Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er gift med en gresk mann og vi har en sønn vi funderer navn på. Hvordan høres det greske Sotiris ut til dere i tillegg til et norsk mellomnavn? Sånn rent estetisk, da. Spent på tilbakemeldinger! 

Anonymkode: 22006...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med greske navn som brukes mye i Norge da? Andreas f.eks.?

Eller så er latin en grei mellomting. Magnus er fint.

Anonymkode: 618d3...1ea

Skrevet

Sotiris.... Ikke stygt, men tenker jo veldig på «sot» da. Og på den egyptiske guden Osiris.

Jeg hadde personlig valgt noen litt mer «midt i mellom» norsk og gresk som hovednavn, dersom dere bor i Norge. Det finnes jo guttenavn som fungerer godt på begge språk. Jeg har aldri møtt en Sotiris før, men det høres jo veldig lite norsk ut. Ikke sikkert det er så kjekt å være «utlending» hele tida?

Anonymkode: ab167...aed

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde valgt noe mer "vanlig" i begge land, og heller evt brukt Sotiris som fornavn nr 2.

Aleksander og Andreas kjenner jeg som har gresk mamma. De navnene funker flott begge steder. Om dere skal bo i Norge er det greit at navnet er kjent i Norge også. 

• Liker 2
Skrevet

Sotiris er ikke et navn jeg ville brukt selv. Synes ikke det høres noe fint ut. Men det er ikke fordi det kommer fra en annen kultur. Det er på lik linje med at jeg ikke liker navnet Asbjørn feks. Ser ikke noe problem med navnet fordi det ikke er vanlig. Uvanlige navn er bare fint det. 

Anonymkode: 3de63...15c

Skrevet

Når sønnen min gikk i b.hagen var det en liten gutt der som het Sofus. Synes det er et koselig navn som ikke er så uvanlig i Norge, selv om det er av gresk opprinnelse. Kan jo evt. også skrives Sophus.

• Liker 3
Skrevet

Hva med Nikolas, Matthias eller Sophus? De er greske, men vil ikke skille seg ut i barnehage eller på skole. Bare litt annerledes skrivemåte enn den norske.

Skrevet

Hva med Mohammed? Et godt brukt navn i Norge som tillegg er internasjonalt.

Anonymkode: 31db8...5dd

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Mohammed? Et godt brukt navn i Norge som tillegg er internasjonalt.

Anonymkode: 31db8...5dd

Mohammed er veldig fint, men ikke gresk da.. tror ts ville ha greske forslag:) 

Sotiris har jeg aldri hørt før, men funker absolutt. Jeg tror jeg ville hatt det som et klingende mellomnavn til et "norsk" navn man kan bruke både her og i Hellas, men da er kort navn. 

Anonymkode: 535d8...37b

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere bor i Norge, velger dere et norsk navn.

Anonymkode: e14e2...689

• Liker 2
Skrevet

Hørtes ut som en kjønnssykdom. 

Anonymkode: 200b7...b8c

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mohammed er veldig fint, men ikke gresk da.. tror ts ville ha greske forslag:) 

Sotiris har jeg aldri hørt før, men funker absolutt. Jeg tror jeg ville hatt det som et klingende mellomnavn til et "norsk" navn man kan bruke både her og i Hellas, men da er kort navn. 

Anonymkode: 535d8...37b

Mohammed er faen ikke fint, hahaha. 

Anonymkode: 618d3...1ea

Skrevet

Ser bare for meg en person med sot i ansiktet. Ikke var det fint heller.

Anonymkode: 1ff87...41d

• Liker 1
Skrevet

Ikke et godt navn på norsk. Velg heller noe som fungerer på begge språk. Alexander, Sokrates, Claus, Filip... Google er din venn, og det er ingen vits i å gi barnet et navn som bare fungerer på det ene språket når det finnes så mange som passer i begge land. 

Skrevet

Ikke for å være slem, men det er ikke lenge siden jeg leste innlegg fra en jente med utenlandskklingende navn som sleit voldsomt med å bli innkalt på jobbintervju. Helt til hun sendte inn en med norsk fornavn (falskt).... da ble hun kalt inn plutselig for første gang.

Det ER litt rasisme ute og går. En person med et norskklingende navn i Norge, vil ha større sjanser på jobbmarkedet enn "Sotiris". Det tror jeg dessverre er rett.

Velg et norsk navn som kan brukes i Hellas også. Andreas er foreslått ovenfor her, og det er jo perfekt?

Anonymkode: db135...65b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker også på "sot". Har aldri hørt navnet før, men det slår meg ikke som et pent navn jeg gjerne vil bruke. I alle fall ikke som første fornavn

Anonymkode: 8c09a...816

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere bor i Norge, velger dere et norsk navn.

Anonymkode: e14e2...689

kom med forslager, ikke krav :) 

Skrevet

Alle bibelske navn funker vel.

Anonymkode: 2b7d6...82e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...