Gå til innhold

Hva skjer på 4-års kontrollen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan opplevde dere 4-års kontrollen?

Hva tester de? Og hvordan gjør de det?

Mitt sønn skal på kontroll neste uke. Han kan bli veldig sjenert over å skulle vise noe for fremmede. Kan også reagere helt motsatt og stolt vise hva han kan. Regner med at de tar hensyn til at barnet kanskje ikke vil, men får man da en ny time?

Anonymkode: 6598b...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne må jeg følge! Har et barn som nekter å gjøre noe som helst hos lege og tannlege. Bruker generelt laaaaang tid på å bli trygg på nye. Og vi forbereder og forbereder, prater om, leser og viser hva som skal skje. 

Anonymkode: 27a7c...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt/høyde selvfølgelig

Sjekke syn

Hørselstest

Snakke med barnet for å høre ordforråd, sjekke om barnet kan telle, fargene, noe figurer osv. 

Var det det var når jeg var på det i desember ☺️

Anonymkode: caf0e...295

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet blir veldig sjenert og ikke sier et kvekk, så ringer helsesøster gjerne barnehagen for å høre om barnet snakker greit. I tillegg til å snakke med foreldrene selvsagt. Hvis alt går i stå vil jeg tro man får en time til? Men snakk med barnet ditt og forbered på at han må gå på vekt og sjekke høyde. Lek litt doktor og se inn i ørene hans og øv på å se på figurer på veggen og si hva han ser. Da vil situasjonen være litt kjent når han kommer til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde, vekt, syn, språk. Ble spurt om han kunne skrive forbokstaven i navnet sitt. Ble vist ulike bilder og skulle si om dyret satt foran, ved siden av, bak huset f.eks. Gjenta ei setning som hs sier. Spørsmål om kosthold og aktivitet. 

Under synstesten satt han i fanget mitt. På slutten var vi litt usikre om han faktisk så dårligere eller om han bare ikke ville svare mer, så fikk ny time en mnd senere. Regner med dere får ny time om barnet ikke klarer å samarbeide.

Anonymkode: 1c32e...4e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt kjent at mange gruer seg til 4. Års kontrollen. Enkelte barn er sjenerte eller ikke samarbeidsvillige, så man bruker å få ny time en måned senere. 

Vi har en gutt som er sent ute med språket så vi var veeeldig spent på hvordan dette ville gå. Og hvor mye han ville gjennomføre. Han var litt sånn sjenert og litt skremt også, men jaggu meg klarte han alt sammen fint 😁 de tester følgende: 

Språk, syn, dette med å kunne farger og former.Om barnet skjønner konseptet med at en ting er bak, under, over eller forran. Og så skrev han første bokstaven på navnet sitt og tegnet en mann... altså som han fikk beskjed om. Først ansikt, så mage, føtter og armer... thats it.. 

Eneste han protesterte på var at han ikke ville ha øyelappen på ved synstest. Men da holdt bare mamma en hand over det ene øyet mens testen foregikk. 

Anonymkode: a1742...771

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :)

Håper og tror at det går fint! men,godt å høre at vi får en ny time om han ikke vil svare på ting den dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt ble barnet vårt testet på å kaste en ball, hinke, og noen andre motoriske ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finnes ikke bekymret for barnet mitt, men kan ikke se for meg at hun vil gjøre noe som helst hos helsesøster. Heller ikke på en ny time. Så det er vel det eneste jeg bekymrer meg for, at hun er ekstremt skeptisk til nye mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finnes ikke bekymret for barnet mitt, men kan ikke se for meg at hun vil gjøre noe som helst hos helsesøster. Heller ikke på en ny time. Så det er vel det eneste jeg bekymrer meg for, at hun er ekstremt skeptisk til nye mennesker. 

Da hadde jeg vært bekymret 

Anonymkode: 84c49...392

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skepsis til nye mennesker er nå en ting, men når det er blitt ekstremt bør det følges opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg ha funnet ut grunnen til at hun er ekstremt skeptisk til mennesker. Det må ligge en årsak bak.

Anonymkode: 1a8f5...96d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så baby syk av alle slike tråder som dette! Er det ikke helt fantastisk å være foreldre? 

Anonymkode: 3fafa...1c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå funker frisør, får klippe uten styr. Men lege og tannlege er helt uaktuelt. Og vi snakker og viser, leser bøker og øver, men når vi er der går det helt i vranglås. Uaktuelt å åpne munnen, eller bli lyttet på. Skjønner ikke hva som skjer. Men i det vi går ut døren er hun kjempe fornøyd med egen innsats og forteller villig om hva hun gjorde der. Så vet ikke hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen hvor jeg jobber har vi tett samarbeid med helsestasjonen rundt 4årskontrollen. Helsesykepleier og fysioterapeut fra helsestasjonen kommer i barnehagen og ser barna i sine trygge omgivelser. Etterpå har jeg som ped.leder, fysioterapeut og helsesykepleier et lite møte der vi snakker om barnets utvikling. 

Når barna kommer på helsestasjonen, så vet de hvem de treffer der. Helsestasjonen melder om mye mer medgjørlige barn etter at vi begynte med dette samarbeidet. 

Anonymkode: 91329...b2c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehagen hvor jeg jobber har vi tett samarbeid med helsestasjonen rundt 4årskontrollen. Helsesykepleier og fysioterapeut fra helsestasjonen kommer i barnehagen og ser barna i sine trygge omgivelser. Etterpå har jeg som ped.leder, fysioterapeut og helsesykepleier et lite møte der vi snakker om barnets utvikling. 

Når barna kommer på helsestasjonen, så vet de hvem de treffer der. Helsestasjonen melder om mye mer medgjørlige barn etter at vi begynte med dette samarbeidet. 

Anonymkode: 91329...b2c

For en bra måte å gjøre det på!Det gir jo barnet mye mere trygghet,sånn at de kanskje da virkelig får frem hva de kan. Sånn burde de gjøre det på alle helsestasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Thomas går til doktoren" er vel en fin bok til å forberede barnet. Kanskje bare unngå å nevne/vise at han også får en sprøyte. Andre tilsvarende bøker går også an. Og istedenfor å lese om Thomas, så kan man bruke barnets navn for å gjøre det enda mer innlevende

Anonymkode: a35e0...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 10.24, AnonymBruker skrev:

"Thomas går til doktoren" er vel en fin bok til å forberede barnet. Kanskje bare unngå å nevne/vise at han også får en sprøyte. Andre tilsvarende bøker går også an. Og istedenfor å lese om Thomas, så kan man bruke barnets navn for å gjøre det enda mer innlevende

Anonymkode: a35e0...dfb

Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...