Gå til innhold

Mattips til ei som ikke har matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går nå igjennom en tøff periode i livet mitt. Noe som har gjort at jeg nå har mistet helt matlyst. Jeg kaster opp etter å ha spist. Klarer kanskje å spise en halv skive til frokost så spiser jeg ikke så mye mer. Drikker en del vann og cola. Men nå gikk jeg på vekta og fant ut at jeg har gått ned 5 kg på en uke. Begynner nå å bli slapp og svimmel jeg vet jeg må spise men alt vokser i munnen min og kommer opp igjen. 

Trenger råd til hva jeg kan begynne så smått med for å få opp matlysten

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du bulimi? 

Anonymkode: 5e88c...3b6

Skrevet

Nei. Har ikke hatt det. Er bare i en vanskelig periode i livet (kun vart i en uke) stressnivået er høyt og har gått på en psykisk smell

Skrevet
2 minutter siden, Erdettenavnetbrukt skrev:

Nei. Har ikke hatt det. Er bare i en vanskelig periode i livet (kun vart i en uke) stressnivået er høyt og har gått på en psykisk smell

Godt å høre at det «bare» har vart i en uke. Men samtidig så må du få i det noe. 

Sorter ting i hodet først, det du klarer og prøv så godt du kan å ha ting litt på avstand. Husk at ting du ikke kan gjøre noe med er ikke verdt bryet å bekjente seg for. Selvom det ikke alltid er like lett å tenke sånn. 

Ang mat så prøv å småspis litt hele dagen, start i det små og gå vidre på et fult måltid når du er klar for det. Eventuelt spis også gå deg en tur der det er masse folk. Da vil det kanskje sette en sperre for at du kaster opp.... eventuelt få noe kvalmestillende hos legen. 

Om du spiser middag til frokost eller omvendt spiller ingen rolle. Spis det du klarer eller tror du vil klare å få i deg. 

Eventuelt spis noe du alltid har likt siden du var barn, det vekker gode minner til livet igjen og sørger kanskje for at du spiser enda mer. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at det «bare» har vart i en uke. Men samtidig så må du få i det noe. 

Sorter ting i hodet først, det du klarer og prøv så godt du kan å ha ting litt på avstand. Husk at ting du ikke kan gjøre noe med er ikke verdt bryet å bekjente seg for. Selvom det ikke alltid er like lett å tenke sånn. 

Ang mat så prøv å småspis litt hele dagen, start i det små og gå vidre på et fult måltid når du er klar for det. Eventuelt spis også gå deg en tur der det er masse folk. Da vil det kanskje sette en sperre for at du kaster opp.... eventuelt få noe kvalmestillende hos legen. 

Om du spiser middag til frokost eller omvendt spiller ingen rolle. Spis det du klarer eller tror du vil klare å få i deg. 

Eventuelt spis noe du alltid har likt siden du var barn, det vekker gode minner til livet igjen og sørger kanskje for at du spiser enda mer. 

Tusen takk for svar. Tenker jeg skal prøve på det med små spising. Hvis ikke ting hjelper over helgen så kontakter jeg legen. 

Positivt er at jeg endelig har kommet ned de 5 kg jeg trengte for å komme på en bmi under 25🙈

Skrevet

prøv å småspis det du kan, og lag favorittmat selv om det kanskje ikke er den sunneste maten. 
Du kan også teste næringsdrikker fra apotek, for å få i deg nok næring. 
Har selv hatt perioder hvor psyken har gjort det vanskelig å få i seg nok mat, og da har jeg brukt næringsdrikker 1-2 ganger om dagen i tillegg til det lille av vanlig mat jeg har fått i meg. 

Anonymkode: fc386...05f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bulimi? 

Vet du egentlig hva bulimi er?

Anonymkode: ddcc6...5e5

Skrevet

Lag smoothie med f.eks avokado og havregrøt (prøv å gjøre den kaloririk. Når man ikke er sulten er det ofte "våt" mat som går ned, som smoothie :) Er helt vanlig å miste matlysten når man har nådd en aldri så liten psykisk smell, men prøv å gjøre det du spiser mest mulig kalori-rik.  

Skrevet

Matlysten kommer tilbake når den tøffe perioden er over, eller når som helst, av seg selv, så lenge du ikke har (pådratt deg) en spiseforstyrrelse. Et par ting du sier gjør meg litt bekymret, det at du kaster opp, selv om det ikke er provosert fram, og at du spør andre om hva du bør spise for å få opp matlysten. En uke med liten appetitt er greit, så liten appetitt at du er ned 5 kilo på en uke er ikke greit. Kontakt legen din.

Anonymkode: f1e0c...dde

Skrevet

Du bør absolutt kontakte fastlegen på mandag, for å få hjelp med denne tøffe perioden. Når det er så tøft at du kaster opp har du ganske mye stress i kroppen, og det er ikke sunt. Kanskje du trenger en sykmelding for at kroppen skal få mulighet til å hente seg inn igjen. Dersom problemene er mer langvarige kan det også være at du trenger henvisning til psykolog.

Jeg håper det blir litt bedre for deg snart:klemmer:

Anonymkode: 5f402...57a

Skrevet
21 timer siden, Shopaholic. skrev:

Lag smoothie med f.eks avokado og havregrøt (prøv å gjøre den kaloririk. Når man ikke er sulten er det ofte "våt" mat som går ned, som smoothie :) Er helt vanlig å miste matlysten når man har nådd en aldri så liten psykisk smell, men prøv å gjøre det du spiser mest mulig kalori-rik.  

Jeg som har god appetitt ble kvalm av den oppskriften. Vil det virkelig fungere for en som har mistet matlysten?

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som har god appetitt ble kvalm av den oppskriften. Vil det virkelig fungere for en som har mistet matlysten?

Forstår ikke helt hva du spør om nå, men prøv å få i deg noe så kommer matlysen tilbake etterhvert. Enig i noen over der i å gå til legen. Alltid greit med en liten blodprøve utredning, mangler i blodet kan også gi nedsatt matlyst. Lykke til ! :)

Skrevet
37 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Forstår ikke helt hva du spør om nå, men prøv å få i deg noe så kommer matlysen tilbake etterhvert. Enig i noen over der i å gå til legen. Alltid greit med en liten blodprøve utredning, mangler i blodet kan også gi nedsatt matlyst. Lykke til ! :)

Du siterte ikke meg. Jeg forstod hva du mente med havregrøt og avokado. Jeg vet hvor viktig det er å få i seg de riktige næringsstoffene. Har spist litt mer i dag og har ikke kastet opp. Har spist loff med nugatti og drukket en del smothies med frukt juice spinat olivenolje. 

Skrevet

Spurte om tips for det er oftere lettere å sette i gang når man leser det og får råd enn å sette i gang alene

Skrevet
6 minutter siden, Erdettenavnetbrukt skrev:

Du siterte ikke meg. Jeg forstod hva du mente med havregrøt og avokado. Jeg vet hvor viktig det er å få i seg de riktige næringsstoffene. Har spist litt mer i dag og har ikke kastet opp. Har spist loff med nugatti og drukket en del smothies med frukt juice spinat olivenolje. 

Nå ble jeg faktisk enda mer bekymret. Det er ikke riktigere eller viktigere næringsstoffer i avocado og havre, enn i annen mat. Det er viktig å få i seg alle næringsstoffer, men når du er syk og ikke orker mat i det hele tatt, er det viktigst å få i seg noe

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg faktisk enda mer bekymret. Det er ikke riktigere eller viktigere næringsstoffer i avocado og havre, enn i annen mat. Det er viktig å få i seg alle næringsstoffer, men når du er syk og ikke orker mat i det hele tatt, er det viktigst å få i seg noe

Trenger ikke å bli bekymret. Regnet med at det var eksempler jeg da. 

Skrevet

Hva er det beste du vet da? Spis det, kanskje det er lettere å holde nede. Spis det du liker aller best nå mens du er så langt nede appetittmessig.

Kyllingbiter i grønn salat med diverse grønnsaker er lettvindt og enkelt? Ikke tung og vanskelig mat. Pastasalat eller salat med reker og osteterninger?

Anonymkode: 91130...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...