etc, og merket forbedring uten gluten. Dersom jeg spiser gluten kommer magesmertene tilbake, og jeg klarer ikke å gå på do på flere dager.

Problemet er at jeg nå bor i et kollektiv som hakker veldig ned på mitt kosthold, hvor hun ene er legestudent og mener at dersom jeg ikke har cøliaki er det helt TULL å droppe gluten. Jeg føler meg veldig dum som holder meg unna dette, og føler de andre antyder litt til at jeg følger en «trend». Kan det være placebo?? At jeg TROR magen blir bedre av å ikke spise gluten? Jeg skjønner bare ikke hvordan en placeboeffekt kan gå utover hele fordøyelsessystemet, for det er UTROLIG merkbart når jeg har fått i meg gluten.

Er det noen av dere som har vært i en lignende situasjon med magen? Dere som er sensitive for gluten, får dere samme symptomer som meg? Magesmerter og at magen rett og slett ikke klarer å fordøye maten? 

Anonymkode: 3356b...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest om lav fodmap?

Anonymkode: d2a9f...43e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest om lav fodmap?

Jaa, legene har nevnt det for meg flere ganger. Jeg har fått en lang liste over «spis, spis mindre av dette, hold deg unna dette»-matvarer fra legen (for å sjekke ut om foodmap dietten passet meg).

Det jeg la merke til var at det var utrolig masse mat på «ikke spis»-lista som jeg overhode ikke reagerer på. Eksempel er frukt og grønnsaker. Jeg lager ofte smoothie, spiser mye frukt og grønnsaker, samt ELSKER avokado (som også sto oppført på ikke-spis lista)

Skrevet

Det kan godt hende du er sensitiv mot noe (har irritabel tarm f.eks.), og at det du reagerer på finnes i matvarer som tilfeldigvis inneholder gluten. Men jeg må faktisk si meg enig med de du bor med - det er nok ikke gluten du reagerer på hvis du ikke har cøliaki. 

Anonymkode: c5aaf...8cd

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaa, legene har nevnt det for meg flere ganger. Jeg har fått en lang liste over «spis, spis mindre av dette, hold deg unna dette»-matvarer fra legen (for å sjekke ut om foodmap dietten passet meg).

Det jeg la merke til var at det var utrolig masse mat på «ikke spis»-lista som jeg overhode ikke reagerer på. Eksempel er frukt og grønnsaker. Jeg lager ofte smoothie, spiser mye frukt og grønnsaker, samt ELSKER avokado (som også sto oppført på ikke-spis lista)

Jeg spiser mye på den lista, i alle fall i mindre mengder. Og noe går helt greit uansett. For stort sett handler det om mengder. Melk og mel er det jeg har reagert mest på. Så da har jeg tenkt at det er sikkert det jeg reagerer mest på. Men kanskje er det heller fordi kostholdet vårt i Norge består veldig mye av melk og mel. Derfor kjøper jeg laktosefri melk, spiser havre og er ellers restriktiv med andre meltyper. Da fungerer magen mye bedre. Greia er at mel med gluten er høy fodmap, mens havre og typiske menerstatninger (for cøliakere) er tilfeldigvis lav fodmap. Så i praksis er det uansett å holde seg unna rug, hvete osv i størst mulig grad. 

• Liker 2
Skrevet

Mennesker uten mageproblemer vil aldri forstå, aksepter dette først som sist. Mennesker uten mageproblemer aner ikke hvordan det er å tilpasse livet og hva man skal spise etter problemene sine. 

For hvilken "normal" person vil forstå at du føler deg syk og forgiftet i flere dager etter å ha spist noe du ikke tålte? Selv om det er en tomat eller hvete? 

Om det er noe du merker du blir dårlig av, unngå det. Andre mennesker vil aldri forstå mageproblemer eller kroniske sykdommer. Det er utenfor deres evne til empati. 

Som en person med mageproblemer, så har jeg hatt problemer så lenge at jeg blir overrasket når jeg ser noen spise mye en dag og er helt fin etterpå. Det ville aldri fungert hos meg, jeg måtte unngå mat i 2 dager om jeg spiste noe jeg ikke tålte. 

Å være frisk og syk i magen er to enormt ulike verdener, og du kan aldri forvente at noen vil forstå problemene dine, med mindre de har dem selv. Men du må gjøre det som er best for din magehelse uansett hva andre mener og tror

Anonymkode: 9812d...5fb

• Liker 14
Skrevet

Spis det som får deg til å føle deg bra. Ferdig. Det trenger ikke å være mer komplisert enn det.

Anonymkode: 77f93...623

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Spis det som får deg til å føle deg bra. Ferdig. Det trenger ikke å være mer komplisert enn det.

Med tanke på hva andre mener tenkte jeg. Om du opplever konstante problemer så, selfølgelig, prøv å finn ut hva det er :)

Skrevet

Ikke diskuter med dem da, be dem passe sine egne saker, så spiser du det som funker for deg. Husk også at studenter har litt tendens til å være "nyfrelste" som tror de vet og kan alt. Medisinstudenter kan definitivt ikke alt.

Jeg er selv forsiktig med gluten da jeg blir rar i magen av det. Blir oppblåst og rar. Det er et stort grått område mellom å tåle gluten godt --> intolerant. Gluten er tungt fordøyelig i magen.

Anonymkode: 940a9...d44

• Liker 9
Skrevet

Når andre foreslår fodmap kan vel jeg foreslå Medical Medium uten å bli drept? Han forklarer hvorfor man er senstiv for gluten, det er på grunn av at man har bakterier og/eller virus i mage/tarm, og glutenet og egg og melk mater disse patogenene. Å unngå visse typer frukt og grønt bare maskerer problemet, for det er dette som egentlig er helbredende for tilstanden. Sellerijuice hjelper, og det er lurt å begynne med veldig lite og så øke etter hvert. Patogenene dør og da får man reaksjoner, det er det som skjer, ikke at man ikke tåler visse typer frukt og grønt.

Anonymkode: d07e4...2be

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når andre foreslår fodmap kan vel jeg foreslå Medical Medium uten å bli drept? 

Ingen kommer til å drepe deg, men det er unektelig litt spesielt å sammenligne en bok fra en som er helt uten medisinske kvalifikasjoner med over ti års forskning på diverse fermenterbare sakkarider, utført av ordentlige forskere på et ordentlig universitet.

La meg bare avslutte med et sitat fra Medical Medium om egne evner:
Anthony William was born with the unique ability to converse with a high-level spirit who provides him with extraordinarily accurate health information that’s often far ahead of its time. When Anthony was four years old, he shocked his family by announcing at the dinner table that his symptom-free grandmother had lung cancer. Medical testing soon confirmed the diagnosis.

Sounds legit.

• Liker 9
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

hun ene er legestudent og mener at dersom jeg ikke har cøliaki er det helt TULL å droppe gluten. 

Den legestudenten bør la være å uttale seg inntil hun har lært om irritabel tarm, "non-cøliakisk glutenintoleranse", dermatitis herpetiformis, og andre tilstander der glutenfritt kosthold blir ansett for å være medisinsk behandling.

Anonymkode: 56b76...a6f

• Liker 14
Skrevet

Om det kun er en psykosomatisk reaksjon, vil være det noceboeffekten, ihvertfall ikke placebo. Kankje du reagerer på gluten. Men kanskje du bare spiser bedre fordi du blir nødt til å spise mer av noe annet isteden, når du kutter ut gluten.

Anonymkode: d7aeb...78b

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Zzyzx said:

Ingen kommer til å drepe deg, men det er unektelig litt spesielt å sammenligne en bok fra en som er helt uten medisinske kvalifikasjoner med over ti års forskning på diverse fermenterbare sakkarider, utført av ordentlige forskere på et ordentlig universitet.

La meg bare avslutte med et sitat fra Medical Medium om egne evner:
Anthony William was born with the unique ability to converse with a high-level spirit who provides him with extraordinarily accurate health information that’s often far ahead of its time. When Anthony was four years old, he shocked his family by announcing at the dinner table that his symptom-free grandmother had lung cancer. Medical testing soon confirmed the diagnosis.

Sounds legit.

Gå på hans insta du, the proof is in the pudding.

Skrevet

Jeg går på lav fodmap-dietten, noe jeg har gjort i tre år nå. Før det hadde jeg 15 år med mageplager jeg ikke forsto meg på. Jeg vet jeg kan tåle LITT gluten og LITT laktose, men mer enn LITT av dette gjør meg dårlig. Dette "fenomenet" levde jeg med lenge før glutenintoleranse var en greie, bare at jeg da ikke forsto hva som gjorde at jeg hadde så vondt. Jobber selv i helsebeansjen, og ingen av mine kollegaer flirer av verken irritabel tarm eller glutenfølsomhet. Hun legestudenten burde kanskje være litt mer åpen for å lære noe nytt.

Anonymkode: a6fbb...eb7

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå på hans insta du, the proof is in the pudding.

Men, altså. Nei. Det er faenmeg David Avocado Wolfe-tendenser på det der vaset. 

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, Zzyzx said:

Men, altså. Nei. Det er faenmeg David Avocado Wolfe-tendenser på det der vaset. 

Så det gidder du ikke nei. Når jeg begynte å følge han hadde jeg forstoppelse, sure oppstøt, oppblåsthet og blødninger. Alt det forsvant nesten umiddelbart og er fortsatt helt borte etter å ha fulgt han i 2.5 år. Og her er en repost fra hans insta idag:

"In the past I struggled with chronic digestive issues like constipation, gas, and bloating. My energy was low and I would often have to push through things to get them done. My face had a yellowish orange tinge to it around my mouth that nobody could explain. I also had a lot of anxiety and moods that were very up and down. I also did not get a period for 6 years!
Having celery juice in my life has greatly improved and helped reverse all of these symptoms!!! I’m not kidding. When these improvements started happening it felt too good to be true but I was healing and I had hope again. I don’t need science and research to tell me that celery juice works."

Skrevet

Noen her i tråden burde lære seg helt grunnleggende kildekritikk.. 

Og nei, jeg sier det ikke for å være slem eller rakke ned på deg, AB2be. Sier ikke at du er dum eller noe sånt heller. Bare..vær så snill og les litt om kritisk tenkning og kildekritikk. Det vil forbedre livet ditt :)

Anonymkode: 2baff...a1e

• Liker 5
Skrevet

Jeg har cøliaki og min venninne har non-cøliakisk glutenintoleranse, og jeg har selv sett hvor syk hun blir om hun får i seg gluten noen ganger. Å det er ikke tvil om at hun ikke tåler gluten. 

Vi ble begge dårlige da vi spiste pizza ute for noen mnd siden. Hun ble dårlig på vei hjem, og spøy som er gris utallige ganger. Den vanlige 30 min bilturen tok 1 1/2 time. Jeg ble syk noen timer senere, så ingen tvil om at vi fikk i oss gluten. 

Er så lei folk som hele tiden skal tvile på hva andre tåler og ikke!! 

• Liker 11
Skrevet
På 22.2.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med magen. På barneskolen konkluderte alle barnelegene med at det enten var hyppig mageinfeksjon, sensitiv tarm eller en form for angst (var et urolig barn) som gikk utover magefunksjoner. Problemet er at ingenting ga utslag på noe tester..

På ungdomsskolen ble det bare verre, og jeg fikk veldig problemer med å gå på do. Det kunne gå opp i mot en uke uten nr 2, noe som selvføgelig førte til ekstreme magesmerter.. Jeg har siden da fått mye lakserende medisiner, samt levd på kaffe, svisker og linfrø.

I de senere årene har jeg tatt gastroskopi for å sjekke om det er cøliaki, noe det ikke blir utslag på. Jeg har likevel prøvd å kutte ut melk, gluten etc, og merket forbedring uten gluten. Dersom jeg spiser gluten kommer magesmertene tilbake, og jeg klarer ikke å gå på do på flere dager.

Problemet er at jeg nå bor i et kollektiv som hakker veldig ned på mitt kosthold, hvor hun ene er legestudent og mener at dersom jeg ikke har cøliaki er det helt TULL å droppe gluten. Jeg føler meg veldig dum som holder meg unna dette, og føler de andre antyder litt til at jeg følger en «trend». Kan det være placebo?? At jeg TROR magen blir bedre av å ikke spise gluten? Jeg skjønner bare ikke hvordan en placeboeffekt kan gå utover hele fordøyelsessystemet, for det er UTROLIG merkbart når jeg har fått i meg gluten.

Er det noen av dere som har vært i en lignende situasjon med magen? Dere som er sensitive for gluten, får dere samme symptomer som meg? Magesmerter og at magen rett og slett ikke klarer å fordøye maten? 

Lær deg hva plasebo betyr før du bruker ord du ikke forstår. 

Videre er jeg helt enig med din medisinstuderende medboer, det er tull og kan være direkte farlig å holde seg unna gluten og eller laktoseholdige matvarer. 

Noen tror du må ha avføring hver eneste dag for at magen skal være normal, men det er slett ikke nødvendig. 

Når du i lengre tid har levd på lakserende produkter, samt kaffe, linser og svisker så betaler du nå prisen for å ha skadet tarmfunksjonen din. I tillegg prøver du å reparere en skadet tarmfunksjon med å leve gluten og laktosefritt. Dette er intet mindre enn galskap. At du ikke får gått på toalettet når du spiser glutenholdig mat, er en overgang. Du burde fått hjelp til å sette opp en matplan, gjerne sammen med din medisinstuderende venn. Da får også hun prøvd seg. 

Moteopplegget med gluten og laktosefritt er heldig for en ting, nemlig oss som må leve laktose og glutenfritt for å overleve. Produktutvalget i butikkene vokser av slike som ts. Vær glad du er frisk og ikke trenger leve strengt på diett. 

Og jeg vil tro du får i deg både gluten og laktose uten å være klar over det. Fordi både gluten og laktose lures inn i mange produkter. Dermed holder du egentlig på å lure deg selv med dette tullete kostholdet ditt. 

Anonymkode: 58fca...1ba

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...