Gå til innhold

Jeg er så lei av å ha uren hud, ingenting hjelper av det jeg har prøvd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne 21 år her. Begynte å få kviser da jeg var 12 og det fortsatte til jeg var 16-17 før jeg bestemte meg for å begynne med p-piller som skulle bedre dette. Det hjalp noe, men ble aldri kvitt dem helt. Har prøvd så mye og er så frustrert og lei av å se så mange som er fine i huden, imens jeg ikke er det. Har prøvd mange forskjellige kremer med mye fuktighet bl.a og byttet ansiktsrens mange ganger som også skal gi fukt til huden. Er nøye med å rense ansiktet morgen og kveld, bruker toner og fuktighetskrem hver morgen og kveld. Bytter også putetrekk jevnlig og håndkle som jeg tørker ansiktet med. Jeg gir snart opp for det er så sårt og frustrerende når ingen ting hjelper, jeg vil så gjerne ha fin hud jeg også! :( Jeg har ikke masse kviser, men nok til at jeg skjemmes, i tillegg til arr. Det er heller ikke såpass ille at jeg vil begynne med en iso-kur. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 633ab...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påfallende bedre hud da jeg la om kostholdet. Jeg trodde ikke noe på det, så jeg ventet dessverre til jeg var over 40.

Anonymkode: f7f36...0df

Skrevet

Det eneste rådet jeg har er å investere tid og ikke minst penger. Produkter som virker koster, det er ikke Niveakremen på Rema1000 eller Vichy fra apoteket som virker. Gå til en hudpleier og få råd der. Det er stort sett alltid gratis. Velg en med merker som Elixir, Zo Obagi etc. Jeg selv har oppnådd dem beste resultatene med disse to merkene, Zo Obagi ligger nok to hestehoder foran. Dyrt men bra. 

Skrevet

Hvilken hudtype har du? Viktig å finne ut for å bruke riktige produkter. Har du kombo eller fet/oljete hud så anbefaler jeg å kun bruke gel-krem istedenfor vanlig fuktighetskrem. Du burde også sjekke og unngå produkter som er hormonforstyrrende.

Å kutte ned på fete og søte produkter kan ha stor innvirkning på huden, prøv å kutte ned på melkeprodukter? Håper noe av dette hjelper! 

Anonymkode: db5bf...2fe

Skrevet

Jeg går på yasmin p-piller for de er litt kraftigere og skal hjelpe mot uren hud. Prøvd den?

Og jeg ser at du bruker kremer som tilfører fuktighet. Det er gjerne ikke så lurt ? Husker ikke heelt hva hudpleieren sa til meg, men det var noe med at huden din da overkompenserer og gjerne produserer mer olje(talg=kviser). Er egentlig ganske sikker på at det ikke var motsatt selv om jeg ikke husker det nøyaktig.

Du kan jo prøve en krem med motsatt virkning?

Du kan også kjøpe deg en dyptrensende peeler (?). Clarisonic er jeg veldig fornøyd med. Den fjerner urenheter før de blir betente. Det er mye mer effektivt enn såpe og vann.

Det tar tid å finne hudpleieprodukter som passer. Mye av det vi bruker forverrer gjerne problemområdene så det er verdt å sjekke ut andre ting.

Anonymkode: 69319...35c

Skrevet

Du bruker vel mineralpudder ? Det gjorde underverker for min hud for da puster den bedre. Foundation og slikt tetter gjerne porene og blir liggende som skitt og irriterer..

:)

Anonymkode: 69319...35c

Skrevet

Kommer helt an på hvorfor du får kviser. Er det tørr hud skal du ha fukt, men IKKE med olje. Reis til en hudpleier og då analysert huden din. Jeg bruker dermalogica og er storfornøyd. Selvsagt har jeg fortsatt litt uren hud, men det er pga hormoner. 

Anonymkode: 0f732...44e

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar alle sammen! Skal teste og tenke over litt av hvert. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hudtype har du? Viktig å finne ut for å bruke riktige produkter. Har du kombo eller fet/oljete hud så anbefaler jeg å kun bruke gel-krem istedenfor vanlig fuktighetskrem. Du burde også sjekke og unngå produkter som er hormonforstyrrende.

Å kutte ned på fete og søte produkter kan ha stor innvirkning på huden, prøv å kutte ned på melkeprodukter? Håper noe av dette hjelper! 

Anonymkode: db5bf...2fe

Jeg har nok en fetere hudtype, men kan også bli litt tørr rundt omkring så kanskje kombinasjonshud? Bruker lette kremer som er frie for olje, men samtidig tilfører fukt, for jeg har hørt så mange ganger at det er viktig med god fuktighet uansett hudtype. Men føler likevel ikke noe bedring. Glemte å ta det med i HI, men jeg bruker heller ikke sminke til daglig.

Som en annen over her sier, har jeg liten tro på å kutte ned på melkeprodukter, men kanskje det er det som faktisk må til. For å ta en test, hvor lenge bør jeg kutte ut før jeg kan forvente å se resultater om det hjelper? Det kommer til å bli vanskelig for meg som er sååå glad i gulost 🙈

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en annen over her sier, har jeg liten tro på å kutte ned på melkeprodukter, men kanskje det er det som faktisk må til. For å ta en test, hvor lenge bør jeg kutte ut før jeg kan forvente å se resultater om det hjelper? Det kommer til å bli vanskelig for meg som er sååå glad i gulost 🙈

Din konklusjon er forvirrende, men typisk KG. Du sier du ikke har tro på å kutte ned på melkeprodukter, men det er jo det du har tro på. Du vil kutte ut noe du er glad i, fordi det er vanskelig?

Anonymkode: f7f36...0df

Skrevet

Har du vært hos hudpleier og fått utført en hudanalyse? Du må vite hva slags hudtype du har og årsaken til at du får uren hud før du kan begynne å behandle det. Så mange fortsetter å ha uren hud fordi de bruker penger på produkter som ikke tilfører det deres hud har behov for. 

Anonymkode: c7f50...8fa

Skrevet

Noen som har prøvd tilskudd av sink?

Anonymkode: 9830e...3bf

Skrevet

Min tenåringssønn hadde grusomme, dype "vulkan"kviser fra han var rundt 13 år og kom i puberteten. I ett år prøvde vi alt mulig av rengjøringskremer og ytre pleie av huden, men ingenting hjelper når kvisene kommer fra dypet og skyldes hormoner og bakterier.

Da han var 14, tok jeg han til legen og fikk antibiotikakur. Tetracyklin tror jeg det heter, og det hjalp veldig. Brukte det i et par år, men så måtte vi slutte, pga fare for at bakteriene ville utvikle resistens. Kunne stemme, for de siste par mnd på Tetracyklin fikk han en del kviser igjen plutselig.

Gikk til spesialist, altså hudlegeklinikk, og fikk resept på isotretinoin. Det hjalp! Utrolig bra. Veldig tørr hud og tørr hodebunn da, og mange opplever også tørre lepper og øyne. Hodebunnen stopper også produksjonen av talg og fett, så håret blir ikke fett, men ser nyvasket ut i en uke! Sønnen min fikk bare litt problemer med tørre lepper i blant, ellers ingen bivirkninger.

Etter en 7 mnd kur på isotretinoin, var han helt fri for kviser, og det er nå to år siden han sluttet på kuren. Ikke fått noen kviser i ansiktet siden, men noen på ryggen nå og da. Det plager ham imidlertid ikke, så det tåler han.

Kan anbefale isotretinoin på det varmeste, men siden du er kvinne, bør du gå til anskaffelse av det tryggeste prevensjonsmiddelet du kan skaffe først. Isotretinoin gir fæle fosterskader og det innebærer abort om man bruker medikamentet og blir gravid samtidig. Så som jente er det veldig viktig at du passer på.

Anonymkode: 7188a...165

• Liker 3
Skrevet

Hudlege og/eller seriøs hudpleier!

Anonymkode: b67d8...2a9

Skrevet

Fikk henvisning til hudlege, fikk anbefalt produkter som passet for huden min og som har gjort kjempeforskjell I motsetning til hva de mange hudpleierne foreslo. Be om henvisning hos legen før du begynner på et kjempedyrt hudpleieranbefalt opplegg. 

Anonymkode: 4f8e1...a2a

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne 21 år her. Begynte å få kviser da jeg var 12 og det fortsatte til jeg var 16-17 før jeg bestemte meg for å begynne med p-piller som skulle bedre dette. Det hjalp noe, men ble aldri kvitt dem helt. Har prøvd så mye og er så frustrert og lei av å se så mange som er fine i huden, imens jeg ikke er det. Har prøvd mange forskjellige kremer med mye fuktighet bl.a og byttet ansiktsrens mange ganger som også skal gi fukt til huden. Er nøye med å rense ansiktet morgen og kveld, bruker toner og fuktighetskrem hver morgen og kveld. Bytter også putetrekk jevnlig og håndkle som jeg tørker ansiktet med. Jeg gir snart opp for det er så sårt og frustrerende når ingen ting hjelper, jeg vil så gjerne ha fin hud jeg også! :( Jeg har ikke masse kviser, men nok til at jeg skjemmes, i tillegg til arr. Det er heller ikke såpass ille at jeg vil begynne med en iso-kur. Hva kan jeg gjøre? 

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil gå på isotretinoin? 

Jeg hadde heller ikke veldig mye, men det var liksom alltid litt der. De brukte lang tid å gå bort og etterlot røde merker som varte mange mnd. 

Etter iso som jeg gikk på for mange år siden er huden helt forandret. Jeg tenker med gru på at jeg gikk med dette stessmomentet i så mange år når det var så ufattelig lett å bli kvitt. 

Utrolig glad for at jeg slipper denne evigvarende jakten på den rette kremen eller rensen eller ett eller annet, for til syvende og sist var det egentlig aldri noe som virket. 

Anonymkode: 67345...000

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å kutte ut melkeprodukter?

Anonymkode: 38e62...db0

Gjest Prøver91
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Jeg så ut som et pizzatryne store deler av oppveksten, men ble bedre da jeg startet på p piller. 

Nå er jeg gravid, og ser ikke ut! 

Ingenting hjelper meg heller. 

Skrevet

Gå til hudpleier eller hudlege :) 

Jeg gjorde alt feil da jeg begynte å bli kvisete i en alder av 17-18, brukte alt som het anti acne, men hadde jo egentlig sensitiv og fuktfattig hud og gjorde bare alt tusen ganger verre. Hadde spart meg mange kvisearr og dårlige trynedager om jeg hadde snakket med en ekspert med en gang og ikke bare gjort egen feilslått research.

Gikk på p-pillen Diane som fungerte som bare det mot den hormonelt betingede cystiske aknen jeg hadde. Har heldigvis sluttet med Diane nå uten at alt kom tilbake, det er jo ikke bra å være "pilleavhengig" hele livet. 

Men har fremdeles utrolig vrang hud, her kan jeg ikke ta noen snarveier eller bruke noen feil produkter, da sier den fra med en gang. Hopper over å ramse alt jeg bruker, og nevner bare helten: Retinol. For en ingrediens. Aldri hatt bedre hud enn jeg har nå, og da teller jeg med da jeg gikk på Diane som rynkefri og glødende 25-åring. Begynte med Epiduo, som jeg fikk på resept fra hudlege, dn inneholder også noe i retinoid-familien, kjempebra produkt mot kviser, rimelig og drøy i bruk er den også. Nå har jeg trappet opp til Retinol 1.0 fra Obagi (var innom 0.5 først). Får ikke en eneste kvise lengre, ikke den som alltid pleide å poppe opp og hilse på rundt mensen engang. Pluss det er superbra for generell hudforbedring (mindre porer og sorte prikker, jevner ut hudtone og pigmentflekker, mindre rynker, mer glød osv).

Men gjelder å bruke ting riktig, så gå til en ekspert, jeg lover deg at det er den beste investeringen du gjør og du sparer enormt mye bortkastede penger på feil produkter på det.

Anonymkode: c8fc7...81b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt mye penger på hudpleie og anbefalte produkter derfra, uten at det hjalp. Råder deg til å gå til lege og evt få henvisning til hudlege. Jeg var hos lege og fikk tetracycline som hjalp. 

Jeg har også prøvd mye forskjellige produkter gjennom årene som sikkert ikke har gjort huden bedre.. har derfor kuttet ut mye og holder meg til rens morgen og kveld, samt ansiktskrem, og føler jeg er snillere med huden min nå. 

Anonymkode: 7ad3d...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...