AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Hei. Lurer på dette med nakenhet og den er inspirert av den andre tråden her om hun som så faren sin naken. Det sies at nakenhet er så naturlig, og det er det jo, men om man ikke føler seg komfortabel med å vise seg naken til de andre i familien, blir det ikke litt feil å kvotere inn nakenhet for å vise at det er naturlig og at barna skal bli avslappa til det? Blir ikke det veldig unaturlig igjen? Her går vi påkledd ut av badet og vi banker på. Gjerne låser også. Det er fordi jeg vil være i fred og ikke risikere at mannen min ser meg i en uheldig stilling. Jeg har døra på gløtt når jeg dusjer og jeg er alene med toåringen, tilfelle noe skjer, så hun ser meg jo naken hvis hun kommer inn, men det er sjeldent. Er det virkelig så vanlig at man går naken foran de i familien som om ingenting hadde skjedd? Anonymkode: 0d852...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Ja, foran små barn er dette helt normalt jeg tenker også man bør utfordre seg selv til å gi barna et normalt forhold til kropp. Dette særlig med tanke på at de skal i garderober og at vi da har gitt dem ett litt naturlig forhold til nakenhet vil hjelpe dem. Anonymkode: a2d9e...4dd 29
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Min to år gamle sønn er forresten med inn når jeg er på do, ser på avstand på at jeg tørker meg, henter bind til meg i skuffen. Vi kan også dusje sammen. Pappaen i huset går ikke på do forran datteren på 7 lenger, men hun kan se ham i dusjen av og til og vi lar henne styre dette selv. Før var hun også med ham på badet slik som sønnen min er med meg. Barn var godt av å lære om forskjeller på kjønnene Anonymkode: a2d9e...4dd 14
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Kommer an på kultur, både mtp. landet man bor i og kultur innad familien. Jeg har en venninne der mor, far og datter bare valser inn og ut på badet uavhengig av om noen sitter på dass eller er i dusjen eller noe slikt. Helt likegyldig for dem alle sammen. Mens for vår felles venninne så banker man på og venter på svar om å få komme inn eller ikke, ingen unntak! Men som noen som synes gym o.l. var ekstremt ubehagelig på skolen, så skulle jeg ønske at jeg i alle fall som barn hadde et litt mer avslappet forhold til nakenhet, så selv om jeg kanskje hadde misslikt det i puberteten uansett, så kanskje jeg hadde klart å ta det med meg inn i voksenlivet. Anonymkode: 056cb...976 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 Bare barn på vei her. Men her så går vi mye nakne, ut og inn av badet osv. Tisse kan vi gjøre foran hverandre, men lukker jo døren når man går på do. Med nr 2. så låser jeg Ser for meg for meg at vi kommer til å fortsette sånn når barnet kommer. Anonymkode: d5f5c...e8b 1
Nerine_ Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Når du har den innstillingen til nakenhet selv kommer du (kanskje) til å lære barna dine til å skjule seg når de er nakene, og kanskje de opplever det å dusje etter gym osv som ubehagelig. Kropp er kropp, og det er ingenting å skamme seg over, eller å gjøre en innsats å skjule i situasjoner der det er naturlig å være naken. 10
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 Nå er det kun et barn og en voksen av samme kjønn i dette huset, men nakenhet er her veldig naturlig. Uansett hva jeg eller barnet skal på do, så er døra som oftest åpen når det kun er oss i hus. Anonymkode: d118a...6d1 1
Trolltunge Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 MANNEN DIN skal ikke se deg i en uheldig stilling? 😲 Herregud, er det en som har sett meg i de merkeligste stillinger er det min mann. De har aldri vært uheldige... fordi det er ham. Han kjenner hver føflekk, hver cellulitt, vet langt bedre enn meg om jeg har appelsinhud noen steder, eller strekkmerker, eller hvordan puppene, magen og rumpa ser ut i alle mulige vinkler. Min kropp er hans kropp, og jeg vet han elsker meg og kroppen min. Jeg er fullstendig fri og hemningsløs ovenfor ham. DET er resultatet etter å ha vokst opp i en familie der kropp og nakenhet ikke var skam. Og JA, jeg synes det er et mye bedre utgangspunkt for å glede seg over kroppen sin skamløst enn låste dører og skam over nakenhet. Du er begrenset, til og med ovenfor din mann. Jeg er fri til å nyte... om så opp-ned, og i alle mulige merkelige vinkler. Han har sett dem alle, og det er helt ok. Fordi jeg aldri "lærte" å skamme meg over å ha en kropp. 28
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, Trolltunge skrev: MANNEN DIN skal ikke se deg i en uheldig stilling? 😲 Herregud, er det en som har sett meg i de merkeligste stillinger er det min mann. De har aldri vært uheldige... fordi det er ham. Han kjenner hver føflekk, hver cellulitt, vet langt bedre enn meg om jeg har appelsinhud noen steder, eller strekkmerker, eller hvordan puppene, magen og rumpa ser ut i alle mulige vinkler. Min kropp er hans kropp, og jeg vet han elsker meg og kroppen min. Jeg er fullstendig fri og hemningsløs ovenfor ham. DET er resultatet etter å ha vokst opp i en familie der kropp og nakenhet ikke var skam. Og JA, jeg synes det er et mye bedre utgangspunkt for å glede seg over kroppen sin skamløst enn låste dører og skam over nakenhet. Du er begrenset, til og med ovenfor din mann. Jeg er fri til å nyte... om så opp-ned, og i alle mulige merkelige vinkler. Han har sett dem alle, og det er helt ok. Fordi jeg aldri "lærte" å skamme meg over å ha en kropp. Hehehe lol så betyr det at jeg skammer meg fordi jeg ikke vil at mannen min skal komme om på badet og jeg skræver over badekaret for å sette inn en tablett? Eller mens jeg vokser? Jeg liker å være i fred:) mannen min har sett meg i alle mulige vinkler, - på soverommet. Det er ikke skam, men jeg liker å være komfortabel i eget hjem. Anonymkode: 0d852...d9c 3
Nerine_ Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehehe lol så betyr det at jeg skammer meg fordi jeg ikke vil at mannen min skal komme om på badet og jeg skræver over badekaret for å sette inn en tablett? Eller mens jeg vokser? Jeg liker å være i fred:) mannen min har sett meg i alle mulige vinkler, - på soverommet. Det er ikke skam, men jeg liker å være komfortabel i eget hjem. Anonymkode: 0d852...d9c Jeg kan ærlig talt ikke se problemet med at mannen min skulle se meg i situasjonene du nevner. Har man ett avslappet syn på nakenhet føler man seg komfortabel uansett, og det er ingen big deal om mannen skulle se mens man står å fjerner hår. Endret 22. februar 2019 av Nerine_ 9
Perle Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 (endret) Uff, dette hørtes trist ut. Er vokst opp med pupper i det fri og ferier på nudiststrender med bestegoreldre. Nakenbading i tjern og skogsvann og badsstu. Har badsstu hjemme nå i mitt eget hus og selvsagt sitter vi nakne. Det gjør tantebarn også. Vi i Skandinavia har vært så heldige, men nå er jo kropp blitt gjennomseksualisert her også. Trist!!! Husker til og med det var egne dager på i svømmehallen med nakenbading da jeg var unge. Jeg er født på midten av åttitallet då det er jo ikke veldig lenge siden, men noe er tydeligvis skjedd. Jeg er heller virkelig ikke fra noen radikal hippefamile. At det er forskjeller fra famile til familie vil det jo alltid være, men det er helt klart skjedd en endring i selve samfunnet også. Før var liksom en kropp en kropp. De fleste var normale, noen få var feite og gamlingene var skrukkete. Ingen gikk rundt å «elsket seg selv» slik som nå og var «stolte»(?!) av kroppene sine. Ingen var var «FIT», eller hadde noen mål om å være det heller. Igjen, trist å seksualisere nakne kropper i naturlige setninger. Ekstra dumt skamlegge kropp foran barn. De trenger å se valker, skrukker å vite at det er normalt. Dette med å ikke la partner se seg, kunne jeg ikke levd med. Jeg elsker hver cm av min samboer og det vil ikke endre seg uansett om han mister et bein, blir tjukk, blind og skallet. Vi bader mye sammen i stamp og boblebad og vi piller, klør og skrubber og klipper hverandre. Endret 22. februar 2019 av Perle 14
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 Ja, det er helt naturlig, men jeg er selv veldig privat av meg.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hehehe lol så betyr det at jeg skammer meg fordi jeg ikke vil at mannen min skal komme om på badet og jeg skræver over badekaret for å sette inn en tablett? Eller mens jeg vokser? Jeg liker å være i fred:) mannen min har sett meg i alle mulige vinkler, - på soverommet. Det er ikke skam, men jeg liker å være komfortabel i eget hjem. Anonymkode: 0d852...d9c At du låser døren for det der er litt sært ja. Det er jo mannen din? Har ikke tenkt tanken om at h aan skulle skånes for å se det. Anonymkode: 47026...b61 2
Rosa Sitron Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, Nerine_ said: Jeg kan ærlig talt ikke se problemet med at mannen min skulle se meg i situasjonene du nevner. Har man ett avslappet syn på nakenhet føler man seg komfortabel uansett, og det er ingen big deal om mannen skulle se mens man står å fjerner hår. Tenker som deg. Og kan ikke skjønne at det er å beskrive som en uheldig stilling. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 Jeg syns det er du som har et uvanlig og unormalt forhold til nakenhet. Anonymkode: e28b1...7e9 3
Trolltunge Skrevet 22. februar 2019 #16 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Jeg kan ærlig talt ikke se problemet med om mannen min skulle se meg i situasjonene du nevner. Har man ett avslappet syn på nakenhet føler man seg komfortabel uansett, og det er ingen big deal om mannen skulle se mens man står å fjerner hår. Enig! Min mann fjerner gjerne håret for meg også. Han synes det er koselig å barbere meg... og litt morsomt om det gjør vondt (epilator). Da blir det en del latter. Like naturlig andre veien. Jeg har satt stikkpiller på ham, og klemt ut gørr da han en gang fikk et innvokst hår/byll på rumpa. Det fant jeg morsomt. Ingenting er flaut, men vi gjør nr 2 alene. Ingen av oss er glad i den lukten den andre lager da. Jeg er veldig glad for at jeg hadde foreldre som hadde et avslappet forhold til kropp og nakenhet, og forsøker å være like naturlig i forhold til det ovenfor mine barn, men det er tydelig at den generasjonen er vokst opp med å skjule seg mer. Vi trengte ikke å være redde for å bli tatt bilder av da vi vokste opp. Nå er det en reell fare, og det er generelt et mye større kroppsfokus. Barn bekymrer seg langt mer over kroppen sin, veldig tidlig, enn det vi gjorde. Det er synd... og derfor vil jeg iallefall ikke bidra til å skape mer skam rundt kropp. Jeg er ikke perfekt, og det vil jeg at barna skal se. Mine er nå så store at jeg ikke lenger går rundt helt naken, slik jeg gjorde da de var mindre, men kun i truse ser de meg ofte. Hadde en av dem bust inn på badet, og jeg var naken, så hadde ikke det vært krise heller. 8
Kontorotta Skrevet 22. februar 2019 #17 Skrevet 22. februar 2019 Nakenhet burde være den naturligste ting i verden. Jeg går naken rundt barnet vårt på 9. Det gjør faren også. Barnet vårt sover som regel naken og kan finne på å sitte naken i stua for å se tv om morgenene i helgene. Tar da gjerne med seg et et pledd fra rommet. Har vi besøk av de eldste barna på over 20, har jeg på meg undertøy sammen med dem og er svigerbarna der, er jeg enda bedre kledd. I badstua hjemme med minsten, sitter jeg naken, men hadde nok tatt på meg bikini samme med de eldste. Barne får selv styre det når det ikke vil se meg naken lenger. Jeg dusjet også sammen med jentene i klassen til de eldste, da jeg var med for å hjelpe til i bassenget. Siste året på barneskolen. Man så hvem som hadde et naturlig forhold til sin egen kropp og ikke. Der den ene jente glemte å ta på seg badedrakt og løp opp til bassenget hvor guttene også var, til de som dusjet med t-skjorte og badedrakt allerede på. Men det som skjedde i løpet av de åtte ukene det var bading, var at alle til slutt dusjet naken. De så min kropp, men sine feil og mangler, sine valker og appelsinhud. Og de så at det er helt naturlig. 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #18 Skrevet 22. februar 2019 I min familie har det aldri vært noe fokus på nakenhet. Vi vandrer ikke rundt nakne akkurat. Men selv i voksen alder, når jeg er på besøk hos foreldrene mine, går jeg f.eks inn for å hente en q-tips mens min far dusjer/står og tørker seg. Ingen problem der. Mor kan også fint gå inn på badet for å ordne noe mens jeg f.eks tisser (låser hvis jeg har behov for det). Kan fint få f.eks mor til å smøre meg på ryggen med krem mens jeg står naken etter dusj. Samboer og jeg tusler rundt nakne rett som det er. Kan fint gjøre nummer 2 med døra åpen, for å si det sånn. Ligge naken i senga og skreve i "ufin stilling" uten at noen tenker over det. Syntes det hørtes veldig rart ut. Anonymkode: 73dd5...535 7
Gjest BearMama Skrevet 22. februar 2019 #19 Skrevet 22. februar 2019 Jeg dusjer med 3 åringen min. Hva er problemet?
Million Skrevet 22. februar 2019 #20 Skrevet 22. februar 2019 (endret) Da jeg vokste opp, hendte det at faren min gikk naken fra soverommet til badet om morgenen og tilbake igjen. Men det var bare når vi var ganske små. Da jeg var liten badet også vi ungene sammen, men etterhvert ble vi skilt og jeg badet alene da de andre var gutter og jeg var jente. Sånn etterhvert når de begynte å glo litt mye på meg og sånn, fordi jeg var annerledes enn dem. Etter det var det ikke vanlig med nakenhet da jeg vokste opp, og jeg har heller aldri vært komfortabel med å gå rundt naken hjemme i voksen alder. Aldri. Ikke var mannen min av den typen heller, som valset rundt naken. Barnet vårt er derfor vokst opp med foreldre som har klær på, bortsett fra bikini og badeshorts i syden eller i svømmehallen. Det ser faktisk ikke ut som han har tatt noen skade av å se folk med klær 😉 Han er ikke så veldig sjenert selv nå når han er voksen, kan gå på do med døra åpen og står og tørker seg etter dusj med døren åpen osv. Endret 22. februar 2019 av Million 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå