Gå til innhold

Å låne bunad frem til arv, ja/nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer sitter igjen med bunaden til hans avdøde mor, og han har sagt at jeg kan få bruke den til vi evt får ei fremtidig datter som arver den. Jeg rakk aldri å bli kjent med svigermor da dette skjedde før jeg møtte min samboer. Jeg har prøvd den på og passet helt perfekt, følte meg ganske nær svigermor på en litt spesiell måte. Jeg lurer vel bare på om det er akseptabelt å bruke den frem til en fremtidig datter kan arve den? Hva er deres meninger rundt det? Jeg vil ikke tråkke noen på tærne, provosere andre familiemedlemmer e.l med å bruke den, da lar jeg heller være :) 

Anonymkode: e51cf...410

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har vært sammen noen år, er seriøse og tenker livet ut, er det helt innafor. 

Anonymkode: 8f684...f9a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har vært sammen noen år, er seriøse og tenker livet ut, er det helt innafor. 

Anonymkode: 8f684...f9a

Vi har vært sammen i 2 år, men er unge voksne og etablerte :) 

Skrevet

Hadde svigermoren sagt noe spesielt om at den skulle til et fremtidig barnebarn? Hvis ikke, så kjør på når kjæresten din har sagt du kan bruke den. Men jeg ville nok ikke brukt den så mange ganger om den skal holde seg i så mange år til en fremtidig ufødt datter blir stor nok til å kunne bruke den. Veldig kjipt om du ødelegger den med slitasje eller rødvinsflekker nå da... 

Anonymkode: 0fe84...6cc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde svigermoren sagt noe spesielt om at den skulle til et fremtidig barnebarn? Hvis ikke, så kjør på når kjæresten din har sagt du kan bruke den. Men jeg ville nok ikke brukt den så mange ganger om den skal holde seg i så mange år til en fremtidig ufødt datter blir stor nok til å kunne bruke den. Veldig kjipt om du ødelegger den med slitasje eller rødvinsflekker nå da... 

Nei hun sa ingenting om den før ho gikk bort.. Måtte spørre samboer nå for sikkerhets skyld. Veldig godt poeng! Kommer til å skaffe egen bunad så fort som mulig :)

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei hun sa ingenting om den før ho gikk bort.. Måtte spørre samboer nå for sikkerhets skyld. Veldig godt poeng! Kommer til å skaffe egen bunad så fort som mulig :)

Ok :) Da syntes nok familien det bare er hyggelig at du bruker den. Bare vær forsiktig! :)

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Da syntes nok familien det bare er hyggelig at du bruker den. Bare vær forsiktig! :)

Det skal jeg!😊

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Sjølsagt er det innafor, du har jo fått lov til å låne den av han som eier den! Mora mi bruker bunaden til farmor, den er egentlig min, men jeg bruker mamma sin. Det har med størrelsen å gjøre. Det er helt fint.

Skrevet

Selvsagt er det helt greit. Du har fått lov av mannen din. Det skal godt gjøres å slite den ut ved at du bruker den 1-2 ganger i året. Selvsagt fikser du ting som evt går i stykker (nåler på søljer, flekker som må renses).  

• Liker 4
Skrevet

Bunader tåler masse bruk, og kan jo også repareres ved behov. Sikkert stas for datteren din med en bunad mamman har brukt også! Og plutselig ønsker kanskje datteren seg en helt annen bunad, man vet jo aldri. Kos deg! :)

• Liker 6
Skrevet

Du risikerer også å aldri få noen døtre, og dersom du gjør det, er det ikke gitt at hun vil ha bunad. Det tristeste er om den bare skal henge i et skap ubrukt. Bruk den og skaff deg heller ny dersom du faktisk får en datter og hun arver den. 

Anonymkode: 9dc8d...156

• Liker 10
Skrevet

Hva er problemet?

Skrevet

Ser ingen problemer her. Bare en fin tradisjon som går igjen i mange familier her til lands. Pass godt på den, puss sølvtøyet og oppbevar den hengende i linpose - kanskje kjøpe smykker som mangler, og gi det videre når den dag kommer. ❤️

Skrevet

Tusen takk for alle svar!😊 -ts

Skrevet

Tenk hvis du bruker den i ditt barns dåp, så fantastisk at farmor på en måte kan være litt med på en så spesiell dag. Eller kanskje også bruke den istedetfor en brudekjole når dere gifter dere? Da vil det jo bli enda mer spesielt for datteren din å få arve den. Heldig!  

Anonymkode: 83119...a53

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...