AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg er i praksis sammen med en medstudent. I løpet av denne praksisen skulle vi gjøre 6 arbeidskrav sammen. Jeg opplever at hun drøyer ved hvert eneste arbeidskrav, som hun "venter meg ut" til jeg gjør mesteparten/hele. Jeg har forsøkt å delegere, pushe henne til å være selvstendig osv. Nå har vi et nytt arbeidskrav som skal leveres på mandag. Hun kommer med flere unnskyldninger (har jobbhelg, skal bort, blabla), og det ligger litt i ordene hennes at "hvis jeg kunne gjøre dette så var det fint". Jeg har også jobbhelg, og har gjort mesteparten av arbeidskravene vi har hatt hittil (jeg har vært dum). Hvordan sier jeg på en pen men streng måte at nå må hun faktisk delta/gjøre sin del? Anonymkode: 8ba4a...6fc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Må dere gjøre de sammen? Anonymkode: f9972...8db 1
Ginny Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Legg ved en beskrivelse av hvem som har gjort hva. Eller ta det opp med foreleser/fagkoordinator. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må dere gjøre de sammen? Anonymkode: f9972...8db Ja, vi er på samme praksisplass og det er gruppeoppgaver som skal leveres, evalueres, og deretter fremlegges i gruppe. Opplever at hun gjør svært lite/ingenting på innleveringene til tross for gjentatte oppfordringer fra meg, og at hun bare venter til fristen går ut. Vi har flere ganger levert for sent pga dette (fordi jeg har forsøkt å se om hun gjør noe når innleveringsfristen nærmer seg). Heldigvis har vi en avslappet veileder. Når vi skal fremføre setter hun seg ikke inn i det vi egentlig har skrevet, og det fremstår muligens som at jeg bare "tar over" alt (under fremlegget), men det er jo fordi hun presser meg til det fordi hun har ingenting å si. Anonymkode: 8ba4a...6fc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, Ginny skrev: Legg ved en beskrivelse av hvem som har gjort hva. Eller ta det opp med foreleser/fagkoordinator. Av en eller annen grunn får jeg dårlig samvittighet av å skulle "sladre" på henne. Hun er snill som dagen er lang, hun er bare, unnskyld språket, svært udugelig når det kommer til å få noe gjort. Har tenkt tanken flere ganger. Får vel gjøre det. Anonymkode: 8ba4a...6fc 2
Ginny Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av en eller annen grunn får jeg dårlig samvittighet av å skulle "sladre" på henne. Hun er snill som dagen er lang, hun er bare, unnskyld språket, svært udugelig når det kommer til å få noe gjort. Har tenkt tanken flere ganger. Får vel gjøre det. Anonymkode: 8ba4a...6fc Da kan du jo holde ut denne gangen, og ved neste praksisperiode så ber du om å få gjøre dem alene, eventuelt sammen med noen andre 😊 1
kariussen Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 Bare si "Synes det har vært litt skeiv arbeidsfordeling de siste oppgavene og tror derfor det blir mest rettferdig å legge ved hvem som har gjort hva fra nå av". Da blir det opp til hun om hun vil ta sin del eller stå for at hun ikke har gjort nok. Har selv måttet sette ned foten å si at nok er nok, sies det på en fin måte tar de fleste det greit til seg. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Av en eller annen grunn får jeg dårlig samvittighet av å skulle "sladre" på henne. Hun er snill som dagen er lang, hun er bare, unnskyld språket, svært udugelig når det kommer til å få noe gjort. Har tenkt tanken flere ganger. Får vel gjøre det. Anonymkode: 8ba4a...6fc Så når/om hun blir din kollega, og ikke gjør jobben sin, så vil du fortsette å synes det er greit fordi hun tross alt er snill? Anonymkode: 89e9d...2ab 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, Ginny skrev: Da kan du jo holde ut denne gangen, og ved neste praksisperiode så ber du om å få gjøre dem alene, eventuelt sammen med noen andre 😊 Vi havner med ulike hver praksisperiode, så sånn sett er det veldig greit Dette er siste arbeidskrav denne praksisperioden. Grunnen til hvorfor jeg ikke er så interessert i å ta styringa/alt ansvar for dette er at jeg har bachelor-veiledning dagen etter dette arbeidskravet skal fremlegges, og jeg vil heller bruke tid på å gjøre meg klar til veiledning, istedenfor å gjøre hele arbeidskravet alene. Hun har allerede hatt bachelor-veiledning, så må ikke tenke på det. I tillegg bor hun hjemme med foreldrene sine og gjør egentlig ingenting hjemme (slik jeg har forstått det), så jeg føler ikke hun har noen spesiell grunn til hvorfor dette skal skyves over på meg. Vi har begge arbeidshelg, så der stiller vi jo likt uansett. Anonymkode: 8ba4a...6fc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 Jeg ville prøvd å sagt det rett ut. "Jeg har også arbeidsfelt og for å være ærlig så er det vel jeg som har gjort mesteparten av de andre oppgavene? Det synes jeg er urettferdig og håper at du kan gjøre din del nå". Om hun blir sint får du bare poengtere alt du har gjort og si at du tar det opp med veileder om det ikke blir bedre. Anonymkode: 2c9e3...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så når/om hun blir din kollega, og ikke gjør jobben sin, så vil du fortsette å synes det er greit fordi hun tross alt er snill? Anonymkode: 89e9d...2ab I mitt yrke så jobber vi ikke med kolleger på den måten, så sånn sett så går det greit. Hun er ung og litt naiv, så jeg har vel latt henne slippe litt for lett fordi jeg har fått litt vondt av henne. Angrer på det nå. Anonymkode: 8ba4a...6fc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 Just now, AnonymBruker said: Så når/om hun blir din kollega, og ikke gjør jobben sin, så vil du fortsette å synes det er greit fordi hun tross alt er snill? Anonymkode: 89e9d...2ab Glemte si, vi har ulike oppfatninger på hva som er snilt. En som dytter arbeid over på andre, og ikke gjør det som er avtalt vil ikke jeg kalle for "snill som dagen er lang". Hun ødelegger for deg, og gjør at du også blir sett på som en som leverer for sent, og det mener du er snilt? Anonymkode: 89e9d...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glemte si, vi har ulike oppfatninger på hva som er snilt. En som dytter arbeid over på andre, og ikke gjør det som er avtalt vil ikke jeg kalle for "snill som dagen er lang". Hun ødelegger for deg, og gjør at du også blir sett på som en som leverer for sent, og det mener du er snilt? Anonymkode: 89e9d...2ab Jeg tror du skjønte hva jeg mente. Hun er blid og hyggelig når vi prater, svært enkel å holde en samtale med osv. Lettsindig. Skolemessig er det noe annet, og jeg er helt enig i at det er dårlig gjort. Anonymkode: 8ba4a...6fc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville prøvd å sagt det rett ut. "Jeg har også arbeidsfelt og for å være ærlig så er det vel jeg som har gjort mesteparten av de andre oppgavene? Det synes jeg er urettferdig og håper at du kan gjøre din del nå". Om hun blir sint får du bare poengtere alt du har gjort og si at du tar det opp med veileder om det ikke blir bedre. Anonymkode: 2c9e3...8f6 Tror jeg skal si noe ala dette du sier her ja. Tenker typ "Men er det greit du tar litt ansvar for dette? Jeg har mye å gjøre, inkludert å forberede meg til veiledning for bacheloren. Så kan vi ikke bli enig om hvem som ordner hva, også kan du ta ansvar for å levere det inn innen mandag." Anonymkode: 8ba4a...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 På 22.2.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev: Av en eller annen grunn får jeg dårlig samvittighet av å skulle "sladre" på henne. Hun er snill som dagen er lang, hun er bare, unnskyld språket, svært udugelig når det kommer til å få noe gjort. Har tenkt tanken flere ganger. Får vel gjøre det. Anonymkode: 8ba4a...6fc Tenk deg at hun er kollegaen din. Hadde du orket å gjøre arbeidet for henne hver dag på jobb? Si at fra nå av leverer dere en beskrivelse over hvem som har gjort hva. Så får hun heller forklare seg for veileder selv. Anonymkode: 7112b...aae 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 Under muntlige fremlegg ville jeg bare ha kikket på henne selv om hun var stille. Hun må tydelig uttrykke at hun ikke har noe å si før du tar over. Da tydeliggjøres foran alle at hun ikke har peiling på hva dere skal legge frem samtidig som du viser at du gir henne rom til å bidra. Når du tar over bør du ikke være redd for å bruke "jeg" heller. "Jeg tok med dette fordi...", "jeg forstod dette som...", "jeg leste en artikkel om..." og lignende. Det viser en selvstendighet og de tydeliggjøres enda mer at den andre studenten ikke har bidratt i tankegangen eller arbeidet. Jeg tror en slik slappfisk av en student ikke vil ta seg sammen ved direkte konfrontasjon. Det må nesten tas foran noen andre eller via noen som er ansvarlig for opplegget. Så får du velge selv hvor direkte eller indirekte du ønsker å ta det. Siden det bare er ett arbeidskrav igjen ville jeg ikke ha brukt energi på å ta det opp med veileder, særlig når veilederen også er veldig avslappet og ikke setter noen grenser. Anonymkode: 70532...905 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå