Gå til innhold

Ser barna deres ut til å ha arvet sine foreldres høyde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du høy/lav, og hva med barnefaren? Hvordan ser dette ut til å slå ut på barnas høyde så langt?

Anonymkode: f222b...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnefaren høyde har nesten ingenting å si. D er morens høyde som arves. 

Anonymkode: 60305...a99

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Kilder?

• Liker 15
Skrevet

Tja vi er ganske gjennomsnittlige begge to, og det er sønnen vår også, foreløpig.

Anonymkode: ccc6e...38d

Skrevet

Mamma er vell rundt 1,65 og pappa er ca 1,85. Jeg er 1,75 :) 

Anonymkode: afca1...f23

• Liker 1
Skrevet

Det har slått til på noen, men ikke alle mine. De fleste av våre er høyere enn oss begge, men den ene datteren min er 8 cm kortere enn meg. Faren er 6 cm høyere enn meg.

Anonymkode: 40671...5d9

Skrevet

Jeg er 1.91, min far er 1.78 og min mor er 1.69.

Kvalitet på næring i kritisk alder har gjerne mer å si eller?
Ingen i min mors eller fars familie som er noe særlig høyere enn dem, men de fleste av de mannlige etterkommerne deres 1.80+.
Så er litt rart det der.

Skrevet

Når jeg var ca 2 år ble det regnet ut at jeg skulle bli ca 172 cm, hvilket jeg ble. Den gangen tok man toåringens høyde og ganget med to. Aner ikke om det er forskjell på gutter og jenter, meg stemte det godt med i alle fall. 

Jeg gjorde det samme med mine barn, og det stemmer ganske så greit, både med datteren min og sønnene mine. Jeg regnet ut ved å ta mor høyde og fars høyde i centimeter (husker ikke resten av formelen)  pluss høyden x 2 når de var to år. Fikk omtrent samme resultat og ungene mine ble omtrent så høy som utregnet. Tror ikke man kan stole blindt på disse utregningene, men en viss pekepinn gir det nok. Tror kanskje at det har noe å si at far og mor ikke skiller ekstremt mye i høyde i forhold til hverandre. 

Anonymkode: 4c658...b0c

Skrevet

I min familie er vi høye, i mannens familie er de små. Både jeg og mannen er unntak i våre familier og er gjennomsnittlige. 

Min sønn har arvet sin onkel (min brors) høyde på 2+ meter. Min datter ser ut til å få min og mannens høyde ca :) 

Anonymkode: faee9...d46

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Kilder?

Du skal gange gutters høyde med to når de er to år og jenters høyde med to når de er 18mnd. Så høye blir de når de blir voksne. 

By identifying the genes involved in this early growth, she hopes to develop a better understanding of how these things are linked.

They have been studying about 1,000 families, measuring the weight and height of the mums, dads and their babies in their first two years of life.

Dr Knight said: "Obviously one of the biggest influences on a baby's growth is the size of the mother.

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Jeg var lang da jeg var liten. Mannen er 186 og jeg er 173. Ungen er lang for alderen. Fått pappa sine lange bein.

Vanlige er vel at gutter som oftest blir som far og jenter som mor, selv om min mor var lav...men på det fleste pleier det å stemme noenlunde.

Endret av BearMama
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du høy/lav, og hva med barnefaren? Hvordan ser dette ut til å slå ut på barnas høyde så langt?

Genene til begge foreldrene arves, og ja, høyden er absolutt påvirket av høyden til mor og far. Barna blir da i hovedsak noe som er g.snitt av foreldrenes høyde +/-. Det er ingen fasit på dette. Ett av barna kan dra mer av f.eks farens gener, mens en annen kan arve mer fra mor.

Men det er iallefall slik at det er svært lite sannsynlig at to foreldre som er la oss si 1,7m høy får ett barn som blir 2m...

Anonymkode: a373e...e63

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Genene til begge foreldrene arves, og ja, høyden er absolutt påvirket av høyden til mor og far. Barna blir da i hovedsak noe som er g.snitt av foreldrenes høyde +/-. Det er ingen fasit på dette. Ett av barna kan dra mer av f.eks farens gener, mens en annen kan arve mer fra mor.

Men det er iallefall slik at det er svært lite sannsynlig at to foreldre som er la oss si 1,7m høy får ett barn som blir 2m...

Joda det er ikke noe problem om man har tometringer i familien :fnise: Som hos oss. Vi ser i min slekt at de ''lange'' genene trumfer blant guttene, uansett høyde til foreldrene omtrent.. Jentene er gjennomsnittlige, men nesten alle guttene er 190-210 høy.

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Så rart at så mange av søskenbarna mine er over 190 da når mødrene er lave og pappaene høye 

Anonymkode: 0a476...504

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda det er ikke noe problem om man har tometringer i familien :fnise: Som hos oss. Vi ser i min slekt at de ''lange'' genene trumfer blant guttene, uansett høyde til foreldrene omtrent.. Jentene er gjennomsnittlige, men nesten alle guttene er 190-210 høy.

Litt sånn her og. Pappa er middels høy, mamma (og hele hennes side) er lav. Brodern er nesten 2 meter. Alle tror han er sønn av onkelen min 🤣

Anonymkode: 0a476...504

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 10 cm høyere enn mamma, og 5 cm høyere enn pappa.

Kjæresten er 10 cm høyere enn begge sine foreldre.

Tror det har mye med god tilgang på mat rett og slett, at vi vokste opp under enklere forhold enn foreldregenerasjonen. Husker på barneskolen at vi lærte at "to lave foreldre kan gi et høyt barn" også, uten at jeg vet om det stemmer. 

Anonymkode: 91e4f...c30

Skrevet

Ja, jeg er ca 170 og samboeren min 180. Sønnen vår har alltid vært lang, over gjennomsnittet :) 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn ser ut til å ha arvet sin morfars høyde. Jeg har flere brødre, og en av dem er bare en-noen-og-søtti, som faren vår.

Min sønns far er 180, men sønnen vår er bare 174. Ser altså ut som han har arvet sin morsfars høyde. Jeg er 160.

Anonymkode: 0bfef...055

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg at dette er en skilt alemenamma som mener at hun har rett på 100% på barnet.. det har vært en del sånne tema her på KG.  ja barnet har det best med mor! Faren kan godt utestå... dermed mener hun også at høyden på barnet er en mort rettighet og dermed arver barnet dette kun fra mor! :)

Må hente meg litt kaffe nå... :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi er høye, begge over 180 cm.

Konen kommer fra en familie hvor alle er høye. Jeg har lav mor og høy far.

Ser ut til at barna våre blir høye de og, er blant de høyeste på trinnene sine.

Har samtidig en venninne av datteren som i en alder av 10 er høyere enn moren og nok kommer til å passere faren når hun blir 13-15-åring.

Så er ikke gitt kun utfra høyden en generasjon opp.

Endret av ekkoet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...