Gå til innhold

Brukte møbler og skadedyr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mye prat og skriverier om skadedyr for tiden, samtidig som vi oppfordres til å handle bærekraftig og kjøpe brukte møbler. Så hvordan unngå å få skadedyr sammen med møblene ? Vaske med klor går jo ikke, og spray med insektspray lukter og er ikke sørlig miljøvennlig. Så har noen tips ? Hva skal man se etter ved henting av møbler ? Er noen møbler mer utsatt enn andre ? Vaske med salmiakk ? Jeg er selv stor tilhenger av finn.no, men er blitt mer skeptisk nå dessverre....

Anonymkode: fd49b...c31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kaldt så la det stå ute eit døgn så frys alt i hjel . Eller om det er sofaputer, pakk inn i plast og legg i fryser. Det gjeld jo møbler med puter i stoff, madrasser og slik. 

Anonymkode: 975fc...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest redd for er veggdyr og hadde inspisert alle sofaer og senger/madrasser nøye før de fikk komme inn i huset. Helst skulle de stått i minusgrader i en periode.

Anonymkode: d0f54...3a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt kjøpe ny sofa, men kjenner jeg vegrer meg da jeg er redd for å få med både veggdyr, skjeggkre etc. Kan få med slikt fra nye ting også. Så jeg har tenkt på at kanskje man kan få varene, i dette tilfelle en sofa, kuldebehandlet hos skadedybekjemperfirma. Har ikke sjekket enda om det er mulig, og vet heller ikke om det koster blod. Er ikke sikkert det er kaldt nok ute. Her vi bor er det mye varmegrader for tiden.

Anonymkode: dec07...e59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt kjøpe ny sofa, men kjenner jeg vegrer meg da jeg er redd for å få med både veggdyr, skjeggkre etc. Kan få med slikt fra nye ting også. Så jeg har tenkt på at kanskje man kan få varene, i dette tilfelle en sofa, kuldebehandlet hos skadedybekjemperfirma. Har ikke sjekket enda om det er mulig, og vet heller ikke om det koster blod. Er ikke sikkert det er kaldt nok ute. Her vi bor er det mye varmegrader for tiden.

Anonymkode: dec07...e59

Jeg fikk nylig levert ny sofa, og tenkte litt på dette. Men da de kom med sofaen, var det minimalt med papp, så skjeggkreproblemet slo jeg i fra meg. Jeg støvsuget den grundig og sprayet den inn med en møbelimpregnering, og det tipper jeg på at evnt veggdyr ikke likte så godt. Har ikke sett eller lagt merke til noe skadedyr.

Jeg er nok mer skeptisk til det som ofte selges rimelig på finn.no og som har stått i en utleieleilighet/hybel, og hvor renhold osv kanskje ikke har vært så bra.

Men jeg leste faktisk på nettet at et skadedyrfirma opplevde at møbler de hadde rådet folk om å slå i stykker og kaste, endte opp til salgs på f eks finn.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det er større sjanse for å få med skjeggkre på nye møbler. IKEA sitt lager er fult sv skjeggkre f.eks.

Anonymkode: 2027f...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk det er større sjanse for å få med skjeggkre på nye møbler. IKEA sitt lager er fult sv skjeggkre f.eks.

Er det???? :( Vel da røyk IKEA for min del, som fattig førstegangskjøper... Tør heller ikke å kjøpe fra Finn.

Anonymkode: 6de6f...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Anonymkode: ec39b...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Fordi avisene har vært hyggelig å skrive om det til tider

https://e24.no/naeringsliv/naeringseiendom/jaktet-nytt-skadedyr-paa-ikeas-varehus-i-norge-svaert-gledelige-resultater/24390245

https://www.nrk.no/livsstil/nytt-skadedyr-kommer-med-pappesker-1.13952748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea er faktisk ikke fullt av skjeggkre. De er en av få møbelfirmaer som har tatt problemet på alvor og nesten ikke har skjeggkre, dokumentert. Jeg hadde vært mere skeptisk til de som ikke vet eller påstår de ikke har skjeggkre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Macaroni skrev:

Ikea er faktisk ikke fullt av skjeggkre. De er en av få møbelfirmaer som har tatt problemet på alvor og nesten ikke har skjeggkre, dokumentert. Jeg hadde vært mere skeptisk til de som ikke vet eller påstår de ikke har skjeggkre.

Nettopp. Det står jo i artikkelen at de har uhyre få. Derfor lurte jeg på hvor anonym hadde det fra at det er fullt av skjeggkre der. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for 3 1/2 år siden en dobbeltseng på Finn.  Fikk den fraktet hjem via bekjente, da jeg bodde et par timers kjøring fra selger.  Jeg vasket den godt med varmtvann og spylte med hageslange, og den sto ute noen dager, da det var sommer.

Etter noen uker begynte jeg å klø på natten, og en natt oppdaget jeg et brunt, flatt dyr.  Jeg  undersøkte sengen, og det viste seg at det var veggdyr flere steder.

Skadesaneringsfirma måtte komme, seng og relativt nye madrasser kastes, alle klær, sengetøy håndklær mm som jeg oppbevarer i skap på soverom måtte fryses i noen døgn. Masse jobb med nedpakking og utpakking igjen, samt med å riste alt før det skulle tilbake i skap.

Jeg hadde hatt to tantebarn på besøk  i denne perioden. De hadde med egen dyne og pute,  og noen uker etter oppdagelsen hos meg, ble det oppdaget veggdyr hos de, som svært sannsynlig hadde fulgt med barnas sengetøy hjem. De måtte kaste både senger og sofa, samt samme runden med frysing av alle klær og annet.

Mannen fra skadesaneringsfirmaet sa at de som solgte sengen måtte ha visst om veggdyrene, da flere var så store at de hade vært i sengen lenge, men gjemte seg i sprekker på dagtid.

Dette ble en svært kostbar affære, selv om vi  fikk noe dekket av forsikringen.

Ble så forb…. på de som solgte den sengen. 

Anonymkode: 72bbd...18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen møbel typer det er større risiko med enn andre? For tiden er jeg på utkikk etter et stuebord. Det kan jo vaskes godt, og jeg tenker at i et bord er faren mindre enn i stoffmøbler? Og når det gjelder bord, har det noe å si hva de er laget av? Noen møbler, f eks kallax,er jo spon og mer porøst med hulrom. Mens heltre er tettere. Noen tanker om det? 

Ifh til Ikea og skadedyr, så tror jeg at åpenhet tilsier at de tar problemet mer seriøst enn de som ikke sier noe. Uansett, papp er papp, lagerlokaler er lagerlokaler. Noe vil det være over alt. Jeg tar ihvertfall ikke inn pappkartonger lengre. Og rett i papirbosset med det så snart alt er utpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Ja, den aller største risikoen er å få hjem varer i papp med skjeggkre. Det lureste er å pakke opp slikt ute. Sjansen for veggdyr er liten, men åpne og riste alt ute på et hvitt laken, så vil du fort se om det er noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 8.00, AnonymBruker skrev:

Mye prat og skriverier om skadedyr for tiden, samtidig som vi oppfordres til å handle bærekraftig og kjøpe brukte møbler. Så hvordan unngå å få skadedyr sammen med møblene ? Vaske med klor går jo ikke, og spray med insektspray lukter og er ikke sørlig miljøvennlig. Så har noen tips ? Hva skal man se etter ved henting av møbler ? Er noen møbler mer utsatt enn andre ? Vaske med salmiakk ? Jeg er selv stor tilhenger av finn.no, men er blitt mer skeptisk nå dessverre....

Hei

Din frykt er dessverre høyst reell. Spesielt å kjøpe brukt seng i disse dager er litt risikosport, da veggedyr er på full fremmarsj i Norge. Disse har og vist seg å være vanskelige å bli kvitt da de har blitt resistente mot den vanligste giften som tradisjonelt har blitt benyttet. Nå er det temperaturbehandling, co2 og uttørking som gjelder. Denne artikkelen anbefales lest:
https://www.aftenposten.no/bolig/Veggedyr-er-blitt-resistente-mot-gift-Dette-er-dagens-metoder-12725b.html

Alle "myke" møbler er utsatt. Jeg ville ikke vært særlig bekymret for å kjøpt harde gjenstander. Det er som du sier bare å vaske over, så er du trygg. De kan i teorien gjemme seg i kriker og kroker, feks i overgang mellom bein og bordplate. Men risikoen er utrolig liten. 

Og jeg er helt enig med deg, det er synd om det blir mer bruk og kast på grunn av skadedyr som skjeggkre og veggedyr.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det kaldt så la det stå ute eit døgn så frys alt i hjel . Eller om det er sofaputer, pakk inn i plast og legg i fryser. Det gjeld jo møbler med puter i stoff, madrasser og slik. 

Anonymkode: 975fc...380

Da skal det være veldig kaldt, og man må gjennomfryse møblene over lang tid. Et døgn er ikke på langt nær nok for veggedyr. For skjeggkre kan dette være nok, men skjeggkre har overrasket forskere ifht hvor mye kulde de tåler. Frysekontainere som skadedyrfirmaene bruker holder vanligvis ned til -40 grader, og dette har (heldigvis) de færreste av oss utenfor huset. :)

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det står jo i artikkelen at de har uhyre få. Derfor lurte jeg på hvor anonym hadde det fra at det er fullt av skjeggkre der. 

Det stemmer at IKEA har funnet noen få i enkelte av sine varehus. Det er prisverdig at de tar seg bryet å undersøke dette. Men: vår erfaring er at hvis man finner noen skjeggkre, er det veldig, veldig, mange flere der. Det er vanskelig å vurdere skadeomfang i et så stort bygg som IKEA sine varehus.

Vår tanke er at f.eks IKEA burde vurdert å senket temperaturen i plukk-delen av varehuset sitt. Det blir ikke fullt så koselig for kundene, men hadde man senket temperaturen til rundt 16 grader hadde ikke kreene trivdes der. 

Mvh
Fredrik
Skadedyr.net

Endret av Skadedyr.net
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 21.2.2019 den 8.00, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke vaske bort skjeggkre eller veggedyr, verken med salmiakk eller klorin. De som gir bort vil vel heller neppe fortelle at de har gratisboere i huset og at disse kan følge med varene de gir bort. 

Møbler med stopp er mest utsatt. Tremøbler uten stopp i form at stoff og skumplast eller hulrom er enkle å sette utendørs og å ta fra hverandre og vaske. Skal du overta sofaer eller madrasser fra andre, så bør du uansett pris, få dem satt på fryselager i 14 dager. Da skal du kunne være trygg(ere). 

Men du kan like gjerne få med deg skadedyr fra møbelbutikken som fra finnbrukeren. Så ingenting er trygt, lengre. 

Insektspray kjøpt i Norge tar heller ikke knekken på skjeggkre eller kakelakker. Kakelakkspray solgt i utlandet er ikke tillatt innført eller nrukt i Norge, utentaket er nå enkelte skadedyrfirma med lisens. 

Anonymkode: 6707d...6ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skadedyr.net skrev:

Vår tanke er at f.eks IKEA burde vurdert å senket temperaturen i plukk-delen av varehuset sitt. Det blir ikke fullt så koselig for kundene, men hadde man senket temperaturen til rundt 16 grader hadde ikke kreene trivdes der. 

Mvh
Fredrik
Skadedyr.net

Problemet med (den uten tvil intektsbringende) logikken din er dette gapende hullet:

All post i Norge går gjennom en håndfull spedisjonsfirma. La oss si at du har rett i at Ikea kravler med skjeggkre. De fleste pakkene fra ikea havner på min (og din) lokale post-i-butikk. Der havner også alle andre pakker. 

Resultatet kan du uten tvil tenke deg til: det mediedekkede faktum at vi nesten alle har skjeggrkre. Og skjeggkre er ikke (om en da ikke driver et firma som tar penger for å trøkke bestanden i hus ned til 90% av førantallet, siden det jo som kjent ikke finnes metoder for å utrydde dem) så mye å bry seg med. 

Dersom du tenker at brukt er ugreit er også nytt ugreit. For min post-i-butikk ligger som så mange andre midt i et digert kjøpesenter. (Uten tvil fullt av skjeggkre) ;) 

Anonymkode: 91dd4...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det???? :( Vel da røyk IKEA for min del, som fattig førstegangskjøper... Tør heller ikke å kjøpe fra Finn.

Anonymkode: 6de6f...e37

Det er ikke bare IKEA som har det. Men IKEA er de eneste som turde å stå frem og innrømme i media at det fantes skjeggkre i pappen her og der på noen møbler. Alle andre møbelprodusenter fra land der skjeggkre finnes, kan ha det i emballasjen på sine møbler. IKKE bare IKEA. Det er tull.

Jeg kjøpte masse møbler fra IKEA for et par år siden, og hadde hele stuen full av pappesker derfra. Har ikke funnet et eneste skjeggkre noengang her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...