Thyra Skrevet 21. februar 2019 #1 Skrevet 21. februar 2019 Når du får kjennskap til, eller mistanke om noe ulovlig? Vil du melde fra uansett, av prinsipp? Vil du melde fra om noe er "alvorlig"? Om noe går utover andre? Melder du fra i håp om å redde noen? Eller fordi du ønsker å gi dem problemer? Spiller det noen rolle om du liker eller misliker vedkommende? Selv ønsker jeg så langt som mulig å passe mine egne saker, og la andre passe sine. Ville kun meldt fra om alvorlige ting som skadet andre, mennesker eller dyr. Og motivet mitt ville være å forbedre situasjonen, hindre at noen kom til skade. Det plager ikke meg i utgangspunktet at noen "slipper unna" med en ulovlig handling, så lenge ingen lider under det. Jeg er stor tilhenger av "Kardemommeloven". Dessverre er det mulig å bryte "Kardemommeloven" uten at man samtidig bryter norsk lov. Så da er det ikke noe poeng å anmelde. Barnevernet bør kontaktes når barn lider overlast, ikke som en prinsippsak fordi foreldrene gjør noe ulovlig. Hva tenker dere? 1
solmåneogstjerner Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 (endret) Er enig med deg. Melder ifra om noen er i fare for å bli skadet, eller det som skjer er til plage for andre. Ellers tenker jeg at det ikke er min sak. Edit: når jeg sier 'plage', så mener jeg plage. Ikke bare at noen kan finne på å irritere seg. Det er noe annet. Endret 21. februar 2019 av solmåneogstjerner 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Har aldri anmeldt noen for noe som helst. Hovedsaklig fordi jeg ikke ser poenget med å anmelde selv relativt alvorlige ting. Det blir en belastende prosess for en selv, en langvarig papirmølle og leder sjeldent til noe mer enn kanskje en latterlig lav dom, og at man har fått seg en farlig fiende. Anonymkode: d310d...a17 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #4 Skrevet 21. februar 2019 Høy terskel, skjer som regel ingenting ved en anmeldelse uansett. Ringer heller 02800 om jeg ser noe som f.eks fyllekjøring. Anonymkode: f9ce8...59d
Thyra Skrevet 21. februar 2019 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri anmeldt noen for noe som helst. Hovedsaklig fordi jeg ikke ser poenget med å anmelde selv relativt alvorlige ting. Det blir en belastende prosess for en selv, en langvarig papirmølle og leder sjeldent til noe mer enn kanskje en latterlig lav dom, og at man har fått seg en farlig fiende. Anonymkode: d310d...a17 Ja, det er en belastende og plagsom prosess å gå til anmeldelse. Så skjønner ikke hvorfor så mange uttrykker at de vil anmelde "filleting", eller har som eneste argument at "det er ulovlig". Om man skal ha så lav terskel for å anmelde, rekker man jo ikke stort annet. Det er veldig mye ulovlig som foregår rundt omkring. "Alle" har vel flere, både blant familie, venner, bekjente og naboer som bryter loven på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Anmelder hvis det skjer noe traumatisk, som vold, overgrep eller annet Anonymkode: 74514...c4f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 På egne vegne: Ekstremt høy. På andres vegne: Hvis jeg tenker at det faktisk kan komme noe ut av det/gjøre en forskjell, eller avverge noe kjipt fra å skje. Ikke skjedd foreløpig i mitt liv. Anonymkode: c40e5...0b5
Jullen Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Anmelder om jeg blir frastjålet noe av stor verdi.
Flintis Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Skal ikke si anmelde, men kontakte polotiet. Når det er nødvendig, det vil si eks. krav om det fra forsikringsselskap for å få utbetalt forsikring. Om det er barnemishandling, det vil si sex, vold, rus som må stoppes der og da. Ellers prøver jeg å avverge situasjonen, om jeg får den med meg, noe som slett ikke er sikkert bestandig.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Jeg har bare anmeldt noen en eneste gang, og det var da en huseier stjal en større sum penger fra meg da jeg var student. Det ble henlagt. Nå foretrekker jeg å ordne opp i ting selv. Anonymkode: bb071...0ff
Thyra Skrevet 14. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2023 Der var min gamle tråd kommet opp igjen. Siden sist har jeg anmeldt et ID- tyveri. Jeg ble anbefalt å gjøre det. Men saken ble henlagt med en gang.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Har aldri anmeldt noen, men har lav terskel for å tipse politiet! Anonymkode: 12be5...0bc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Spørs hva det gjelder. Anonymkode: edd05...b73
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 Har aldri i mitt 40 år lange liv anmeldt noe, eller ringt politiet for noe som helst. Vet ikke hvor terskelen ligger, men har ikke nådd den. Måtte være noe alvorlig som gikk ut over meg selv eller mine nærmeste. Anonymkode: 88dd1...42f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Har aldri i mitt 40 år lange liv anmeldt noe, eller ringt politiet for noe som helst. Vet ikke hvor terskelen ligger, men har ikke nådd den. Måtte være noe alvorlig som gikk ut over meg selv eller mine nærmeste. Anonymkode: 88dd1...42f Samme her. Har ringt politiet én gang, da var det noen som prøvde å bryte seg in i postkassene her jeg bor. Én gang kontaktet jeg en entreprenør. Det er flere byggeplasser i nabolaget, og noen av arbeiderne spiste lunsj rett utenfor vinduet mitt. De byttet på å holde vakt, mens de andre drakk alkohol, men tenkte ikke på at jeg så rett ut på dem via vinduet. Da meldte jeg faktisk fra, folk bør jo ikke jobbe på byggeplass med promille. Anonymkode: 20cda...bf1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Har aldri i mitt 40 år lange liv anmeldt noe, eller ringt politiet for noe som helst. Vet ikke hvor terskelen ligger, men har ikke nådd den. Måtte være noe alvorlig som gikk ut over meg selv eller mine nærmeste. Anonymkode: 88dd1...42f Enig med denne! Har blitt frastjelt noe av stor personlig verdi av min mor. Har ikke anmeldt, selv om svært mange rundt meg mener jeg skulle gjort det. Anonymkode: 5b1b2...331
Fant80 Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 Terskelen hos folk generelt ligger: Høy musikk og høy lyd (F.eks nabokidden ruser mopeden) eller spiller høy "dunk dunk" musikk. Mens hos andre er den utelukkende trafikk relatert. Også her blir nabokidden på moped spesielt utsatt,da dette bråker mye i forhold til hva det går. Men høres ut som det går i tusen kilometer i timen. Men også farlige forbikjøringer. Råkjøring i boligfelt etc. Ting som spesielt irriterer menn i 30-40 åra. Snakker av erfaring fra min ungdom. Har personlig aldri anmeldt noen. Terskelen ligger som mange andre skriver: At man ser noen blir plaget,eller at noen ser ut for å behøve akutt hjelp.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 Norsk politi suger. De henlegger absolutt alt sammen etter 5 dager. De klarer ikke å gjøre noe som helst. Jeg kunne ha blitt drept nå, og politiet ville ikke ha gjort en eneste dritt. Henleggelse etter henleggelse. Anonymkode: cd4e3...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå