AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har en fantastisk god svigermor som dessverre har mistet noen sperrer de siste årene (skade på frontallapp). Dette fører til en del pinlige situasjoner ute i det offentlige rom. For eksempel kan hun si :" ser du hun som sitter der? Det er Emma men vi kaller henne bare for ryktebørsen. Henne snakker vi ikke med!", og hun sier det så høyt at Emma hører hva hun sier. Eller "det var da litt av en hårfarge.... lilla, så grusomt!", igjen så høyt at jenta med lilla hår hører hva hun sier. Jeg prøver å dekke over så godt jeg kan, for eksempel da hun kommenterte det lilla håret sa jeg like høyt "det var da en flott lillafarge. Morsomt med farge i hverdagen", mens jeg smilte til jenta. Dette er et par eksempler av det uskyldige slaget, hun har blant annet også tilbudt en mann å "prøvekjøre meg", da han sa at jeg så søt og snill ut. Men jeg føler at jeg burde be om unnskyldning for frekkhetene, og forklare at hun er egentlig ikke ondskapsfull og slem, men at hun har en skade i hjernen. Hvis dere hadde fått slike kommentarer slengt etter dere av en mer person, hvordan ville dere likt at det ble håndtert av ledsager? Ville dere hatt en beklagelse med forklaring, eller er det nok med en avvæpnende kommentar og et unnskyldende smil? Anonymkode: 64cf5...0a5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Jeg hadde forstått at det dreide seg om en lidelse i større eller mindre grad. Men jeg jobber i helsevesenet, da. Anonymkode: 8ff65...425 11
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde forstått at det dreide seg om en lidelse i større eller mindre grad. Men jeg jobber i helsevesenet, da. Anonymkode: 8ff65...425 Da stiller det seg litt annerledes tror jeg. De som jobber i helsevesenet blir vel også såret over stygge kommentarer, men som du sier forstår dere at det ligger noe mer bak enn ondskap. Men når jeg ser ansiktsuttrykket til de som blir rammet av kommentarene, og jeg ser jo at de sårer, og det gir meg dårlig samvittighet. Anonymkode: 64cf5...0a5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Hvis jeg hadde fått et lurt, lite smil av den andre personen hun var med, så hadde det vært nok til at jeg skjønte tegningen. Er mye verre om du har nesen i sky og later som ingenting, det er da tankene om uoppdragne kjerringer kommer. Anonymkode: 4aaea...250 12
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg hadde fått et lurt, lite smil av den andre personen hun var med, så hadde det vært nok til at jeg skjønte tegningen. Er mye verre om du har nesen i sky og later som ingenting, det er da tankene om uoppdragne kjerringer kommer. Anonymkode: 4aaea...250 Takk. Å late som ingenting gjør jeg aldri, men jeg lurte som sagt på om dere forsto at det var noe galt hvis jeg bare kom med en avvæpnende kommentar og et smil, eller om dere heller ville hatt en beklagelse og forklaring. i begynnelsen hendte det at jeg irettesatte henne, og sa "det var ikke en hyggelig/snill ting å si", men da ble hun bare forvirret og ute av seg i lang tid etterpå, så det måtte jeg slutte med. Anonymkode: 64cf5...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Litt avhengig av alder på vedkommende, men jeg ville antagelig tenkt at hun led av sykdom. Hadde satt pris på et unnskyldende smil fra deg. Anonymkode: 934c3...cee 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 Jeg hadde også forstått at det var noe galt med vedkommende, spesielt om den gikk sammen med noen. Kanskje litt verre med yngre personer, da er nok lurt å komme med en motkommentar slik du gjorde Anonymkode: e5e58...d93 4
Eliza Doalot Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 Jeg synes du håndterer det på en fin måte, og på bakgrunn av måten du reagerer på så tror jeg at jeg ville forstått at svigermoren din har utfordringer. Måten du svarer på gir liksom litt støttet til den som er snakket stygt om, og det er en god ting. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt avhengig av alder på vedkommende, men jeg ville antagelig tenkt at hun led av sykdom. Hadde satt pris på et unnskyldende smil fra deg. Anonymkode: 934c3...cee 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også forstått at det var noe galt med vedkommende, spesielt om den gikk sammen med noen. Kanskje litt verre med yngre personer, da er nok lurt å komme med en motkommentar slik du gjorde Anonymkode: e5e58...d93 2 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Jeg synes du håndterer det på en fin måte, og på bakgrunn av måten du reagerer på så tror jeg at jeg ville forstått at svigermoren din har utfordringer. Måten du svarer på gir liksom litt støttet til den som er snakket stygt om, og det er en god ting. Takk! Da virker det som om det er greit nok at jeg fortsetter som jeg gjør, og at det ikke er nødvendig med en beklagelse og forklaring. Jeg føler jo på det når hun mangler disse sperrene og opptrer upassende, det er direkte flaut til tider, men jeg kan ikke slutte å ta henne med ut heller. Anonymkode: 64cf5...0a5 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en fantastisk god svigermor som dessverre har mistet noen sperrer de siste årene (skade på frontallapp). Dette fører til en del pinlige situasjoner ute i det offentlige rom. For eksempel kan hun si :" ser du hun som sitter der? Det er Emma men vi kaller henne bare for ryktebørsen. Henne snakker vi ikke med!", og hun sier det så høyt at Emma hører hva hun sier. Eller "det var da litt av en hårfarge.... lilla, så grusomt!", igjen så høyt at jenta med lilla hår hører hva hun sier. Jeg prøver å dekke over så godt jeg kan, for eksempel da hun kommenterte det lilla håret sa jeg like høyt "det var da en flott lillafarge. Morsomt med farge i hverdagen", mens jeg smilte til jenta. Dette er et par eksempler av det uskyldige slaget, hun har blant annet også tilbudt en mann å "prøvekjøre meg", da han sa at jeg så søt og snill ut. Men jeg føler at jeg burde be om unnskyldning for frekkhetene, og forklare at hun er egentlig ikke ondskapsfull og slem, men at hun har en skade i hjernen. Hvis dere hadde fått slike kommentarer slengt etter dere av en mer person, hvordan ville dere likt at det ble håndtert av ledsager? Ville dere hatt en beklagelse med forklaring, eller er det nok med en avvæpnende kommentar og et unnskyldende smil? Anonymkode: 64cf5...0a5 Jeg hadde egentlig tenkt at det var noe som ikke var helt ok, ihvertfall hvis personen er litt oppi årene da jeg vet at mange begynner å surre. Det er jo vanskeligere med de som er yngre. Husker en mann kom bort til meg og ville smake på kaffen og han gjorde det på en veldig brå måte. Han tok tak i meg på skulderen og sa "Gi meg kaffe!Jeg skal smake!" eller noe i den duren og da forsto jeg ikke først at han ikke var helt ok. Anonymkode: edf0f...052 3
Gjest ti10 Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 Synes det kommer litt an på situasjonen. Den med håret synes jeg du håndterte bra, det kan jo ligne eldre mennesker å bli sjokkert over lilla hår, men du tok brodden av med kommentaren din. Tror kanskje ikke så mange unge jenter blir fornærmet over at gamle damer ikke liker håret deres. Når det gjelder den første, med "ryktebørsen", den med "å prøvekjøre deg" og i andre situasjoner der folk faktisk kan ta det ille opp, tror jeg nok jeg ville ha beklaget kort, slik at folk forstår at det ikke er bevisst, og at du i hvert fall er klar over at det er en upassende kommentar. Du trenger jo ikke å legge ut i det vide og det brede, bare noe sånt som et unnskyldende smil og "Beklager, hun kan dessverre ikke noe for det" eller noe.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 Kan du ha noe på deg som signaliserer «helsevesen»? En sånn klokke, eller et ID-kort? Ellers ville jeg ikke brydd meg for mye og faktisk korrigert henne der det var nødvendig, feks som så si: «Nei det er ikke innafor å si», eller «sånt kan man si, men man sier det ikke så høyt». Anonymkode: eb6dd...c70 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 20 timer siden, ti10 skrev: Synes det kommer litt an på situasjonen. Den med håret synes jeg du håndterte bra, det kan jo ligne eldre mennesker å bli sjokkert over lilla hår, men du tok brodden av med kommentaren din. Tror kanskje ikke så mange unge jenter blir fornærmet over at gamle damer ikke liker håret deres. Når det gjelder den første, med "ryktebørsen", den med "å prøvekjøre deg" og i andre situasjoner der folk faktisk kan ta det ille opp, tror jeg nok jeg ville ha beklaget kort, slik at folk forstår at det ikke er bevisst, og at du i hvert fall er klar over at det er en upassende kommentar. Du trenger jo ikke å legge ut i det vide og det brede, bare noe sånt som et unnskyldende smil og "Beklager, hun kan dessverre ikke noe for det" eller noe. Du har et poeng når du sier at jeg bør se an situasjonen. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ha noe på deg som signaliserer «helsevesen»? En sånn klokke, eller et ID-kort? Ellers ville jeg ikke brydd meg for mye og faktisk korrigert henne der det var nødvendig, feks som så si: «Nei det er ikke innafor å si», eller «sånt kan man si, men man sier det ikke så høyt». Anonymkode: eb6dd...c70 Dette skjønner jeg ikke helt. Hadde det vært bedre om jeg utga meg for å være helsepersonell i stedet for å være pårørende? Som jeg skrev kan jeg ikke korrigere henne når situasjonen oppstår, for da blir hun bare forvirret og usikker, og alt eskalerer til å bli verre enn det var. Jeg må derfor fokusere på mottakerne, og deres reaksjoner, fremfor det hun gjør. Anonymkode: 64cf5...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 Jeg ville forstått at det er lidelse bak. Jobber ikke i helsesektoren. Vi møter da stadig folk med "rar" oppførsel. Jeg skjønner at det ligger noe bak. Så flott at du tar henne med. La hun være som hun er Anonymkode: 8a86e...b94 5
