Gå til innhold

Dørkarm/lister krymper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at i nybygg så tørker og trekker treet i dørkarmen / listene seg sammen. Hvor lang tid tar dette? 😂 spm grunnet jeg tenker å male. 

Anonymkode: eace4...fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på temperatur/luftfuktighet i rommet, og fuktigheten i listverket fra leverandør. Du må bare følge med og vente og se når listene slutter endre seg og evt. sprekker i sammenføyningene har hatt stabil størrelse en stund. 

Anonymkode: a63d7...004

Skrevet

Derfor er det smart å male før de kuttes til og settes opp.....

Anonymkode: d3177...617

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis TS har flyttet inn i prosjektert nybygg, har hun neppe hatt mulighet til å male noe som helst før det ble satt opp. Bor i nybygg selv TS, og har forstått det slik at det kan være lurt å la tingene å stabilisere seg ett års tid. Det gjelder både sprekker mellom tak/vegg, dørkarmer, unngå teppe på parketten for å hindre fargeforskjeller osv. 

Anonymkode: d05fd...681

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De krymper jo like mye uansett? 

Skrevet

Ca ett år,så har alt satt seg. Bor i nybygg som er 2,5 år, og lover at selv akrylfugemasse vil krympe mer enn du tror....

Anonymkode: 9820a...b46

• Liker 1
Skrevet
On 2/21/2019 at 10:09 PM, AnonymBruker said:

De krymper jo like mye uansett? 

Ja. Jeg tenker det ble tenkt på panel med not og fjær på vegger som males etter at det er satt opp. Om de plankene krymper kan det komme umalte glipper tilsyne spesielt på vinteren siden det normalt er tørrere inne da.

Skrevet
1 time siden, skrue skrev:

Ja. Jeg tenker det ble tenkt på panel med not og fjær på vegger som males etter at det er satt opp. Om de plankene krymper kan det komme umalte glipper tilsyne spesielt på vinteren siden det normalt er tørrere inne da.

Ja, jeg har sett noen grelle eksempler på krympet panel. (Gråmalt med sennepsgule striper ... lekkert.) :) Jeg tror nok at om alt man trengte gjøre for å unngå krymping av lister var å male dem før de ble satt opp hadde dette vært veldig godt kjent. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...