Gå til innhold

Kontakte lege eller ikke? Sykt barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på snart 5 år hadde feber for knappe 2 uker siden og var da varm 2-3 dager, med feber og snørr. Ikke lenge før der, hadde hun også feber. Nå idag våknet hun på nytt opp med feber, klagde på hodepine igår. Er dette normalt? Var i fin form i bhg igår, aktiv og alt.  Synes dette har vart lenge. 

Anonymkode: 6bc2e...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og denne vinteren har vi en håndfull barn som har vært syke av og på annenhver uke. Gjerne på hver side av helga også, så det varer en stund. 

Noen av dem har vært hos lege, og selv om foreldrene blir litt frustrerte over alle sykedagene er det ikke annet svar enn at noen har uflaks, og at immunforsvaret ikke rekker å ta unna. 

Hvis allmenntilstanden ellers er grei ville jeg ikke vært bekymret, noen sesonger har man bare uflaks, men samtidig skader det jo ikke med en legetime for å lytte, sjekke crp osv for å utelukke at det er noe som burde vært behandlet. 

God bedring! Snart er det forhåpentligvis vår! 😉

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes årets forkjølelsene har vært ille. Vår 5-åring hostet konstant i en måned, minstemann har vært syk med feber. Jeg selv er syk på fjerde uke. Og vi er nesten aldri syk sånn. Begynner å være rimelig lei. Så jeg tror det er vanlig å få flere virus etter hverandre i år. Men føler du at det er noe underliggende kan du spør fastlege? De finner fort ut om det er noe alvorlig. 

Anonymkode: 0e56f...a5c

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er bekymret kan du gå til legen, men det er som flere her sier at sykdommen har vært lengre i år..  jenta mi snufser og nyser og hoster, og i går virket hun varm.. vi skal uansett til legen snart, men ikke pga det. 

Anonymkode: 2142f...5d4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes årets forkjølelsene har vært ille. Vår 5-åring hostet konstant i en måned, minstemann har vært syk med feber. Jeg selv er syk på fjerde uke. Og vi er nesten aldri syk sånn. Begynner å være rimelig lei. Så jeg tror det er vanlig å få flere virus etter hverandre i år. Men føler du at det er noe underliggende kan du spør fastlege? De finner fort ut om det er noe alvorlig. 

Anonymkode: 0e56f...a5c

Tenkte bare ta noen blodprøver for å utelukke sykdom.. Men allmenntilstand et okei. Litt slapp pga feber, men verst på natta og tidlig på morgenen. 

Hun var omtrent ikke syk i fjor. Men nå har hun vært mye forkjøla, hadde omgangssyke for jul og nå feber i flere runder. Forhåpentligvis blir det vel bedre snart. Får i henne drikke hverfall. 

Anonymkode: 6bc2e...145

Gjest BearMama
Skrevet

Vi har heldigvis sluppet unna, men det herjer i barnehagen blandt både barna og personalet. 

Så lenge barnet er i grei allmenntilstand og får i seg nok væske så hadde jeg nok ikke bekymret meg. 

Skrevet (endret)

Se an hvor høy feberen blir, og almenntilstanden. Hvis barnet spiser litt og ellers drikker nok, og feberen ikke går helt i taket, så ville jeg ikke dratt til lege.

Unger blir forkjølet med feber hele tiden i barnehage-årene. Husker de årene med gru, altså. Det ble flaut å komme på jobb til slutt, pga alt fraværet pga sykt barn. I tillegg til alle andre infeksjoner som gikk, så hadde jeg et såkalt "ørebarn", så han hadde ørebetennelser i et kjør. Måtte da til lege og få antibiotika for det.

Ørebetennelsene opphørte momentant da han fikk operert vekk mandlene som to-åring. 

Endret av Million
Skrevet

Kan bare legge til at årets vinter har vært tøffere for de fleste. I allefall våre barn og ellers mange i barnehagen. Mer sykdom i form av forkjølelse og feber enn det som er "normalt".

Anonymkode: 822f5...8d1

Skrevet

Sleng på en runde med omgangssyke, så har du oss. Hun er nå tre - frem til i vinter hadde hun bare vært borte fra barnehagen 2 dager... Tror bare dette er et skikkelig drittår for småbarn. Ville ikke vært så bekymret, men om du er det, koster det jo lite å kontakte lege. 

Anonymkode: 8074a...edf

Skrevet
15 minutter siden, Million skrev:

Se an hvor høy feberen blir, og almenntilstanden. Hvis barnet spiser litt og ellers drikker nok, og feberen ikke går helt i taket, så ville jeg ikke dratt til lege.

Unger blir forkjølet med feber hele tiden i barnehage-årene. Husker de årene med gru, altså. Det ble flaut å komme på jobb til slutt, pga alt fraværet pga sykt barn. I tillegg til alle andre infeksjoner som gikk, så hadde jeg et såkalt "ørebarn", så han hadde ørebetennelser i et kjør. Måtte da til lege og få antibiotika for det.

Ørebetennelsene opphørte momentant da han fikk operert vekk mandlene som to-åring. 

Denne vinteren har vært ekstrem flere steder. Hos oss har det ikke vært fulle grupper i barnehagen siden før jul, hverken store eller små. Aldri vært borti dette før. Heldigvis er ikke 4 åringen så berørt, men minsten har ikke hatt en hel uke i barnehagen i år. Ørebetennelse annenhver uke, feber, omgangssyke, luftveis infeksjon osv. 

Skrevet
1 time siden, Minlillelykke skrev:

Denne vinteren har vært ekstrem flere steder. Hos oss har det ikke vært fulle grupper i barnehagen siden før jul, hverken store eller små. Aldri vært borti dette før. Heldigvis er ikke 4 åringen så berørt, men minsten har ikke hatt en hel uke i barnehagen i år. Ørebetennelse annenhver uke, feber, omgangssyke, luftveis infeksjon osv. 

Samme greia i vår barnehage. Ikke vært fulle avdelinger siden oktober. Helt merkelig. Vi har hatt fire runder forkjølelse og influensa. Og jeg har valgt å gi dem fri da det har gått omgangsyke midt oppi alle forkjølelsene, rett og slett fordi jeg har mulighet og ikke orker tanken på å få det på toppen. Men jevnt over vært MYE sykdom denne vinteren. 

Skrevet

Støtter de over her sier. Jobber selv i barnehage og aldri vært borti lignende i år😷 og de som blir syke er lenge borte

Anonymkode: c38a0...e73

Skrevet

Min 3åring har hatt det sånn. Feber i 3-4 dager, frisk 2 uker, og så ny runde. Jeg spurte fastlegen, han sa at neste gang skulle jeg bestille akuttime og komme for å ta blodprøver og sjekke hals. Han sa han ikke var så bekymret, men ville sjekke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...