AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg og mannen er litt uenig og jeg lurer på om hva dere synes. vi er søsken og svigersøsken i alderen 30-50. Det ser nå ut til at de voksne slutter litt etter litt å be til sine bursdager, ber kun inn til barnas. Jeg og min mann kan ikke få barn så vi har ikke de bursdagene. Min mann synes at vi skal fortsette å be inn på våre dager, litt på trass for å vise de at han ikke vil følge deres «regler», mens jeg mener at vi skal slutte å be inn til våre bursdager da jeg mener at vi da fremstår som «needy» og liksom skriker «lik meg, vær så snill lik meg, vær så snill ønsk å være sammen med oss» når de voksne tydeligvis ikke har noe interesse av å være sammen med/som en familie, og at de gjør det kun nå for at de fleste ungene er fremdeles små (under konfirmasjonsalder) for ungenes skyld. Hvem mener dere har «rett»? Anonymkode: a2406...1a9
Jadzia Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Her i familien har vi alltid hatt en tradisjon på at vi inviterer til egne bursdager før vi får barn, og etter barna har flytta hjemmefra. Så lenge barna bor hjemme, er det deres bursdager som feires. Har aldri reagert på at de som er barnløse inviterer til egne bursdager. Synes det bare er koselig. 10
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Merkelig tankegang på dere begge to!🙈 MEN... jeg elsker å be inn og bli bedt på bursdager til voksne venninner, enten det er runde tall eller ikke. Vi søskna har bestemt, etter mange år der igjen feiret bursdagen sin, at vi ber hverandre på bursdagen bare for det er hyggelig å møtes. 🎉🎉☺️ Anonymkode: afd0c...6ea 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Merkelig tankegang på dere begge to!🙈 MEN... jeg elsker å be inn og bli bedt på bursdager til voksne venninner, enten det er runde tall eller ikke. Vi søskna har bestemt, etter mange år der ingen feiret bursdagen sin, at vi ber hverandre på bursdagen bare for det er hyggelig å møtes. 🎉🎉☺️ Anonymkode: afd0c...6ea *skrivefeil Anonymkode: afd0c...6ea
isbjørnungen Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 Det handler vel ikke om regler eller å ikke ville være med noen. Hvis dere ikke har fått hint om at det ikke burde feires bursdag for voksne skjønner jeg ikke hvorfor dere skal føle at det er needy. Sånn du beskriver det høres det vel mer ut som om de litt etter litt har gitt seg med voksenfeiringene, og ikke som om de demonstrativt ikke vil være med dere? Antar nå at dere blir invitert i bursdagene til nieser og nevøer da. Hvis dere synes det er hyggelig å være med slekten synes jeg dere skal invitere til bursdag; for voksne er det vel tross alt like mye en anledning til å samle familien med hygge og god mat, mer enn det er en typisk feiring. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Enig i at dere begge har en merkelig tankegang. Jeg tviler sterkt på at familiene deres vil tenke at dere er needy fordi dere ber til bursdager. De tenker vel bare at det er koselig. De har nok sluttet å feire de voksne fordi det blir for mye når man skal ha barne og familie bursdager til barna. Det er ikke dermed sagt at de vil synes det er rart at dere ønsker å feire bursdagene. Tviler på at de har lagd disse reglene for alle, men fordi det ikke skal bli så mye for dem selv. Feire bursdagene deres fordi dere vil, jeg er sikker på at familiene deres vil synes det er hyggelig. Anonymkode: f83ad...351 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 Kanskje du legger litt mye i det at de ikke feirer sine egne dager? Jeg har droppet å feire min egen bursdag nå når vi feirer for fire barn i løpet av året. Ikke fordi jeg ikke ønsker å møte gjestene, på ingen måte, men fordi jeg ikke orker å stelle i stand bursdag for meg selv også (og gjestene føler vel de kommer nok på bursdag hos oss, de også). Så sett fra min synsvinkel tolker du dette på verst mulige måte og tillegger det en betydning det ikke behøver å ha. Men det kan jo tenkes at de du snakker om faktisk er så kjipe at de tenker på den måten. Det vet jo ikke vi... Anonymkode: 7d5ff...24c 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 Takk for svar alle sammen 🙂 nå kan jeg legge til at vi har null kontakt i hverdagen ellers, ingen SoMe, tekstmld eller tlfsamtaler så det er vel derfor jeg føler på at de ikke ønsker familietid og at vi er ikke engang på kartet forutenom bursdager til tantebarn. Vi har som dere skjønner ikke noe familiebånd egentlig. Men da skal jeg reflektere litt. Ts Anonymkode: a2406...1a9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 Har en kusine som inviterer til bursdagsfeiring,har lite kontakt ellers så synes det er kjempekoselig at hun inviterer oss😊 Jeg har barn og feirer de så blir ikke til at jeg feirer min egen dag. Anonymkode: 5bfc5...e33 1
Hactar Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 (endret) Men er det hyggelig når dere treffes? Føler dere selskapene en sur plikt eller en koselig anledning til å samle familien? Jeg ville tatt avgjørelsen basert på hvordan dere selv ønsker å ha det, og ikke basert på sannsynligvis feilaktige oppfatninger om hvordan de andre kan tenkes å tenke. Å ikke invitere kan like gjerne oppfattes som en avvisning som at dere er «needy». Å invitere kan like gjerne oppfattes som at dere liker familien og også vil bidra til at dere samles, som at dere «skal vise at dere trosser reglene». Endret 22. februar 2019 av Hactar 6
Kontorotta Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 Personlig feirer jeg aldri bursdager. Jeg er ikke vant til det. Feiret ikke som barn heller, da mamma var kreftsyk og pappa alkoholiker. Derimot elsker jeg å feire andre. :-) Voksne som barn. Kan gjerne arrangere for andre også, om jeg vet at de liker oppmerksomheten. Har dere lyst å feire bursdagen med familien, for deres del. Gjør dere det. Kos dere med invitasjonen og festen. Ikke inviter for å sette et eksempel overfor andre, eller om dere generelt ikke liker bursdager. Det at mange kutter ut familieselskap når de har barn, er at de føler det kan bli litt vel mange bursdager om alle barn og alle voksne i slekta skal feires. De føler det blir mye jobb og kanskje dyrt. Tviler likevel på at familien reagerer negativt på dem som feirer seg selv, når de ikke har barn. Heller ikke de som feirer seg selv og har barn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen 🙂 nå kan jeg legge til at vi har null kontakt i hverdagen ellers, ingen SoMe, tekstmld eller tlfsamtaler så det er vel derfor jeg føler på at de ikke ønsker familietid og at vi er ikke engang på kartet forutenom bursdager til tantebarn. Vi har som dere skjønner ikke noe familiebånd egentlig. Men da skal jeg reflektere litt. Ts Anonymkode: a2406...1a9 Da kan jeg anbefale en familegruppe på Telegram eller til nød WhatsApp. Anonymkode: afd0c...6ea
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 21 minutter siden, Hactar skrev: Men er det hyggelig når dere treffes? Føler dere selskapene en sur plikt eller en koselig anledning til å samle familien? Jeg ville tatt avgjørelsen basert på hvordan dere selv ønsker å ha det, og ikke basert på sannsynligvis feilaktige oppfatninger om hvordan de andre kan tenkes å tenke. Å ikke invitere kan like gjerne oppfattes som en avvisning som at dere er «needy». Å invitere kan like gjerne oppfattes som at dere liker familien og også vil bidra til at dere samles, som at dere «skal vise at dere trosser reglene». For å være ærlig så føler jeg vel dessverre mest på at det er sur plikt når de ikke har noe interesse for oss ellers i hverdagen. ts Anonymkode: a2406...1a9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan jeg anbefale en familegruppe på Telegram eller til nød WhatsApp. Anonymkode: afd0c...6ea Takk for anbefalingen, men dette har ikke noe for seg da dette dreier seg om at folka i familien ikke ønsker kontakt utover «plikta». Jeg kan sende en mld, eller ringe en tlf og ikke få svar eller respons. Jeg ringte feks en bror for to mnd siden, det var ikke noe viktig, ville egentlig bare spørre om noe. Ikke tok han tlf, ikke svarte han med en mld og jeg har ikke hørt noe siden og jeg har heller ikke villet ta kontakt igjen da jeg ikke skjønner hvorfor han ikke svarte overhode så blir veldig usikker av det. Ts Anonymkode: a2406...1a9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for anbefalingen, men dette har ikke noe for seg da dette dreier seg om at folka i familien ikke ønsker kontakt utover «plikta». Jeg kan sende en mld, eller ringe en tlf og ikke få svar eller respons. Jeg ringte feks en bror for to mnd siden, det var ikke noe viktig, ville egentlig bare spørre om noe. Ikke tok han tlf, ikke svarte han med en mld og jeg har ikke hørt noe siden og jeg har heller ikke villet ta kontakt igjen da jeg ikke skjønner hvorfor han ikke svarte overhode så blir veldig usikker av det. Ts Anonymkode: a2406...1a9 Det skjønner jeg du blir usikker på. Tror bursdagsfeiringer er deres minste problem. Be inn de du er glad i og trygg på du😘 Anonymkode: afd0c...6ea 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #16 Skrevet 22. februar 2019 I min familie er det ikke vanlig å feire voksenbursdager, så jeg synes alltid at det høres merkelig ut at voksne mennesker inviterer familien på kaffe og kaker på bursdagen sin. Ville heller etablert en ny tradisjon som ikke knyttes til bursdag, hvis det er et ømtålig tema. Ha for eksempel en fast, årlig fårikålfest for familien hver oktober! Eller skrei-lag med lever og rogn om vinteren. Eller lag en annen, morsom tradisjon. Anonymkode: ffb94...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #17 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjønner jeg du blir usikker på. Tror bursdagsfeiringer er deres minste problem. Be inn de du er glad i og trygg på du😘 Anonymkode: afd0c...6ea Takk 🙂 det er jo det jeg og mannen er uenige om, han vil fortsette og jeg vil slutte fordi det ikke er noen av de jeg er glad i eller trygg på. Ts Anonymkode: a2406...1a9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #18 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I min familie er det ikke vanlig å feire voksenbursdager, så jeg synes alltid at det høres merkelig ut at voksne mennesker inviterer familien på kaffe og kaker på bursdagen sin. Ville heller etablert en ny tradisjon som ikke knyttes til bursdag, hvis det er et ømtålig tema. Ha for eksempel en fast, årlig fårikålfest for familien hver oktober! Eller skrei-lag med lever og rogn om vinteren. Eller lag en annen, morsom tradisjon. Anonymkode: ffb94...8a1 Ja det er vel sånn det er blitt dessverre 🙁 familie er rett og slett blitt ut og noe folk ser på kun som plikt og det er leit at det er blitt sånn. Og det er jo derfor også jeg har lyst til å slutte jeg og, for ønsker ikke verken å be folk av plikt eller at folk kun skal komme pga plikt når man ikke har interesse for hverandre ellers. Ts Anonymkode: a2406...1a9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #19 Skrevet 22. februar 2019 Mannen din har rett. At de andre ikke ber til familieselskap betyr da ikke at de ikke liker dere! Anonymkode: 35502...a29
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #20 Skrevet 22. februar 2019 For min/vår del så trenger jeg ikke dette, har tett kontakt med min familie, men bursdager blir bare styr. Konen sin familie er derimot (litt for) aktiv på dette. Så når man da er 12 stk (voksne+barnebarn) så er det omtrent et bursdagsbesøk i mnd bare på denne siden av familien. Jeg er ikke noe helsefreak, men når vi noen mnd går 2x i bursdag (og noen av dem hadde hatt godt av litt mindre kake (diabetes 2)) så synes jeg det er nok, både tid, mat og feiring. Jeg inviterer ikke til min bursdag, jeg vil heller ha fri 4 timer enn svigers på besøk. m40 Anonymkode: 6600a...7bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå