Gå til innhold

Bo i Hallingdal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på Oslogrensa i et svindyrt rekkehus, men leker med tanken på å flytte til Hallingdal/Valdres. Slekta er derfra (men ikke nærmeste familie) og vi er der mye, men det er likevel veldig ukjent. Vi liker friluftsliv, fjellet, ski, alpint, dyrehold og grønnsaksdyrking - og drømmer om mer plass til å kunne gjøre det vi liker best. Men vi har sikkert en veldig romantisk forestilling om det å bo på bygda. Er det noen av dere som bor i Hallingdal eller Valdres, som kan fortelle litt om hvordan det er?

Anonymkode: 9d096...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forresten to barn på 5 og 7.

Anonymkode: 9d096...b0c

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei, halling her!

Beklager sent svar, men håper du ser dette. Vil absolutt anbefale Hallingdal på det sterkeste. Dette er ett flott sted med nær tilknytning til skog og mark, og det høres ut som dette er noe dere kunne tenke dere. Veldig lettvint å komme seg til og fra butikker og lignende, da det aldri er kø her. Et flott sted å vokse opp for barn, da mulighetene for idrett og kultur er svært gode. Jeg personlig har et ønske om å komme tilbake til hjembygda etter endt studier og noen år i byen, siden jeg trives så godt her. 

Problemet derimot kan være å få seg en god og relevant jobb. Vet ikke hva dere jobber som, men kan muligens være vanskelig å få tilsvarende jobber som dere har nå. 

Håper dere ser dette svaret! Hvis dere lurer på noe mer, svarer jeg dere gjerne!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stolt halling og anbefaler selvsagt alle å flytte hit. Jeg kan jo prøve å ramse opp litt av fordelene og ev. bakdeler.
Pluss-siden:
Mye fin natur, turmuligheter og friluftsliv
Gode kultur- og idrettstilbud til barn
Gode skoler 
Forholdsvis kort vei til byen (fra Gol, midt i Hallingdal, bruker du i underkant av 2,5 timer med bil til Oslo. 
Lite arbeidsledighet
Lite kriminalitet
Forholdsvis lave bokostnader (sammenlignet med mer bynære strøk)

Minus-siden:
Dårlig utbygd kollektivtilbud = man er avhengig av bil
Ingen høyskoletilbud = man må ut av dalen for å studere videre etter videregående
Litt lavere lønninger i offentlige stillinger (enn i bynære strøk). Dette er selvsagt veldig varierende, men jevnt over ligger vi vel litt under tilsvarende stillinger i Oslo

Det er for øvrig ganske store forskjeller på kommunene i Hallingdal når det gjelder kulturtilbud, skole, shopping og jobber, så du bør sirkle deg inn på en eller to av kommunene og sjekke tilbudene der. Husk at hele Hallingdal strekker seg over 10 mil fra Flå i sør og Hol/Geilo i vest, samt en liten sving over til Hemsedal.
Når det gjelder jobbmuligheter så kommer det jo helt an på hva man vil jobbe som. I Hallingdal, som mange andre steder utenfor byene, er det stor mangel på helseutdannede personer som leger, sykepleiere og lignende. det er også "alltid" ledige lærerstillinger. Når det gjelder høyere utdanning så er det noe industri i dalen, med behov for både ingeniører og operatører. 
NAV.no har i dag 85 ledige stillinger i Hallingdal, spredd over alle kommunene. 
Et tips er gå inn på Facebooksiden https://www.facebook.com/Hallingdal2020/ Her finner du mye info om rekrutteringsprosjektet  Hallingdal2020 samt kontaktinfo til flere som kan hjelpe til med jobb, bolig og annet. 
Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...