Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #1 Skrevet 12. april 2005 Jeg har nå lest ut Is-slottet (på tvang),men jeg tror ikke jeg helt har skjønt den... Den skal jo være en klassiker, men det kan jeg ikke skjønne... synes rett og slett den var kjedelig. Er det noen som kan forklare med den? Det må jo være noe jeg har gått glipp av siden "alle" andre synes den var så bra og jeg synes den var kjedelig.
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #2 Skrevet 12. april 2005 Jeg liker Vesaas svært godt - men spesielt pga språket hans. Han beskriver dramatiske begivenheter på en nær og "hverdagslig" måte, med gode, enkle, menneskelige ord, uten noen fiksfakserier. Man nå ikke være så altfor opptatt av å skjønne bøkene man leser. Føl på stemningen og så pleier forståelsen å komme etter hvert. Og Vesaas rommer alltid endel individuell tolkning! Boka av han som jeg liker minst er faktisk Fuglane. Den som han er mest kjent for... Men hver sin smak!
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #3 Skrevet 12. april 2005 Jeg tror det at du har lest den "på tvang" har mye å si for leseropplevelsen. Da sitter man jo og er opptatt av å få med seg det som er viktig i forhold til å løse oppgaver osv. Tror aldri jeg har hatt en stor leseropplevelse på skolen, selv om jeg har lest og likt mange av bøkene før eller etter vi leste dem på skolen. enig med gjest nr to i at det beste med Vesaas er hele opplevelsen, stemninga i språket og bildene. Hvis du tenker deg om eller leser boka igjen en annen gang er det jo en del beskrivelser av ting som blir ganske "store" bilder eller metaforer, samtidig som forholdet mellom personene i boka er veldig følsomt skildret på en måte.. Men det er ikke noe galt med verken boka eller deg om du ikke fikk noen aha-opplevelse NÅ. Vi leste Fuglane i nynorsken - jeg likte nynorsk, faktisk, og var veldig glad i å lese, men måten vi leste boka på ødela mye av poesien og nerven for meg. Høytlesning hvor hver elev leser et avsnitt, og gjennomgang etter hvert kapittel - fysj:( ... Noen år seinere så jeg filmen - polsk svart/hvitt-film; den var faktisk nydelig, tro det eller ikke. Han som spiller Mattis/Tusten var en utrolig fin skuespiller. Så fine "kunst"opplevelser kommer overraskende og sjelden på skolen, i hvert fall.
Cronos Skrevet 13. april 2005 #4 Skrevet 13. april 2005 Jeg har nå lest ut Is-slottet (på tvang)' date='men jeg tror ikke jeg helt har skjønt den... Den skal jo være en klassiker, men det kan jeg ikke skjønne... synes rett og slett den var kjedelig. Er det noen som kan forklare med den? Det må jo være noe jeg har gått glipp av siden "alle" andre synes den var så bra og jeg synes den var kjedelig.[/quote'] Tror den har med oppvekst, pubertet og misforstått kjærlighet/innesluttethet å gjøre. Den ene jenta blir avvist av den andre, og tar avvisningen ganske ille opp. Noe i den duren. Husker jeg la opp (bl.a.) denne i særemne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå