AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Håper noen kan svare meg. Jeg fikk i en periode 40% uførepensjon av KLP etter en skade på jobb som gjorde at jeg ikke klarte å jobbe mer enn 60%. Som medlem av KLP fikk jeg da innvilget 40% "uførepensjon" slik at jeg hadde tilsammen hadde full lønn. (Dette var i en begrenset periode på 1,5 år, hvor målet var å komme seg tilbake 100% på jobb). Men; Jeg hadde misforstått reglene. Jeg tenkte at jeg ikke skulle kunne jobbe mer enn 60%, men regelen var også at jeg ikke kunne tjene mer enn 60% av grunnbeløpet. Pga helligdagstillegg, kveldstillegg, forskjøvet vakter etc, så tjente jeg mer enn grensen. Og da etteroppgjøret kom, så fikk jeg krav om å betale tilbake ca 75 000, som da var blitt for mye utbetalt i den perioden. Det er selvsagt helt riktig at jeg skal betale tilbake, kun min egen dumhet som er skyld i dette, da jeg skulle ha rapportert inn hvor mye jeg tjente, men som sagt -var naiv ifht at jeg jo ikke jobbet mer enn 60%. Uansett: Mitt spørsmål er (for KLP er så vage og gir meg ikke konkret svar): Hvordan blir det da ifht skatten? Jeg har jo ikke MOTTATT 75 000, da jeg jo ble trukket fra 30% skatt av utbetalingen fra KLP. Men KLP skal selvsagt ha tilbake hele beløpet på 75 000 -det vil si at jeg må betale tilbake også de pengene som ble trukket i skatt. (Ca 23 000 ble jeg trukket i skatt). Slik jeg forstår det, så blir jo ikke skatteetaten varslet om etteroppgjør og tilbakebetalinger. Men jeg mener jo at de 23 000 jeg har innbetalt i skatt da er urettsmessig, da jeg har skattet av inntekt jeg må betale tilbake. Da må vel de 23 000 ansees som for mye innbetalt skatt for 2018, og derav trekkes fra i 2019 oppgjøret? Men hvordan få til dette? Hvordan skal skatteetaten få dette dokumentert? Er det meg eller KLP som skal varsle/sende inn dokumentasjon, og i såfall hva kan jeg sende inn? Eneste jeg har, er brevet om etteroppgjør og en faktura på 75 000.-.. Håper noen kloke mennesker kan hjelpe meg? (og ikke noe grunn til ufine kommentarer om at det var fortjent osv -jeg har overhode ikke gjort dette bevisst, og var klar over at KLP ville gjennomgå/sjekke at man ikke jobbet mer enn de 60%. Og jeg er HELT inneforstått med at jeg selvsagt må betale tilbake det jeg helt urettsmessig fikk for mye, men synes IKKE det er greit at staten har fått 23 000 av meg som de IKKE har rett på!! Anonymkode: bf5a8...f42
altflyter Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Jeg ville tatt en telefon til skatteetaten evt bestilt en time der. De kan gi deg et sikrere svar enn det du får her inne, men er helt enig med deg at det høres feil ut at du skal betale skatt av penger du ikke fikk beholde.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Du kan endre skattemeldingen i 3 år etter frist for levering. Jeg antar at du da vil få tilbakebetalt beløpet. Du bør nok spørre Skatteetaten om hvordan du skal gå fram, men det er mulig du kan gjøre det selv på skatteetaten.no eller altinn.no. Anonymkode: 391cb...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå