AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har aldri vært psykotisk før, men har vært psykisk syk hele livet og har schizofreni i genene. Jeg sliter med virkelighetsbrist. Jeg har en oppfatning om at det har skjedd ting som ikke har skjedd, f.eks at jeg plutselig har kledd av meg et sted hvor jeg ikke har gjort det. Så blir jeg usikker på om det har skjedd eller ikke, og tankekjøret er igang. Kledde jeg av meg? Kledde jeg ikke av meg? Har ikke svaret selv, men vet på en måte at det ikke har skjedd. Akkurat som om hodet prøver å lure meg til å tro på noe som ikke er sant. Hodet tuller med meg og setter meg i tankefeller hvor jeg ikke vet om jeg har utført noe eller ikke. Æsj, er bare litt bekymret for at dette kan være begynnende tegn på å «tippe over». Noen som kjenner seg igjen i dette? Jeg går i ukentlig behandling for traumer, og har vært utredet for omtrent alt. Ingen psykose eller schizofreni til nå, og jeg håper ikke det skjer heller, men disse tingene stresser meg. Noen som føler det likt? Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Kan nevnes at jeg ofte har en følelse av at folk er i fare når jeg er ute. Føler folk blir voldtatt, truet eller tar selvmord eller et eller annet, og kan få trang til å sjekke stedene hvor følelsen dukker opp, og det har aldri vært tilfelle at noe slikt har skjedd. Har bare en følelse av at det skjer noe «galt», og så får jeg en oppfatning om at det kan ha skjedd noe som ikke har skjedd. Har jeg sett det eller ikke? Så må jeg sjekke for å være sikker på at alt er greit. Ts Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Er du i en psykose skjønner du ikke at du er i en psykose og ville heller ikke skrevet her og lurt på det. Hilsen ei som har vært i akutt psykose to ganger med 24 års mellomrom. Anonymkode: dcdc1...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du i en psykose skjønner du ikke at du er i en psykose og ville heller ikke skrevet her og lurt på det. Hilsen ei som har vært i akutt psykose to ganger med 24 års mellomrom. Anonymkode: dcdc1...ee7 Det er jeg klar over. Jeg er ikke i psykose nå, men lurer på om dette kan være tidlige symptomer på noe som kan komme. Kjenner du deg igjen i noe av det jeg skrev? Anonymkode: 120fd...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over. Jeg er ikke i psykose nå, men lurer på om dette kan være tidlige symptomer på noe som kan komme. Kjenner du deg igjen i noe av det jeg skrev? Anonymkode: 120fd...3e7 Nei, ikke så kjent for meg. Jeg trodde siste gangen at en kjent forfatter hadde skrevet bøker om meg og at jeg kunne styre tid med tankene mine, trodde faren min var død, trodde andre kunne lese min tanker og mange andre bizzarre ting. Jeg lurte ikke så veldig, men trodde fast at det var slik så hadde ikke så mye tankekjør rundt det. Anonymkode: dcdc1...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Jeg tror det med at du ikke husker hva du har gjort kan være stress. Jeg også kan glemme helt merkelige ting, kan gå ut å ta en røyk, så må jeg lukte på hendene mine om jeg faktisk var ute å gjorde det eller om det bare var noe jeg tenkte på å gjøre. Kan gå opp trappen fordi jeg kommer på nor viktig jeg skal gjøre oppe, så går jeg opp og husker ikke hva jeg skulle gjøre. For min del kommer dette av stress og at jeg har tusen tanker i hodet hele tiden. Anonymkode: 78a4e...c18 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke så kjent for meg. Jeg trodde siste gangen at en kjent forfatter hadde skrevet bøker om meg og at jeg kunne styre tid med tankene mine, trodde faren min var død, trodde andre kunne lese min tanker og mange andre bizzarre ting. Jeg lurte ikke så veldig, men trodde fast at det var slik så hadde ikke så mye tankekjør rundt det. Anonymkode: dcdc1...ee7 Uff:(( det hørtes ikke greit ut. Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det med at du ikke husker hva du har gjort kan være stress. Jeg også kan glemme helt merkelige ting, kan gå ut å ta en røyk, så må jeg lukte på hendene mine om jeg faktisk var ute å gjorde det eller om det bare var noe jeg tenkte på å gjøre. Kan gå opp trappen fordi jeg kommer på nor viktig jeg skal gjøre oppe, så går jeg opp og husker ikke hva jeg skulle gjøre. For min del kommer dette av stress og at jeg har tusen tanker i hodet hele tiden. Anonymkode: 78a4e...c18 Ja, det kan godt være fordi skjer i forbindelse med angstrelaterte situasjoner hvor jeg føler et kontrolltap. Behandler kaller det likevel virkelighetsbrist, at jeg gjentakende ganger er plaget av tanker som prøver å lure meg til å tro på noe som ikke er sant. Ts Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 Vrangforestillinger er et av symptomene i psykose, men de første tegnene på psykose er som regel (muligens alltid?) hallusinasjoner visuelt eller hørselshallusinasjoner, stemmer, skygger, figurer, "hører" andres tanker. Jeg syns ikke det du beskriver er typisk for de vrangforestillingene man får i psykose. Det ligger nærmere paranoia enn psykose syns jeg, men det er bra at du er obs på det når du har psykiske problemer fra før og schizofreni i slekta, så nevn det for psykologen din det er nok lurt. Anonymkode: 2c1b9...041
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke så kjent for meg. Jeg trodde siste gangen at en kjent forfatter hadde skrevet bøker om meg og at jeg kunne styre tid med tankene mine, trodde faren min var død, trodde andre kunne lese min tanker og mange andre bizzarre ting. Jeg lurte ikke så veldig, men trodde fast at det var slik så hadde ikke så mye tankekjør rundt det. Anonymkode: dcdc1...ee7 Ja, dette derimot er veldig typisk psykose. Anonymkode: 2c1b9...041
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vrangforestillinger er et av symptomene i psykose, men de første tegnene på psykose er som regel (muligens alltid?) hallusinasjoner visuelt eller hørselshallusinasjoner, stemmer, skygger, figurer, "hører" andres tanker. Anonymkode: 2c1b9...041 Jeg opplevde ingen av disse symptomene. Anonymkode: dcdc1...ee7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vrangforestillinger er et av symptomene i psykose, men de første tegnene på psykose er som regel (muligens alltid?) hallusinasjoner visuelt eller hørselshallusinasjoner, stemmer, skygger, figurer, "hører" andres tanker. Jeg syns ikke det du beskriver er typisk for de vrangforestillingene man får i psykose. Det ligger nærmere paranoia enn psykose syns jeg, men det er bra at du er obs på det når du har psykiske problemer fra før og schizofreni i slekta, så nevn det for psykologen din det er nok lurt. Anonymkode: 2c1b9...041 Takk for svar. Ja, har ikke sett eller hørt noe rart. Det er bare tankene som er rare, forvirrende og plagsomme. Skal følge med. Godt å høre at dette ikke er så likt psykose. Får håpe jeg får bukt med symptomene får de evt skulle utvikle seg. Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har hatt de samme type følelsene og tankene som du beskriver, TS. Trodde også jeg var på vei til å miste virkelighetsbildet helt og havne i psykose, men det gjorde jeg ikke. Du kan nok ta det helt med ro. Anonymkode: ce817...050
himmeloghav Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over. Jeg er ikke i psykose nå, men lurer på om dette kan være tidlige symptomer på noe som kan komme. Kjenner du deg igjen i noe av det jeg skrev? Anonymkode: 120fd...3e7 Les om tips prosjektet. Der står det om tegn på begynnende psykose/schizofreni.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt de samme type følelsene og tankene som du beskriver, TS. Trodde også jeg var på vei til å miste virkelighetsbildet helt og havne i psykose, men det gjorde jeg ikke. Du kan nok ta det helt med ro. Anonymkode: ce817...050 Så godt å høre🙂 hvordan gikk det med deg til slutt? Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #16 Skrevet 22. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan godt være fordi skjer i forbindelse med angstrelaterte situasjoner hvor jeg føler et kontrolltap. Behandler kaller det likevel virkelighetsbrist, at jeg gjentakende ganger er plaget av tanker som prøver å lure meg til å tro på noe som ikke er sant. Ts Anonymkode: 120fd...3e7 tankene dine kjenner jeg igjen fra broren min som hadde det slik. Han sliter med tvangstanker. Det er mer det du har. Tvangstankene til broren min kom av angst, og at han hadde mye traumer fra barndommen. Det har 100% med kontroll å gjøre. Kontrollen man ikke hadde i barndommen blir veldig viktig for deg nå, så hjernen utvikler forskjellige måter å ha kontroll på. Og da blir det lett tvangstanker. Angst og kontroll er stikkordene her tror jeg, og pga det lager hjernen din rare teorier om at noen blir voldtatt her e.l. Fordi du antagelig ofte er i høyspenn?? Anonymkode: 919de...1d1 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #17 Skrevet 22. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vrangforestillinger er et av symptomene i psykose, men de første tegnene på psykose er som regel (muligens alltid?) hallusinasjoner visuelt eller hørselshallusinasjoner, stemmer, skygger, figurer, "hører" andres tanker. Jeg syns ikke det du beskriver er typisk for de vrangforestillingene man får i psykose. Det ligger nærmere paranoia enn psykose syns jeg, men det er bra at du er obs på det når du har psykiske problemer fra før og schizofreni i slekta, så nevn det for psykologen din det er nok lurt. Anonymkode: 2c1b9...041 Nei de første tegnene på psykose er ikke vrangsforestillinger og paranoia, det er depresjon, isolering, manglende motivasjon og søvnvansker som er de første tegnene!!! Anonymkode: 47cbe...cbf
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #18 Skrevet 22. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: tankene dine kjenner jeg igjen fra broren min som hadde det slik. Han sliter med tvangstanker. Det er mer det du har. Tvangstankene til broren min kom av angst, og at han hadde mye traumer fra barndommen. Det har 100% med kontroll å gjøre. Kontrollen man ikke hadde i barndommen blir veldig viktig for deg nå, så hjernen utvikler forskjellige måter å ha kontroll på. Og da blir det lett tvangstanker. Angst og kontroll er stikkordene her tror jeg, og pga det lager hjernen din rare teorier om at noen blir voldtatt her e.l. Fordi du antagelig ofte er i høyspenn?? Anonymkode: 919de...1d1 Ja. Dette henger nok sammen. Tusen takk for svar ts Anonymkode: 120fd...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #19 Skrevet 22. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei de første tegnene på psykose er ikke vrangsforestillinger og paranoia, det er depresjon, isolering, manglende motivasjon og søvnvansker som er de første tegnene!!! Anonymkode: 47cbe...cbf Jeg var stressa og høy i forkant av psykosen. Det jeg merket var at jeg var så sliten og hadde ikke lyst å sosialisere med noen enda vi var på ferie omgitt av mange hyggelige kjentfolk, sov dårlig, var irritabel, mistet matlyst og ville bare være i fred. Lå for det meste og sov på stranda og måtte manne meg opp når vi sku ut å spise mange på kvelden. Hadde store problemer med å følge med på samtaler og hadde det ikke koselig med mange rundt meg. Veldig vondt. Anonymkode: dcdc1...ee7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå