AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #1 Skrevet 21. februar 2019 Har en gutt på 8 år, han har alltid vært lubben og stor. Mye valpefett. Begynte på ritalin for 10 mnd siden og har tatt av seg mye. Han har blitt veldig tynn, men er fortsatt litt over på kurven etter veiing i 3 kl. Han har ikke matlyst og vi må tvinge i han mat. Jeg bekymrer meg over at han har tatt av så mye, men etter skjemaet på HS er han ikke for tynn. Hva tenker dere, er stor vektnedgang, at han har fått hjelp til å miste det han hadde for mye, bare er positivt? Eller bør en være bekymra når en 8 åring tar av seg kanskje 10 kg? Har tatt blodprøver for å se om han mangler div på grunn av vektnedgang, disse var fine. Anonymkode: 754d4...808
Zako Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 Om gutten har tatt av 10kg og fortsatt er over kurven var han nok mer en litt lubben. 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Jeg tenker at det er ille at de som har ansvar for medisinsk oppfølging av sønnen din, ikke kan gi deg skikkelig informasjon, eller gi deg den på en sånn måte at du føler deg trygg og ikke må stille spørsmål på nettforum. Anonymkode: 4aefc...6f8 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #4 Skrevet 21. februar 2019 Høres ut som gutten er helt fin. Spiser han veldig lite? Jeg gikk på ritalin. Den tar vekk nesten all av matlyst. Har du tenkt på å bytte medisiner? Det som hjalp meg å få i meg sunn mat og nok mat var å lage skikkelig god sunn mat. Jeg merket at det fristet aldri når jeg lagde maten eller hadde den foran meg. Men når jeg tok første biten og fikk smake så var det mye lettere å spise og fikk i meg rikelig. Anonymkode: 30190...aff
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #5 Skrevet 21. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er ille at de som har ansvar for medisinsk oppfølging av sønnen din, ikke kan gi deg skikkelig informasjon, eller gi deg den på en sånn måte at du føler deg trygg og ikke må stille spørsmål på nettforum. Anonymkode: 4aefc...6f8 Har ikke sagt noe om hva de sier, kun om min egen bekymring og hva andre tenker. Anonymkode: 754d4...808
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #6 Skrevet 21. februar 2019 Det er vel bare positivt at han ikke er overvektig? Anonymkode: 3ccfc...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #7 Skrevet 21. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som gutten er helt fin. Spiser han veldig lite? Jeg gikk på ritalin. Den tar vekk nesten all av matlyst. Har du tenkt på å bytte medisiner? Det som hjalp meg å få i meg sunn mat og nok mat var å lage skikkelig god sunn mat. Jeg merket at det fristet aldri når jeg lagde maten eller hadde den foran meg. Men når jeg tok første biten og fikk smake så var det mye lettere å spise og fikk i meg rikelig. Anonymkode: 30190...aff Takk for svar. Han spiser veldig lite ja. 1 yoghurt til frokost, har ikke rørt skolematen, litt middag under tvang og et par skiver til kvelds. Føler det er lire, da han er veldig aktiv. Skolen skal nå passe på at han må spise en halv skive der før han får gå ut. Har prøvd et bytte til Elvanse, men fortsatt ingen matlyst, samt dårligere effekt enn ritalin. Anonymkode: 754d4...808
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #8 Skrevet 21. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel bare positivt at han ikke er overvektig? Anonymkode: 3ccfc...2f2 Ja, det var det jeg lurte på, om det ikke gjør noe at han tar av seg mye, så lenge han holder seg på normalvektig og ikke undervektig? Anonymkode: 754d4...808
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #9 Skrevet 21. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Han spiser veldig lite ja. 1 yoghurt til frokost, har ikke rørt skolematen, litt middag under tvang og et par skiver til kvelds. Føler det er lire, da han er veldig aktiv. Skolen skal nå passe på at han må spise en halv skive der før han får gå ut. Har prøvd et bytte til Elvanse, men fortsatt ingen matlyst, samt dårligere effekt enn ritalin. Anonymkode: 754d4...808 Okei. Husker du hvilke sunn mat han elsket før han begynte på ritalin? Servere det litt oftere? Hjemmelagd pizza med grov bunn og salat til som han kan hjelpe til å lage? Taco kan man jo få laget veldig sunt osv.. Finnes noen triks. Jeg har ikke barn selv så har ikke så mye erfaring. Anonymkode: 30190...aff 1
atropos Skrevet 21. februar 2019 #10 Skrevet 21. februar 2019 Nevøen min bytta til conserta. Da fikk han tilbake matlysten. Ta opp vekttapet med legen eller bup. For nå er det kanskje greit at noen kilo blir borte siden han er overvektig, men det må jo stabilisere seg. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #11 Skrevet 21. februar 2019 Jenta vår gikk ned mye da hun startet med Ritalin, noe som var litt krise pga hun hadde et undervektig utgangspunkt. Var innom flere typer medisiner, men gikk tilbake til Ritalin da det var den som hadde best effekt. Hos henne så har det stabilisert seg og matlysten har blitt bedre. Hun er jevnlig til lege for vektkontroll for å følge med, har også brukt litt næringsdrikker Et tips er å spise frokost før inntak av Ritalin. Lag gjerne opp næringsrike smoothie hvis han liker det, ofte kan det være lettere å drikke kaloriene enn å spise de. Også er det innafor med litt ønskekost når matlysten er vedvarende dårlig. Anonymkode: 94e91...e65 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #12 Skrevet 21. februar 2019 Dette må du diskutere med legen som foreskriver. Anonymkode: c9be4...21c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 Ritalin gjør dessverre at man mister matlysten, og mat smaker ofte veldig tørt og usmakelig i munnen. Hadde prøvd et annet medikament! Anonymkode: 714d0...416
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 Her lar vi barnet (jente) slippe å ta Ritalin i helgene. Da er matlysten god de dagene. I ukedagene trenger hun medisinen pga skolen, og får da en tablett som varer i åtte timer (halv åtte til halv fire). Hun spiser frokost, men klarer sjelden å få i seg mat på skolen. Vi passer derfor på å ha middag sent på ettermiddagen/tidlig kveld, for da er matlysten tilbake, og hun spiser godt. Kan sen middag (noe han liker) i uka, og så unngå medisin i helgene (eller bare gi 4-timers medisin, så matlysten bare er delvis redusert). Anonymkode: a53aa...22f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 Jeg er bekymret over at noen vil gi et barn ritalin. Anonymkode: d7e68...96e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå