Fame Skrevet 21. februar 2019 #1 Skrevet 21. februar 2019 Min vakre herremann har vært og yppet seg, tror jeg. Jeg tok han med til dyrlegen på mandag da jeg så han hang veldig på øyet. Der oppdaget de et noe dypt sår over øyet. De renset det og jeg fikk resept på metacam og kjøpte meg klorhexidin til sårstell. Nå har jeg gitt han metacam daglig og sårstell daglig og i dag sprakk en byll under såret og rundt 10 liter (nesten) illeluktende gul gugge kom ut. Tror jeg fikk pressa ut alt. Er det noen som har hatt sår på katt som har vært betent og vet ca hvor lang tid jeg kan regne med at det tar før det gror? For ordens skyld; jeg har ringt dyrlege i dag etter at jeg fikk ut infeksjonen. Takk på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 På mine katter har det pleid å ta en liten uke, som regel. Kommer litt ann på str på såret, og om det får være i fred. Fikk pusen din antibiotika? Det burde den få ved bittskader. Anonymkode: cf5ed...126
solmåneogstjerner Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Det kommer helt an på hvor stort såret er og hvor ille betennelsen er. Pluss selvsagt i hvor stor grad katten klarer å la det være i fred. Kan være et par dager eller mye mer. Men fortsett å rense og ta kontakt om det ikke er bedre om noen dager (eller om det blir verre) God bedring til pus!
Fame Skrevet 21. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På mine katter har det pleid å ta en liten uke, som regel. Kommer litt ann på str på såret, og om det får være i fred. Fikk pusen din antibiotika? Det burde den få ved bittskader. Anonymkode: cf5ed...126 Nei, jeg spurte, men de sa at de aller høyeste grad vil unngå det for å unngå resistens. Jeg skulle ta kontakt igjen til mandag hvis det ikke ble bedre så de kunne se på han igjen og vurdere. 1
Fame Skrevet 21. februar 2019 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Det kommer helt an på hvor stort såret er og hvor ille betennelsen er. Pluss selvsagt i hvor stor grad katten klarer å la det være i fred. Kan være et par dager eller mye mer. Men fortsett å rense og ta kontakt om det ikke er bedre om noen dager (eller om det blir verre) God bedring til pus! Takk! Han synes ikke det er noe særlig, men han er veldig tålmodig selv om jeg under sårstell nesten sitter på han for å holde han fast 1
Fame Skrevet 21. februar 2019 Forfatter #6 Skrevet 21. februar 2019 Sånn ser det ut akkurat nå. Tenkte å ta med en liten skalpell fra jobb i morgen så jeg får tatt bort den lille fliken med død hud som henger der. Ser ganske rent ut, synes jeg da ^_^
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #7 Skrevet 21. februar 2019 48 minutter siden, Fame skrev: Sånn ser det ut akkurat nå. Tenkte å ta med en liten skalpell fra jobb i morgen så jeg får tatt bort den lille fliken med død hud som henger der. Ser ganske rent ut, synes jeg da ^_^ Har flere ganger hatt slik på min katt i ansiktet. Det der tror jeg kommer til å være fint i løpet av en ukes tid. Anonymkode: cea23...959
Fame Skrevet 21. februar 2019 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har flere ganger hatt slik på min katt i ansiktet. Det der tror jeg kommer til å være fint i løpet av en ukes tid. Anonymkode: cea23...959 Godt å høre! 😄
Oppgitt78 Skrevet 21. februar 2019 #9 Skrevet 21. februar 2019 Når verken først er ute, så pleier dette å ordne seg ganske så raskt. Det er nesten utrolig hvor mye puss som kan oppstå i pus.. 😬 Rens det med jevne mellomrom, og følg med på utviklingen. Lykke til! 👍
Fame Skrevet 21. februar 2019 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2019 Fant et sår til.. Tror kanskje et stort dyr har klart å sette én hjørnetann på hver side av øyet hans
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #11 Skrevet 21. februar 2019 3 timer siden, Fame skrev: Fant et sår til.. Tror kanskje et stort dyr har klart å sette én hjørnetann på hver side av øyet hans Det der blir nok også bra. Ville tatt en sjekk over resten av kroppen for sikkerhetsskyld, får katten byll andre plasser kan de bli veldig syke. Min katt har et par ganger fått byll nesten så stor som et egg og da har katten blitt veldig syk og har vært nødt til å dra til veterinær for å åpne byllen. Anonymkode: cea23...959
Brunhilde Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 Så bra at du fant det andre såret også, så kan du holde øye med det. Problemet med denne typen sår er jo at de går dypt, slik at de gror på overflaten mens infeksjonen vokser i bunnen av såret. Jeg har hatt et par katter med skikkelig store "byller" som dyrlegen har tømt, men jeg har også opplevd sår som din katt har. Jeg pleier å "presse" ut verken og smøre med Fucidin, det har jeg hatt hell med selv om det er noe griseri. Tror katten din har valgt seg et godt hjem - god bedring til den! 1
solmåneogstjerner Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 Synes ikke det ser så ille ut på bildene. Men som andre sier, sjekk nøye om det er flere sår og rens og følg med på alle sammen. Ikke bruk skalpell for å fikse noe, om ikke du har spesiell kunnskap og erfaring. Overlat det til dyrlegen. 1
Fame Skrevet 22. februar 2019 Forfatter #14 Skrevet 22. februar 2019 3 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Synes ikke det ser så ille ut på bildene. Men som andre sier, sjekk nøye om det er flere sår og rens og følg med på alle sammen. Ikke bruk skalpell for å fikse noe, om ikke du har spesiell kunnskap og erfaring. Overlat det til dyrlegen. Jeg er sårkontakt på avdelingen min som sykepleier 1
solmåneogstjerner Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 5 timer siden, Fame skrev: Jeg er sårkontakt på avdelingen min som sykepleier Å ok, da vet du sikkert hva du driver med! 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå