AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har altså nesten 20 feriedager med lønn til gode. Har sagt opp jobben og er snart ferdig. Synes det er kjipt at sjefen ikke har sagt fra til meg at jeg hadde igjen så mange dager! Hva gjør man i en slik situasjon? Får jeg ikke brukt dagene til noen verdens ting da? Anonymkode: ad81e...89a
Gjest Aqua Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Du får jo feriepengene utbetalt når du slutter..
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, Aqua skrev: Du får jo feriepengene utbetalt når du slutter.. Ja, men det er feriepenger fra feriepengegrunnlaget fra året før, basert på at man trekkes 25 dager ferie. Bruker man bare deler av ferien, har man dager til gode, som man i utgangspunktet ikke får betalt får dersom man ikke sier fra. Anonymkode: cd751...3dc
petterm Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Ser ut som om du har krav på å få utbetalt hvis det er trukket for feriedager som ikke er tatt ut: "Utbetaling av ikke avviklet ferie handler altså om at arbeidstaker får igjen det som arbeidsgiver har trukket i lønn i forbindelse med utbetaling av feriepenger" http://ledernett.no/kan-ansatte-kreve-lønn-ferie-som-ikke-er-tatt-ut 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 Kontakt arbeidsgiver og be om å få utbetalt det du har blitt trukket for mye? Anonymkode: 6a301...01f 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er feriepenger fra feriepengegrunnlaget fra året før, basert på at man trekkes 25 dager ferie. Bruker man bare deler av ferien, har man dager til gode, som man i utgangspunktet ikke får betalt får dersom man ikke sier fra. Anonymkode: cd751...3dc Hva? Det kan ikke være noen generell regel, alle tre arbeidsgivere jeg har hatt har gjort dette. Så lenge det er innafor de dagene som er lov å overføre skal det gå per automatikk Anonymkode: b042a...e59
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men det er feriepenger fra feriepengegrunnlaget fra året før, basert på at man trekkes 25 dager ferie. Bruker man bare deler av ferien, har man dager til gode, som man i utgangspunktet ikke får betalt får dersom man ikke sier fra. Anonymkode: cd751...3dc Du har rett på de utbetalt når du slutter. Dette skal arbeidsgiver ha kontroll på. Anonymkode: 5cf00...14d 10
Gliffy Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 Vet du ikke hvor mye ferie du har tatt hittil i 2019? 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, Gliffy skrev: Vet du ikke hvor mye ferie du har tatt hittil i 2019? Har ikke hatt noe ferie siden jeg begynte i stillingen for ca ett år siden. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på de utbetalt når du slutter. Dette skal arbeidsgiver ha kontroll på. Anonymkode: 5cf00...14d Arbeidsgiver har ikke sagt noe om dette! Skal ta det opp med vedkommende. Hvordan har jeg rett på å få de utbetalt? Som vanlige feriepenger i juni eller ved siden av lønn? Anonymkode: ad81e...89a
Gliffy Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 Just now, AnonymBruker said: Har ikke hatt noe ferie siden jeg begynte i stillingen for ca ett år siden. Anonymkode: ad81e...89a Hvorfor i alle dager skulle sjefen ha sagt fra til deg om det? Du vet da det veldig godt selv. 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 Ferie må du nesten holde orden på selv... det er ikke sjefen sitt ansvar. Anonymkode: 759fd...21d 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, Gliffy skrev: Hvorfor i alle dager skulle sjefen ha sagt fra til deg om det? Du vet da det veldig godt selv. Vel, nå er situasjonen slik at jeg begynte i jobben for ca ett år siden og hadde en stilling fram til juni. Fra juni til starten av august jobber jeg bare som vikar, og fra august igjen fikk jeg tilbud om å begynne i stillingen. Så jeg har jobbet i stillingen til nå med et lite opphold, og følte da ikke behov for å ta ut ferie. Jeg synes det er merkelig da jeg forklarte at jeg ønsket å si opp fordi jeg var helt utslitt av å jobbe fulltid og samtidig være fulltidsstudent ved siden av. Fikk ingen beskjeder om at jeg kunne ta ut ferie dersom jeg ønsket det og at jeg hadde så mange feriedager til gode. Dette med feriedager har jeg ikke satt meg inn i og ikke helt visst om heller ettersom jeg hadde det oppholdet fra stillingen ifjor sommer, og ja det er mitt eget ansvar, men skulle likevel ønske hun kunne informere meg om det da jeg var i den situasjonen. Da hadde jeg helt klart brukt av de feriedagene istedenfor å slite meg ut! Men tilbake til spørsmålet; Hvordan har jeg rett på å få feriedagene m/lønn jeg har til gode utbetalt? Som vanlige feriepenger i juni eller ved siden av lønn? Anonymkode: ad81e...89a
Fjaselina Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 Skulle tru du har rett til å ta ut feriedagene i oppsigelsestiden. 1
sølvdryss Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 Jeg trodde at dersom man hadde feriedager til gode så blir disse trukket fra i forbindelse med oppsigelsestiden? Altså om du egentlig har siste jobbdag 20.mars og så har 20 feriedager til gode, så får du heller slutte 1.mars (datoene er bare forslag). Ellers tror jeg det er arbeidsgiver som skal sørge for at du får ferie, og om du ikke ønsker, så tror jeg de bare kan plassere feriedagene der de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, Fjaselina skrev: Skulle tru du har rett til å ta ut feriedagene i oppsigelsestiden. Det vil jeg neppe tro, da jeg har igjen under en halv måned før jeg er ferdig. Akkurat nå, sølvdryss skrev: Jeg trodde at dersom man hadde feriedager til gode så blir disse trukket fra i forbindelse med oppsigelsestiden? Altså om du egentlig har siste jobbdag 20.mars og så har 20 feriedager til gode, så får du heller slutte 1.mars (datoene er bare forslag). Ellers tror jeg det er arbeidsgiver som skal sørge for at du får ferie, og om du ikke ønsker, så tror jeg de bare kan plassere feriedagene der de vil. Som sagt, er snart ferdig i jobben så får nok itte tatt ut noen feriedager før den tid. Det er det som er poenget mitt med dette innlegget, hva skal jeg da gjøre med de dagene jeg har til gode? Det kan vel ikke være slik at de bare skal bli lagt til side? Anonymkode: ad81e...89a
Gliffy Skrevet 22. februar 2019 #16 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, nå er situasjonen slik at jeg begynte i jobben for ca ett år siden og hadde en stilling fram til juni. Fra juni til starten av august jobber jeg bare som vikar, og fra august igjen fikk jeg tilbud om å begynne i stillingen. Så jeg har jobbet i stillingen til nå med et lite opphold, og følte da ikke behov for å ta ut ferie. Jeg synes det er merkelig da jeg forklarte at jeg ønsket å si opp fordi jeg var helt utslitt av å jobbe fulltid og samtidig være fulltidsstudent ved siden av. Fikk ingen beskjeder om at jeg kunne ta ut ferie dersom jeg ønsket det og at jeg hadde så mange feriedager til gode. Dette med feriedager har jeg ikke satt meg inn i og ikke helt visst om heller ettersom jeg hadde det oppholdet fra stillingen ifjor sommer, og ja det er mitt eget ansvar, men skulle likevel ønske hun kunne informere meg om det da jeg var i den situasjonen. Da hadde jeg helt klart brukt av de feriedagene istedenfor å slite meg ut! Men tilbake til spørsmålet; Hvordan har jeg rett på å få feriedagene m/lønn jeg har til gode utbetalt? Som vanlige feriepenger i juni eller ved siden av lønn? Anonymkode: ad81e...89a Det som skjer er at du får alle feriepengene dine, og så råder du selv over de. På den måten kan du ta ut feriedager uten lønn og dekke de inn med feriepengene du fikk fra den gamle jobben. Det er sånn det funker. Jobber selv som leder, og det kunne ikke falt meg inn å informere en ansatt om at de har mulighet til å ta ut ferie. Det går jeg faktisk ut i fra at folk vet. 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #17 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, Gliffy skrev: Det som skjer er at du får alle feriepengene dine, og så råder du selv over de. På den måten kan du ta ut feriedager uten lønn og dekke de inn med feriepengene du fikk fra den gamle jobben. Det er sånn det funker. Jobber selv som leder, og det kunne ikke falt meg inn å informere en ansatt om at de har mulighet til å ta ut ferie. Det går jeg faktisk ut i fra at folk vet. Så jeg får penger for alle feriedagene jeg har til gode i juni? Trodde jeg bare fikk feriepenger av den summen jeg har jobba for hittil i 2019. Anonymkode: ad81e...89a
Illuminatum Skrevet 22. februar 2019 #18 Skrevet 22. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg får penger for alle feriedagene jeg har til gode i juni? Trodde jeg bare fikk feriepenger av den summen jeg har jobba for hittil i 2019. Anonymkode: ad81e...89a Forstår ikke helt når du begynte i jobben. Ble du trukket for ferie i fjor?
Gliffy Skrevet 22. februar 2019 #19 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så jeg får penger for alle feriedagene jeg har til gode i juni? Trodde jeg bare fikk feriepenger av den summen jeg har jobba for hittil i 2019. Anonymkode: ad81e...89a Du opptjente jo feriepenger i fjor, som skal gå til å dekke inn ferie i år. Disse får du utbetalt, akkurat som du ville ha gjort om du hadde fortsatt å jobbe hos arbeidsgiveren. Feriepengene du har oppspart i 2019 vil du også få utbetalt, og så blir det opp til deg å legge de til sides for å bruke de på ferie i 2020. Du vil jo ikke ha noe opptjent fra ny arbeidsgiver for de første månedene så da må du bruke det du sparte opp hos denne arbeidsgiveren. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #20 Skrevet 22. februar 2019 4 minutter siden, Illuminatum skrev: Forstår ikke helt når du begynte i jobben. Ble du trukket for ferie i fjor? Jeg aner ikke? Hvordan finner man ut det? Jeg begynte i jobben i februar ifjor. Jobbet da fulltid ut mai, jobbet som vikar i juni, juli og starten av august. Jobben fulltid igjen fra midten av august og fram til nå. 5 minutter siden, Gliffy skrev: Du opptjente jo feriepenger i fjor, som skal gå til å dekke inn ferie i år. Disse får du utbetalt, akkurat som du ville ha gjort om du hadde fortsatt å jobbe hos arbeidsgiveren. Feriepengene du har oppspart i 2019 vil du også få utbetalt, og så blir det opp til deg å legge de til sides for å bruke de på ferie i 2020. Du vil jo ikke ha noe opptjent fra ny arbeidsgiver for de første månedene så da må du bruke det du sparte opp hos denne arbeidsgiveren. Jeg er klar over det, MEN det jeg lurer på hva jeg gjør med det jeg har til gode siden jeg nå skal slutte? Det er jo feriedager med lønn! Anonymkode: ad81e...89a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå