AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #1 Skrevet 21. februar 2019 Jeg og samboeren min bor sammen ig har et hus vi eier 50/50, som er tinglyst med 50/50 eierskap. Vi har en sønn sammen. Vi har litt mer lån enn vi er komfortabel med og samboeren min sier han kan spytte i mer siden han tjener mer. Er det dumt ved et eventuelt brudd? Kan han kreve mer av huset da? Kan legge til at han jobber mye utover ordinær arbeidstid og at jeg da jobber mer hjemme. Vi er begge ansatt i 100% stilling. Anonymkode: 70b15...79b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 Nei, dere eier halvparten hver, uansett om han betaler ned ekstra på lånet. Du har nok misforstått uttrykket 'kvinnefella' Det handler om kvinner som betaler alt av løpende utgifter mens mannen eier bolig, bil osv. Anonymkode: 2c60f...53b 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Hos oss er det noenlunde likt (selv om vi er gift). Men vi betaler like mye ned på lånet. Vi har en ekstra konto for felles utgifter til mat, hus/hjem, ferier, alt som har med barna å gjøre. Her spytter mannen i noen tusen ekstra hver mnd, slik at han sitter igjen med like mye som jeg gjør til eget forbruk. Kanskje det er bedre at dere gjør det slik, enn at samboeren din bruker sine ekstra midler til å betale ned ekstra på lånet med? Ved at han spytter i litt ekstra i husholdningspengene, frigjør det jo litt av dine midler slik at dere kan avtale et litt større felles trekk på lånet også. Anonymkode: ecc46...820 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #4 Skrevet 21. februar 2019 Du har allerede gått i kvinnefella. Han bruker tiden sin til å tjene penger og opparbeide pensjonspoeng. Du bruker tiden på ulønnet arbeid, og får ingenting igjen for det. Anonymkode: 324ce...eba 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #5 Skrevet 21. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har allerede gått i kvinnefella. Han bruker tiden sin til å tjene penger og opparbeide pensjonspoeng. Du bruker tiden på ulønnet arbeid, og får ingenting igjen for det. Anonymkode: 324ce...eba Nei vet du hva. Jeg jobber 100% og opparbeider meg de pensjonspoengene jeg skal ha, og sparer til min egen pensjon. Jeg får masse igjen for å være med barnet mitt, samtidig som jeg lever en livsstil jeg ikke hadde hatt råd til selv på bare min lønn. IT ilegg har jeg en partner som ser at det er naturlig at han betaler mer fordi han tjener mer. Per nå har jeg ikke gått i noen kvinnefelle. Ts Anonymkode: 70b15...79b 9
Illuminatum Skrevet 21. februar 2019 #6 Skrevet 21. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min bor sammen ig har et hus vi eier 50/50, som er tinglyst med 50/50 eierskap. Vi har en sønn sammen. Vi har litt mer lån enn vi er komfortabel med og samboeren min sier han kan spytte i mer siden han tjener mer. Er det dumt ved et eventuelt brudd? Kan han kreve mer av huset da? Kan legge til at han jobber mye utover ordinær arbeidstid og at jeg da jobber mer hjemme. Vi er begge ansatt i 100% stilling. Anonymkode: 70b15...79b Om noen går i en felle så er det samboeren din som spyttet inn mer enn deg i huset uten å få noe igjen. 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #7 Skrevet 21. februar 2019 16 minutter siden, Illuminatum skrev: Om noen går i en felle så er det samboeren din som spyttet inn mer enn deg i huset uten å få noe igjen. Ehm, jeg muliggjør karrieren hans, så jeg vil si han får en hel del. Ts Anonymkode: 70b15...79b 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #8 Skrevet 21. februar 2019 Det kommer an på hvordan han spytter inn pengene. Om han betaler ned på lånet vil han kunne få en forholdsmessig større andel av salgssummen dersom dere skulle selge. Dette gjelder også dersom han skulle spytte inn penger i vedlikehold eller oppgradering, men da i form av vederlag. Ville heller bedt han ta større andel av husholdningutgiftene og den daglige driften. Så sparer du en tilsvarende del i egen pensjonssparing. Det aller beste er likevel om du hadde dumpet han. Finn heller en ordentlig mann. Anonymkode: bee14...dda
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #9 Skrevet 21. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvordan han spytter inn pengene. Om han betaler ned på lånet vil han kunne få en forholdsmessig større andel av salgssummen dersom dere skulle selge. Dette gjelder også dersom han skulle spytte inn penger i vedlikehold eller oppgradering, men da i form av vederlag. Ville heller bedt han ta større andel av husholdningutgiftene og den daglige driften. Så sparer du en tilsvarende del i egen pensjonssparing. Det aller beste er likevel om du hadde dumpet han. Finn heller en ordentlig mann. Anonymkode: bee14...dda 🙄🙄🙄 ts Anonymkode: 70b15...79b 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #10 Skrevet 21. februar 2019 Hvis du vil sikre deg mot kvinnefella følger du rådet du har fått om at han betaler mer av løpende, daglige utgifter i husholdningen, siden su bidrar med mer i forhold til løpende, daglig husarbeid. Så kan dere begge betale litt ekstra på lånet. Anonymkode: 4bf6b...efc 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #11 Skrevet 21. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Nei vet du hva. Jeg jobber 100% og opparbeider meg de pensjonspoengene jeg skal ha, og sparer til min egen pensjon. Jeg får masse igjen for å være med barnet mitt, samtidig som jeg lever en livsstil jeg ikke hadde hatt råd til selv på bare min lønn. IT ilegg har jeg en partner som ser at det er naturlig at han betaler mer fordi han tjener mer. Per nå har jeg ikke gått i noen kvinnefelle. Ts Anonymkode: 70b15...79b Du spurte, men du likte visst ikke det ærlige svaret du fikk. Vi kan snakkes når du sitter der, uføretrygdet og skilt. Anonymkode: 324ce...eba 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #12 Skrevet 21. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du spurte, men du likte visst ikke det ærlige svaret du fikk. Vi kan snakkes når du sitter der, uføretrygdet og skilt. Anonymkode: 324ce...eba TS jobber 100 % og har lik eierandel i huset som mannen har. Hvorfor mener du at hun taper så mye? Hun får pensjonspoeng og sikrer seg sparing i huset. Anonymkode: 2c60f...53b 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #13 Skrevet 21. februar 2019 Kan da like gjerne ende med at mannen blir uføretrygdet siden han jobber mer enn fulltid og sliter seg mer ut. Anonymkode: 2c60f...53b 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #14 Skrevet 21. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvordan han spytter inn pengene. Om han betaler ned på lånet vil han kunne få en forholdsmessig større andel av salgssummen dersom dere skulle selge. Dette gjelder også dersom han skulle spytte inn penger i vedlikehold eller oppgradering, men da i form av vederlag. Ville heller bedt han ta større andel av husholdningutgiftene og den daglige driften. Så sparer du en tilsvarende del i egen pensjonssparing. Det aller beste er likevel om du hadde dumpet han. Finn heller en ordentlig mann. Anonymkode: bee14...dda Hva er det som gjør at du mener at samboeren til ts ikke er en "ordentlig mann" egentlig? Høres ut som en helt normal mann for meg.. Vi er i ca samme situasjon ts. Vi har skrevet samboerkontrakt som sier at vi eier 50/50 uansett hvem som betaler hva. Vi eventuelt brudd deler vi 50/50, og er vi ikke venner så har vi avtalen i bakhånd. Anonymkode: 828f9...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #15 Skrevet 21. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: TS jobber 100 % og har lik eierandel i huset som mannen har. Hvorfor mener du at hun taper så mye? Hun får pensjonspoeng og sikrer seg sparing i huset. Anonymkode: 2c60f...53b Å spare i bolig er vel og bra. Men det du ønsker, om ulykken er ute og du blir trygdet, er en brukbar, fast inntekt. Om TS tjener nok til å få max utbetaling i tilfelle trygd, er alt noenlunde ok. Gjør hun ikke det, er ikke alt ok. Det er helt typisk at kvinner tar valget å jobbe ulønnet i hjemmet. De får ikke pensjonspoeng for dette, naturlig nok. Så når tiden for pensjonsutbetaling kommer, blir det temmelig merkbart, om de ikke har en mann å lene seg på. Selvsagt ønsker mange å ha tid med barna. Men den tiden som går til barn, og ikke lønnet arbeid, koster mye penger. Det er viktig å være klar over det. Anonymkode: 324ce...eba
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #16 Skrevet 21. februar 2019 Jeg får vel bare konkludere med at dette kunne ikke kg hjelpe meg med. Sprikende svar ispedt trolling, jaja... ts Anonymkode: 70b15...79b
Gjest O.G. Skrevet 21. februar 2019 #17 Skrevet 21. februar 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min bor sammen ig har et hus vi eier 50/50, som er tinglyst med 50/50 eierskap. Vi har en sønn sammen. Vi har litt mer lån enn vi er komfortabel med og samboeren min sier han kan spytte i mer siden han tjener mer. Er det dumt ved et eventuelt brudd? Kan han kreve mer av huset da? Kan legge til at han jobber mye utover ordinær arbeidstid og at jeg da jobber mer hjemme. Vi er begge ansatt i 100% stilling. Anonymkode: 70b15...79b Nei, du må jo gjøre mer i heimen når han jobber overtid. Hvis du ikke får det på det rene at også det er en del av jobben og at du uansett skal ha 50%, Endret 21. februar 2019 av O.G.
Million Skrevet 21. februar 2019 #18 Skrevet 21. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får vel bare konkludere med at dette kunne ikke kg hjelpe meg med. Sprikende svar ispedt trolling, jaja... ts Anonymkode: 70b15...79b Synes det høres ut som du allerede har sørget for å IKKE gå i kvinnefella, jeg Dere eier 50/50, tinglyst, og begge jobber fullt. Han tilbyr seg å betale mer enn deg fordi han tjener bedre. En snill og grei mann som vil ta hånd om sin familie. Ta godt vare på han. Selv om han skulle sette i gang og betale tusenvis av kroner mer i mnd på lånet deres, øker ikke dette hans eierandel som står på papiret. Ved et eventuelt brudd er dette økte bidraget hans altså tapte penger for han. Dette vet han nok, men tilbyr seg likevel. Derfor jeg sier han er en snill og grei mann. Lykke til. 3
King in the North Skrevet 21. februar 2019 #19 Skrevet 21. februar 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvordan han spytter inn pengene. Om han betaler ned på lånet vil han kunne få en forholdsmessig større andel av salgssummen dersom dere skulle selge. Dette gjelder også dersom han skulle spytte inn penger i vedlikehold eller oppgradering, men da i form av vederlag. Ville heller bedt han ta større andel av husholdningutgiftene og den daglige driften. Så sparer du en tilsvarende del i egen pensjonssparing. Det aller beste er likevel om du hadde dumpet han. Finn heller en ordentlig mann. Anonymkode: bee14...dda Antar de har tinglyst hver sin del av lånet på 50% av verdien? Da eier de fremdeles 50% av huset hver, uansett hvor mye mannen betaler ned på lånet. Endret 21. februar 2019 av King in the North 1
regine Skrevet 21. februar 2019 #20 Skrevet 21. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får vel bare konkludere med at dette kunne ikke kg hjelpe meg med. Sprikende svar ispedt trolling, jaja... ts Anonymkode: 70b15...79b Du har faktisk fått et par gode råd, TS, så ikke nødvendig å bli snurt. Din samboer bør betale mer av den daglige driften, så betaler du mindre og så kan dere begge betale ned noe mer på huslånet. Han tjener best, bla muliggjort fordi du tar mest ansvar hjemme, da er det bare rett og rimelig at du også kompenseres for dette. Si at han vil betale ned 5000 ekstra på lånet - da er det bedre at han betaler 2500 mer i daglig drift, og du tilsvarende mindre. Da kan dere begge betale 2500 hver inn på lånet og det blir aldri noe tullball om at han kan kreve større eierskap i huset fordi han kan bevise at han har betalt mer. Siden dere har barn sammen så antar jeg at dere mener dere skal holde sammen. Da deler man på godene, og så lenge dere ikke vil gifte dere (men håper i det minste dere har skikkelig samboerkontrakt! I tilfelle brudd) så bør nedbetaling som vises, som det gjør på nedbetaling av hus, være noe som kommer begge til gode. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå