Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke blir trekt om jeg velger å droppe pause

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen min sier jeg ikke blir trekt om jeg ikke tar pause hvis jeg jobber f eks 6t. Hvis jeg velger å ikke ha pause da blir jeg ikke trekt. Da får jeg betalt for å jobbe, isteden for å bli litt trekt for en halvtime pause. Stemmer dette?

Anonymkode: 62f35...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det høres vel rimelig ut? Ingen pause, intet trekk for det heller. 

Anonymkode: 975e1...d84

Skrevet

Arbeidsmiljøloven regulerer pauser. 

§ 10-9. Pauser

1. Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Glød skrev:

§ 10-9. Pauser

1. Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Så da blir jeg ikke trekt da

Anonymkode: 62f35...8ac

Skrevet
1 time siden, Glød skrev:

§ 10-9. Pauser

Jeg trodde det var minst 6 timer for å få krav på pause..? Står det spesifisert noe om hvor lang denne pausen skal være? Dersom dagen er mellom 5 1/2 og 8 timer. 

Skrevet
1 minutt siden, Sylveon skrev:

Jeg trodde det var minst 6 timer for å få krav på pause..? Står det spesifisert noe om hvor lang denne pausen skal være? Dersom dagen er mellom 5 1/2 og 8 timer. 

Det er en halv time pause man har rett på. Når jeg ikke får tatt pause på jobb får jeg selvsagt også betalt for denne pausen, men man må begrunne det hos oss da fordi det selvsagt blir dyrt for driften i og med at det går under overtid.

Anonymkode: c46eb...006

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en halv time pause man har rett på. Når jeg ikke får tatt pause på jobb får jeg selvsagt også betalt for denne pausen, men man må begrunne det hos oss da fordi det selvsagt blir dyrt for driften i og med at det går under overtid.

Anonymkode: c46eb...006

Nei, det er ikke før man har arbeidet i 8 timer at man har rett på 30 minutters pause. 30 minutter er ofte det vanlige, men arbeidstilsynet sier at pausen bør være på minst  20 minutter hvis man arbeider mellom 5,5 og 8 timer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...