Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #1 Del Skrevet 12. april 2005 Slik jeg har forstått det får man ikke overgangsstøtte om man har en 50/50 fordeling. Men er det ulike satser mellom 50/50 fordeling og 100% hos den ene av foreldrene? Hva kan man få med en 60/40 eller 70/30 deling f.eks? Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 12. april 2005 #2 Del Skrevet 12. april 2005 Spør på trygdekontoret, for de kan nok svare deg bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 12. april 2005 #3 Del Skrevet 12. april 2005 Dersom dere har avtalt delt bosted og meldt det til trygdekontoret så kan ingen motta overgangsstønad. Dersom dere imidlertid gjør det slik at en har hovedomsorgen mens den andre har samvær så vil den med hovedomsorg kunne få overgangsstønad. Hvis kravene for å motta det ellers er oppfylt. Samværet kan da f.eks. være 40 % (ca 6 av 14 dager) Det foretas ingen reduksjon i overgangsstønaden i forhold til samværet. Det gjøres kun i forhold til lønn (og muligens andre stønader, uten at jeg vet nok om den biten) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #4 Del Skrevet 12. april 2005 Tusen takk! er det slik, så kan dette løses mye bedre for alle parter:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #5 Del Skrevet 13. april 2005 Slik jeg har forstått det får man ikke overgangsstøtte om man har en 50/50 fordeling. Men er det ulike satser mellom 50/50 fordeling og 100% hos den ene av foreldrene? Hva kan man få med en 60/40 eller 70/30 deling f.eks? Takk! få få få......hvorfor skal det være så stor forskell på folk? med to små barn skulle jeg trenge utdannelse. Vi ar en inntekt fra mann. Tjener ikke fett og er borte 3 uker i gangen. Ikke noe hjelp å få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 13. april 2005 #6 Del Skrevet 13. april 2005 få få få......hvorfor skal det være så stor forskell på folk? med to små barn skulle jeg trenge utdannelse. Vi ar en inntekt fra mann. Tjener ikke fett og er borte 3 uker i gangen. Ikke noe hjelp å få. Det er deres eget valg at dere "bare" har en inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #7 Del Skrevet 13. april 2005 få få få......hvorfor skal det være så stor forskell på folk? med to små barn skulle jeg trenge utdannelse. Vi ar en inntekt fra mann. Tjener ikke fett og er borte 3 uker i gangen. Ikke noe hjelp å få. Trenger du en utdannelse, så må du ta det da. Jeg studerer også, og må forsøke å få endene til å møtes når det engang blir et brudd. Det er jo deres valg om bare en av dere skal jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #8 Del Skrevet 27. april 2005 Dersom dere har avtalt delt bosted og meldt det til trygdekontoret så kan ingen motta overgangsstønad. Dersom dere imidlertid gjør det slik at en har hovedomsorgen mens den andre har samvær så vil den med hovedomsorg kunne få overgangsstønad. Hvis kravene for å motta det ellers er oppfylt. Samværet kan da f.eks. være 40 % (ca 6 av 14 dager) Det foretas ingen reduksjon i overgangsstønaden i forhold til samværet. Det gjøres kun i forhold til lønn (og muligens andre stønader, uten at jeg vet nok om den biten) Puffer opp denne igjen og håper at Sissi eller andre som vet noe om dette kan svare. Vel, jeg dro på Trygdekontoret. Og der fikk jeg et strengt og surt svar om at 40% samvær var aaaalt for mye og helt uaktuelt om jeg skulle få innvilget overgangstønad. Jeg måtte bare søke om hva vi kunne tenke oss fikk jeg høre. Jeg forsøkte å si at det er litt vanskelig for oss å vite hva vi skal søke etter, når de ikke kan gi oss noen pekeoinne på hvor mye samvær han kan ha, uten at jeg ikke får overgangsstønad. Men det kunne hun da overhodet ikke hjelpe meg med, vi 'måtte bare søke og så se'. Er det noen av dere som VET om noen som har fått innvilget overgangstønad og at den andre parten har opp til 40 % samvær? Og er det slik som hun sa, at enten så har man full stønad eller ingen. Altså at man ikke kan ha en 60/40 eller 70/30 deling og få en avkorting av stønaden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #9 Del Skrevet 27. april 2005 Dama på trygdekontoret har vel f** ikke noe med hvor mye samvær barna har med faren?! Sålenge de har bostedsadr på deg, og du er den som har daglig omsorg, så har du krav på overgangsstønad. Så får dere heller bli enige om samværet senere. Evt la far ha vanlig samvær på papiret, men la han få ha f.eks 40 % samvær i praksis. Bidraget må gå gjennom trygdekontoret hvis du får overgangsstønad. Men det far betaler for mye kan du jo enkelt betale han tilbake uten at trygdekontoret vet det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #10 Del Skrevet 27. april 2005 takk for svar gjest.. Ja, vet damen var mildt sagt ufordragelig. Og sa at for at jeg skulle få overgangsstønad var det ikke mye mer enn 'vanlig' samvær han kunne ha med henne, som er annenhver helg, en dag pr 14 dag, noe ferie etc eller hva det nå enn er. 'Problemet' vårt er at vi ønsker at hun skal fortsette i barnehagen hun går i nå noen dager i uken..Og det betyr at far må offisielt kunne ha henne disse dagene. Kan det løses og at jeg får overgangstønad allikevel? Huff, det er ikke lett når man får null hjelp fra de som liksom skal hjelpe en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 27. april 2005 #11 Del Skrevet 27. april 2005 Kan du ikke prøve et annet trygdekontor?? Egentlig helt idiotisk - og jeg blir så sint når folk ikke kan jobben sin :evil: Jeg har ikke mottatt overgangsstønad selv, men av forskjellige grunner har jeg satt meg en del inn i regelverket rundt dette med barn og sånt. Mao: jeg forvalter definitivt ikke sannheten. Med alle disse forbehold så er det det jeg skrev i mitt forrige innlegg som gjelder. Dvs. at har du hovedomsorgen så har du det og da har du krav på de ekstra stønader som finnes, inkludert overgangsstønad. Jeg mener også at det ikke lenger er slik at innkreving av bidrag MÅ gå gjennom trygdekontoret hvis du mottar overgangsstønad. Dette bl.a. fordi ihht. nye bidragsregler så bør partene inngå private avtaler (det er gebyr hvis Trygdekontoret gjør det). Dermed har da ikke trygdekontoret som sådant noe med hvor mye samvær faren har. Dere kan jo uansett skrive hvilken avtale dere vil mht. samværet, det er jo to dager om de er fra tirsdag til torsdag eller fra fredag til søndag. Poenget må vel være at dere får til en ordning som passer dere - både mht. selve omsorgen for barnet og til det økonomiske. Vet ikke om du ble noe klokere - men ta deg en tur til aleneforeldreforeningens hjemmeside, de har mye informasjon om dette, og burde kunne hjelpe deg. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 27. april 2005 #12 Del Skrevet 27. april 2005 Dersom den ene forelderen mottar overgangsstønad, må barnebidrag gå gjennom trygdekontoret. Tror ikke de reglene er forandret, selv om det er kommet nye regler om bidrag. I mitt tilfelle sjekker trygdekontoret selv hvor mye jeg skal betale i bidrag, da faren til datteren min mottar overgangsstønad. Det er ikke han som har bedt om det. Jeg har heller ikke fått noe krav om å betale det gebyret man skal betale om man krever bidrag fastsatt av trygdekontoret. Det som ofte kan være et problem, er at om far tjener svært bra, og betlaer mye i bidrag, kan trygdekontoret beholde omlag 70% av bidraget, dersom mor mottar overgangsstønad. (Er ikke helt sikker på at 70% er riktig...) Se forøvrig brosjyrene fra trygdekontoret: http://trygdeetaten.no/Generelt/Pub/enslig...g_forsorger.pdf http://trygdeetaten.no/generelt/Pub/barneb...lebidrag_bm.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå