Gå til innhold

Dere med asperger (kassefri butikk - kontroll)

Dere med Asperger (el.l) Opplever dere ofte å bli stanset i kontroll i kassefrie butikker ?  

15 stemmer

1. 1. Dere med Asperger (el.l) opplever dere ofte å bli stanset i kontroll i kassefrie butikker ?

• Ja skjer veldig ofte
      0
    • Nei skjer ikke ofte
      2
    • Har ikke asperger
      11
    • Nei jeg er velfungerende asperger med jobb familie venner karriere barn og driver diverse veldedig arbeid på siden, ingen ser at jeg har asperger
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg ikke asberget, men ser att det blir gjort mange antagelser i tråden som ikke stemmer helt, så tenker jeg kan klargjøre ting litt.

Nå jobber ikke jeg med det, men jeg har flere venner som jobber i matbutikker på forskjellige nivå, blant annet i en hvor de har disse kassene og vi har diskutert dette.

På grunn av slike kasser er ett "nytt" konsept,( hvis du ser bort ifra ikea som har hatt det lenge og coop) er det veldig vanlig at det blir sjekker nesten hele tiden. Det er ikke personale som velger, men maskina stort sett. Den slår ofte inn hvis du har valgt flere ting som går på veiing, og alltid alkohol. Om du føler det er ett mønster så er det ikke deg men maskina. Oftere de brukes, oftere går de av. Det kan være at personalet sjekker om det er mye folk og de ikke har oversikt. Det er ikke personlig. Men man kan jo lure om hvorfor man alltid er den "heldige". 

Nå er det ikke å stikke under stol at det som defineres som merkelig oppførsel blir plukka opp og undersøkt til tider. Men det er oftest folk som ser eller oppfører seg rusa. Nå kan jeg ikke snakke for andre, men de jeg personlig kjenner er mestere til å plukke opp sosial ques, særlig de som har jobbet lenge. Det er mere sannsynlig at de lar deg være i fred, for de skjønner du vil det, enn at de reagerer på oppførselen din.

Hvis du har en nærbutikk du bruker og det ikke er midt i Oslo, så er det ikke farlig å spørre en dag personalet på en rolig dag, hvordan deres utvelging foregår. Da er det jo lov å si, at det virker som oss med asberger blir valgt ut oftere. Evt. At du personlig synes det er litt ekkelt. Jeg er sikker på at hvis de er en særiøst plass vil de berolige deg 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da lukter du feil.

Fakta må frem. Såpass må man tåle.

Anonymkode: 6c621...2ef

Hva må man tåle? 

Ingen vil gå med diagnoser skrevet i panna. Det er privat. 

Skrevet
På 22.2.2019 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Opplever dere å bli stoppet ofte i kontroll der hvor en betaler selv og skal gå ut? Aspergere skiller seg vel litt ut fra mengden så en kunne forvente at de ble sett på som mer mistenkelige og valgt ut i kontroll oftere. Hva er dine erfaringer med dette. Og hvordan skal vi eventuelt hindre slik diskriminerende praksis, bør en kunne registrere seg som autist hos butikken og få en merkelapp som indikerer at en ikke er tyv bare autist og slipper kontroll hele tiden?

Kjør debatt !

Anonymkode: cf0e3...727

Først, jeg har ingen aspergersdiagnose.

Men jeg har fått med meg såpass at jeg vet at kontrollene i selvbetjentkassene velges ut elektronisk og ikke på utseende eller oppførselen til folk. Men har noen en særdeles avvikende oppførsel eller utseende, så vil de jo vekke oppsikt uansett hvor de er. 

Anonymkode: c25cc...bd9

Skrevet
13 timer siden, Bestevenninna di skrev:

Nå har jeg ikke asberget, men ser att det blir gjort mange antagelser i tråden som ikke stemmer helt, så tenker jeg kan klargjøre ting litt.

Nå jobber ikke jeg med det, men jeg har flere venner som jobber i matbutikker på forskjellige nivå, blant annet i en hvor de har disse kassene og vi har diskutert dette.

På grunn av slike kasser er ett "nytt" konsept,( hvis du ser bort ifra ikea som har hatt det lenge og coop) er det veldig vanlig at det blir sjekker nesten hele tiden. Det er ikke personale som velger, men maskina stort sett. Den slår ofte inn hvis du har valgt flere ting som går på veiing, og alltid alkohol. Om du føler det er ett mønster så er det ikke deg men maskina. Oftere de brukes, oftere går de av. Det kan være at personalet sjekker om det er mye folk og de ikke har oversikt. Det er ikke personlig. Men man kan jo lure om hvorfor man alltid er den "heldige". 

Nå er det ikke å stikke under stol at det som defineres som merkelig oppførsel blir plukka opp og undersøkt til tider. Men det er oftest folk som ser eller oppfører seg rusa. Nå kan jeg ikke snakke for andre, men de jeg personlig kjenner er mestere til å plukke opp sosial ques, særlig de som har jobbet lenge. Det er mere sannsynlig at de lar deg være i fred, for de skjønner du vil det, enn at de reagerer på oppførselen din.

Hvis du har en nærbutikk du bruker og det ikke er midt i Oslo, så er det ikke farlig å spørre en dag personalet på en rolig dag, hvordan deres utvelging foregår. Da er det jo lov å si, at det virker som oss med asberger blir valgt ut oftere. Evt. At du personlig synes det er litt ekkelt. Jeg er sikker på at hvis de er en særiøst plass vil de berolige deg 

:opplyser:

Selvbetjeningskasser i Norge kom første gang hos en egen matbutikk kjede jeg ikke klarer å huske navnet på. Men jeg vet at de kom tidlig på 2000 tallet muligens før, og forsvant noen år senere (2003/2004?) fordi folk ikke likte konseptet og handlet i disse butikkene. Deretter har Ikea plukket opp ideen, men når tid de første selvbetjentkassene kom på Ikea husker ikke jeg. 

For ikke mange ukene siden kom det frem i media at disse kassene gjorde det fristende for folk å ikke betale for alle varene, derfor ville flere kjeder innføre hyppigere kontroll med disse kassene. 

Jeg  er ingen ekspert på aspergers, men når jeg ser tråder der aspergers er en del av overskriften, så har jeg spurt meg selv om en del av problemstillingen med denne diagnosen er mistenksomhet til samfunnet generelt og mennesker spesielt? Eller om dette bare er et inntrykk en kan få på forumet? 

Anonymkode: c25cc...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...