Gå til innhold

Instagram, hvem, hva,hvor,hvordan?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å prøve meg på Instagram, men er litt lost 😂

Er primært ute etter en plass å vise frem bildene mine. Tar litt naturbilder, dyr,  sønnen min, ferie og interiør. 

Har man venner slik som på Facebook? 

Forstår ikke helt dette med hashtag. Feks bilde av en hund = hashtag :hund, dog, friend osv? På norsk eller engelsk?

Blir det dumt å legge ut gamle bilder? Har hundrevis av bilder jeg synes er fine, mye naturbilder fra diverse ferier, blir det rart å legge ut bilder tatt for 5-10 år siden? 

Føler meg litt gammel og utdatert..... dette er sånt som niesen min på 9 behersker liksom! 

Anonymkode: 9a96e...141

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går fint å legge ut gamle bilder. Hashtags er for å nå flest mulige som interesserer seg for det du legger ut bilder av. Natur og dyr genererer nok flere følgere enn barnet ditt 😜 

Jeg har to kontoer, en for natur og hverdagsliv, og en for kattene mine 😜

Anonymkode: 43dd8...b5e

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går fint å legge ut gamle bilder. Hashtags er for å nå flest mulige som interesserer seg for det du legger ut bilder av. Natur og dyr genererer nok flere følgere enn barnet ditt 😜 

Jeg har to kontoer, en for natur og hverdagsliv, og en for kattene mine 😜

Takk for svar!

Sønnen er nok mest interessang for familien ja, legger selvsagt ikke ut noe utleverende, mye bakfra på tur i skogen feks. 

Men legger man til venner, eller bare følgere?  Jeg kan følge noen selv om de ikke følger meg? 

Tror jeg bare får prøve å se! 

Er det noen lignende alternativ? Snapchat er vel mer for helt hverdagsliv ting, og blir slettet etterhvert? 

Skrevet

Du kan følge andre uten at de følger deg ja. Gamle bilder går også helt fint. Hashtaggene kan du bruke både på norsk og engelsk.

Skrevet

Kan jeg lage album? Sånn at de som er mest interesserte i naturbilder slipper å se gjennom 50 interiørbilder feks? 

Skrevet

Hvis du legger ut gamle bilder, heter det #latergram. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg lage album? Sånn at de som er mest interesserte i naturbilder slipper å se gjennom 50 interiørbilder feks? 

Nei. Alternativet er flere kontoer, en for natur, en for interiør osv. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å prøve meg på Instagram, men er litt lost 😂

Er primært ute etter en plass å vise frem bildene mine. Tar litt naturbilder, dyr,  sønnen min, ferie og interiør. 

Har man venner slik som på Facebook? 

Forstår ikke helt dette med hashtag. Feks bilde av en hund = hashtag :hund, dog, friend osv? På norsk eller engelsk?

Blir det dumt å legge ut gamle bilder? Har hundrevis av bilder jeg synes er fine, mye naturbilder fra diverse ferier, blir det rart å legge ut bilder tatt for 5-10 år siden? 

Føler meg litt gammel og utdatert..... dette er sånt som niesen min på 9 behersker liksom! 

Man "Følger" andre, og andre kan "Følge" deg. Man har ikke venner sånn som på facebook men det er vanlig å følge de man har på facebook om man syntes det de poster på instagram er interessant. 

Hashtags er for at bildene skal nå mer ut til andre, for dukker det opp når noen søker på "dog" for eksempel.  På den måten kan du få flere følgere og flere likes. De som virkelig er gode på nettverksbygging på den måten bruker alt mulig av hashtags, for eksempel på bilde av en hund skriver de ikke bare "dog" men også "white" om hunden er hvit, "brown eyes", "grass" om den leker i gresset, og for eksempel mange forskjellige hunderasenavn som ligner den rasen, og "nature", "photograph" , "animal" "animallover" "animals" "cute" "cutedog" "bestfriends" osv. Andre hashtags for nettverksbygging kan være "like4like", "follow", "followme" osv.  Ingen grenser egentlig, men noe kan fremstå kleint og desperat. Du kan bruke både norske og engelske hashtags men engelske treffer naturligvis flere. 
Det er ikke teit å legge ut gamle bilder, det er ingen som kan vite når bildene dine er fra uansett :)

Anonymkode: ce7cd...a95

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, alabaster skrev:

Hvis du legger ut gamle bilder, heter det #latergram. 

Regner med at du prøver seg på en spøk? Men jeg vet så lite om Instagram at det er mulig folk tagger gamle bilder sånt? 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner med at du prøver seg på en spøk? Men jeg vet så lite om Instagram at det er mulig folk tagger gamle bilder sånt? 

Ja, jeg prøvde å være litt morsom, men det er også riktig at mange bruker hashtagen #latergram hvis de laster opp eldre bilder. Men det er selvfølgelig frivillig. 

"Insta" + "gram" spiller på at det skal være "instant"/øyeblikkelig deling. Opprinnelig var det ikke adgang til å laste opp tidligere bilder, kun bilder man tok gjennom appen og delte spontant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...