Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig plass for denne tråden. 

Jeg er 29 år gammel og samboer er 32. Jeg begynte å studere i høst, sykepleie, og trives godt. Men så er det alderen da. Vi har alltid ønsket oss barn, gjerne to eller tre. Vi har hele tiden tenkt at vi har så god tid, og har bygget opp karrierer, kjøpt biler, kjøpt hus osv.

Men så ble jeg drittlei av jobben min (har egentlig vært det i mange år), og skjønte at dersom jeg skulle gjøre en drastisk karriereendring var det lurt å gjøre det nå mens vi enda er relativt unge og frie. Jeg har alltid ønsket å bli sykepleier så jeg sa opp en trygg og godt betalt jobb innen økonomi for å satse.

Men nå har jeg litt kalde føtter, ikke på grunn av utdannelsen, men på grunn av alderen. Når jeg er ferdig med bacheloren er jeg 31, og man skal jo gjerne jobbe en stund før man får barn. I tillegg skal man jo KLARE å få barn da, noe som heller ikke er en selvfølge. Jeg har to venninner på rundt min alder som har prøvd lenge uten å klare det, og det er kanskje derfor jeg tenker på det om dagen. Hva hvis vi venter for lenge og det er for sent?

Men det frister også lite å ta et års permisjon midt i studiene, og det er ikke sikkert en eventuell graviditet er forenelig med praksis. I tillegg må man jo ta hensyn til økonomien da, og det lønner seg jo ikke å få barn under studiene vs i full jobb. Er det noen som har vært i samme situasjon eller tenkt på det samme? 

Anonymkode: 38058...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man jobbe en stund før man får barn? Om du velger å prøve så fort kontrakten er signert så er det ingen som kan si noe på det. Jeg skal ikke ha barn før jeg har en jobb, å jeg er ikke ferdig med bachelor før jeg er tidligst 31, å jeg stresser ikke. Men så er jeg fornøyd med 1 eller 2 barn også. 

Anonymkode: bc254...557

Skrevet

Jeg ville i din alder kanskje valgt å få barn allerede nå, i alle fall på mitt studiested og utdanning. Her er de svært gode til å tilrettelegge, tilpasse praksis, gi erstatninger for obligatorisk oppmøte og diverse annet, slik at det er rimelig greit å studere med barn. Ei av mine medstudenter fikk faktisk barn midt i studiet uten å ta permisjon, vel og merke ved at far tok en del av omsorgen for barnet. Hverdagen som student er for mange av oss svært fleksibel. Dette er selvsagt ting du bør vite noe om før du bestemmer deg for å prøve. Lånekassen har ganske gode støtteordninger i forbindelse med fødsel, og dersom dere ellers har alt på plass bør det gå fint økonomisk.

Tingen er at det ikke er noen garanti for at man lett blir gravide, og jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen på å vente. Situasjonen hadde stilt seg annerledes for meg som er yngre, da ville jeg helt klart foretrekke å fullføre studiet.

Anonymkode: 49808...7a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg går førsteåret sykepleien nå med en 2-åring og det hadde helt ærlig vært mye enklere om jeg var alene og da tenker jeg på praksisen. Skolen vår tar ingen hensyn til om man har barn og havner man i "gokk" så er det ens eget problem.. Dessverre. Vi skal ha en til, men venter til jeg er ferdig på skolen. 

Anonymkode: e8543...a2d

Skrevet

dette var nesten et dumt spørsmål.

om du tror det er lett å studere med baby må du tro om igjen. selv prøvd dette, aldri om jeg ville gjort det opp igjen.

Anonymkode: c1282...65e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

dette var nesten et dumt spørsmål.

om du tror det er lett å studere med baby må du tro om igjen. selv prøvd dette, aldri om jeg ville gjort det opp igjen.

Anonymkode: c1282...65e

Det er nok enklere på studier med stor fleksibilitet, dvs lite eller ikke noe obligatorisk oppmøte. Men sykepleien, med mye obligatorisk praksis... det ville jeg vært skeptisk til. En ting er permisjon - men etterpå kommer barnehagelivet, med henting før stengetid, vanskelig med levering hvis du starter tidlig, masse MASSE virus de første årene med ditto fravær, og lite søvn om natta. 

Anonymkode: 3afe3...fbb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...