Gå til innhold

Er det aldri kontroller i de selvbetjente kassene i matbutikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går alltid i selvbetjente kasser og har aldri opplevd å bli kontrollert. Men i dag skulle jeg ha skalldyr(en av de dyrere sortene) og måtte lete litt for å finne den helt rette typen. Så slo det meg. Hva hvis jeg hadde slått inn at hummer var reker? Eller at kongekrabbe var epler eller poteter? 🤔 Hadde jeg kunnet spasere ut derfra med et kilo hummer til 19,90 liksom? 🙈 Jeg er ingen tyv så det er jo uaktuelt. Men lønner disse kassene seg? Opplever ikke butikken mye svinn på denne måten? Finnes det noe system som "avslører" feil vare ol?

Anonymkode: 2e51f...a4c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På obs har det vert kontroll 2 ganger når jeg har vert i kassen. Tror det er etter x antall ganger så sier kassen fra at det må bli kontroll :)

Anonymkode: 722e2...c61

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg handler nesten daglig på en ved jobben. Opplevd kontroll én gang på et par år.

handler og med shopexpress på obs. Sjeldent kontroll, men når det først skjer så skjer det mange ganger på kort tid. Eller hvis man kjøper alkohol/tobakk. 

Anonymkode: bdcde...ca3

Skrevet

Det kan plutselig bli kontroll. Jeg fikk kontroll en gang når jeg skulle scanne strekkoden på kvitteringen. Da gikk vi gjennom varene og sjekket mot kvittering, samtidig fikk jeg ett skrapelodd for bryderiet.

Så i praksis kan du fint kjøpe hummer til eplepriser ja.

• Liker 3
Skrevet

Jeg så en studie en gang om at det er mindre svinn ned selvbetjente kasser enn ellers. Folk er stort sett ærlige og redd for å bli tatt i tyveri. Om kasserer slår feil inn så er det færre som sier ifra. Og de følger også med til en viss grad  

• Liker 10
Skrevet

Dersom det står en ansatt i nærheten er det X% sjangse for kontroll når du går ut

Står det ingen i nærheten tror jeg det aldri er kontroll.

Anonymkode: 3e56c...87b

Skrevet

Jeg leste en artikkel om dette. Det var ikke blitt mer stjeling men det var fremdeles like mye som før. 

De filmer også med kamera som de har i butikkene og finner ut hvem som stjeler på disse selvbetjente kassene. Tror de holder ekstra god oversikt over den personen som har stjålet før i den selvbetjente kassen. 

Så det er litt mer komplisert enn å bare slå inn en billigere vare. 

Og det er stjeling. 

Det har vært kontroll to ganger når jeg har handlet i dem. Jeg pleier bare å handle i de. 

Anonymkode: 9b91f...6fd

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det ofte er ansatte som svimer rundt de ubetjente kassene, men vet ikke hvor mye de egentlig får med seg. Leste et sted om en butikk med selvbetjente kasser (husker ikke om det var i Norge eller utlandet) der de hadde oppdaget at det ble registrert solgt ekstremt mye gulrøtter, mye mer enn de hadde på lager, så der var det tydeligvis noen som hadde funnet en måte å svindle på. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det står en ansatt i nærheten er det X% sjangse for kontroll når du går ut

Står det ingen i nærheten tror jeg det aldri er kontroll.

Anonymkode: 3e56c...87b

Jo, noen blir automatisk trukket av maskinen for kontroll. Du kommer deg ikke videre på skjermen og må vente på en ansatt. 

Anonymkode: 9b91f...6fd

• Liker 5
Skrevet

Jeg går omtrent alltid på selvbetjening om den muligheten finnes. Har nok flere hundre handler på selvbetjening i matbutikk. Men den eneste gangen jeg ble utsatt for kontroll var en gang på ikea. Det har jeg handlet ca ti ganger uten å bli kontrollert. 

Men de følger nok litt med utenom den offisielle kontrollen også. 

Skrevet

Trodde de filmet og fulgte med fra et vaktrom jeg. 

Anonymkode: eda72...4f9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Trodde de filmet og fulgte med fra et vaktrom jeg. 

Nei, det gjør de absolutt ikke. Haha, tror du virkelig at butikkene har egne ansatte som sitter og følger med??

Anonymkode: 976b3...f98

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker Shop Express på Obs flere ganger i uken. Systemet plukker meg ut til kontroll i ny og ne, og jeg må da gå til en egen "kontrollkasse" der systemet ber om kontroll av 4-5 varer. Noen ganger går det flere uker mellom hver kontroll, andre ganger bare et par dager. Det er (nesten) alltid ansatte i området rundt disse kassene, både for å hjelpe kundene, holde litt oppsyn og kontrollere alder ved ølkjøp. 

Det burde nok være ganske enkelt å jukse på priser og varer, men jeg regner med at kontrollene ville blitt litt hyppigere om du plutselig fikk en kontroll med feil på. Og om det var mye feil spørs det vel om man ikke kunne fått litt trøbbel ... 

Anonymkode: 62d08...8b4

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde nok være ganske enkelt å jukse på priser og varer, men jeg regner med at kontrollene ville blitt litt hyppigere om du plutselig fikk en kontroll med feil på. Og om det var mye feil spørs det vel om man ikke kunne fått litt trøbbel ... 

De lagrer ikke personopplysninger på den måten, det er ulovlig og ikke mulig å gjennomføre teknisk heller.

• Liker 1
Skrevet

Min mor blir alltid kontrollert på Obs når hun har pantelapper. Det skjer hver gang. Andre som også opplever det?

Jeg bruker alltid selvscanning på Meny og Ikea, og har aldri blitt kontrollert. Men å slå inn bakervarer uten strekkode på Meny er nesten håpløst, selv for meg som har jobbet i NorgesGruppen og vet hva varene heter.

Anonymkode: 9db11...5f9

Skrevet

Ble plukket ut i kontroll ofte for sånn et år siden. Men det siste året så har det vært kanskje 3-4 ganger. Og jeg handler så å si hver dag nesten hos mega som er min nærbutikk og hos bunnpris til lunsj 5 dager i uken. Bruker selvbetjent hos begge, alltid selvbetjent. Har stusset litt på at det har vært få kontroller det siste året. 

Anonymkode: 00bf3...cfe

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lagrer ikke personopplysninger på den måten, det er ulovlig og ikke mulig å gjennomføre teknisk heller.

Teknisk burde det være en veldig enkel sak, siden handelen er koblet mot medlemskortet. Men ang. lovligheten har du nok et godt poeng. 

Anonymkode: 62d08...8b4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør de absolutt ikke. Haha, tror du virkelig at butikkene har egne ansatte som sitter og følger med??

Ja, det skulle man da tro. De sparer mange utgifter på å ha færre ansatte i kassa, så da taper de ikke akuratt noe på å ha en kontrollør som følger med på skjermene på vaktrommet. Kameraene er jo der uansett, robotkasser eller ei. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble sjekket på Obs en gang. Det var antakeligvis fordi jeg hadde lagt fra meg strekkodeleseren et sted, og svima rundt i fem minutter for å lete etter den.

Anonymkode: 6e060...02e

Skrevet

På obs er det noen ganger noen som sitter å titter på skjermene på bakrommet (hos oss), en ansatt, vakt eller en fra securitas. Men ikke konstant. Men vi har også X antall sivile som "handler" for å følge med. Guri Malla hvor mange butikktyveri som blir tatt hver dag.....

Shop-ekspress er risky, men vi har en god del kontroller. Hører daglig "nå igjen..!!!", Men tror nok folk er generelt frekk nok til å scanne feil med vilje.

Anonymkode: 18bbb...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...