Gå til innhold

Hvor mye skal min datter betale hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som mor har en inntekt på 20 tusen utbetalt i mnd nå mens jeg går på skole med deltidsjobb og studielån. Min datter på 18 år som bor hjemme har nå endelig fått barnebidrag fra sin pappa på 10 tusen i mnd da han tjener ganske bra. Hvor mye burde hun betale hjemme? Jeg har ingen snøring og vil gjerne vite litt hva dere har av meninger rundt dette :) Vi har boutgifter på 9500 i mnd og ikke mye gjeld utenom bortsett fra bilutgifter.

Anonymkode: b55ea...771

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebidrag som 18-åring? 🤔

Anonymkode: 8b59c...18c

• Liker 11
Skrevet

Jeg har aldri måttet betalt hjemme, men forstår situasjonen din mtp at du studerer nå. Å så bra at datteren din får bidrag, regner med han ikke har betalt siste årene? Eller en avtale mellom dere? Hadde også ei venninne som fikk barnebidrag så lenge hun studerte. 

Men hvis hun betaler litt for mat og strøm så burde det vel være greit?

Anonymkode: 04a2a...e84

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnebidrag som 18-åring? 🤔

Anonymkode: 8b59c...18c

Så lenge hun går på vgs så får hun det i inntil 2 år etter fylte 18 år.

• Liker 18
Skrevet

Så lenge hun går på skole ville jeg ikke krevd noe annet en at hun hadde betalt egne regninger (feks telefonregning) og kjøpt ting selv hvis hun hadde ønsket noe ekstra i skapene utenom vanlig mat. Skulle jeg absolutt fått det for meg at jeg skulle krevd husleie fra mitt eget barn som knapt nok er blitt myndig så ville jeg satt det på en sparekonto til henne. 

Anonymkode: 8a2d8...ee9

• Liker 28
Skrevet

Ville tatt litt betalt for utgifter som mat og strøm slik at dere deler på dette, samt at hun betaler regninger (mobil osv) og forbruket sitt selv. Utover det ville jeg ikke tatt husleie av henne nei.

Skrevet

Dette var jo en ganske voldsom situasjon mtp at du har så lav inntekt og hun får så høyt bidrag. Du fikk vel noe lignende i bidrag når hun var under 18? Bidraget er ment å dekke den andre forelderens del av boutgifter, mat, klær osv. 

Jeg synes det er riktig om du sier at hun skal betale 4000 i mnd i leie, mat og strøm. Kanskje jeg ville satt 1000 av dem på BSU for henne. Og at hun betaler for egne klær og fritidsaktiviteter. 

Hun trenger ikke 10000 i lommepenger uansett. 

• Liker 22
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg som mor har en inntekt på 20 tusen utbetalt i mnd nå mens jeg går på skole med deltidsjobb og studielån. Min datter på 18 år som bor hjemme har nå endelig fått barnebidrag fra sin pappa på 10 tusen i mnd da han tjener ganske bra. Hvor mye burde hun betale hjemme? Jeg har ingen snøring og vil gjerne vite litt hva dere har av meninger rundt dette :) Vi har boutgifter på 9500 i mnd og ikke mye gjeld utenom bortsett fra bilutgifter.

Kanskje på tide at hun flytter ut?

Anonymkode: 3eb51...610

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok ikke krevd penger, men at hun må spare og kjøpe klær, mobilregning, lommepenger selv. 

• Liker 6
Skrevet

En skoleelev skal i utgangspunktet ikke betale noe for å bo hjemme, men slik jeg forstår det går barnebidraget nå direkte til henne siden hun har blitt myndig ? Kall meg smårar, men etter min mening burde da hele beløpet tilfalle deg, og du burde gi henne lommepenger (tilsvarende hva andre ungdommer får nå til dags) 

Dersom du hadde hatt noe til overs hadde jeg satt det inn på en sparekonto i eget navn øremerket egenkapital til bolig for datteren din. 

Å la en tenåring ha for mye lommepenger mellom hendene er å gjøre de en bjørnetjeneste. Jeg snakker av erfaring, for det er TØFT å skulle gå fra å ha råd til å sløse, reise og kose seg til å sitte der med en gjennomsnittlig inntekt, bolig-og billån, studielån og barn. De forresten voksne har 10 000,- å bruke på seg selv i måneden, i alle fall ikke i etableringsfasen, så egentlig syntes jeg det er en uting at hun får så høyt bidrag direkte fra far. Setter du «husleien» for høyt får hun det vel bare for seg at hun skal flytte for seg selv, så her ville jeg faktisk sagt at xxxx skal tilfalle deg for boutgifter og resten skal settes inn på en sparekonto (i ditt navn!) øremerket bolig. 

Anonymkode: 56b3d...98a

• Liker 17
Skrevet

Dere som skriver at dere ikke vil la barna betale for å bo hjemme; synes dere virkelig det er ansvarlig å la en 18 åring som kanskje ikke er vandt til å håndtere slike summer disponere hele 1000 i lommepenger? Å  sløse bort 10000 i mnd på  sminke, klær, kafe, kino og uteliv er de færreste forunt. Som student vil hun måtte gå veldig ned i forbruk. 

Hva med å benytte anledningen til å lære henne å styre økonomien sin?

Hadde jeg vært i denne situasjonen tror jeg jeg hadde krevd at hun betalte rundt 4000-5000 i husleie, mat, strøm osv. Hadde så spart  en del av beløpet for henne til bolig eller andre ting. I tillegg hadde jeg krevd at hun betalte egen mobil, klær og fritidsaktiviteter + sparing til større ting.

Noe av det aller viktigste man kan lære barna er ansvarlighet i forhold til forbruk, sparing og penger.

Å la en 18 åring leve livets glade dager i et år eller to, før hun bli student og må klare seg med mye mindre kan være starten på en alvorlig økonomisk katastrofe.

Hadde selvfølgelig sett an barnet, et av mine barn er veldig fornuftig og hadde sikkert klart å styre pengene selv på en god måte. Andre barnet derimot er en helt annen historie, og jeg hadde aldri latt han disponere en slik sum på egenhånd.

• Liker 15
Gjest BearMama
Skrevet

Barnebirdraget skal gå til å dekke utgifter i forbindelse med hus, mat, klær, fritidsaktiviter osv. Ikke for at hun skal ha 10.000 i mnd å leke med.

Hadde bedt om 7000. Hun kunne hatt 3000 i lommepenger i mnd, og resten bruker du på utgifter og setter inn på sparing.

Skrevet

Jeg hadde krevd ca 6000 kr, og da spart halvparten til henne, og resten til mat osv. Så må hun selv betale busskort, klær, sosialt osv.

Anonymkode: f9ae4...a8e

• Liker 1
Skrevet

Jeg glemte en ting: jeg foreslo 4000 til deg, og at hun betaler alt personlig selv. Hun vil da ha 6000 i mnd. Noe av dette må selvsagt spares! Om hun ikke klarer det så bør du be henne betale mer til deg. 

Gjest Nina1975
Skrevet

Hadde krevd at hun betalte egne regninger, busskort ol og at hun sparte minst 6000 kr i mnd (egenkapital til bolig) om hun ikke hadde gjort det, hadde jeg tatt de 6000 kr i «husleie» og spart for henne. Å venne seg til å ha 10.000 i spennepenger i mnd kan bare gå galt.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide at hun flytter ut?

Anonymkode: 3eb51...610

Ja for Guds skyld. Her i Norge kaster vi ut ungdommen så snart de er 18. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Iflg SIFO bruker en ung kvinne ca 2300 kr i mat i måneden. Kanskje du kunne kreve det av henne, så har du ikke utgifter til mat i det minste? Resten av pengene hennes bruker hun selv og bør gå til mobil, busskort og klær og fornøyelser.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Iflg SIFO bruker en ung kvinne ca 2300 kr i mat i måneden. Kanskje du kunne kreve det av henne, så har du ikke utgifter til mat i det minste? Resten av pengene hennes må gå til mobil, busskort og klær og fornøyelser.

Og sparing vil nå jeg si da 😛 

Skrevet
9 minutter siden, Nina1975 skrev:

Hadde krevd at hun betalte egne regninger, busskort ol og at hun sparte minst 6000 kr i mnd (egenkapital til bolig) om hun ikke hadde gjort det, hadde jeg tatt de 6000 kr i «husleie» og spart for henne. Å venne seg til å ha 10.000 i spennepenger i mnd kan bare gå galt.

Jeg ville ikke latt henne spare selv! 

Da har TS null kontroll over om hun faktisk sparer, og disse pengene forsvinner lett når det er russetid/venninnene vil på heisatur til syden/hun bare «mååå ha den nyeste designerveska» osv. 

TS bør spare disse pengene for henne i sitt eget navn, og ikke overføre de til datteren før hun skal kjøpe bolig og trenger egenkapital. 

Hilsen en som både blåste bort alt av sparepenger og forskudd på arv øremerket bolig på reiser, designersko og dill da hun var ung. Skammer meg fortsatt litt over at foreldrene mine måtte gi meg en stor sum i forskudd på arv på nytt slik at jeg kunne få kjøpt meg bolig da jeg var godt over 30... Å gi en tenåring mulighet til å sløse er å gjøre de en bjørnetjeneste, da de færreste er modne nok til dette. 

Anonymkode: 56b3d...98a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...