Gå til innhold

Kan han bli sagt opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min startet å jobbe i staten våren 2018 (fast ansatt), og det har vært mer vanskelig enn han trodde. Han føler ikke at han mestrer oppgavene, samtidig som han leverer innen fristene han blir gitt. Lederen har uttrykt at han ikke er fornøyd, og forventer mer. Nå sier lederen at han må vurdere underveis hvordan dette går. De skal ha samtaler hver 14. dag om dette. Er dette et tegn på at han kan få sparken? 

Vi venter forøvrig barn i mars.

Håper noen kan noe om dette, og har noen råd.

Anonymkode: a22ae...525

Skrevet

Man kan bli sagt opppå grunnlag av at man er uegnet for jobben.

Kanskje han trenger litt mer tro på seg selv?

• Liker 2
Skrevet

Det skal ekstremt mye til å miste jobben i staten, når den er fast og prøvetiden er ute. Så lenge det ikke er en lederstilling (høyt oppe). Og selvsagt at han mestrer jobben noenlunde og ikke gjør alvorlige feil. Det kan skje at han blir flyttet til en annen stilling, vær obs på at om den stillingen er forskjellig fra den gamle, spesielt om den kan anses som 'dårligere', så regnes det egentlig som oppsigelse og tilbud om ny stilling. Så han trenger ikke nødvendigvis å godta det. Akkurat dette er noe jeg har hørt om før i det offentlige, at de prøver å snike seg unna på den måten. 

Men slik du forteller det så høres det ut som den oppfølgingen han får er ment for å hjelpe ham til å mestre jobben bedre, mtp at han faktisk ikke har gjort noen store feil (såvidt vi vet) og han leverer innen frister. 

Uansett så vil jeg anbefale ham å melde seg inn i et fagforbund som passer. Sjekk karantenetiden de har for juridisk hjelp. Og han bør aldri signere på advarsler o.l. uten å ha sjekket hva det faktisk innebærer. 

Men jeg tror ikke dere trenger å bekymre dere så mye. 

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min startet å jobbe i staten våren 2018 (fast ansatt), og det har vært mer vanskelig enn han trodde. Han føler ikke at han mestrer oppgavene, samtidig som han leverer innen fristene han blir gitt. Lederen har uttrykt at han ikke er fornøyd, og forventer mer. Nå sier lederen at han må vurdere underveis hvordan dette går. De skal ha samtaler hver 14. dag om dette. Er dette et tegn på at han kan få sparken? 

Samboeren din bør uansett se etter ny jobb. Det er ikke godt for selvtilliten og stressnivå å ha en jobb man ikke mestrer. 

Det er en fair ting at ikke alle passer til alle jobber, og han har selv ansvar for sitt eget liv og sin egen lykke. Du unner vel mannen å ha det bra og føle seg verdsatt?

Jeg ser ikke noe godt utfall av denne situasjonen på lang sikt, tvert imot ringer alle varselbjeller. 

Han bør bare sette igang jobbsøking. Det er normalt ikke et problem for arbeidsgivere at han skal ha pappapermisjon ved årsskiftet heller. Ingenting å vente på!

Anonymkode: 247bc...22f

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke- han leverer innen fristen, men innholdet er da ikke bra?

Aarbeidsgiver må kunne dokumentere at de har hatt samtaler, og at de har gjort alt de kan for at din mann skal ha fått opplæringen han skal ha/fått mulighet til å rette opp det som tidligere ble sett på som «feil».

Som  Anim92 sier, så kan man miste jobben hvis man er uegnet, men her ligger bevisbyrden hos arbeidsgiver. 

Det skal mye til å si opp en ansatt og det er ikke noe automatikk at advarsler medførerer oppsigelse.

Hvis din mann blir sliten av jobben og ikke føler han mestrer, så ville jeg ha søkt på nye jobber.

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
På 22.2.2019 den 2.59, AnonymBruker skrev:

Startet å jobbe i staten våren 2018 ?.    Med andre ord så har han vert ansatt i snart eit år, og utover normal prøvetid.   Normalt  er prøvetiden på 6 mnd.  Dersom lederen har gjitt uttrykk for at  han ikkje er heilt fornøyd ,så bør lederen vera så voksen for sin oppgave at han kommer med en innrømmelse på hva de ikkje er fornøyd med.     Dersom din samboer møter på jobb til fastsatte tider og ellers skjøtter sine forpliktelser ellers ,  så  burde det ikkje vera grunn til bekymring for oppsigelser,men heller  snakk om en kompetansehevning som bedriften kanskje  kan vera behjelpeleg med.       

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
På 22.2.2019 den 3.59, AnonymBruker skrev:

Han blir kanskje omplassert, men ikke sagt opp.

Skrevet

Hvis en ansatt ikke mestrer oppgavene så har arbeidsgiver plikt til å veilede og å sørge for nødvendig opplæring /kursing. Høres ut som om det er det som skjer her.

Så lenge arbeidsgiver ikke har gjort noe i løpet av prøvetiden så har i praksis "toget gått" i forhold til oppsigelse. Stillingsvernet er sterkt, spesielt i staten, så jeg ville ikke vært bekymra i forhold til å bli oppsagt. Ville forøvrig organisert meg hvis jeg var han, da har han kompetent støtte hvis han skulle trenge det. 

• Liker 4
Skrevet

Det skal, som andre over her sier, svært mye til for at han blir sagt opp. Evt oppsigelse reguleres av statsansatteloven § 20 (se også § 22 osv).

Viktig: Siden han er ansatt i staten antar jeg det er en lokalt NTL-forening på hans arbeidsplass. Han bør melde seg inn der straks (ingen karantene siden det foreløpig ikke er noen "sak"). www.ntl.no NTL er en del av LO, og de har landets beste jurister på arbeidsrett dersom det skulle bli nødvendig.

(PS! Opplysningen om barnet er nok desverre irrelevant såfrmt det ikke er snakk om oppsigelse pga "virksomhetens forhold", §19)

Skrevet
På ‎22‎.‎02‎.‎2019 den 4.12, solmåneogstjerner skrev:

Det skal ekstremt mye til å miste jobben i staten, når den er fast og prøvetiden er ute. Så lenge det ikke er en lederstilling (høyt oppe). Og selvsagt at han mestrer jobben noenlunde og ikke gjør alvorlige feil. Det kan skje at han blir flyttet til en annen stilling, vær obs på at om den stillingen er forskjellig fra den gamle, spesielt om den kan anses som 'dårligere', så regnes det egentlig som oppsigelse og tilbud om ny stilling. Så han trenger ikke nødvendigvis å godta det. Akkurat dette er noe jeg har hørt om før i det offentlige, at de prøver å snike seg unna på den måten. 

Men slik du forteller det så høres det ut som den oppfølgingen han får er ment for å hjelpe ham til å mestre jobben bedre, mtp at han faktisk ikke har gjort noen store feil (såvidt vi vet) og han leverer innen frister. 

Uansett så vil jeg anbefale ham å melde seg inn i et fagforbund som passer. Sjekk karantenetiden de har for juridisk hjelp. Og han bør aldri signere på advarsler o.l. uten å ha sjekket hva det faktisk innebærer. 

Men jeg tror ikke dere trenger å bekymre dere så mye. 

Har du lenke/dokumentasjon på dette med å bli "flyttet til en dårligere" stilling i praksis er en oppsigelse og en ny ansettelse? :) Jeg er ikke TS, men spør for interessens skyld, da det er greit å vite mest mulig om sine rettigheter i det offentlige også. 

Anonymkode: 2abde...8c7

• Liker 1
Skrevet
På ‎22‎.‎02‎.‎2019 den 3.59, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet må jo lederen påpeke hva han mener skal forbedres. Det offentlige er på mange måter et rotete hus, der noen ledere kan slenge rundt seg med floskler som at "dette funker ikke", men uten å gå inn på hva man egentlig mener og hva som skal forbedres. Min erfaring med det offentlige tidligere er at man som arbeidstaker også må være offensiv, kalle inn til samtaler der man utarbeider dokumentasjon på hva som skal forbedres osv. Det er ikke noe arbeidsgiver automatisk gjør. 

Skrevet

Samtaler hver 14.dag er et signal for meg. Arbeidsgiver skal sikkert i gang med dokumentasjon som trengs før en saklig oppsigelse, så selv om det skal mye til å bli sagt opp er det absolutt ikke umulig. Det høres ut som, selvfølgelig basert utelukkende på det du skriver, at det er en god sjanse for at arbeidsgiver har tenkt til å si han opp. 

Han bør se seg om etter nye jobber så fort som mulig, bedre å si opp selv enn å bli sagt opp. Både for fremtidig cv og egen selvfølelse. 

Anonymkode: 0e27a...4bc

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lenke/dokumentasjon på dette med å bli "flyttet til en dårligere" stilling i praksis er en oppsigelse og en ny ansettelse? :) Jeg er ikke TS, men spør for interessens skyld, da det er greit å vite mest mulig om sine rettigheter i det offentlige også. 

Det kalles endringsoppsigelse. Du kan begynne å lese her

https://www.jusstorget.no/arbeidsgivers-endring-av-arbeidstakers-stilling-ved-styringsretten-og-ved-endringsoppsigelser/

Skrevet
På 22.2.2019 den 7.37, Mamma31 skrev:

Jeg skjønner ikke- han leverer innen fristen, men innholdet er da ikke bra?

Aarbeidsgiver må kunne dokumentere at de har hatt samtaler, og at de har gjort alt de kan for at din mann skal ha fått opplæringen han skal ha/fått mulighet til å rette opp det som tidligere ble sett på som «feil».

Som  Anim92 sier, så kan man miste jobben hvis man er uegnet, men her ligger bevisbyrden hos arbeidsgiver. 

Det skal mye til å si opp en ansatt og det er ikke noe automatikk at advarsler medførerer oppsigelse.

Hvis din mann blir sliten av jobben og ikke føler han mestrer, så ville jeg ha søkt på nye jobber.

Når det gjelder dokumentasjon på samtaler: er dette noe han må signere på for at det skal være "gyldig dokumentasjon"?

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtaler hver 14.dag er et signal for meg. Arbeidsgiver skal sikkert i gang med dokumentasjon som trengs før en saklig oppsigelse, så selv om det skal mye til å bli sagt opp er det absolutt ikke umulig. Det høres ut som, selvfølgelig basert utelukkende på det du skriver, at det er en god sjanse for at arbeidsgiver har tenkt til å si han opp. 

Han bør se seg om etter nye jobber så fort som mulig, bedre å si opp selv enn å bli sagt opp. Både for fremtidig cv og egen selvfølelse. 

Anonymkode: 0e27a...4bc

Er denne dokumentasjonen underveis noe min samboer må signere på for å være gyldig? Eller holder det at lederen hans har egne notater?

Skrevet

Jeg er en som liker å være og føler meg også som en ressurs, heller enn en byrde. Derfor har jeg alltid også søkt mot arenaer hvor jeg er det, følelsen av mestring og å vite at jeg gjør et godt arbeid er viktig, hadde jeg følt det motsatte så hadde jeg tatt affære umiddelbart. Hvorfor din mann ikke har skiftet jobb alt er for min del uforståelig, han føler seg som en byrde og arbeidsgiveren gir også uttrykk for at han er det, han er tydelig på feil sted og bør skifte jobb.

Skrevet

Hvis mannen din ikke klarer å gjøre jobben så forstår jeg ikke hvorfor han ikke ser seg om etter noe annet som han mestrer bedre? Må da være lite tilfredsstillende å gå på jobb hver dag og kjenne på at du ikke behersker oppgavene, ikke er på topp og attpåtil må ha ekstra oppfølging etter å ha vært der så lenge? 

Anonymkode: 6dd22...9f9

• Liker 1
Skrevet
På 22.2.2019 den 4.10, Anim92 skrev:

Man kan bli sagt opppå grunnlag av at man er uegnet for jobben.

Da har de en smal sak, for det burde de sett før prøveperioden var over

Anonymkode: 4a8ee...d9c

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder dokumentasjon på samtaler: er dette noe han må signere på for at det skal være "gyldig dokumentasjon"?

Han kan nekte å signere hvis han er uenig i dokumentasjonen (som ofte er et referat fra et møte). Ikke ofte jeg har opplevd det, men det skjer.

Skrevet
På 22.2.2019 den 4.10, Anim92 skrev:

Man kan bli sagt opp på grunnlag av at man er uegnet for jobben.

En blir ikke flinkere om en har mer tro på seg selv! 
Du kan jo forsøke å innbille deg selv at du er så god i langrenn og at du er så flink til å spille piano? Min spådom er at det ikke hjelper det aller minste, dine ferdigheter er akkurat som før.

Anonymkode: e6a21...149

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...