Gå til innhold

Dere med asperger (kassefri butikk - kontroll)

Dere med Asperger (el.l) Opplever dere ofte å bli stanset i kontroll i kassefrie butikker ?  

15 stemmer

1. 1. Dere med Asperger (el.l) opplever dere ofte å bli stanset i kontroll i kassefrie butikker ?

• Ja skjer veldig ofte
      0
    • Nei skjer ikke ofte
      2
    • Har ikke asperger
      11
    • Nei jeg er velfungerende asperger med jobb familie venner karriere barn og driver diverse veldedig arbeid på siden, ingen ser at jeg har asperger
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere å bli stoppet ofte i kontroll der hvor en betaler selv og skal gå ut? Aspergere skiller seg vel litt ut fra mengden så en kunne forvente at de ble sett på som mer mistenkelige og valgt ut i kontroll oftere. Hva er dine erfaringer med dette. Og hvordan skal vi eventuelt hindre slik diskriminerende praksis, bør en kunne registrere seg som autist hos butikken og få en merkelapp som indikerer at en ikke er tyv bare autist og slipper kontroll hele tiden?

Kjør debatt !

Anonymkode: cf0e3...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever dere å bli stoppet ofte i kontroll der hvor en betaler selv og skal gå ut? Aspergere skiller seg vel litt ut fra mengden så en kunne forvente at de ble sett på som mer mistenkelige og valgt ut i kontroll oftere. Hva er dine erfaringer med dette. Og hvordan skal vi eventuelt hindre slik diskriminerende praksis, bør en kunne registrere seg som autist hos butikken og få en merkelapp som indikerer at en ikke er tyv bare autist og slipper kontroll hele tiden?

Kjør debatt !

Hvordan mener du at de skiller seg ut? De Aspergerne jeg kjenner har helt vanlig utseende og ingen "ser" at de har en diagnose! Mye uvitenhet om Asperger tydeligvis! 

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, tirben skrev:

Hvordan mener du at de skiller seg ut? De Aspergerne jeg kjenner har helt vanlig utseende og ingen "ser" at de har en diagnose! Mye uvitenhet om Asperger tydeligvis! 

Jeg har blitt stanset ca 15% av gangene jeg har brukt slike butikker, mens andre virker bli stanset rundt 1% av gangene, tilfeldig? kaanskje, men det er derfor jeg spør for å høre andres erfaring

b0cc7081-b9a2-48d2-992c-6e18f755dd25.jpg

Dette er deltagerne i serien Alle i Arbeid fra TV2 hvor de fleste har asperger, ja det er reality show men dette er slik de er sånn ca du kan sjekke facebook profilene deres etc er ikke "kostymer", en ser tydelig at dem er litt eksentriske og skiller seg ut fra folk flest, uten at det er noe galt i det selvsagt, men var derfor jeg lurte på om det er det som har skjedd med meg at de tenker jeg ser litt spessiell ut og derfor stanser meg i kontroll

Beklager om dette fremstår støtende bare deler min erfaring, jeg har asperger og vil si jeg ser noe eksentrisk ut ja (slik som de på bildet), så ville høre andre aspergeres erfaring med dette.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt !

Du er ikke seriøs, vel?

Anonymkode: a4bc5...703

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har blitt stanset ca 15% av gangene jeg har brukt slike butikker, mens andre virker bli stanset rundt 1% av gangene, tilfeldig? kaanskje, men det er derfor jeg spør for å høre andres erfaring

b0cc7081-b9a2-48d2-992c-6e18f755dd25.jpg

Dette er deltagerne i serien Alle i Arbeid fra TV2 hvor de fleste har asperger, ja det er reality show men dette er slik de er sånn ca du kan sjekke facebook profilene deres etc er ikke "kostymer", en ser tydelig at dem er litt eksentriske og skiller seg ut fra folk flest, uten at det er noe galt i det selvsagt, men var derfor jeg lurte på om det er det som har skjedd med meg at de tenker jeg ser litt spessiell ut og derfor stanser meg i kontroll

Beklager om dette fremstår støtende bare deler min erfaring, jeg har asperger og vil si jeg ser noe eksentrisk ut ja (slik som de på bildet), så ville høre andre aspergeres erfaring med dette.

Noen av de ser eksentriske ut, men de fleste ser normale ut. Tror ikke det er utseende man ser etter på kontroll, men oppførsel. Har man mistenkelig oppførsel må man regne med å bli stoppet. Selv om det er grunnet diagnose 

Anonymkode: 3fdf8...ef5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man mistenkelig oppførsel må man regne med å bli stoppet. Selv om det er grunnet diagnose 

Og der kom den ja. Takk for at du bekreftet hele poenget med tråden.

Så jeg hadde rett altså som jeg mistenkte, men da synes jeg en bør få reservere seg etter å bli stanset X antall ganger uskyldig i kontroll folkene her kommer til å tro jeg er noen kriminell eller noe når jeg blir stanset hele tida i kontroll, det er ikke greit, selv om du synes det tydeligvis.

Jeg "oppfører meg ikke mistenkelig" med vilje lizzom, det er pga sykdommen........

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av de ser eksentriske ut, men de fleste ser normale ut. 

Vet ikke hva det er du røyker, men tar meg gjerne litt av det om du har til overs... 

Mulig du bor på et merkelig sted evt, men i Oslo ser ikke ungdommen slik ut ihvertfall skal jeg love deg....

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, tirben said:

Mange med asperger ser, eller oppfører seg, litt "eksentrisk" eller "rart".

Anonymkode: 6c621...2ef

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Og der kom den ja. Takk for at du bekreftet hele poenget med tråden.

Så jeg hadde rett altså som jeg mistenkte, men da synes jeg en bør få reservere seg etter å bli stanset X antall ganger uskyldig i kontroll folkene her kommer til å tro jeg er noen kriminell eller noe når jeg blir stanset hele tida i kontroll, det er ikke greit, selv om du synes det tydeligvis.

Jeg "oppfører meg ikke mistenkelig" med vilje lizzom, det er pga sykdommen........

Vet ikke hva det er du røyker, men tar meg gjerne litt av det om du har til overs... 

Mulig du bor på et merkelig sted evt, men i Oslo ser ikke ungdommen slik ut ihvertfall skal jeg love deg....

På hvilken måte mener du at du oppfører deg mistenkelig?

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal vi eventuelt hindre slik diskriminerende praksis, bør en kunne registrere seg som autist hos butikken og få en merkelapp som indikerer at en ikke er tyv bare autist og slipper kontroll hele tiden?

Latterlig. 

Anonymkode: 14ee3...a8f

• Liker 1
Skrevet

Øhhh... WTF? 

Du glemte alternativet "nei, det skjer aldri". Jeg ser ut som gud-og-hvermann, og har aldri noensinne blitt stanset. 

Tragisk ASD-trolletråd.

• Liker 2
Skrevet

På hvilken måte medfører aspergerdiagnosen i seg selv en framtreden som gjør at man utløser mistanke i en butikk? Aspergerne i min omgangskrets ser ut som alle andre og de oppfører seg som alle andre i kasseløse butikker. Og personene på bildet: de gjenspeiler atskillig mindre variasjon enn de fleste kolleger jeg noensinne har hatt i privat og offentlig virksomhet.  

En lapp/registrering med at «jeg har diagnosen xxx» virker atskillig mer stigmatiserende, etter min mening. Det mener jeg også på bakgrunn av egen erfaring, da jeg selv har en funksjonsnedsettelse som ikke synes så godt, men som kan påvirke dagliglivet. Å vifte med en lapp som sier at «Jeg er ikke kriminell selv om du kanskje synes jeg skiller meg ut» er noe av det dummeste jeg har hørt. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, frk.Helene Hare said:

Øhhh... WTF? 

Du glemte alternativet "nei, det skjer aldri". Jeg ser ut som gud-og-hvermann, og har aldri noensinne blitt stanset. 

Tragisk ASD-trolletråd.

Jeg tviler på at dette er en trolletråd.

Det er bare det at alle (minues ut par stykker) med asperger på Kvinneguiden er så jævla velfungerende med jobb, familie, venner, karriere, barn og full pakke.

Skrevet

TS har helt rett, det burde vært en mulighet for å registrere sin asperger-diagnose og slik unngått å bli kontrollert kun med bakgrunn i asperger-trekk. Men dette må du i så fall gjøre i alle butikker der dette er aktuelt, ikke sant? På en annen side vil jeg tro at betjeningen i butikker du handler ofte, etter hvert kjenner deg igjen, og lærer seg at dine trekk ikke er noe å reagere på. Helt uten at du sier fra. Butikken kunne til og med laget en intern oversikt for å skåne kundene for ubehageligheter, men her kommer det nok inn regler for personvern osv.

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at dette er en trolletråd.

Det er bare det at alle (minues ut par stykker) med asperger på Kvinneguiden er så jævla velfungerende med jobb, familie, venner, karriere, barn og full pakke.

Likevel mangler det en kategori. Jeg er absolutt ikke "velfungerende" dersom kriteriene er jobb, familie, karriere, barn og full pakke (hva nå det siste måtet bety). Men blir likevel ikke lagt merke til i butikken. Så hvorfor i all verden skulle jeg ønske å bli registrert når en av de få tingene jeg er god til er å være usynlig? 

Som sagt; jeg lukter trolletrås. Alternativt særdeles lite PK tråd.

Endret av frk.Helene Hare
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Likevel mangler det en kategori. Jeg er absolutt ikke "velfungerende" dersom kriteriene er jobb, familie, karriere, barn og full pakke (hva nå det siste måtet bety). Men blir likevel ikke lagt merke til i butikken. Så hvorfor i all verden skulle jeg ønske å bli registrert når en av de få tingene jeg er god til er å være usynlig? 

Som sagt; jeg lukter trolletrås.

Da lukter du feil.

5 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Alternativt særdeles lite PK tråd.

Fakta må frem. Såpass må man tåle.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da lukter du feil.

Fakta må frem. Såpass må man tåle.

Noen av dere Nt´er er mindre intelligente. God natt.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Noen av dere Nt´er er mindre intelligente. God natt.

Ingen av vårs to er NT.

Skrevet

"Vårs to"?!? HahahaHaZzzzzzzzz

Skrevet
2 minutter siden, frk.Helene Hare said:

"Vårs to"?!? HahahaHaZzzzzzzzz

Fint du har humor da.

Skrevet

Forfølgelsesvanvidd.

Anonymkode: dca54...1dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...