Gå til innhold

Kjøkkenhage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har dette og har tips og erfaring til noen som ikke har grønne fingre i det hele tatt? Jeg er totalt nybegynner på dette området og har lyst til å prøve. 

Jeg har dog et krav, og det er at hele prosessen må skje innendørs. Jeg har ikke hage eller veranda. Jeg bor i øverste etasje i en leilighet. Noe som er lett å få til? Alt fra urter til frukt og grønnsaker :)

Anonymkode: 9155c...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å dyrke inne er vel ikke det idelle. Blir jo fort mye jord og søl. Men tomatplanter, paprikaplanter og kanskje agurk er planter som trives i drivhus, så det ville sikkert gå an i et solfylt vindu. 

Anonymkode: 9108c...55f

Skrevet

Har du tenkt å anskaffe vekstlys, eller vil du ha det i vinduskarmen? 

Basillikum og andre urter som du bruker agurk og tomat, er fine i vindu. Paprika, chilli og aubergine er også mulig. 

Viktig å ikke å begynne å gjødsle for tidlig, men likevel følge godt på med gjødsling, pinsering og fjerning av overflødige blader på agurk og tomatplanter, når veksten er godt i gang. 

Karse er svært enkelt. Du kan også spire spirer. 

Skrevet
2 timer siden, absinthia skrev:

Har du tenkt å anskaffe vekstlys, eller vil du ha det i vinduskarmen? 

Basillikum og andre urter som du bruker agurk og tomat, er fine i vindu. Paprika, chilli og aubergine er også mulig. 

Viktig å ikke å begynne å gjødsle for tidlig, men likevel følge godt på med gjødsling, pinsering og fjerning av overflødige blader på agurk og tomatplanter, når veksten er godt i gang. 

Karse er svært enkelt. Du kan også spire spirer. 

I utgangspunktet vinduskarmen, men vurderer å anskaffe vekstlys etterhvert :)

Når er det for tidlig å gjødsle? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet vinduskarmen, men vurderer å anskaffe vekstlys etterhvert :)

Når er det for tidlig å gjødsle? 

Når du har plantet en plante i en ny potte og du kan se røttene gjennom pottebunnen, så kan du begynne å gjødsle.

Dvs at i begynnelsen har frøplanten nok med næringen som finnes i jorda den ble sådd i.Så planter du om, slik at den kan få større plass - nå har den også nok næring, frem til du ser antydning til røtter gjennom hullene i bunnen på potta. 

Innimellom vil man kanskje potte om enda en gang og da gjelder samme prosedyre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...