Gå til innhold

Kollega som ikke takler jobben, kommer for sent ofte og får sammenbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen er klar over det, men så langt har ikke noe skjedd. 

Kollegaen forsover seg veldig ofte og kommer for sent til både åpningsvakter og andre vakter. H*n gråter på jobb, og klarer ikke jobbe og vil hjem. Vi må få noen til å ta over, men det er sjeldent ekstrahjelpene kan jobbe sånn plutselig. 

Kollegaen er ofte stille og for seg selv, henger over mobilen, etc. Virker ikke som h*n har det så veldig bra, og vi føler oss litt ubehjelpelig som kollegaer, da det er et veldig hektisk og stressende arbeid, og vi må fokusere på jobben konstant. Dessverre henger vi ofte bakpå, pga kollegaen.

Bør jeg snakke med kollegaen selv eller gå til sjefen og forklare dette? Hva skal man si, for å ikke tråkke noen på tærne? Denne personen har en høy stilling, og er derfor ofte på jobb (eller, drar hjem fra jobb). 

Anonymkode: c9471...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er igrunn ikke din jobb å gjøre eller si noe. Du kan si fra om at duer der om kolleagen trenger noen å snakke med, om du vil hjelpe. Men utenom det er det opp til sjefen å vurdere fravær og tilsnakk

Anonymkode: 9dd17...e17

• Liker 4
Skrevet

SKriver du ikkje st sjefen vet om det? Hva mener du da med å si frs til sjefen? Skjønte ikke. 

Anonymkode: 96071...9ec

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er igrunn ikke din jobb å gjøre eller si noe. Du kan si fra om at duer der om kolleagen trenger noen å snakke med, om du vil hjelpe. Men utenom det er det opp til sjefen å vurdere fravær og tilsnakk

Anonymkode: 9dd17...e17

Jeg er lederen under sjefen min, og har ansvar for mitt område, men ikke når det kommer til slike saker (har kun ansvar for opplæring og at alle gjør det de skal/bruker rette klær). Jeg er også verneombud, og har ansvar for at sjefen gjør noe når noe er galt. Jeg kan ikke huske om jeg skal snakke med kolleagen og be personen gå til sjefen, eller om jeg burde gå rett til sjef og si at noe er galt... Jeg vet i alle fall at jeg skal ta opp ting til sjefen hvis kollegaer snakker med meg. Men personen har ikke tatt kontakt med meg.

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

SKriver du ikkje st sjefen vet om det? Hva mener du da med å si frs til sjefen? Skjønte ikke. 

Anonymkode: 96071...9ec

Jo, sjefen vet det og gjør ikke noe med saken. Sjefen vet at kollega sliter litt, men jeg tviler på at sjefen er klar over hvor mye det går ut over alle. Tenker det kan være greit å vite hvor mye kaos det blir på jobb pga kollegaen. 

Ts

Skrevet

Jeg tenker at du ikke gjør noe galt i å drøfte det med sjefen? 

Anonymkode: 5b5c5...1df

• Liker 4
Skrevet

Du kan kanskje spørre om hun vil bli med for å ta en øl en kveld (hvis det faller seg naturlig å spørre om det)? Det er jo tydelig at hun enten har noe å stri med på hjemmebane eller begynner å gå på veggen. Hvis dere tar en vennskapelig øl sammen, så kan det hende at hun åpner seg litt. Kanskje du kan gi henne noen gode råd?

Selv om at du ikke har noe ansvar for henne i jobbsammenheng, så kan man være medmenneske :) 

• Liker 8
Skrevet

Du kan jo også være en god kollega, og spørre vedkommende om han eller hun har det bra? Bare lytte, og si at du ser han eller hun er mye for seg selv o.l 

• Liker 3
Skrevet

Snakk med personene og vis at du bryr deg. Våg å vær litt direkte på en omsorgsfull måte ALA «jeg bryr meg om deg og ser at du ikke har det bra, kan jeg hjelpe med noe».

• Liker 6
Skrevet

Jeg var sånn som henne i noen måneder før jeg fikk et psykisk sammenbrudd. 

Anonymkode: 6c670...1f7

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg ville også spurt henne om hvordan hun egentlig har det, om det er noe du kan hjelpe med eller om hun trenger noe. 

Det virker som hun sliter. Kanskje hun trenger en sykemelding? 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, sjefen vet det og gjør ikke noe med saken. Sjefen vet at kollega sliter litt, men jeg tviler på at sjefen er klar over hvor mye det går ut over alle. Tenker det kan være greit å vite hvor mye kaos det blir på jobb pga kollegaen. 

Ts

Da tar du på deg verneombuds-hatten din og ber om et møte med leder der du tar opp dette, fordi det påvirker arbeidsmiljøet til alle som jobber der, samt at du er bekymret for din kollega. 

• Liker 9
Skrevet
21 hours ago, Tibbie said:

Du kan kanskje spørre om hun vil bli med for å ta en øl en kveld (hvis det faller seg naturlig å spørre om det)? Det er jo tydelig at hun enten har noe å stri med på hjemmebane eller begynner å gå på veggen. Hvis dere tar en vennskapelig øl sammen, så kan det hende at hun åpner seg litt. Kanskje du kan gi henne noen gode råd?

Selv om at du ikke har noe ansvar for henne i jobbsammenheng, så kan man være medmenneske :) 

Personen er ikke så glad i det sosiale nå, men kunne kanskje bedt h*n på kaffe. Det virker som h*n har drukket en del vin i det siste (i følge det h*n sier), og tenker at kanskje det påvirker søvnen og det er derfor så mange forsovelsene (til klokken 13 om ettermiddagene) skjer. Det var en dag kollegaen kom for sent midt i en ukedag og sa at h*n hadde drukket vin og det ble altfor sent. 

21 hours ago, Duff said:

Snakk med personene og vis at du bryr deg. Våg å vær litt direkte på en omsorgsfull måte ALA «jeg bryr meg om deg og ser at du ikke har det bra, kan jeg hjelpe med noe».

21 hours ago, Kjærlighetsbarn98 said:

Jeg ville også spurt henne om hvordan hun egentlig har det, om det er noe du kan hjelpe med eller om hun trenger noe. 

Det virker som hun sliter. Kanskje hun trenger en sykemelding? 

21 hours ago, kakapo said:

Du kan jo også være en god kollega, og spørre vedkommende om han eller hun har det bra? Bare lytte, og si at du ser han eller hun er mye for seg selv o.l 

Har prøvd å spørre, og da sa h*n at h*n er så sliten, etterfulgt av skikkelig gråting. Og dro på toalettet og gråt mer. Har så langt ikke hatt tid å sette med ned ved siden av og faktisk ta meg tid til å høre, men hvis det blir roligere eller at noen kan ta over for meg litt så kunne jeg gjort det. I alle fall bare sagt at jeg vil hans/hennes beste og spørre om noe er galt, kanskje h*n trenger en pause. Eller mindre jobb. Kanskje sykemelde seg litt, 50% omså.

Jeg og assisterende har snakket sammen om det i går, siden kollegaen jobber litt innen begge avdelinger, men mest på assisterende sin. Vi vurderer å snakke litt med sjefen og forklare dette, at vi ser hvor mye hun sliter og at kanskje sjefen burde ta en liten prat og foreslå løsninger. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen er ikke så glad i det sosiale nå, men kunne kanskje bedt h*n på kaffe. Det virker som h*n har drukket en del vin i det siste (i følge det h*n sier), og tenker at kanskje det påvirker søvnen og det er derfor så mange forsovelsene (til klokken 13 om ettermiddagene) skjer. Det var en dag kollegaen kom for sent midt i en ukedag og sa at h*n hadde drukket vin og det ble altfor sent. 

Ah, jeg forstår. Da er kanskje ikke det det beste alternativet. Kanskje du kan si noe à la "i dag har vi hatt en litt tung dag på jobb, så jeg tenker at vi to tar en litt ekstra lang lunsjpause sammen på en cafè". Du trenger ikke spørre henne hva hun sliter med, men kanskje si at du ser at hun er sliten og trenger en pause, og nevne at det er lov å ta en kort sykemelding hvis man kjenner at man er på tur til å gå på veggen - for det kan skje den beste av oss. Nå er jo sjansen stor for at det er mer enn jobb som er problemet hennes, men ikke vis at du antar det. Kanskje det blir lettere for henne om du bare tror at hun er utslitt :) 

Skrevet

Om du er verneombud syns jeg du er forferdelig tafatt. Mye forsentkomming, som er det første dere burde ha reagert på, så er det gråting og små sammenbrudd på jobb, her burde dere i alle fall våkne, så flere antydninger om at man drikker alkohol. 

Her har både du og kollegaene forsømt dere. Og sjefen følger absolutt ikke med! Man melder fra, eller snakker med den det gjelder, når man skjønner noe er galt. Vi er fæle med å ikke skulle blande oss her i Norge, men her må dere handle før personen går i grusen. Be personen ta kontakt med lege for sykemelding og ta det derfra. Dere har muligens noe hjelpetjenester ifbm alkoholmisbruk også? Husker ikke hva det heter, men lederen din bør vite det.

Anonymkode: a7650...ae5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...