AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #1 Skrevet 21. februar 2019 Hei! Hva gir dere toåringen å spise av næringsrik mat? Andre mattips som er enkelt å lage og sunt?:) Her går det mye i brødskiver, grøt, bananlapper, banan og appelsin.. Trenger egentlig er tips til grønnsaker i forskjellige former:) Anonymkode: e9afa...177
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 Jeg lager «maisgrøt». Koker mais med litt smør og kjører den i blenderen. 2-åringen elsker det! Anonymkode: 824e4...629
Surriball Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Toåringen min elsker kokte grønnsaker, så hos oss serveres det brokkoliblanding, erter eller amerikansk blanding som tilbehør til alle middager. Serverer druer, oppskåret eple og bær som dessert. Pære er også stas. Det blir som regel vanlig brødskive til en del andre måltider. Til middag er det mye fisk. Ovnsbakt laks pleier å være en hit. Fiskegrateng eller fiskekaker. Kyllingwok er også godt, men tar av en porsjon til barnet før jeg har på saus.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #4 Skrevet 21. februar 2019 Ikke en speltlompe å skue! For en oppløftende tråd! Anonymkode: 0f836...07b 1
Marimba Skrevet 21. februar 2019 #5 Skrevet 21. februar 2019 Sunne favoritter hos snart toåring: Grove vafler (erstatt mel med havregryn og fibra, og sukker med most banan) Bananlapper Fiskegrateng/pølsegrateng/skinkegrateng/grønnsaksgrateng Fiskekaker Lakseboller Raspet gulrot Rotmos (i dag ble det f.eks mos av potet, gulrot, hvitløk, blomkål og sellerirot) Spagetti med kjøttdeig og tomatsaus med masse grønnsaker i Kokte tørkede erter Kikertboller Eple og appelsinbåter Agurk i skiver Tomatsuppe
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #6 Skrevet 21. februar 2019 Men jeg må jo bare jinkse! Anonymkode: 0f836...07b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #7 Skrevet 21. februar 2019 - Kokte brokkolibunter og kokte gulerotstaver med litt smør og et dryss med urtesalt. Fast tilbehør til middag for min toåring, enten det er taco eller laks 😊 - Hvis middagen har lite grønnsaker (slik som noen pastaretter), lager jeg en liten skål med biter av paprika, tomat og agurk som en salat ved siden av. Populært! - Lapskaus er enkelt å spise med skei, så det er poppis. Mye grønnsaker! - Grønnsakspasta (+kjøtt/fisk) er også en hit! (fra Rema). -Kokt eller stekt egg i ulike varianter -Grove lapper -Polarbrød -Fiskekaker -Ulike gratenger med kylling, kjøtt, pølse. Pakket full med grønnsaker, både finhakket og større biter. (Vanskelig å gi tips til mat, da barn liker så forskjellige ting. Jenta mi spiser nesten ingen pålegg og liker ikke skive noe særlig. Men middag! Liker alt! Parmesan på pastaen til og med 😋) Anonymkode: b478b...b5d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #8 Skrevet 21. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lager «maisgrøt». Koker mais med litt smør og kjører den i blenderen. 2-åringen elsker det! Anonymkode: 824e4...629 Men hva er næringsinnholdet i denne retten? Anonymkode: b478b...b5d 1
Belima Skrevet 21. februar 2019 #9 Skrevet 21. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hva gir dere toåringen å spise av næringsrik mat? Andre mattips som er enkelt å lage og sunt?:) Her går det mye i brødskiver, grøt, bananlapper, banan og appelsin.. Trenger egentlig er tips til grønnsaker i forskjellige former:) Anonymkode: e9afa...177 Barnet kan jo spise det samme som du/dere gjør. Vanlig middag med grønnsaker av forskjellige slag. Barn trenger vel ikke spesialkost med mindre det er anbefalt av lege. Det du nevner er jo helt greit til de andre måltidene. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #10 Skrevet 21. februar 2019 18 minutter siden, Belima skrev: Barnet kan jo spise det samme som du/dere gjør. Vanlig middag med grønnsaker av forskjellige slag. Barn trenger vel ikke spesialkost med mindre det er anbefalt av lege. Det du nevner er jo helt greit til de andre måltidene. Hun spiser det samme som oss? Tenkte bare noe spennende matretter som er greit for toåringer. Brødskiver blir jo kjedelig i lengden. Anonymkode: e9afa...177
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #11 Skrevet 21. februar 2019 Takk for så mange gode tips! Hun har nettop fått opp appetitten , og det er så gøy å se at hun spiser. Hun liker for det meste alt, men noe liker hun naturligvis mer enn andre ting:) Jeg er ikke så kreativ i matveien, så kjekt med litt innspill, mye her jeg ikke hadde tenkt på. Idag lagde jeg pannekaker med egg, banan, kokosmasse og rugmel. To på rappen der, hehe og to til hu mor;) Anonymkode: e9afa...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå