Gå til innhold

Undervisningskompetanse uten lærerutdanning/PPU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vedkommende har en bachelor i pedagogikk og master i spesialpedagogikk. Ønsker å ta et årsstudium i et fag, for eksempel kroppsøving eller annet fag. Får vedkommende da undervisningskompetanse ettersom h*n har utdanning i pedagogikk/spesped?

Anonymkode: f2ac8...90f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ha PPU. Helt merkelig opplegg, men sånn er det.

Anonymkode: c907b...2b5

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må ha PPU. Helt merkelig opplegg, men sånn er det.

Det er vel ikke merkelig? PPU lærer deg hvordan du lærer bort i praksis. Det er noe annet enn det teoretiske faget pedagogikk. 

Anonymkode: ce238...e04

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får vedkommende da undervisningskompetanse ettersom h*n har utdanning i pedagogikk/spesped?

Nei, må som nevnt ha PPU. Man må i tillegg ha to undervisningsfag for å komme inn på PPU, så vedkommende må ta et fag til i tillegg til kroppsøving. Det bør være et «tungt» fag (matte, norsk, engelsk).

Det enkleste ville nok vært å søke andre jobber, spesialpedagog, miljøterapeut eller i ppt for eksempel. 

Anonymkode: 62e6d...634

Skrevet

Så hvis vedkommende tar for eksempel 60 stp i både norsk og kroppsøving, så har h*n fortsatt ikke undervisningskompetanse selv om h*n har både pedagogikk og spesialpedagogikk i bunn?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis vedkommende tar for eksempel 60 stp i både norsk og kroppsøving, så har h*n fortsatt ikke undervisningskompetanse selv om h*n har både pedagogikk og spesialpedagogikk i bunn?

Teoretisk pedagogikk og praktisk pedagogikk er ikke det samme. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ikke merkelig? PPU lærer deg hvordan du lærer bort i praksis. Det er noe annet enn det teoretiske faget pedagogikk. 

Anonymkode: ce238...e04

Joa, man får praksisperioder med ppu. Har selv hatt praksis i lærerutdanningen, men lærte egentlig lite før jeg kom ut i jobb. Har man erfaring fra undervisning, så burde det telle mener jeg da. Men nå må man ha både master og praksis via høgskole/uni! Glad jeg slapp det.

Skrevet

Jeg tar PPU ved UiB i år. Var flere som kom inn som kun hadde 1 undervisningsfag. 

Anonymkode: b3f90...1ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...