Skogkløver Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 Nå er jeg i en litt annen situasjon, men jeg jobber i helsevesenet. Brukergruppen jeg jobber med kan si de rareste ting, de kan gå til fysisk angrep, falle om, spytte ol. For å slippe å måtte forklare noe midt opp i en krevende situasjon har vi alltid med oss små "visittkort". Her står det kort "Jeg er fra ......... kommune. Vi setter pris på om du holder deg i bakgrunnen. Dersom du har noen spørsmål eller bekymringer om det du nettopp har sett kan du kontakte ....... tlf........" Dersom du virkelig syns disse episodene burde forklares på noen måte kan du godt ha noen lapper i lommen. Skriv kort og enkelt uten å utlevere svigermor mer enn nødvendig 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 Jeg ville bare si, kjempeflott av deg å ta med svigermor ut da! Du er et omsorgsfullt menneske. Jeg tror folk forstår jeg, så ville ikke brydd meg så mye om kommentarene. En eldre dame som rører bare. Tror nok folk tenker det. Anonymkode: 9ecca...98c 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 På 22.2.2019 den 14.25, AnonymBruker skrev: Jeg hadde forstått at det dreide seg om en lidelse i større eller mindre grad. Men jeg jobber i helsevesenet, da. Anonymkode: 8ff65...425 Signerer denne. Jobber også i helsevesenet. Anonymkode: 3c256...244
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 Jeg jobber ikke i helsevesenet, men tror også jeg hadde skjønt at det gjaldt sykdom. Når slike kommentarer sies på den måten du beskriver; høylytt og uten hemninger, så tror jeg de fleste ville forstå at det ikke ligger ondskapsfulle hensikter bak. En frekk, slem, men frisk dame, hadde hvisket dette til deg. Anonymkode: 28b84...fa9 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 Så flott med enda flere tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på Og jeg blir rørt når absolutt alle sier de ville forstått at det ligger mer bak enn øyet kan se. Jeg hadde aldri sluttet å ta henne med ut, de små turene våre betyr så mye for henne, men jeg må innrømme at svarene deres gjør det lettere. Den siste tiden har jeg gruet meg til hver tur, men nå ser jeg at jeg trenger ikke det. Når jeg ser at det jeg gjør er tilstrekkelig for at andre ikke skal føle seg angrepet og trakassert. Tipset med å ha en lapp i bakhånd skal jeg ta med meg videre. Det kan være veldig greit når hun gjør noe upassende i butikken. Anonymkode: 64cf5...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 Jeg har et utseende som skiller seg veldig ut og får stadig vekk mer eller mindre frekke og ekle kommentarer og reaksjoner fra andre, både fra barn, eldre, mennesker med kognitive svekkelser av ulike typer og fullstendig oppegående voksne mennesker. Jeg må si det som regel er veldig lett å merke hvem som bevisst sier det for å såre og hvem som ikke helt kan å kontrollere impulsene sine eller forstår situasjonen og at det de gjør kan såre. Det betyr ikke at det ikke kan såre selv om noen ikke mener det vondt, men det sårer langt mindre og man forstår at det er noe man bare må svelge. (De som bevisst gjør det for å såre, derimot... ) Uansett, det som avgjør hvor sårende jeg oppfatter det når noen er frekke uten å mene det vondt (så sant de ikke går alene) er hvordan de rundt reagerer og det som føles verst er når ledsager samtykker (det skjer forbausende ofte), når de ser stygt på meg som om den ubehagelige situasjonen som oppsto er min skyld og når de er totalt likegyldige, ser tomt på meg og ikke engang gidder å reagere. Alle andre reaksjoner føles helt greie for meg, enten de forklarer meg hvorfor det skjedde, smiler unnskyldende, gir et svært pedagogisk svar til den som sa det som får meg til å forstå tegninga, sender meg et megetsigende blikk, avleder personen, irettesetter personen eller bare blir så flaue at de blir helt handlingslammet. Sånne situasjoner er ikke lett å takle for noen Så fortsett som du gjør - jeg tipper de aller, aller fleste skjønner tegninga, og skjønner de ikke, så har i hvert fall du stått litt opp for dem. Det nuller ut mye av den ubehagelige opplevelsen av å bli nedsnakket slik svigermoren din gjør. Anonymkode: 7044b...9ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå