Gjest Madeline Skrevet 12. april 2005 #1 Skrevet 12. april 2005 Nå har jeg akkurat vasket begge kattene våre. Det var vel ikke det kattene hadde mest lyst til for å si det sånn. Jeg har merket at jeg har blitt bitt av et eller annet de siste nettene. Siden vi har katter som liker å ligge i sengene våre så er det naturlig å mistenke de for å ha dratt med seg noe. Etter å ha skiftet på sengene og vasket soverommet i går og nektet kattene adgang, gikk natten uten et eneste stikk. Derfor ble det altså vask av kattene med loppeshampo. De fanger jo fugler og kan få fuglelopper på seg (grøss). Må opplyse om at vi har opplevd det samme en gang før og ble kvitt problemet raskt med en vask. Jeg pleier å vaske kattene mine 2-3 ganger i året (de lukter såpe i en uke etterpå ). Er det noen andre som vasker kattene sine? I tilfelle hvorfor og hvor ofte?
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #2 Skrevet 12. april 2005 Jeg vasket katten etter at han hadde gjort fra seg i reiseburet sitt... Satte han i en balje med ganske lite, lunkent vann i, og vasket over med klut. Han har ikke noe i mot denne måten å bli vasket på, men merker han er skeptisk til rennende vann og å ikke ha fotfeste (feks i vasken), derfor blir badet på hans premisser. Loppebad hørtes lurt ut - selv om han ikke har greid å fange fugl ennå drar han inn lopper fra buskene.
Arkana Skrevet 13. april 2005 #3 Skrevet 13. april 2005 Bare én gang måtte én av kattene vaskes, da hadde han ligget under en bil og fått masse stinkende olje på seg. Ellers har vi aldri vasket noen av kattene våre. De har aldri hatt lopper eller annet som gjør at de trenger annen vask enn deres egen.
Smarties Skrevet 13. april 2005 #4 Skrevet 13. april 2005 Vår katt hoppet opp i en pipe en gang..! Og da måtte vi skylle henne i dusjen... Var på besøk, så vi hadde ikke shampoo.. Har vel vasket henne èn eller to ganger utenom det, fordi hun var blitt så møkkete.. Men hun luktet slett ikke shampoo i en uke :-)
Gjest Gjesta Skrevet 13. april 2005 #5 Skrevet 13. april 2005 Går det an å venne katter til å tolerere vask, eller er det totalt naturstridig?
Smarties Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 Vår katt elsker vann, drikker fra springen, og stikker hele poten nedi badekaret når jeg bader :-) Hun er litt "redd" med èn gang, når vi dusjer henne, men så roer hun seg, og så er hun litt "skjelven" når vi tar henne ut. Blir sikkert litt småkald.. Enkelte katte(rase)r er jo veldig glad i vann.
-Fisken- Skrevet 13. april 2005 #7 Skrevet 13. april 2005 DEn katten vi har nå, har vi aldri vasket i løpet av hennes 7 leveår, men den forrige måtte vaskes etter å ha falt ned i do. DEt var litt av en opplevelse, vi måtte være to, en til å holde og en til å vaske/skylle, begge med tykke hansker.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. april 2005 #8 Skrevet 13. april 2005 Går det an å venne katter til å tolerere vask' date=' eller er det totalt naturstridig?[/quote'] Det er nok mulig å venne mange katter til å vaskes, men da tror jeg nok du må begynne fra de er små. Og noen vil aldri finne seg i det. Jeg har hatt langhåret katt som har måttet til pers et par ganger etter å ha rullet seg i spillolje o.l. Ingen fornøyelse for noen av oss, for å si det slik. Å ha henne i badekaret/vasken og bruke dusjen ga jeg opp etter å ha fått en imponerende oppvisning i hvor langt en katt klarer å klatre rett opp en helt glatt vegg (pelsklattene hang igjen på veggen etter henne). Og blaut, rabiat, klorende katt som prøver å bruke deg som fluktvei er heller ingen udelt fornøyelse. Løsningen hos oss ble å la henne sitte i en krok på badegulvet og så helle vann forsiktig over henne med en liten plastskål. Forskremt og misfornøyd, men dette fant hun seg i det minste i uten å bokstavelig talt fly på veggen. Takke meg til at dette var en sjelden begivenhet.
starie Skrevet 13. april 2005 #9 Skrevet 13. april 2005 Går det an å venne katter til å tolerere vask' date=' eller er det totalt naturstridig?[/quote'] Jeg har en perser som bades ca. 1 gang i måneden og det går veldig fint. Han sitter i badekaret som er fylt med godt, varmt vann også bruker vi dusjslangen til å skylle med. Han har gjort dette så ofte siden han var liten og er derfor vandt til det. Vi bader han så ofte fordi han er hvit og blir fort skitten (til tross for at han er innekatt) og fordi han er litt plaget med halefett.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 13. april 2005 #10 Skrevet 13. april 2005 Har en norsk skogkatt som bades med ujevne mellomrom. Han er helt hvit, så bading er ofte det enkleste når han vært ute og gnikket seg i noen han burde holdt seg unna... aske er faktisk veldig populært, likeså søle. Bruker badekaret og skyller med dusjhodet. Går utrolig greit, men han har vært vant til behandlingen siden han var liten. Ofte gidder jeg ikke vaske hele katten, men bare halen eller hodet/hals, som er der han oftest blir møkkete. Det eneste er at jeg av og til mistenker katten for å ikke gidde vaske seg selv når han er ekstra skitten, men rett og slett vente på å bli vasket av meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå